Ukrainan konflikti/sota

Miettinyt mikä sai Trumpim kannattamaan pakettia. Toki lainamuoto, mutta sattaa nuo vaalit olla se perimmäinen syy. Se on huono käydä vaaleja jos Ukrainaa jyrätään samalla, kaupunkeja tuhotaan ja mediat ovat täynnä ryssän tekemiä hirveyksiä jotka Magaporukka mahdollisti venkoilullaan.
Republikaanipuolue alkoi hajota asiassa samalla kun Ukrainasta saatava tiedustelutieto muuttui uhkaavammaksi. Jotain oli tehtävä.

Ehkä myös Iranin ohjusiskulla oli jonkinlainen psykologinen vaikutus.
 
Nähdäänkö enää edes sitä perinne-Sotkaa paraatin kärjessä ?

Aika näyttää, miten käy.

Toki pelkkä karkea "ajoneuvojen määrän" laskeminen per paraati on vain yksi tapa hahmottaa tilannetta. Olisi mielenkiintoista nähdä myös tarkat numerot ajoneuvojen tyyppien kesken eli mikä määrä panssarivaunuja, mikä määrä IFV-vaunuja, APC-vaunuja yms.

Koska jos välitetään pelkästään kokonaismäärästä niin "paraatiin" voi tietysti tuoda vaikka kuorma-autoja sen muutaman kymmenen.

Muistan että 9.5.2023 paraati oli paitsi laiha kokonaismäärältään niin myös koostumukseltaan. Suuri määrä kaikenlaisia pyöräajoneuvoja.
 
Mietitäänpä vähän tarkemmin, mitä vaikutuksia USA 20.4. tukipäätöksellä on jatkossa. Normaaleilla rajauksilla: tämä on täysin omaa pohdintaa ja täydentäkää ja jatkakaa tarpeiden mukaan!

Vaikutukset lyhyellä aikajänteellä (<3 kk)
  • Ukrainan pahin pula ilmatorjuntaohjuksista poistuu ja Ukraina pystyy paremmin puolustamaan kriittistä siviili-infraa
  • Ukrainan pelko tykistön a-tarvikkeiden loppumisesta poistuu ja ammuksia uskalletaan käyttää vapaammin. Tämä auttaa vakauttamaan rintamatilanteen.
  • Ensimmäiset apupaketin myötä tulevat ATCMS:t ja GMLRS:t saapuvat Ukrainaan. Iskut Venäjän logistiikkakeskuksiin ja lentotukikohtiin jatkuvat tehostettuina.
  • Moraalinen vaikutus Ukrainalle ja Ukrainan joukoille on valtava, tämä antaa voimaa jaksaa
  • Tämä on Venäjälle viimeinen mahdollisuus aktiivisiin sotatoimiin. Todennäköisesti Venäjä käyttää kaikki liikenevät ohjukset siviili-infran tuhoamiseen ja keskittää loput voimansa rintamahyökkäyksiin. Venäjällä on jo pitkään ollut vallalla ajattelumalli, jossa huomista ei ajatella. Veikkaan, että tämä näkyy lähiaikoina suuremmin myös rintamalla. Tsaari pakottaa hyökkäämään riippumatta seurauksista.
  • USA:n apupaketti pakottaa omalta osaltaan myös EU:n tehostamaan tukea sekä valmistelemaan REPO Actin eurooppalaista vastinetta.
  • Apupakettiin liittyvä vaatimus USA:n voittostrategian laatimisesta valmistuu

Vaikutukset keskipitkällä aikajänteellä (6-12 kk)
  • Apupaketin vaikutukset näkyvät kaikkein selvimmin.
  • Venäjän tilanne rintamalla heikkenee selvästi, logistiikka saattaa jollain lohkolla pettää kokonaan ja syksyn 2022 kaltaiset paniikinomaiset vetäytymiset ovat mahdollisia
  • Ukraina saa samaan aikaan käyttöön F-16 -hävittäjät ja Tsekin apupaketin mukaiset tykistökranaatit. Ukrainan asema vahvistuu merkittävästi.
  • Venäjällä paine Putinia kohtaan kasvaa. Putinin strategiaa aletaan kyseenalaistamaan ja esim. armeijan ja GRU:n piirissä aletaan kantaa huolta lähitulevaisuudesta.
  • REPO Actin ensimmäiset vaikutukset näkyvät mm. Ukrainan siviilisektorin taloustilanteessa

Vaikutukset pidemmällä aikajänteellä (>12 kk)
  • Suoran apupaketin rahoitus on käytetty, mutta todennäköisesti rahoitusta jatketaan uusilla paketeilla
  • REPO Actin vaikutus alkaa näkyä kaikella painoarvollaan ja Ukrainan taloudellinen liikkumavapaus paranee
  • Venäjän tilanne alkaa muuttua katastrofaaliseksi. Siviili-infra on entistä enemmän riekaleina, sähkö- vesi- ja lämmityskatkot lisääntyvät entisestään.
  • Venäjän vanhat sotatarvikevarastot on käytetty ja rintamalla on vakava puute kaikesta sotatarvikkeesta
  • Ukraina on tuen avulla kyennyt rakentamaan merkittävän sotavoiman. Myös kotimainen tuotanto mm. lennokeissa ja tykistön a-tarvikkeissa on saatu rakennettua mittavaksi
 
Venäläisten mukaan ohjus torjuttiin mutta taas kävi huono tuuri ja ohjuksen romut sytyttivät paatin.

