Ukrainan kriisin seuraukset Suomessa

Olen ollut huomaavinani että monelle "aito keskustelu turvallisuuspolitiikasta" tarkoittaa "Naton varauksetonta kannattamista".

En ole nähnyt Suomessa mitään muuta kuin avointa turvallisuuspoliittista keskustelua viimeisten 20 vuoden aikana. Mitään "rajoittamista" tai "vaientamista" ei ole tapahtunut muualla kuin joidenkin ihmisten mielikuvituksessa. On vain niin että jotkut ihmiset ovat pettyneitä siihen että muut eivät ajattele heidän laillaan, ja ovat siksi kehittäneet sadun sensuurista ja rajoittamisesta selittämään sen miksi heidän esittämänsä ilmiselvästi paras vaihtoehto ei saa ansaitsemaansa kannatusta.

Kyllä oli hyvin sanottu. Ja kyllä tässä on nyt lähdettävä siitä liikkeelle, että ensin hoidetaan kotipesä kuntoon aidosti, jotta on taatusti aitoa puolustuskykyä nopealla aikataululla heittää kehiin. Nopeus ei tarkoita millään enää mitään edes usean päivän valmiutta, se tarkoittaa luokkaa puoli vrk ja maksimi. Ja tuolloin on oltava tuoreesti koulutettua väkeä heittää peliin. Jos nämä tapahtumat eivät vielä avaa Koulutusrulettia, niin sanon suoraan, että pidän koko tätä meidän hommaa täysin lapashommana. Kannattaa katsoa niitä menetelmiä ja temppuja, joita sot.suurvalta käyttää näköjään. Jos kuulen vielä yhdenkin kantahenkilön mainitsevan jotain kuukausien harmaasta vaiheesta, saan varmasti angina pectoris-kohtauksen tai sitten muutun täysin syyntakeettomaksi.

Nato-liitto toteutuu, jos toteutuu. Nyt on kasvatettava se rauta omaan lahkeeseen. Jos Suomessa aiotaan kehittämisen sijaan kiistellä seuraavat vuodet Natosta, niin eipä hyvältä näytä. Antaa poliitikkojen ähkiä sen parissa, kenraalien osuus on panna käyntiin ruletti, joka de facto kasvattaa nopeaa suorituskykyä. Aidosti. Joutavan lespaavan hämmentämisen aika on nyt ohi, se on ihan varmaa.
 
Putinilta kyllä aika laskelmoitu valttikortin pelaaminen omaan käteen tämä Krimin kaappaus. Nyt voidaankin neuvotteluissa tulla Venäjän kannalta suotuisinpaan optioon eli siihen, että Putin pääsee rauhanrakentajana neuvottelemaan neutraalin ja näennäisesti yhtenäisen Ukrainan perustuksia. Venäjän intresseissä ei todellakaan ole hankkia muutamaa ylimääräistä köyhää oblastia sillä hinnalla, että rajalla on jatkossa yksi vihamielinen valtio lisää ja muukin Eurooppa alkaa kiinnittää huomiota puolustukseensa. EU on aika hampaaton tässä vaiheessa, kun Putin vaatii 21. päivän sopimusneuvottelujen mukaisia toimia ja tarjoaa de-eskaloimista vastalahjaksi. Ikävästi tästä jää kaikille paska maku suuhun, mutta aika helpolla päästään jos ketään ei ajeta tässä vaiheessa enää nurkkaan. Talousvaikutukset jatkossa riippunevat paljonkin lähipäivien sopimusehdoista.

Tehkööt Putin mitä lystää, kasvattakoon mainettaan vaikka ulkoavaruuteen saakka, meidän on vedettävä näistä tapahtumista selvät johtopäätökset ja toimittava sen mukaan. Toivon totisesti, että utvan, PE:n, UM:n yms. ummehtuneet komerot tuuletetaan oikein rytkeellä.
 
Putinilta kyllä aika laskelmoitu valttikortin pelaaminen omaan käteen tämä Krimin kaappaus. Nyt voidaankin neuvotteluissa tulla Venäjän kannalta suotuisinpaan optioon eli siihen, että Putin pääsee rauhanrakentajana neuvottelemaan neutraalin ja näennäisesti yhtenäisen Ukrainan perustuksia. Venäjän intresseissä ei todellakaan ole hankkia muutamaa ylimääräistä köyhää oblastia sillä hinnalla, että rajalla on jatkossa yksi vihamielinen valtio lisää ja muukin Eurooppa alkaa kiinnittää huomiota puolustukseensa. EU on aika hampaaton tässä vaiheessa, kun Putin vaatii 21. päivän sopimusneuvottelujen mukaisia toimia ja tarjoaa de-eskaloimista vastalahjaksi. Ikävästi tästä jää kaikille paska maku suuhun, mutta aika helpolla päästään jos ketään ei ajeta tässä vaiheessa enää nurkkaan. Talousvaikutukset jatkossa riippunevat paljonkin lähipäivien sopimusehdoista.

