Ukrainan konflikti/sota

no selvähän se oli että ne ovat tuolloin jääneet Suomeen, ei kai tässä venäjän puolella olevia tavaravaunuja Suomi olisikaan takavarikoimassa? Tuossa Reutersin uutisessa puhuttiin takavarikoinnista, josta ei tuossa suomenmaan uutisessa mainita sanallakaan joten kyllä se on ihan uutta asiaa.
Hesari kirjoitti jäädyttämisestä/takavarkoinnista toukokuussa:
 
"Meinaan vaan että millaiset realistiset mahdollisuudet venäjällä olisi korjata silta nopeasti ilman länsimaista tekniikkaa ja apua? Veikkaanpa että aika pienet.."

Öhöm... Eikös Venäjä rakentanut tuon sillan? Wikipedian mukaan miljardien rakennussopimus meni Rothenbergin Stroygazmontazh-yritykselle. Tämän toisen lähteen mukaan suunnittelutyöstä vastasi Giprostroymost-instituutti Pietarista. Luulisi, että korjaustyö onnistuisi suht helposti. Pläänit on olemassa ja rakentajatkin lienevät vielä hengissä ja työelämässä.

Hollantilaista apua kylläkin saivat. Mutta jos laitteet on tallessa, niin ehkäpä ongelmaa ei ole.

Jep, Venäjä rakensi sillan itse joten sen rakenne on tiedossa. Se on myös yleisesti tiedossa, kiitos Ukrainan tiedustelupalveluiden jotka vuosivat sillan suunnitteludokumentit kolme viikkoa sitten:


Olen muutaman projektin takia ollut tekemisissä Venäjän viranomaisten kanssa ja nämä sillan dokumentit toivat muistoja mieleen. Näyttävät formaatilta hyvin samalta kuin koneiden / ajoneuvojen dokumentit, jotka pitää toimittaa viranomaiselle. Eivät ole välttämättä ns. kaikenkattavat mutta kertovat vaadituista yksityiskohdista ja mitoista. Meidän firman osalta kyse oli enemmän perustiedoista ja eri piirteiden vaihteluväleistä yms. kun taas tämä sillan dokumentti on selvästi laajempi, on ihan piirustuksiakin mukana. Sekä paljon allekirjoituksia ja leimoja - niistä ryssä pitää.

Sillan rakentamisesta wikipedia kertoo seuraavasti (erotin lauseet toisistaan jotta aikajanaa olisi helpompi hahmottaa): LÄHDE

Construction of the bridge commenced in February 2016;

the road bridge was inaugurated by Russian President Vladimir Putin on 15 May 2018 and opened for cars on 16 May and (kaksi vuotta, ehkä kaksi tai kaksi ja puoli kuukautta rakentamisen alkamisesta)

for trucks on 1 October. (kaksi vuotta, noin kahdeksan kuukautta rakentamisen alkamisesta)

The rail bridge was inaugurated on 23 December 2019 and the first scheduled passenger train crossed the bridge on 25 December 2019. (kolme vuotta, yhdeksän kuukautta rakentamisen alkamisesta)

The bridge was opened for freight trains on 30 June 2020. (neljä vuotta, neljä tai viisi kuukautta rakentamisen alkamisesta)

-

Kuten nähdään, sillan valmistuminen otti aikaa - piirteestä riippuen reilu kaksi vuotta tai lähemmäs neljä ja puoli vuotta. Tuo on tietysti koko sillan aikataulu, ei vaurioiden korjaamisen. Huomioitavaa että raskaan liikenteen salliminen sekä kumipyörien että rautatien osalta vaati oman aikansa. Ehkä tämä on normaali toimenpide heillä? Katsotaan ensin miten silta käyttäytyy kevyen liikenteen painon osalta ja vasta tarkkailujakson jälkeen sallitaan raskas liikenne?

Silta on rakennettu melkoisen mutapohjan päälle, joten se on voinut vaikuttaa raskaan liikenteen sallimiseen. Miten paljon se vaikuttaisi jos Ukraina onnistuisi vaurioittamaan siltaa vakavammin? Putin toki vaatisi sillan nopeaa korjaamista, siinä olisi hänen arvovalta kyseessä. Voisi silti mennä kuukausia, jos on paha vaurio kyseessä. Silta on iso ja tukeva, joten ihan pienellä paukulla sitä ei kaadeta.
 