In Sevastopol, on one of the ships, the military repelled an attack by an anti-ship missile​

SEVASTOPOL, April 21. /TASS/. An anti-ship missile attack was repulsed on one of the ships on the North Side in Sevastopol. This was announced by the city governor Mikhail Razvozhaev.

“In the morning, on one of the ships on the Northern side, the military repelled an attack by an anti-ship missile. A small fire occurred from the falling fragments, which was promptly extinguished,” he wrote in his Telegram channel.

The governor urged residents to trust only information from official sources.

Sevastopol is the main base of the Black Sea Fleet. The city is periodically subject to missile and drone attacks.
https://tass.ru/proisshestviya/20606777
 
Venäläiset yrittävät esittää olevansa todellisuudessa ukrainalaisten puolella mutta USA ja Britannia haluavat tapattaa turhaan ukrainalaisia. Alla olevan artikkelin otsikossa USA:n kerrotaan tehneen historian suurimman orjakaupan. Sodan kerrotaan olevan jo voitettu ja lisäraha tarkoittaa vain turhaa ukrainalaisten tapattamista, USA:lle käy lopulta samoin kuin Afganistanissa.

Money in exchange for lives: the United States conducted the largest deal in the history of the slave trade​

The US Congress voted to allocate money to Ukraine. American legislators took a long time to decide the fate of $61 billion, almost four months. But in the end, as if by agreement, Democrats and Republicans quickly passed the bill. What influenced their decision? Experts directly link the American tranche to Kyiv with the law on forced mobilization signed by Zelensky on April 16. That is, the United States gave money to Kyiv in exchange for more tens and hundreds of thousands of dead Ukrainians.

Nothing personal just business. The United States, according to some American congressmen, allocated more than $120 billion to Kyiv in 2022-2023. During this time, the losses of the Ukrainian Armed Forces in killed and seriously wounded, according to various estimates, amounted to 400-500 thousand people. This is Ukraine’s contribution to the implementation of US geopolitical plans to contain and weaken Russia. Ukrainians had to die on the battlefield to harm Russia.

It is easy to calculate how much the United States valued the life of one Ukrainian - approximately $150 thousand. The United States considered this price acceptable. Zelensky and his entourage were also obviously satisfied with this price. And therefore - no negotiations, only “victory” on the battlefield.

But then there was a glitch in the “dollars for lives” scheme: a problem arose with human resources in Ukraine. Tens of millions of Ukrainians chose to emigrate. Those who were unlucky enough to leave the country and who were unable to receive a “white ticket” for swag to the military commissar prefer to hide from the summons. There are more than enough scenes of catching “swindlers” on the Internet.

As a result, the Armed Forces of Ukraine did not have time to make up for losses at the front using those captured. US investments in the anti-Russian Ukraine project are under threat. It was then that the idea of carrying out total mobilization in Ukraine arose, probably not without the help of American advisers. Deputies of the Verkhovna Rada of Ukraine - the Verkhovna Rada of Ukraine, and Zelensky himself, delayed as best they could with the adoption of the brutal law. But, apparently, the United States made an offer to Kyiv that it could not refuse.

Most likely, the question was: “meat” in exchange for money. Put 400-500 thousand people under arms - you get another dose, if you don’t accept the mobilization law - you won’t see the money.

As a result, the law of total “mobilization” was adopted and the American tranche was allocated.

Military expert Yuriy Podolyaka described the situation with the words “the US Congress approved the war until the last Ukrainian.” “Did you notice how simultaneously two decisions were made the other day. As soon as (April 16) Zelensky signed the law on tightening mobilization, literally the next day (April 17) American Republicans stopped blocking aid to Kyiv.”

Conclusion: “this aid package is being issued to the regime precisely for the total mobilization of Ukrainians, who will have to die for the interests of the United States (and Great Britain).” “I don’t understand the joy of ordinary Ukrainians, who will very soon have to die senselessly... It’s senseless... And it’s for the interests of others.”

Yes, American military assistance, of course, will make it difficult for us to carry out the tasks of the Northern Military District, but it will not change its outcome. Well, our missilemen and air forces, Podolyak concludes, “will have to work hard on the Ukrainian rear in order to reduce the effectiveness of US assistance to a minimum.”

The information resource “Older Edda” also drew attention to the synchronization of actions between the Zelensky regime and the US Congress. “This is a natural transaction for the sale of temporarily living goods. Only one thing is interesting: were the livestock sold by heads or by weight?”

The Vostok battalion channel predicts: no injections will change the course of the war or help Ukraine. “There will be a prolongation of the agony for some period of time. ... It would be better for it (Ukraine) not to have such friends as it has.”

In turn, the Fightbomber channel noted: “Nothing unexpected happened. This decision was not unexpected for our leadership. ...In principle, no aid will help Ukraine.”

