Tatarigami_UA kirjoitti eilen julkaistussa viestiketjussaan että he eivät ole yhtä varmoja T-72B3M modernisoinnin määristä kuin mitä ovat T-90M+T-90M2 panssarivaunujen ja BMPT-tulitukivaunujen suunnitellusta "tuotannosta" (sisältää oikean uustuotannon, sekä peruskorjaukset ja peruskorjaukset + modernisoinnit).
Jompy kommentoi että tästä huolimatta suunniteltu T-72B3M vaunujen määrä täsmää hyvin varastotukikohdista poistuneiden T-72A vaunujen määrän kanssa:
I think nobody has mentioned it yet but these numbers match perfectly with the remaining T-72s in storage, including all those T-72As recently shipped to UVZ.
-
-
Kertauksena Jompyn julkisen taulukon numerot, "kesällä 2025" eli ennen tuoreinta poistumaa, Venäjän varastotukikohdissa oli tasan 900 kpl T-72A/Ural vaunutyyppeihin kuuluvia panssarivaunuja (Tatarigami_UA:n twitter-ketjussa jaetussa taulukossa T-72B3M modernisointien kokonaismäärä aikavälillä 2027-2036 oli yhteensä 828 kpl):
"Kesän 2025" ja "syksyn 2025" välisenä aikana niistä oli poistunut 439 kpl, arvatenkin Uralvagonzavodin pihalle odottamaan peruskorjausta ja modernisointia.
Tatarigami_UA:n twitter-ketjussa jaetussa taulukossa oli arvailtu vuosien 2027 ja 2028 T-72B3M modernisointien määräksi yhteensä 427 kpl. Vuodesta 2029 alkaen suunnitellut modernisointimäärät laskevat selvästi, JOS tähän analyysiin on luottaminen.
Kysymys: miksi näiden modernisointi alkaa vasta vuonna 2027, miksei jo ensi vuonna tai vaikka "niin pian kuin mahdollista"?
Kenties heillä on vielä riittävä määrä T-72B vaunuja T-72B3M modernisointia varten? En tarkoita pelkästään varastotukikohtien vaunuja vaan myös Ukrainasta palaavia kunnostusta ja/tai modernisointia odottavia vaunuja.
Kenties tälle on jokin muu selitys? Olen nähnyt aikaisemmin kommentteja että UVZ olisi kouluttanut tänä vuonna lisää CNC-koneistuskeskusten käyttäjiä ja pyrkisivät kasvattamaan kapasiteettiaan, mikä ei tietysti tapahdu hetkessä. Heidän tuotantonsa on sanottu olevan jatkuvassa kolmivuorossa jo pidemmän aikaa eli kapasiteetin nosto onnistuu vain avaamalla uusia tuotantolinjoja.
T-72A on selvästi huonompi peruspanssaroinniltaan kuin T-72B ja toisaalta pelkkä panssarimoduulien asentaminen rungon ja tornin etuosaan ei liene mahdollista ilman muutoksia jousitukseen, tornin kääntömekanismiin yms. Oletan että tässä joudutaan käytännössä rakentamaan koko vaunu uusiksi, poislukien sen hitsattu runko. Mietin myös, joudutaanko torni vaihtamaan kokonaan uuteen hitsattuun torniin, kenties samanlaiseen kuin mikä on T-90M vaunuissa tai kenties pienempään, T-90A / T-90S malliseen. Toisaalta jos jouduttaisiin vaihtamaan alkuperäisen tornin tilalle uusi niin kaikkien näiden muutostöiden jälkeen vaunua kutsuttaisiin T-72B3M malliksi eikä T-90M tai T-90M2?
HUOM: vuosien 1983 ja 1984 aikana valmistuneet T-72A vaunut muistuttivat kokoajan enemmän ja enemmän vuonna 1985 virallisesti tuotantoon hyväksyttyä T-72B vaunua ELI jos ollaan oikein tarkkoja, niin silloin tietty määrä T-72A vaunuja on peruspanssaroinniltaan yhtä hyviä kuin ensimmäisenä tuotantoon tulleet T-72B mallit.
-
MUOKKAUS: tästä tuli mieleen, että Venäjä teki 103. armoured repair plant pajan kanssa sopimuksen 800 kpl T-62 varastovaunun aktivoinnista ja peruskorjaamisesta ja modernisoinnista syksyllä 2022. Sen sopimuksen mukaan tuo määrä piti kyetä peruskorjaamaan kolmessa vuodessa, eli "syksyyn 2025" mennessä.
En tiedä, onko paja ollut nopeampi vai hitaampi kuin mitä sopimus vaatii, mutta varastotukikohdista lyhyellä aikavälillä ("kesä 2025" - "syksy 2025") poistunut suurehko määrä T-62 vaunuja voisi selittyä tällä (104 kpl). ELI kenties on allekirjoitettu uusi sopimus T-62 vaunujen aktivoinnista ja peruskorjauksesta ja modernisoinnista?