Voi kyynel. Yhdysvallat ei Madridin kokouksessa ottanut huomioon Venäjän turvallisuusintressejä. Ja voi ei, Ukrainan aseistamista jatketaan.

Maanpuolustus net. reagoinnissa on pahaa puutetta siinä mielessä ettei pysty samanaikaisesti räkäisesti nauramaan ja ilmaisemaan vihaansa. Voi helvetin perse.

Tulipa käytyä Lapin reissun aikana (Enontekiöllä käytiin) sattumalta tuolla Keminmaan ”tähtiopiston” pihalla kun näytin tutuille paikkoja lähellä sukuni kotitaloa (saksalaiset majoittui siellä jatkosodan aikana, eivät polttaneet lähtiessä, herroja kävi siellä vielä 70 luvulla tervehtimässä isoäitiä Lapin lomamatkoillaan) Samalla reissulla kävimme sitten katsomassa isoisäni hautaa sankarihautausmaalla. En ehkä sano enempää ettei minua bannata täältä. Mutta:

Kunnia Ukrainalle ja sen helvetin urhealle armeijalle, valtavalle ja todelliselle länsiavulle, kunnia Suomen tulevalle Nato jäsenyydelle, F-35 hankinnalle, maavoimien ja merivoimien vahvistamiselle ja itsenäiselle ja vahvalle Suomelle.

Ryssä painukoot helvettiin Väyrysen höpinöiden kanssa. Ihan älytöntä paskaa.
 
Pavel Väyrysen Ukraina-kommentit herättävät närää kepun piirissä.



Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen toteaa, että vaikka Väyrysen kannat poikkeavat puolueen linjasta, juuri mitään ei ole tehtävissä.

– Keskusta on sellainen puolue, että jokaisella yksilöllä on vapaus ja oikeus näkemyksiä esittää. Meillä ei ole keinoja tai tarvettakaan kenenkään puhevapautta rajoittaa.

Honkonen toteaa, että puolueen piirijärjestöt nimeävät edustajansa puoluehallitukseen. Väyrynen on puoluehallituksessa keskustan ruotsinkielisen piirin edustajana.

– Kenttä valitsee, Honkonen sanoo.
 
Jep, Venäjä rakensi sillan itse joten sen rakenne on tiedossa. Se on myös yleisesti tiedossa, kiitos Ukrainan tiedustelupalveluiden jotka vuosivat sillan suunnitteludokumentit kolme viikkoa sitten:


Olen muutaman projektin takia ollut tekemisissä Venäjän viranomaisten kanssa ja nämä sillan dokumentit toivat muistoja mieleen. Näyttävät formaatilta hyvin samalta kuin koneiden / ajoneuvojen dokumentit, jotka pitää toimittaa viranomaiselle. Eivät ole välttämättä ns. kaikenkattavat mutta kertovat vaadituista yksityiskohdista ja mitoista. Meidän firman osalta kyse oli enemmän perustiedoista ja eri piirteiden vaihteluväleistä yms. kun taas tämä sillan dokumentti on selvästi laajempi, on ihan piirustuksiakin mukana. Sekä paljon allekirjoituksia ja leimoja - niistä ryssä pitää.

Sillan rakentamisesta wikipedia kertoo seuraavasti (erotin lauseet toisistaan jotta aikajanaa olisi helpompi hahmottaa): LÄHDE

Construction of the bridge commenced in February 2016;

the road bridge was inaugurated by Russian President Vladimir Putin on 15 May 2018 and opened for cars on 16 May and (kaksi vuotta, ehkä kaksi tai kaksi ja puoli kuukautta rakentamisen alkamisesta)

for trucks on 1 October. (kaksi vuotta, noin kahdeksan kuukautta rakentamisen alkamisesta)

The rail bridge was inaugurated on 23 December 2019 and the first scheduled passenger train crossed the bridge on 25 December 2019. (kolme vuotta, yhdeksän kuukautta rakentamisen alkamisesta)

The bridge was opened for freight trains on 30 June 2020. (neljä vuotta, neljä tai viisi kuukautta rakentamisen alkamisesta)

