Ukrainan konflikti/sota

Eikö kranaattikonekivääreillä epäsuoran ampuminen ole aivan normaali metodi?

näköjään mahdollista

Täällä oli tarkempaa tietoa yhdenlaisesta tapauksesta
"Although the M79 grenade launcher is designed for direct fire, it can be used to place HE fragmentation fire on area targets that cannot be observed."

Se video minkä postasin oli ensimmäinen missä näin tällaisilla ammuttavan epäsuoraa. Ehkä sillä sitten voi osua johonkin
 
Viimeksi muokattu:
Iltatiedote, JFO, Donbass.


During the current day, May 6, soldiers of the United Forces successfully defeated 8 enemy attacks. Thanks to their skillful actions and skills, our soldiers caused losses to Russian occupiers.

In particular, Ukrainian defenders destroyed 3 tanks, 8 artillery systems (4 of them the RSZV), 7 units of combat armed equipment, 3 units of special engineering and one enemy vehicle.

Air defense units in the sky of Ukrainian Donbass shot down 7 Orlan-10 unmanned aircraft.
Ukrainalaiset näyttäisivät tosissaan keskittyvän ilmaherruuden hankintaan. Jos katsoo viimeisten viikkojen lukuja, niin näitä orlaneita tulee alas aika hyvää vauhtia. Tänne myös postattiin juttu, jossa etulinjan venäläinen valitteli, ettei droneja ole enää saatavilla eikä joukkoja tiedustelemaan. Näyttää hyvältä ukrainalaisten kannalta, varsinkin kun ovat saamassa paljon täydennystä drone-puolelle sekä tykistöön.
 
Tuollaisella tuli aikoinaan Kaartissa ammuttua. Olivat DDR:stä hankittuja muistaakseni.

Olin kertaamassa Niinisalossa 2001, kun tuollaisella ammuttiin hyökkäysammuntojen yhteydessä juurakkoon...reserviläinen menehtyi.
Näitkö itse että tuollaisella olisi ammuttu epäsuoraa?
 
Kyllä ovat, mutta itse en välittäisi enää ikinä kuulla sanaa reaalipolitiikka. Pakko niiden naapurina on elää, ja osa on hyviäkin ihmisiä. Mutta niin kauan kun vallassa ovat ihmiset, jotka tekevät tällaisia asioita kuin tässä sodassa on tehty, ei voida — ei saada — enää koskaan teeskennellä ystäviä eikä normalisoida suhteita. Senkin jälkeen kun aseet ovat vaienneet, jos tätä hallintoa ei ole saatu vaihdettua radikaalisti toisenlaiseen, pakotteiden on pysyttävä voimassa ja välien etäisinä.

Siellä teennäisen hymyn takana tulee muutoin aina olemaan ajatus yrittää uudelleen, tuhota demokratia pala kerrallaan ja ihmiset sen mukana. Jos sitä ei voi murskata, se pitää kuristaa hitaasti.
Niinhän se on. Mutta niin on maailmakin ja mitään sille ei mahdeta. Tässä on ihan mahdollista, ellei jopa todennäköistä, että puten kanssa sodan loputtua neuvotellaan. Pienemmätkin diktaattorit ovat pysyneet valtioentiteettien ruoreissa vaikka kuinka on hölmöilty. Ainoa millä putte lähtee varmasti on ytimien yms. käyttö.

Mitään en näkisi niin mieluusti kuin meikäläisittäin normaalin valtion itärajan takana mutta ei sinne sellaista tule. Senkin kanssa meidän sitten kuitenkin jollain tasolla on yhteistyötä tehtävä. Se on fakta. Ja tämä ei sitten tarkoita että tuolle perseilylle pitäisi antaa asioiden ollessa näin tuumaakaan periksi, ja se ei ole ns. Länsi jonka noille pitää myönnytykset tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Parisen kuukautta tullut passiivisena seurattua. En muista että täällä olisi ollut mitään mainintaa alfa-tv:n ohjelmista. Tänään oli uutisplussassa karu ohjelma avustuskuljetuksista ja evakuoinneista. Muutenkin ollut paljon Ukrainasta ohjelmaa, jo ennen Venäjän hyökkäystä oli tilanteesta reportaaseja.
Työkaverin pojalla on bussifirma. Kävi pari viikkoa sodan alkamisen jälkeen Puolasta hakemassa "satsin" ja kertoili että ei välttämättä mene enää itse toista kertaa. Oli ollut pään päälle kuulemma aika kova reissu. Ymmärrän, itse olen joskus ollut etelä-sudanilaisten pakolaisten "uudessa" setlementissä, ei sekään nättiä ollut ja ne ihmiset olivat kerinneet olemaan jo paikoillaan vähintään pari viikkoa. En ole em. syystä itse pyrkinyt tuota kuvastoa katsomaan, räjähtävä seiskakakkonen on mukavampi näky.
 