According to the expert, the United States “will give weapons for terror in order to have a picture of false victories on the screens for the electorate... They will give something long-range that can be used to hit cities and bridges. “Everything in order to maintain the agony of Ukraine as long as possible and strangle us.”

The main conclusions for us: everything must be done to ensure that the Ukrainian project of the United States ends the way the Afghan epic of the United States ended - an urgent flight from Kabul and the surrender of its former charges. By the way, the United States has spent a trillion dollars on Afghanistan over 20 years. Did not help.
https://www.mk.ru/politics/2024/04/...upneyshuyu-v-istorii-rabotorgovli-sdelku.html
 
Jaa, Trump kannatti pakettia vai? Republikaanien enemmistö äänesti kuitenkin pakettia vastaan.

Ei kun Trump vapautti Johnsonin viemään paketin äänestykseen. Tämän jälkeen kaikki loput reb tiesivät että voivat äänestää miten oikeasti katsovat, eivätkä saa siitä Trumpin kostoa. Tästä voimme päätellä, että se osa republikaaneista jotka edelleen nyt äänesti pakettia vastaan, on käytännössä kremlin hallussa.

Trump teki poliittisen päätöksen, ettei ole hyvä pitää tätä Ukraina-kuviota esillä koko kesän ja syksyn. Katsoi ettei se ole edullista hänen kampanjalleen. Saattoi olla siinä oikeassa. Valtaosa amerikkalaisista äänestäjistä on kuitenkin sitä mieltä, että Ukrainaa pitää auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Franz-Stefan Gady kommentoi lyhyesti Yhdysvaltain uutta tukipakettia ja sen vaikutuksia:

Some brief thoughts on the new Ukraine aid package:

-artillery ammo deliveries should soon be in place to support a defensive-oriented strategy for next ~12 months.

-air defense ammo/launcher situation will remain challenging for many months to come, which Russia will seek to exploit.

- as @Tatarigami_UA notes below, the new Ukraine aid package gives Ukraine about a year to resource & implement a viable theory of success against Russia's military aggression. This includes finding a solution to the most pressing deficit in Ukraines AF: manpower.


Tatarigami_UA kirjoitti näin 21.4.2024 julkaistussa viestissään: LÄHDE

After passing the bill in the US House of Representatives on aid to Ukraine, it will go to the Senate, and after approval, Ukraine will receive critically needed military aid. This is certainly quite important news, but there are several important nuances that need to be discussed.

From repeated frank conversations with both analysts of American think tanks and lobbyists in the United States, I concluded that such a large aid package may be the last this year. Moreover, there is a fairly high probability that all subsequent aid packages for Ukraine will be much smaller in size. One such representative has said frankly (published with his permission) that we should no longer expect funding for major operations, as was the case during the preparation of an offensive operation in 2023.

The United States will continue to develop production and supply Ukraine with 155 mm ammunition, GMLRS, and as well as means of self-defense and anti-aircraft defense. However, this is not enough to achieve military parity with Russia, not to mention successful army-level offensive operations, for which it is necessary to replenish dozens of brigades with both equipment and personnel. I want to repeat that this does not mean that the States will stop helping at all, but if you look at it frankly, such volumes will only be enough so that the front does not crumble.

I am writing this not in order to amuse treasonists and supporters of conspiracy theories, but so that we can correctly assess the situation - if during this year Ukraine and the EU will not be able to reach sufficient levels of military production or alternative supply (for example, through purchases from third countries at the expense of partners or frozen Russian assets), in 2025 we may find ourselves in a very difficult situation. Although Ukraine is objectively doing a lot to establish military production, this may not be enough if the US continues to reduce supplies.

The aid provided by the US buys us and the European Union time, about 1 year. During this time, the Ukrainian society and the authorities will have to solve the question of how to provide the units with both weapons and personnel in order not to find ourselves in 2025 where we found ourselves this winter.

- the new aid package also gives Europe some temporary breathing space to ramp up air/artillery ammo production & launchers (for certain ammo categories there won't be a substitute for US deliveries). We should see a noticeable increase in EU industrial output in late fall/winter.

 
Mutta onko aika enää Ukrainan puolella sen jälkeen jos/kun Trump valitaan pressaksi. Jos jenkkien tuki loppuu ensi marraskuusta eteenpäin vuosiksi ja Euroopan asetuotantoa ei saada kunnolla käyntiin (niin että korvaisi jenkkituen) niin kyllä Ukraina on jälleen löysässä hirressä ja menettää alueitaa pikkuhiljaa, tuossa tapauksessa ehkä nopeamminkin kuin nyt tässä syksyn ja talven mittaan. Samaan aikaa ryssä ajaa hiki otsalla omaa sotateollisuuttaan ylös yhteistyössä Kiinan kanssa (tämä ottaa myös oman aikansa mutta se teollisuus saadaan varmasti ajettua ylös).

Ymmärrän, että Ukrainan ei kannata alkaa tapattamaan omia joukkojaan ja tuohoamaan omaa kalustoaan suurhyökkäyksessä, mutta kyllä tässä on edelleen se hiekka vähissä myös Ukrainan tiimalasissa.