-

Kuten nähdään, sillan valmistuminen otti aikaa - piirteestä riippuen reilu kaksi vuotta tai lähemmäs neljä ja puoli vuotta. Tuo on tietysti koko sillan aikataulu, ei vaurioiden korjaamisen. Huomioitavaa että raskaan liikenteen salliminen sekä kumipyörien että rautatien osalta vaati oman aikansa. Ehkä tämä on normaali toimenpide heillä? Katsotaan ensin miten silta käyttäytyy kevyen liikenteen painon osalta ja vasta tarkkailujakson jälkeen sallitaan raskas liikenne?

Silta on rakennettu melkoisen mutapohjan päälle, joten se on voinut vaikuttaa raskaan liikenteen sallimiseen. Miten paljon se vaikuttaisi jos Ukraina onnistuisi vaurioittamaan siltaa vakavammin? Putin toki vaatisi sillan nopeaa korjaamista, siinä olisi hänen arvovalta kyseessä. Voisi silti mennä kuukausia, jos on paha vaurio kyseessä. Silta on iso ja tukeva, joten ihan pienellä paukulla sitä ei kaadeta.

Betoni lujittuu ajan kanssa, alla yleismaailmallinen kuva asiasta. Sillassa on metrien paksuisia rakenteita niin puhutaan kuukausista. Lisäksi alkaen pienemmällä kuormituksella voidaan tarkkailla miten se elää kuormituksesta ja korjata/muokata ennen täyskuormitusta mikäli tarpeen.

Copy-of-Copy-of-Powerblanket-has-sold-so-many-pdf-768x1024.jpg
 
Ukraina iskenyt ajoneuvoihin Sosnoven rautatieaseman läheisyydessä.

Hyvin tärkeä rautatieasema ryssän joukkojen huollon kannalta, kartalle merkitty vaaleanpunainen nuoli näyttää mistä huoltoreitti menee. Siellä on rakennettu silta Donets-joen yli, ehkä kuukausi sitten? Saattoi olla jopa kauemmin aikaa siitä. Tämä silta ja sen lisäksi pohjoisempaa Iziumin kautta menee kaksi ainoaa tiedossa olevaa Donets-joen ylitystä tällä suunnalla.

Mielellään näkisi vahvoja iskuja näitä huoltoreittejä vastaan, toki arvatenkin ei nähdä kaikkea mitä Ukraina tekee.

 
Tästäkin ollut puhetta aikaisemmin, ryssä kasannut vapaaehtoisista / mobilisoiduista / rahanahneista koostuvaa joukkoa Mulinoon. Lainaan viestiketjun kokonaisuudessaan:

Last month Ukrainian intelligence reported that Russia is forming a "3rd Army Corps" in Mulino, Nizhny Novgorod region. We can now confirm this is indeed the case.

In the past few weeks we've seen several trains in Russia with military vehicles, presumably taken out of storage. Per the Russian Railways database, they were all heading to Mulino.

Later, a Russian military source confirmed to us that a "3rd Army Corps" was indeed being formed in Mulino, that hosts a known military base. We don't know whether 1st or 2nd Army Corps are being formed: they might be those in Donetsk and Luhansk "people's militias" respectively

The Ukrainian intelligence assesses the future strength of the corps as 15.5 thousand. It will presumably be staffed largely with "volunteers" brought in by lucrative contracts offered by the Russian military.

We assess that the corps could join the war in Ukraine within the next few months. It remains to be seen if it will be fully staffed or if the training and equipment will be of sufficient quality.


Mulino yleisesti kartalla:

1657049750161.png

Mainitsevat että joukot pidettäisiin Mulinossa sijaitsevassa varuskunnassa, oma arvaus on "6th Tank Brigade". Kartalla näkyvä keltainen symboli on "288th Artillery Brigade" ja näiden länsipuolella Tsentralnyy nimisessä kaupungissa sijaitsee "Flamethrower Battalion" eli TOS-1A raketinheittimien osasto.