Ennen kuin Uralin pihlajat kukkivat esiintyy Putin suurena rauhantekijänä. Kysymys lienee siitä, saako Venäjän koko Krimin niemimaan vai antaako suuri rauhantekijä Putin löysää ja pitää laivastotukikohdat jo aikaisemmin solmitun sopimuksen mukaisesti. Rauhanehtoihin kuuluu luonnollisesti Moskovalle suopeasti suhtautuva johto veljeskansalle.

Jos kyse olisi oikeasta sotaretkestä, niin miksi odottaa? Mainilan laukaukset olisi jo järjestetty ja koko maa vallattu.
 
Tehkööt Putin mitä lystää, kasvattakoon mainettaan vaikka ulkoavaruuteen saakka, meidän on vedettävä näistä tapahtumista selvät johtopäätökset ja toimittava sen mukaan. Toivon totisesti, että utvan, PE:n, UM:n yms. ummehtuneet komerot tuuletetaan oikein rytkeellä.

Hear hear! Olipa johtopäätökset mitä tahansa, niin toivottavasti ne tehdään ja vieläpä toteutetaankin.

Valitettavasti asia voi hautautua ikuisesti komiteoihin ja poliitikot jäävät odottamaan seuraavia vaaleja.
 
Tehkööt Putin mitä lystää, kasvattakoon mainettaan vaikka ulkoavaruuteen saakka, meidän on vedettävä näistä tapahtumista selvät johtopäätökset ja toimittava sen mukaan. Toivon totisesti, että utvan, PE:n, UM:n yms. ummehtuneet komerot tuuletetaan oikein rytkeellä.

Jos tästä konfliktista jotain positiivista haluaa repiä, niin ainakin sen, että nähtiin suunnilleen minkälaisiin menetelmiin kaikki osapuolet turvautuivat ja missä raja noin suunnilleen meni. Putinin maine ei kyllä ainakaan positiivisessa mielessä kasvanut läntisessä maailmassa, mutta itselläni on hieman varmempi olo Suomen turvallisuudesta ja Venäjän siihen tällä hetkellä kohdistamista intresseistä. Kaikenkaikkiaan Venäjä toimi kohtalaisen ennalta-arvattavasti ja pyrkii pelastamaan omaa arvovaltaansa sille hankalaksi muodostuneessa tilanteessa. Ts. se yrittää estää Ukrainaa ajautumasta liian syvälle länsileiriin. Suomi on huomattavasti Ukrainaa stabiilimpi maa, joka on kaiken lisäksi poliittisesti pääosin neutraali Venäjää kohtaan. Tästä syystä en usko Venäjän kohdistavan jatkossakaan meihin mitään vakavampia painostustoimia, koska siihen sisältyy suurehko riski siitä, että Suomi putoaa itse rakentamaltaan aidalta Venäjän kannalta väärälle puolelle. Tämä on tietenkin ollut meidän poliitikoilta tähän mennessä aika hyvin järjestelty.

Edit. tarkemmin ajatellen hyvin tai "hyvin" järjestelty. Onhan siinä meilläkin kohtuu kovaa rulettia.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen kuin Uralin pihlajat kukkivat esiintyy Putin suurena rauhantekijänä. Kysymys lienee siitä, saako Venäjän koko Krimin niemimaan vai antaako suuri rauhantekijä Putin löysää ja pitää laivastotukikohdat jo aikaisemmin solmitun sopimuksen mukaisesti. Rauhanehtoihin kuuluu luonnollisesti Moskovalle suopeasti suhtautuva johto veljeskansalle.

Jos kyse olisi oikeasta sotaretkestä, niin miksi odottaa? Mainilan laukaukset olisi jo järjestetty ja koko maa vallattu.

