Ukrainan konflikti/sota

@Antares on vuosia laittanut erinomaista tilastotietoa ryssän varastovaunujen tilanteesta. Vastaan tuli kuvaaja, missä usean eri lähteen varostosaldojen keskiarvoja on vertailtu vaunu ja vuosikohtaisesti. Lukema perustuu kokonaismäärään eli sisältää niin hyvät kuin täysin raadot.

Kuten @Antares on pitkään kirjoittanut niin käytännössä kaikki T-80 -sarjan vaunut on korjattu, siirretty rintamalle ja valtaosin menetetty.

Katso liite: 125591

Tuo on kerätty "Jompyn julkisesta taulukosta" eli täältä:

https://docs.google.com/spreadsheet...AP2ovjEFV010/edit?gid=869315687#gid=869315687

Yleensä kun viittaan näihin numeroihin, kirjoitan "Jompyn taulukosta" mutta hän ei ole ainoa joka ylläpitää sitä. Virallisesti taulukon nimi on:

Stored equipment by @jonpy99, @highmarsed, @waffentraeger, @CovertCabal, @Vishun_military, @Ath3neN0ctu4

Eli nämä kaikki osallistuvat tai ovat jossain vaiheessa osallistuneet sen numeroiden päivittämiseen.

Jompy kommentoi aikaisemmin että numerot eivät ole 100% vertailukelpoisia eri laskelmien osalta, koska heidän laskentansa on parantunut ja tarkentunut sitä mukaa kun sitä on tehty vuosien aikana. Samoin hän kommentoi että vuonna 2024 he "löysivät" / "lisäsivät" useita pienempiä varastotukikohtia, joita ei oltu aikaisemmin laskettu mistä syystä numerot kasvoivat osaksi. Heidän laskelmansa ei myöskään sisällä ehdottomia romuja eli eri tukikohtien "romupihojen" panssarivaunuja, ne ovat käytännössä tyhjäksi kaluttuja runkoja, ilman torneja jotka on pinottu odottamaan romumetalliksi myyntiä.

Mutta eipä tuolla ole suurta merkitystä koska tässä ollaankin kiinnostuneita suuremmasta kuvasta ja trendistä eikä tarvita ehdotonta tarkkuutta.
 
Tatarigami_UA kirjoitti eilen julkaistussa viestiketjussaan että he eivät ole yhtä varmoja T-72B3M modernisoinnin määristä kuin mitä ovat T-90M+T-90M2 panssarivaunujen ja BMPT-tulitukivaunujen suunnitellusta "tuotannosta" (sisältää oikean uustuotannon, sekä peruskorjaukset ja peruskorjaukset + modernisoinnit).

Jompy kommentoi että tästä huolimatta suunniteltu T-72B3M vaunujen määrä täsmää hyvin varastotukikohdista poistuneiden T-72A vaunujen määrän kanssa:

I think nobody has mentioned it yet but these numbers match perfectly with the remaining T-72s in storage, including all those T-72As recently shipped to UVZ.

1760262308494.webp

-

1760262271645.webp


-

Kertauksena Jompyn julkisen taulukon numerot, "kesällä 2025" eli ennen tuoreinta poistumaa, Venäjän varastotukikohdissa oli tasan 900 kpl T-72A/Ural vaunutyyppeihin kuuluvia panssarivaunuja (Tatarigami_UA:n twitter-ketjussa jaetussa taulukossa T-72B3M modernisointien kokonaismäärä aikavälillä 2027-2036 oli yhteensä 828 kpl):

1760262899107.webp

"Kesän 2025" ja "syksyn 2025" välisenä aikana niistä oli poistunut 439 kpl, arvatenkin Uralvagonzavodin pihalle odottamaan peruskorjausta ja modernisointia.

Tatarigami_UA:n twitter-ketjussa jaetussa taulukossa oli arvailtu vuosien 2027 ja 2028 T-72B3M modernisointien määräksi yhteensä 427 kpl. Vuodesta 2029 alkaen suunnitellut modernisointimäärät laskevat selvästi, JOS tähän analyysiin on luottaminen.

Kysymys: miksi näiden modernisointi alkaa vasta vuonna 2027, miksei jo ensi vuonna tai vaikka "niin pian kuin mahdollista"?

Kenties heillä on vielä riittävä määrä T-72B vaunuja T-72B3M modernisointia varten? En tarkoita pelkästään varastotukikohtien vaunuja vaan myös Ukrainasta palaavia kunnostusta ja/tai modernisointia odottavia vaunuja.

Kenties tälle on jokin muu selitys? Olen nähnyt aikaisemmin kommentteja että UVZ olisi kouluttanut tänä vuonna lisää CNC-koneistuskeskusten käyttäjiä ja pyrkisivät kasvattamaan kapasiteettiaan, mikä ei tietysti tapahdu hetkessä. Heidän tuotantonsa on sanottu olevan jatkuvassa kolmivuorossa jo pidemmän aikaa eli kapasiteetin nosto onnistuu vain avaamalla uusia tuotantolinjoja.

T-72A on selvästi huonompi peruspanssaroinniltaan kuin T-72B ja toisaalta pelkkä panssarimoduulien asentaminen rungon ja tornin etuosaan ei liene mahdollista ilman muutoksia jousitukseen, tornin kääntömekanismiin yms. Oletan että tässä joudutaan käytännössä rakentamaan koko vaunu uusiksi, poislukien sen hitsattu runko. Mietin myös, joudutaanko torni vaihtamaan kokonaan uuteen hitsattuun torniin, kenties samanlaiseen kuin mikä on T-90M vaunuissa tai kenties pienempään, T-90A / T-90S malliseen.