Kirjoittavat ennakoivansa että tämä porukka liittyisi sotaan tulevien kuukausien aikana, ei tietysti tiedetä mille rintamalle. Ei myöskään tiedetä, mikä tämän porukan lopullinen vahvuus tulee olemaan: ovatko yksiköt täydessä vahvuudessa vai vajaita kuten BTG:t sodan alussa. LÄHDE

1657049889409.png
 
Viimeksi muokattu:
HIMARS:in latausta yöllä:


Tuttu Puolasta laittoi viestin, Igor Girkin oli sen mukaan kirjoittanut Telegramissa klo 13 aikoihin seuraavaa:

In the area of the "Topaz" plant in Donetsk, the artillery of the Armed Forces of Ukraine again struck an ammunition depot. The detonation has been going on
for about 20 minutes. Information from Donetsk right now.

Donetskiin on isketty tänään monta kertaa ja moneen eri paikkaan. En muista oliko "Topaz plant" mainittu aikaisemmin kohteena joten laitan tämän varmuuden vuoksi talteen.
 
Kai sitä viisaammat tietää, mutta jotenkin epäilen ettei Venäjältä nuo murkulat lopu välivarastoja tuhoamalla. Hidastaa vaan toimituksia. Oliko kuitenkin parempi iskeä niihin laitteisiin, joilla niitä ammutaan? Kai jenkeillä on reaaliaikaista satelliittikuvaa, mistä liikkuvampiakin kohteita voisi poimia paikalla ollessaan.
 
Kai sitä viisaammat tietää, mutta jotenkin epäilen ettei Venäjältä nuo murkulat lopu välivarastoja tuhoamalla. Hidastaa vaan toimituksia. Oliko kuitenkin parempi iskeä niihin laitteisiin, joilla niitä ammutaan? Kai jenkeillä on reaaliaikaista satelliittikuvaa, mistä liikkuvampiakin kohteita voisi poimia paikalla ollessaan.
mitä ne ampumalaitteet tekee silloin kun ei ole mitä ampua? Kai ammusvarastojen tuhoaminen ainakin viivettä aiheuttaa etenemisessä samaan aikaan kun odotellaan länsikaluston saapumista yms?
 
Milläköhän ne noita ampuu alas?
Sergeillä sulkutulta lentoreitille vai mitä? Yleensä lentävät matalalla joten tutkallakin vaikea seurata.
 
Tässä on yksi huomio mikä varmaan puttelilla jäänyt ymmärtämättä. Zaarin maassa kansa kestää kurjuutta kun sitä kurjuutta on jaettu sukupolvien ajan. Mitähän tapahtuu kun putteli yrittää tarjoilla nyt sitten vastaavaa kurjuutta länsimaille? Luuleeko ryssä tosiaan että täälläkin mennään slaavikyykkyn ja hyväksytään se että ei sitä sähköä enää ole kun Zaari niin päätti? Tai että kaiken tuhoavat, ryöstävät ja raiskaavat ryssät saa riehua ihan vapaasti niin pitkään kuin haluavat?

Tämä sama väärinymmärrys paistaa jokaisen ryssän hölinöistä yhä selvemmin. Eurooppa on demokraattisista valtioista koostuva kokonaisuus, ryssä ei tätä ymmärrä. Kun ajat alueen energiagriisiin niin mitähän tapahtuu? Ei täällä suostuta johonkin ryssälän tyyppiseen elämään tyyliin sähköt meni, no eletään ilman. Kyllä se pian ryssällekkin selviää että yleensä ongelmat ratkaistaan. Tässä jää ryssälle nyt sitten valinnan paikka, ollakko osa ongelmaa vai ratkaisua. Ongelmat poistetaan. Jos sen demokratian valittu johto ei ala toimia tilanteen korjaamiseksi niin tästä seuraa yleensä se hallituskriisi. Saksassa taidettiin huomata jo että se neuvottelu ei toimi nyt. Mitäs on seuraavaksi työkalupakissa?

Alan vähän pelätä että syksystä ja talvesta tulee synkkä ja pitkä. Erityisen ankaraa keliä voi olla luvassa tuonne idänsuuntaan. Alkusointuja alkaa jo kuulua, kyllä se ryssänkin materia loppuu kun hakkaa riittävänkauan. Ei maa sotatalouteen siirry ellei ole pakko, siitä toipuminen kun vie vuosikymmeniä.
 
Back
Top