Niin kuin kirjoitin, niin Venäjän intresseihin ei kuulu hajottaa Ukrainaa, koska myös pääosa venäjänkielisistä Ukrainalaisista luultavasti (ainakin lehtihaastattelujen perusteella) haluaa jatkossakin yhtenäisen valtion. Rajojen uudelleenpiirtäminen aiheuttaisi vain lisää erimielisyyksiä alueella ja johtaisi tynkä-Ukrainan ajautumiseen länsimaisen vaikutuspiiriin alle. Venäjä voi toki pitää itsellään vielä yhtä korttia aiheuttamalla levottomuutta Itä-Ukrainassa, mutta tämäkin todennäköisesti sen vuoksi, että saavat ajettua tuon haluamansa sopimuksen läpi. Ukrainasta muodostunee liittotasavallan tapainen valtio, jossa venäläisenemmistöiset oblastit saavat laajemman itsehallinnon ja kaksikielisyyden. Valtionhallinto jakautuu niin, että presidentin ja pääministerin vakanssit jaetaan Itä- ja Länsi-Ukrainan välillä vähän Libanonin tyyliin. Aika varmaan näyttää onko tuollainen ratkaisu oikea vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Myöntyväisyyspolitiikkaa eli sitä ihka aitoa suomettumista:

Mitro Repo: Tässä avain Ukrainan rauhaan
il Tiistai 4.3.2014 klo 09.43

Euroopan parlamentin jäsen Mitro Repo (sd) arvioi blogissaan, että Ukrainaan on mahdollista saada rauha nopeastikin.


Mitro Repo uskoo, että aiemman sopimuksen saattaminen voimaan laukaisisi Ukrainan kriisin. (TOMI VUOKOLA / AAMULEHTI)

Repo uskoo Venäjän valtionjohdon vaativan symbolista anteeksipyyntöä siitä, että kolmen EU-ulkoministerin ja Ukrainan välistä 21. helmikuuta tehtyä sopimusta on rikottu. Sopimuksen perusteella Janukovitsh olisi jatkanut presidenttinä viimeistään joulukuussa pidettäviin vaaleihin asti.

Repo toteaa, että avain rauhaan olisi ratkaisu, jossa Ukrainan erotettu presidentti Viktor Janukovitsh palaa valtaan "leikisti, mutta ei oikeasti".

- Hänen annetaan olla olevinaan presidentti uusiin vaaleihin saakka. Ukrainan uudet vallanpitäjät saavat pitää vallankumouksensa ja alkaa siivota taloussotkuja.

Venäläisalueille tarvitaan Revon mukaan autonomia ja Ukrainaan uusi hallitus sekä uudet vaalit.

- Oikeasti rauha ei ehkä olekaan niin kaukana kuin luulemme. On vain opittava lukemaan toisen osapuolen sielunmaisemaa.

Repo toteaa, että Ukrainan ja Venäjän riidassa kolmannen osapuolen pitäisi astua rohkeasti esiin ja ehdottaa jo tehdyn sopimuksen katsomista uudelleen.

- Sopimus vaatii hieman päivitystä peloissaan karkuun lähteneen ja nyt jo kansainvälisesti etsintäkuulutetun presidentin osalta. Se ei kuitenkaan voi olla mahdoton tehtävä.
 
Myöntyväisyyspolitiikkaa eli sitä ihka aitoa suomettumista:

Mitro Repo: Tässä avain Ukrainan rauhaan
il Tiistai 4.3.2014 klo 09.43

Euroopan parlamentin jäsen Mitro Repo (sd) arvioi blogissaan, että Ukrainaan on mahdollista saada rauha nopeastikin.


Mitro Repo uskoo, että aiemman sopimuksen saattaminen voimaan laukaisisi Ukrainan kriisin. (TOMI VUOKOLA / AAMULEHTI)

Repo uskoo Venäjän valtionjohdon vaativan symbolista anteeksipyyntöä siitä, että kolmen EU-ulkoministerin ja Ukrainan välistä 21. helmikuuta tehtyä sopimusta on rikottu. Sopimuksen perusteella Janukovitsh olisi jatkanut presidenttinä viimeistään joulukuussa pidettäviin vaaleihin asti.

Repo toteaa, että avain rauhaan olisi ratkaisu, jossa Ukrainan erotettu presidentti Viktor Janukovitsh palaa valtaan "leikisti, mutta ei oikeasti".

- Hänen annetaan olla olevinaan presidentti uusiin vaaleihin saakka. Ukrainan uudet vallanpitäjät saavat pitää vallankumouksensa ja alkaa siivota taloussotkuja.

Venäläisalueille tarvitaan Revon mukaan autonomia ja Ukrainaan uusi hallitus sekä uudet vaalit.

- Oikeasti rauha ei ehkä olekaan niin kaukana kuin luulemme. On vain opittava lukemaan toisen osapuolen sielunmaisemaa.