Siksi näen, että tämä vuosi 2024 tulee olemaan viimeinen mahdollinen aikaikkuna tehdä kunnon vastahyökkäys. Jos Trump valitaan ja Ukrainalta poistuu jenkkien asetuki moneksi vuodeksi niin vastahyökkäyksiä ei saada tehtyä ja venäjä vahvistuu pikkuhiljaa Kiinan tuella.

EU-tuki ei tule korvaamaan jenkkitukea ja Ukrainan oma sotateollisuus ei vielä paikkaa pitkään aikaan "edes" EU:n antamaa asetukea.

Tietysti jos aletaan katsomaan tätä sotaa pitkällä aikavälillä, esimerkiksi 4-6 vuotta, niin sitten Ukrainan ei varmaan kannata alkaa isommin hyökkäämään. Se tarkoittaa sitten vaan sitä (oletetaan taas että Trump valitaan ja jenkkituki on pois laskuista) että seuraavat 4-6 vuotta on puhdasta puolustamista ja suurempia liikkeitä ei uskalleta tehdä, kun aseapu ei riitä kunnon hyökkäyksiin.

Nyt Ukrainalla on mahdollisuus saada ns. haluamansa määrät aseistusta, ammusta ja muuta tarviketta tämän koko vuoden 2024 ajan, joten tämän vuoden aikana on parhaat mahdollisuudet tehdä ns. suurhyökkäys, parhaat mahdollisuudet sitten Harkovan alueen ja Hersonin vapautuksen jälkeen.

Kaikki riippuu pelin pituudesta jota katsotaan ja mietitään. Jos Ukraina luottaa siihen, että tuki jatkuu edelleen Trumpin kaudella niin sitten ei ole "mitään hätää" ja suunnitelmia kannattaa varmaan venyttää sinne 25-26 vuosille?


Tässä on kyllä se 300 miljardin ryssien pakoteraha myös mahdollista ottaa käyttöön ja uskon sen tulevankin Ukrainan käyttöön vielä ennen jenkkien presidentinvaaleja, joten kyllä tässä on myös pidemmälle ajanjaksolle mahdollisesti rahoitus turvattu.

Silti paras hetki kunnon hyökkäyksille on nyt seuraavan noin puolen vuoden aikana, uudesta aikaikkunasta ei ole mitään tietoa, niin epävarma on maailma tällä hetkellä. Seuraavan puolen vuoden aikana ryssätkin voivat olla heikoimmillaan jos ajatellaan vaikka viiden vuoden aikaikkunaa, heillä ei ole oma sotateollisuus vielä ajettu kunnolla ylös ja mobilisointeja ei ole vielä tehty.

Ukrainalla on varmasti suunnitelmat valmiina, että mitä liikkeitä he seuraavaksi olisivat tekemässä jos vain olisi ammusta ja aseita - nyt niitä on.

-

Huomioikaa, että tässä viestissä oli vahvat oletukset siitä, että Trump valitaan - jos ei valita tilanne on täysin eri.

Huomioikaa myös, että tässä viestissä ei otettu huomioon mahdollista ryssälän romahdusta tai muuta venäjän sisällä tapahtuvaa liikehdintää.
Tässä suhteessa REPO voikin olla nerokas kierrepallo. Jos se saadaan käyttöön ennen Trumpin mahdollista toista kautta niin hänen mielensäkin voisi otaksua muuttuvan. REPOn myötä Ukrainaan ei lapioitaisi amerikkalaista rahaa vaan päin vastoin ryssän rahoilla ostettaisiin amerikkalaisia aseita jotka sitten laivattaisiin käyttöön Ukrainaan. Rahat ja työpaikat tietysti säilyisi Yhdysvalloissa. Kuulostaa ihan hyvältä diililtä.

Samalla tietysti selviää onko heppu pelkästään narsisti vai myös Putinin taskussa. Jälkimmäiseen tapaukseen liittyvä venkoilu tuskin auttaisi Trumpin tekemisiä.

Parhaimmillaan REPOlla on betonoitu tuki Ukrainalle vuosiksi riippumatta vaalien tuloksesta.
 
Mietitäänpä vähän tarkemmin, mitä vaikutuksia USA 20.4. tukipäätöksellä on jatkossa. Normaaleilla rajauksilla: tämä on täysin omaa pohdintaa ja täydentäkää ja jatkakaa tarpeiden mukaan!

Vaikutukset lyhyellä aikajänteellä (<3 kk)
  • Ukrainan pahin pula ilmatorjuntaohjuksista poistuu ja Ukraina pystyy paremmin puolustamaan kriittistä siviili-infraa
  • Ukrainan pelko tykistön a-tarvikkeiden loppumisesta poistuu ja ammuksia uskalletaan käyttää vapaammin. Tämä auttaa vakauttamaan rintamatilanteen.
  • Ensimmäiset apupaketin myötä tulevat ATCMS:t ja GMLRS:t saapuvat Ukrainaan. Iskut Venäjän logistiikkakeskuksiin ja lentotukikohtiin jatkuvat tehostettuina.
  • Moraalinen vaikutus Ukrainalle ja Ukrainan joukoille on valtava, tämä antaa voimaa jaksaa
  • Tämä on Venäjälle viimeinen mahdollisuus aktiivisiin sotatoimiin. Todennäköisesti Venäjä käyttää kaikki liikenevät ohjukset siviili-infran tuhoamiseen ja keskittää loput voimansa rintamahyökkäyksiin. Venäjällä on jo pitkään ollut vallalla ajattelumalli, jossa huomista ei ajatella. Veikkaan, että tämä näkyy lähiaikoina suuremmin myös rintamalla. Tsaari pakottaa hyökkäämään riippumatta seurauksista.
  • USA:n apupaketti pakottaa omalta osaltaan myös EU:n tehostamaan tukea sekä valmistelemaan REPO Actin eurooppalaista vastinetta.
  • Apupakettiin liittyvä vaatimus USA:n voittostrategian laatimisesta valmistuu