Eli saahan sitä näinkin lisää joukkoja, vaan onko jo kaikki otettu ja neljän päivän pikakoulutettu? Girgin/Strelkov sanoi joskus, että mobilisointi on kokonaan suoritettu, mutten ole varma milloin tämä oli. Pitkästä ketjusta, jonka varmaan osa jo lukenut (linkkaamiani tai ko. ketjun aloitusviestiä ei täällä näytä olevan):


(snips ettei tule turhaa, tilaa vievää toistoa).

Minä näistä linkkailin muutama kymmenen sivua taa päin. Rajoitus oli kolme twiittiä mun natsoilla. Sinun postaus on kyllä hieno, propsit siitä!

Mutta siis juuri tuo Kamil Galeev on tuonut esiin pakkovärväyksiä ja erityisesti ukrainalaisten "kierrättämistä". Hän myös epäili, että ryssä tapattaa tarkoituksella ukrainalaiset Azovstaliin.
Annetaan ihan paska varustus ja sekin vähä hommattu kerätyillä varoilla. Porukka onnessaan jostain kenttälapioista. Aseet mallia WWII, ei kunnon suojia...

Suosittelen tuota ketjua, laajenee lopulta vähän kaikkiin suuntiin. Ymmärsin, että kirjoittaja on lukenut historiaa ja omaa siksi pikkuisen paremman perspektiivin asioihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän twiittiin sen verran, että enpä usko Venäjän voittoon edes silloin, jos tekevät LKP:n. Länsi on jo niin syvällä mukana tässä pelissä, että ei Ukrainan täysi kukistuminen ole enää vaihtoehto. Tai näin ainakin haluan uskoa. Ainakin USA ja muutama muukin maa on osoittaneet, että Ukrainan voitto on erittäin vahvasti heidän intresseissään. USA:lle ja Britannialle kysymys on ensisijaisesti ehkä jonkinlaisesta arvovalta-asiasta. Sitten taas jollekin Virolle ja Puolalle omien maidensa suojelusta.

LKP on lisäksi iso kysymysmerkki Venäjällä sisäisesti. Minkälaista kalustoa ja ainesta sieltä on enää lähettää, jos puhutaan satojen tuhansien uusien sotilaiden aseistamisesta? Toisekseen sisäpoliittisesti tuossa kytee valtava riski. Kotirintamalla voi ruveta syntymään suuria levottomuuksia siitä, kun omat pojat pakotetaan kuolemaan sodassa, josta heille on valehdeltu silmät ja suut täyteen ihan ensimetreistä lähtien.
 
Poisto
 
Viimeksi muokattu:
Tähän twiittiin sen verran, että enpä usko Venäjän voittoon edes silloin, jos tekevät LKP:n. Länsi on jo niin syvällä mukana tässä pelissä, että ei Ukrainan täysi kukistuminen ole enää vaihtoehto. Tai näin ainakin haluan uskoa. Ainakin USA ja muutama muukin maa on osoittaneet, että Ukrainan voitto on erittäin vahvasti heidän intresseissään. USA:lle ja Britannialle kysymys on ensisijaisesti ehkä jonkinlaisesta arvovalta-asiasta. Sitten taas jollekin Virolle ja Puolalle omien maidensa suojelusta.

LKP on lisäksi iso kysymysmerkki Venäjällä sisäisesti. Minkälaista kalustoa ja ainesta sieltä on enää lähettää, jos puhutaan satojen tuhansien uusien sotilaiden aseistamisesta? Toisekseen sisäpoliittisesti tuossa kytee valtava riski. Kotirintamalla voi ruveta syntymään suuria levottomuuksia siitä, kun omat pojat pakotetaan kuolemaan sodassa, josta heille on valehdeltu silmät ja suut täyteen ihan ensimetreistä lähtien.
Korruptio ja välinpitämättömyys on purrut odotettua pahemmin. Toimintakykyistä kalustoa on yllättävän vähän, korjaaminen ja uusien valmistus ei onnistu, koska puuttuu tarvittavia osia eikä ole koulutettuja joukkoja. Lkp ei tuo nopeaa ratkaisua tilanteeseen. 😐
 
Kevät saapui Kiovaan :ROFLMAO:

8o8hknlhavx81.jpg
 
Back
Top