Repo toteaa, että Ukrainan ja Venäjän riidassa kolmannen osapuolen pitäisi astua rohkeasti esiin ja ehdottaa jo tehdyn sopimuksen katsomista uudelleen.

- Sopimus vaatii hieman päivitystä peloissaan karkuun lähteneen ja nyt jo kansainvälisesti etsintäkuulutetun presidentin osalta. Se ei kuitenkaan voi olla mahdoton tehtävä.

No tämä nyt ei ollut mikään yllätys, varsinkaan tuon puolueen (Sdp) jäseneltä...
 
Ihan käsittämättömän typerä ja naiivi ehdotus Mitrolta. Janukovitsilla ei ole ensinnäkään enää mitään asiaa Ukrainan hallintoon, eikä kukaan tule Venäjältä ainakaan anteeksiantoa pyytämään. "Leikisti, mutta ei oikeasti"... Jésus mitä paskaa.
 
Mistä päin maailmaa kirjoittelet Charly?

Jos tiedossasi on jotain raskauttavaa todistusaineistoa, ole hyvä ja tee mainitsemallesi vääryydelle jotain.
Omassa duunissa olen nähnyt lastensuojelun toimintaa ja ei niitä lapsia kovin helposti vanhemmilta riistetä. Melkoinen rapajuoppo/narkki äiti saa olla, ennen kuin koneisto alkaa toimia, mutta joskus on vain pakko.

Toki suomalainen virkamieskunta on melko koskematon eliitti luokka suomessa, mutta toivon sydämeni pohjasta, että ongelmat heidän kanssaan ratkaistaan ilman uuden isä aurinkoisen apua.

Euroopan ihmisoikeus-mikälie EIT on antanut Suomelle kymmeniä muistutuksia tästä asiasta. Miksi tekisin enää yhtään mitään? Ja asiaa tutkinut tutkija hiljattain lehdessä kirjoitti että kuntien välillä on paljon eroja.
On tiedonvälityksessä ongelmia ja kaikenlaista tahallista pahuutta. Nämä ovat yksi kuumimmista uutisointiaiheista, materiaalia on valtavasti.

Minä olen nähnyt kun terveistä ihmisistä on tullut rapajuoppoja sen jälkeen kun heiltä on viety lapsi väkisin pois. Joiltakin on viety jo ennen syntymää. Sekin on mahdollista, sille on jopa oma termi. Mikä lienee ollut rikos?
Päihteet ei ole edes suurin syy, vaan nimettömien ilmiantojen valheet. Sen lisäksi laiskuus esim yksinhuoltajalla sotkuinen asunto. Kolmas tyyppi on viranomaisille vittuilu, jota itse harrastan niin rankasti kuin ikinä osaan.
Pariin tutkintaan olen itse joutunut ja se johtui käytävämelusta, kun veljekset riitelivät keskenään. Asiakkuus ei ole vieläkään loppunut, vaikka tästä on kolmisen vuotta. Asiakkuus ei koskaan lopu, keltään. Se ei ole mikään autokorjaamo tai parturi, ja asiakas on aina väärässä.

Tämä maa ei ole EIT asteikoilla puolustamisen arvoinen mutta tilanne olisi korjattavissa. Vaaleilla tai vallankumouksella. Pitikin hitto syntyä planeetan paskimpaan maahan.
 
Nato-liitto toteutuu, jos toteutuu. Nyt on kasvatettava se rauta omaan lahkeeseen. Jos Suomessa aiotaan kehittämisen sijaan kiistellä seuraavat vuodet Natosta, niin eipä hyvältä näytä. Antaa poliitikkojen ähkiä sen parissa, kenraalien osuus on panna käyntiin ruletti, joka de facto kasvattaa nopeaa suorituskykyä. Aidosti. Joutavan lespaavan hämmentämisen aika on nyt ohi, se on ihan varmaa.

Nyt kun tutustuin vähän Ukrainan asevoimien tilanteeseen niin voi sanoa että Nato vaikuttaa olleen aikalailla haihattelua. Maan puolustus on resurssien puolesta todella surkeassa jamassa, mahdollisuuksia tai edes kummoista halua investoida puolustukseen ei ole ollut. Maa olisi ollut Natolle valtava rasite. Tuskin olisi päässyt jäseneksi ilman sisäpoliittista vekslaustakin.
 
Ainakin nyt on tullut täysin selväksi, että Putinin tavoitteena on palauttaa Venäjän neuvostoaikainen valta-asema Itä-Euroopassa. Tätä tullaan toteuttamaan myös voimatoimin. Toisin sanoen pitkään jatkunut syvä rauhantila Itä-Euroopassa on loppunut.