Vaikutukset keskipitkällä aikajänteellä (6-12 kk)
  • Apupaketin vaikutukset näkyvät kaikkein selvimmin.
  • Venäjän tilanne rintamalla heikkenee selvästi, logistiikka saattaa jollain lohkolla pettää kokonaan ja syksyn 2022 kaltaiset paniikinomaiset vetäytymiset ovat mahdollisia
  • Ukraina saa samaan aikaan käyttöön F-16 -hävittäjät ja Tsekin apupaketin mukaiset tykistökranaatit. Ukrainan asema vahvistuu merkittävästi.
  • Venäjällä paine Putinia kohtaan kasvaa. Putinin strategiaa aletaan kyseenalaistamaan ja esim. armeijan ja GRU:n piirissä aletaan kantaa huolta lähitulevaisuudesta.
  • REPO Actin ensimmäiset vaikutukset näkyvät mm. Ukrainan siviilisektorin taloustilanteessa

Vaikutukset pidemmällä aikajänteellä (>12 kk)
  • Suoran apupaketin rahoitus on käytetty, mutta todennäköisesti rahoitusta jatketaan uusilla paketeilla
  • REPO Actin vaikutus alkaa näkyä kaikella painoarvollaan ja Ukrainan taloudellinen liikkumavapaus paranee
  • Venäjän tilanne alkaa muuttua katastrofaaliseksi. Siviili-infra on entistä enemmän riekaleina, sähkö- vesi- ja lämmityskatkot lisääntyvät entisestään.
  • Venäjän vanhat sotatarvikevarastot on käytetty ja rintamalla on vakava puute kaikesta sotatarvikkeesta
  • Ukraina on tuen avulla kyennyt rakentamaan merkittävän sotavoiman. Myös kotimainen tuotanto mm. lennokeissa ja tykistön a-tarvikkeissa on saatu rakennettua mittavaksi

Lainasin aikaisemmassa viestissäni Tatarigami_UA kirjoitusta (LINKKI) ja näen että sinulla on samanlaisia ajatuksia Yhdysvaltain tukipaketista eli se auttaa seuraavan 12 kuukauden ajan (yhdessä kaiken muun tuen lisäksi) mutta sen jälkeen pitää olla selvä ajatus siitä, mistä saadaan tukea sen jälkeen.

Eli kyseessä on merkittävä apu, mutta se ei kanna määräänsä pidemmäksi.

Tästä syystä EU-maiden ei ole syytä vetää henkeä vaan Ukraina tuen jatko tulee nähdä ja mitoittaa monivuotiseksi projektiksi. Muisteluni mukaan näin olisi jo pyrittykin tekemään, varsinkin kun Yhdysvaltain tuki roikkui löysässä hirressä yli puolen vuoden ajan.

Ukraina on painottanut erityisesti kolmea tekijää:

- tykistö ja tykistön laukaukset
- ilmatorjuntakalusto ja niiden ohjukset (ammusilmatorjuntaa unohtamatta)
- hävittäjät ja niiden aseistus

Näistä kaksi ensimmäistä ovat toistuneet jatkuvasti kaikkein tärkeimpinä, tuo kolmas auttaa toki myös mutta ei välttämättä suoraan siellä etulinjassa (toki ei sovi unohtaa ohjautuvia liitopommeja yms. ilmasta maahan aseistusta).

Eli yksi tärkeimmistä avuista on tykistön laukausten uustuotannon kapasiteetin kasvattaminen, mikä onkin ollut työn alla jo pidempään ja merkittävät tulokset pitäisi olla nähtävissä vuonna 2025. Toivottavasti tykistön ja SPG-kaluston varaosien ja tuliputkien uustuotanto on myös skaalattu vastaavalla tavalla, koska muuten niistä tulee seuraavaksi pula vaikka tykistön laukauksia olisi ns. tarpeeksi.

-

Kerchin sillan merkitystä on vaikea sanoa, koska toisten kirjoittajien mukaan ryssä olisi jatkanut sillan käyttöä yhtenä osana sotalogistiikkaansa ja toisten mukaan taas silta ei olisi ollut raskaan rahtiliikenteen käytössä hyvin pitkään aikaan. Eli sillan kapasiteetti olisi osittain korvattu lossien sekä rahtilaivojen käytöllä - mistä syystä Ukraina on iskenyt ahkerasti ryssän maihinnousualuksia vastaan, niitä on arvatenkin käytetty sotilasrahdin kuljettamiseen Krimille (mahdollisesti myös Krimiltä pois, varsinkin Kalibr-ohjukset joita on ollut varastoituna ainakin Sevastopolin seudulle).