-

MUOKKAUS: tästä tuli mieleen, että Venäjä teki 103. armoured repair plant pajan kanssa sopimuksen 800 kpl T-62 varastovaunun aktivoinnista ja peruskorjaamisesta ja modernisoinnista syksyllä 2022. Sen sopimuksen mukaan tuo määrä piti kyetä peruskorjaamaan kolmessa vuodessa, eli "syksyyn 2025" mennessä.

En tiedä, onko paja ollut nopeampi vai hitaampi kuin mitä sopimus vaatii, mutta varastotukikohdista lyhyellä aikavälillä ("kesä 2025" - "syksy 2025") poistunut suurehko määrä T-62 vaunuja voisi selittyä tällä (104 kpl). ELI kenties on allekirjoitettu uusi sopimus T-62 vaunujen aktivoinnista ja peruskorjauksesta ja modernisoinnista?
 
Viimeksi muokattu:
Jompy kommentoi MT-LB vaunujen nykytilaa:

Something interesting wrt stored MT-LBs.

Muromteplovoz Zavod, the factory in charge of refurbing these armored vehicles, has finally seen some movement at its yards after many years


1760269648700.webp
(katso suuremmat version kuvista twitter-ketjusta)

-

Looks like the depletion of useful MT-LB hulls is forcing them to refurb 9P149 Shturm-S ATGM-carriers, which are a big share of the remaining MT-LB hulls in storage.

1760269697391.webp
(katso suuremmat version kuvista twitter-ketjusta)

1760269715027.webp

-

It could be to refurb them, turn them into average MT-LBs or even, as far fetched as it may be, to modernize them to MGT-LBs, as Russia unveiled earlier this year that they plan to produce these to replace their ancient MT-LB fkeet.

1760269738793.webp

-

One last thing I want to note: having exhausted their stockpiles of MT-LBs, Russia is NOT running out of these anytime soon.

Let me explain:

- Russia started the war with ~3,300 MT-LBs in service (TMB 2022).

- They lost at least ~1,800 MT-LBs and reactivated ~3,500 stored ones.

- And still have ~600 MT-LBs in storage.

Which is obvious for those who pay attention as they still use and lose MT-LBs on daily basis, which shouldn't be possible if they have almost none left.

So yeah, don't start with the "they have run out of stuff".

-

Finally, and as is also happening with most of the Russian military industry, Muromteplovoz Zavod is also being rebuilt, renovated and expanded to increase its capabilities (probably related to future MGT-LB production).

Previously this factory look so rundown.

Some examples:


1760269824878.webp
(katso suuremmat version kuvista twitter-ketjusta)

 
Tatarigami_UA on julkaissut uuden twitter-ketjun jossa vastataan edellisen UVZ:n lähivuosien suunniteltua tuotantoa käsittelevän ketjun herättämiin kysymyksiin:

Our report on Russia’s tank production and expansion plans has, predictably, drawn significant attention and generated many questions.

Rather than replying individually, we decided to answer the most common ones - and even address questions about the Armata.

Thread:

Question (Q): Do we know what production vs. overhaul and modernization numbers look like?

A: Yes, at least for 2027–2029:

2027: 232 production, 58 overhaul/modernization
2028: 280 production, 138 overhaul/modernization
2029: 253 production, 147 overhaul/modernization


1760273262985.webp

-

Q: Do we know which tanks are being modernized, and into what models?

A: Yes. According to the documents:

T-90A, T-72B/B1, and T-72B3/B3M are upgraded to T-90M2.
T-90A also modernized to T-90M.
T-72A, BK, B1, B1K, and BA are converted to T-72B3M.


-

Q: Do we have an estimate of T-90M2 production after 2026?

A: Not fully. One document indicates 31 units planned for 2027 - a threefold increase from 2026. With 290 total T-90M/M2 tanks scheduled that year, the M2 would make up just over 10% of output in 2027


1760273329260.webp

-

Q: Isn't it just a Russian propaganda, like claims to build thousands of Armatas?

A: These are non-public contracts with invoices for parts, at least for the next few years. They include payments, delivery dates, and other details. The papers are internal, not for public eyes


-

Q: Any idea what happened to Armata?

A: Kind of. While we found no references to Armata production at Uralvagonzavod in Nizhny Tagil, earlier this year we did spot mentions of the Armata in a project-tracking document from another Russian company, Shvabe Holding, dated 2024


1760273375804.webp

-

Q: Can I get original documents?

A: Yes. The documents are available to paid subscribers on X and Substack. This serves two purposes: to reward those who support us; and to weed out malicious agents, leaving the data in the hands of media outlets and think tanks that can verify it



-

T-90K kommentoi ketjun ensimmäistä viestiä näin: You can't upgrade T-72B/B1/B3/B3M into T-90M2. That's nonsense.

Toinen vastasi hänelle näin: I assumed it was a typo

Johon Tatarigami_UA vastasi näin: It is not

1760274442979.webp

Tatarigami_UA vastasi T-90K:n kommenttiin näin: That’s what the overhaul and modernization plans say. Go argue with their engineers.

Johon T-90K vastasi näin: Or maybe you guys are just reading them wrong?

Johon Tatarigami_UA vastasi näin: It literally says “capital overhaul, modernize from… into…”. Not sure how else to read it.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top