Pitää toivoa, että lännestä tulee poliittisia ja taloudellisia seuraamuksia Venäjälle. Myöntyväisyyslinja olisi tuhoisa meille Venäjän naapureina eläville.

Toivoa myös sopii, että puolustusvoimien alasajo lopetetaan ja puolustusbudjettia kasvatetaan.

”Suuri ja mahtava...” laajenee näykkimällä palan kerrallaan. Georgiasta Abhasia ja Etelä-Ossetia. Ukrainalta Krimin niemimaa. Mikä maa on tulilinjalla seuraavaksi?

Suomi sai oppitunnin karhun käytöksestä. Pitäisikö näytellä kuollutta? Heittää herhiläispesä? Kiivetä Karjalan mäntyyn?

Ilma- ja meritilannekuva epäilemättä piirtyy tutkan ruudulle, mutta miten valmius nousee varuskunnissa? Teoriassa suljetulla alueella miesten ja materiaalin kokoaminen ja valmiuden kohottaminen käy helposti ja huomaamattomasti, mutta miten käytännössä? Alasajetun reservin varaan tuskin voidaan perustaa puolustuksen ylösajo.

Kuka esittää ensin korotuksia puolustusbudjettiin?
 
Kuka esittää ensin korotuksia puolustusbudjettiin?

Minä olen ensimmäisenä megafonin ja pahvikyltin kanssa eduskunnan edessä mesoamassa lisää rahaa armeijalle, kunhan ensin varmistetaan että lisäeuroilla saadaan todellinen parannus aikaan puolustuskyvyssä.
 
Venäjä antoi muistutuksen, että sotilaallinen uhka on yhä läsnä Euroopassa vaikka kuinka vihervasemmisto tätä on koittanut vuosien saatossa kieltää. Aikaisemmissa turvallisuuspoliittisissa selonteoissa ja muissa paneeleissa suurimmiksi uhkakuviksi on luokiteltu terrorismi ja luonnonkatastrofit. Toivottavasti Venäjän palveluksesta osataan ottaa nyt hyöty kasvattamalla puolustusbudjettia leikkausten sijaan. Seuraavalla kerralla kohteena on Suomi eikä sillä kertaa voida puhua enään palveluksesta.
 
Ukrainan uudelleen syntymä ja Neuvostoliiton kaatuminen on tässä pohjalla...ei oikein voi verrata Suomen asemaan. Ukrainalla oli muuten soppari että kun U luopuu nukeista ei koske Neuvostoliitto Ukrainaan...toivottavasti pitää.
 
Jos Suomi liittyy Naton jäseneksi ei se helpota meidän velvoitteita mitenkään.
Kukaan ei tänne pysyvästi sijoita isoja joukkoja, USA voisi mutta painopiste heillä siirtyy Tyynellemerelle ja he toivovat että Eurooppalaiset kantavat vastuun omista maistaan.
Saksa saattaa herätä mutta en siihen luottaisi tai pidä sitä vain hyvänä.
 
Olihan tämä Ukrainan kriisi varmaan monelle tervetullut muistutus Venäjän luonteesta. Tahtoisin kuitenkin huomauttaa että vaikka tietyt perusjutut varmasti pysyvät samalta ei turvallisuuspoliiikkaa voi nykyään hoitaa samalla tavalla kuin joskus viime vuosituhannella.

Uusia teknologioita on syntynyt ja ihmiset ovat niiden kanssa ihan eri lailla riippuvuussuhteessa kuin ennen. Monenlaiset globaalit virrat ja prosessit kietovat Suomen osaksi maailmaa ihan toisella tavalla kuin ennen. Maapallon ekosysteemien kestävyys ja luonnonvarojen saatavuus asettavat omat rajoitteensa. Uhkakuvat voivat realisoitua yllättävillä tavoilla eri toimijoille ja ilmetä eri paikoissa erilaisella intensiteetillä ja nopeudella. Uhkakuviin vastaaminen vaatii varmuudella eri julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden yhteistyötä, yleensä myös kansainvälisellä tasolla. Se vaatii pitkäjännitteistä työtä suorituskykyjen rakentamiseksi ja valmiutta reagoida nopeasti.

Tietenkin jatkossakin kaikki lähtee paikallistasolta, mutta kyllä "aito keskustelu turvallisuuspolitiikasta" tarkoittaa nykypäivänä muutakin kuin keskustelua sotilaallisesta varautumisesta Venäjän sotavoimien hyökkäykseen ja Nato-jäsenyyden puntarointia.
 
Back
Top