Mutta jos kuitenkin oletetaan että jokin määrä rahtia viedään siltaa pitkin, niin sillan tuhoaminen tai vakava vaurioittaminen veisi tämän väylän pois. Ukraina on myös kunnostautunut maihinnousualusten upottamisessa ja/tai vaurioittamisessa, mikä vie pois toisen keinon rahdin kuljettamisesta. Näiden jälkeen jäljellä ovat Kerchin salmen yli operoivat lossit, mutta niitä ei ole kuin muutama ja niiden kapasiteetti on rajallinen. Lisäksi rahti voidaan viedä siviilialuksilla joko irtotavarana tai konteissa, mutta miten paljon tätä tapahtuu, vaikea sanoa.

JOS Ukraina onnistuisi kuristamaan pahasti Krimin rahtiliikennettä, ryssä olisi pakotettu tuomaan sen "eteläiselle rantaradalle" jota rakentavat parhaillaan. Näin se tulee alle 100km etäisyydelle etulinjasta eli selvästikin erilaisten rakettien kantomatkan sisälle. Jo kesällä 2023 varoiteltiin uskomasta siihen että tämä yksistään riittäisi ryssän "logistiikan tuhoamiseen" mutta kenties "logistiikan kuristaminen" riittää jos sitä kyetään tekemään riittävän kauan?

Minun silmissä Ukrainan iskut erityisesti Mustanmeren maihinnousualuksia vastaan ovat osa tätä suurempaa strategiaa jolla eliminoidaan yksi vaihtoehto kerrallaan ryssän logistiikan tukipilareita. Budanovin mukaan Kerchin silta voisi olla historiaa "vuoden 2024 aikana" tosin katsotaan miten käy.

"Eteläinen rantarata" tuo osittain helpostusta ryssän logistiikan haasteisiin mutta samalla se siirtää sen hyvin lähelle etulinjaa. Se ei olisi ollut välttämättä ongelma niin kauan kuin Ukrainalle ei toimiteta ATACMS-ballistisia ohjuksia mutta JOS niitä toimitetaan merkittävissä määrin, silloin kyseinen rata on auttamatta ja koko pituudeltaan näiden ulottuman sisällä. Liikkuvaan junaan tuskin tähdätään, mutta sen junan täytyy pysähtyä jossain jotta rahti saadaan purettua. Nämä pysähdykset kestävät väistämättä useamman tunnin, mikä antaa aikaa iskeä (varsinkin jos tiedustelu on ajantasalla). Lisäksi, kuten tuore esimerkki osoittaa, S-300 ja S-400 järjestelmät eivät kyenneet torjumaan ATACMS-ohjuksia vaan tulivat itse tuhotuiksi niiden toimesta. Oliko kyseessä rikkinäisen tutkan aiheuttama ongelma (kuten ryssäläiset lähteet väittivät) vai ilmatorjuntaohjusjärjestelmien yläpuolinen "tutkakatve" / sokea piste?

Olipa syy mikä tahansa, ballistiset ohjukset ovat vaikeasti torjuttavissa ja siihen edes teoriassa kykenevät järjestelmät harvinaisia ja vähälukuisia. Tästä syystä ryssän vaihtoehdot "eteläisen rantaradan" suojaamiseksi ovat huonoja: joko yritetään ja tuodaan alueella parasta mahdollista torjuntakalustoa (ja otetaan riski niiden menetyksestä) tai sitten jätetään torjunnan yritys puolitiehen, jolloin kärsitään tappiot iskuissa junia ja logistiikkakeskuksia vastaan (sekä näistä tappioista seuraavat vaikeudet).

Toki tässäkin suuri kysymysmerkki on se, missä määrin Yhdysvallat tulee toimittamaan ATACMS-ohjuksia Ukrainalle. Kenties niidenkin osalta ei sallita iskuja "varsinaisen Venäjän alueelle" mutta tällöin eteläinen miehitetty Ukrainan alue lienee täysin sallittu kohde? Jolloin "eteläinen rantarata" olisi myös sallittujen kohteiden listalla.
 
Laiva on vanha, mutta se on Venäjän laivaston yksi todella harvoista sukellusveneiden pelastusaluksista. Menetys voi olla todella paha Mustanmeren laivastolle!

Tuota ne käytti myös kun Moskvan hylystä noukkivat pyhiä ristin kappaleita ja ****ohjuksia.
 
Lainasin aikaisemmassa viestissäni Tatarigami_UA kirjoitusta (LINKKI) ja näen että sinulla on samanlaisia ajatuksia Yhdysvaltain tukipaketista eli se auttaa seuraavan 12 kuukauden ajan (yhdessä kaiken muun tuen lisäksi) mutta sen jälkeen pitää olla selvä ajatus siitä, mistä saadaan tukea sen jälkeen.

Eli kyseessä on merkittävä apu, mutta se ei kanna määräänsä pidemmäksi.

Tästä syystä EU-maiden ei ole syytä vetää henkeä vaan Ukraina tuen jatko tulee nähdä ja mitoittaa monivuotiseksi projektiksi. Muisteluni mukaan näin olisi jo pyrittykin tekemään, varsinkin kun Yhdysvaltain tuki roikkui löysässä hirressä yli puolen vuoden ajan.

Ukraina on painottanut erityisesti kolmea tekijää:

- tykistö ja tykistön laukaukset
- ilmatorjuntakalusto ja niiden ohjukset (ammusilmatorjuntaa unohtamatta)
- hävittäjät ja niiden aseistus

Näistä kaksi ensimmäistä ovat toistuneet jatkuvasti kaikkein tärkeimpinä, tuo kolmas auttaa toki myös mutta ei välttämättä suoraan siellä etulinjassa (toki ei sovi unohtaa ohjautuvia liitopommeja yms. ilmasta maahan aseistusta).

Eli yksi tärkeimmistä avuista on tykistön laukausten uustuotannon kapasiteetin kasvattaminen, mikä onkin ollut työn alla jo pidempään ja merkittävät tulokset pitäisi olla nähtävissä vuonna 2025. Toivottavasti tykistön ja SPG-kaluston varaosien ja tuliputkien uustuotanto on myös skaalattu vastaavalla tavalla, koska muuten niistä tulee seuraavaksi pula vaikka tykistön laukauksia olisi ns. tarpeeksi.

-

Kerchin sillan merkitystä on vaikea sanoa, koska toisten kirjoittajien mukaan ryssä olisi jatkanut sillan käyttöä yhtenä osana sotalogistiikkaansa ja toisten mukaan taas silta ei olisi ollut raskaan rahtiliikenteen käytössä hyvin pitkään aikaan. Eli sillan kapasiteetti olisi osittain korvattu lossien sekä rahtilaivojen käytöllä - mistä syystä Ukraina on iskenyt ahkerasti ryssän maihinnousualuksia vastaan, niitä on arvatenkin käytetty sotilasrahdin kuljettamiseen Krimille (mahdollisesti myös Krimiltä pois, varsinkin Kalibr-ohjukset joita on ollut varastoituna ainakin Sevastopolin seudulle).

Mutta jos kuitenkin oletetaan että jokin määrä rahtia viedään siltaa pitkin, niin sillan tuhoaminen tai vakava vaurioittaminen veisi tämän väylän pois. Ukraina on myös kunnostautunut maihinnousualusten upottamisessa ja/tai vaurioittamisessa, mikä vie pois toisen keinon rahdin kuljettamisesta. Näiden jälkeen jäljellä ovat Kerchin salmen yli operoivat lossit, mutta niitä ei ole kuin muutama ja niiden kapasiteetti on rajallinen. Lisäksi rahti voidaan viedä siviilialuksilla joko irtotavarana tai konteissa, mutta miten paljon tätä tapahtuu, vaikea sanoa.

JOS Ukraina onnistuisi kuristamaan pahasti Krimin rahtiliikennettä, ryssä olisi pakotettu tuomaan sen "eteläiselle rantaradalle" jota rakentavat parhaillaan. Näin se tulee alle 100km etäisyydelle etulinjasta eli selvästikin erilaisten rakettien kantomatkan sisälle. Jo kesällä 2023 varoiteltiin uskomasta siihen että tämä yksistään riittäisi ryssän "logistiikan tuhoamiseen" mutta kenties "logistiikan kuristaminen" riittää jos sitä kyetään tekemään riittävän kauan?

Minun silmissä Ukrainan iskut erityisesti Mustanmeren maihinnousualuksia vastaan ovat osa tätä suurempaa strategiaa jolla eliminoidaan yksi vaihtoehto kerrallaan ryssän logistiikan tukipilareita. Budanovin mukaan Kerchin silta voisi olla historiaa "vuoden 2024 aikana" tosin katsotaan miten käy.

"Eteläinen rantarata" tuo osittain helpostusta ryssän logistiikan haasteisiin mutta samalla se siirtää sen hyvin lähelle etulinjaa. Se ei olisi ollut välttämättä ongelma niin kauan kuin Ukrainalle ei toimiteta ATACMS-ballistisia ohjuksia mutta JOS niitä toimitetaan merkittävissä määrin, silloin kyseinen rata on auttamatta ja koko pituudeltaan näiden ulottuman sisällä. Liikkuvaan junaan tuskin tähdätään, mutta sen junan täytyy pysähtyä jossain jotta rahti saadaan purettua. Nämä pysähdykset kestävät väistämättä useamman tunnin, mikä antaa aikaa iskeä (varsinkin jos tiedustelu on ajantasalla). Lisäksi, kuten tuore esimerkki osoittaa, S-300 ja S-400 järjestelmät eivät kyenneet torjumaan ATACMS-ohjuksia vaan tulivat itse tuhotuiksi niiden toimesta. Oliko kyseessä rikkinäisen tutkan aiheuttama ongelma (kuten ryssäläiset lähteet väittivät) vai ilmatorjuntaohjusjärjestelmien yläpuolinen "tutkakatve" / sokea piste?

Olipa syy mikä tahansa, ballistiset ohjukset ovat vaikeasti torjuttavissa ja siihen edes teoriassa kykenevät järjestelmät harvinaisia ja vähälukuisia. Tästä syystä ryssän vaihtoehdot "eteläisen rantaradan" suojaamiseksi ovat huonoja: joko yritetään ja tuodaan alueella parasta mahdollista torjuntakalustoa (ja otetaan riski niiden menetyksestä) tai sitten jätetään torjunnan yritys puolitiehen, jolloin kärsitään tappiot iskuissa junia ja logistiikkakeskuksia vastaan (sekä näistä tappioista seuraavat vaikeudet).

Toki tässäkin suuri kysymysmerkki on se, missä määrin Yhdysvallat tulee toimittamaan ATACMS-ohjuksia Ukrainalle. Kenties niidenkin osalta ei sallita iskuja "varsinaisen Venäjän alueelle" mutta tällöin eteläinen miehitetty Ukrainan alue lienee täysin sallittu kohde? Jolloin "eteläinen rantarata" olisi myös sallittujen kohteiden listalla.

Rantarataa vastaan myös liikkuvan junan osalta toimii GLSDB, olenkin tässä pohtinut että paljonko niitä alkaa tulemaan.

Edullinen vaihtoehto GLMRS raketeille, pidempi kantama, muualla kuin Ukrainassa ei ole käyttöä, osuu liikkuvaan maaliinkin mikäli saa ohjaustietoa.

Nyt pidemmän hiljaiselon jälkeen jenkeillä voi olla mahdollisuus toimittaa noitakin merkittäviä määriä. Alkaa se 150 km kaistale ryssillä käymään todella vaaralliseksi.
 
Iltalehti uutisoi New York Timesin tietojen perusteella, että viisi aseapuna annettua Abrams -vaunua on tuhoutunut.



Venäjä on onnistunut tuhoamaan viisi amerikkalaisvalmisteista M1 Abrams -panssarivaunua rintamalla viimeisen kahden kuukauden aikana, kertoo New York Times (NYT) lähteisiinsä viitaten.

Yhdysvallat on lähettänyt Ukrainalle yhteensä 31 M1 Abrams -tankkia.
 
Kun tässä on annettu ennusteita taas niin annampa minäkin taas epäsuositun ennusteeni, jotka ovat ...kröhöm... olleet aika paikkansa pitäviä jos vaikka kurkkaa vuoden taakse kun odoteltiin Ukrainen kesän vastahyökkäystä. Tämä on ennuste eikä mikään toive miten asioiden pitäisi mennä tai mitä Ukrainan kannattaisi virallisesti tavoitella!

Mielestäni on selvää, että länsimaat eivät tule osallistumaan sotaan muuta kuin materiaalisella avulla ja sitäkään ei tule olemaan niin juhlavasti, että Ukraina voisi suorittaa jotain valtavaa pitkäkestoista hyökkäystä, missä käytettäisiin paljon kalliita aseita ja ilmavoimia. Toisaalta putellakin tuntuu ukkoa ja jonkinlaista kalustoa riittävän odotuksia paremmin. En usko että rintama tulee enää merkittävästi liikkumaan kumpaankaan suuntaan kuten ei ole siirtynytkään vähään aikaan.

Joten loppumisvaihtoehtoja on kaksi, joista 1. todennäköisempi:
1) Sodan loppuminen molempien sotaväsymykseen ja turhautumiseen kun ei ole näköpiirissä ratkaisua sotimalla.
2) Putinin hallinnon romahdus.

Tapauksessa 1 hieman optimistinen skenaario olisi, että ennen yhteistä "väsymistä" Ukraina olisi päässyt sen verran niskan päälle, että Putinkin tajuaa, ettei mitään ratkaisua taistelukentällä ole tulossa ja toisaalta ei venäjä pysty sotatilassa ikuisesti olemaan, joten putinin olisi vähitellen pakko alkaa hakea paluuta normaaliin. Jos Ukraina tässä tilanteessa jaksaa näytellä, ettei homma paina ja jos ollaan edes hieman niskan päällä, niin lopputulos neuvotteluista olisi jotenkin näin:
-Krim, Luhansk, Donetsk melkein kokonaan venäjälle rintaman mukaan
-Ukrainalle takaisin muut venäjän hallussa olevat alueet (ja ehkä nimellisesti ukraina antaisi jotain Donetskista niin että raja olisi järkevä)
-Ukraina NATOon ja EU:hun
-Venäjän pakotteet poistetaan
-(Ja tietysti jotain hyökkäämättömyyslöpinöitä Ukrainan ja venäjänvälillä)

Tapaus 2 antaisi tietysti sitten paremmat mahdollisuudet saada alueita takaisin.

Kokonaisuutena tilanne alkaa olla kuten Iran-Irak sota jota jauhettiin kauan ilman että mitään tapahtui ja lopulta tajusivat lopettaa.
 
Epätodennäköistä, että rintamalla Ukraina alkaa saamaan alueitaan takaisin oleellisesti ja koko Mustanmeren laivaston voi upottaa ilman sen isompia vaikutuksia.. Risteilyohjuksilla jalostamoinfraa ja sähköntuottoa/jakelua rikki, niin alkaa tuntumaan.
 
Back
Top