Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hieno viesti, kiitos! Hieman alhaisilta vaikuttaa erityisesti BVM-luvut, koska niitä oli 2019 loppuun mennessä toimitettu n. 60 kpl ja 2020 toimitettiin 10-20, elokuussa 10 ja marraskuun toimituksessa ei ollut lukumäärää mukana, mutta meni Kazaniin panssarikouluun. 2021 piti tulla 80 BVM:ää, mutta kaikista näistä en ole nähnyt käyttöönottoilmoitusta. Lisäksi tämän vuoden tammikuussa toimitettiin Kuriilien saarille jonkinlainen määrä modernisoituja BV:itä, voi olla BVM-speksattuja tai sitten ei. Näistä ilmoituksista määrien laskeminen on välillä vähän haastavaa, kun aina ei tarkkoja malleja ilmoiteta ja välillä määrät pitää päätellä joukon koosta.
Kaluston korvaaminen ei myöskään tapahdu taikaseinästä. Tuotantokapasiteettia on vain rajallisesti ja mahdollisten länsikomponenttien tilalle pitää keksiä jotakin tai tyytyä heikompaan varusteluun. Aikaa siis menee ja uuteen laajaan maasotaan lähteminen lähivuosina olisi hulluutta. Ilmavoimilla ja merivoimilla Venäjä voi kyllä tehdä kaikenlaista, jos se kokee sellaiseen tarvetta.
Ongelma on suurempi kuin pelkkä länsikomponenttien puute.
Mm. sorveja/työstökoneita ei viedä enää Venäjälle. Ja matkalla olleet jäivät matkalle. Sama koskee kaikkea niissä tarvittavaa tavaraa, työkalut/terät...
Ovat kuulemma yrittäneet kiertää ja joku mattokauppa on tilannut tuhansia teriä. Jostain syystä tilaus ei mennyt läpi.
Eikä niiden nykyiset CAD:t ja työstökonekeskukset pääse enää pilveen, eivätkä voi ladata uusia piirrustuksia...
Ainakin kaikki hienostuneempi elektroniikka (DSP-piirit, FPGA:t, low-noise vahvistimet) on länkkärikamaa (tässä lasketaan myös Taiwan ja E-korea osaksi länttä). Mekaniikka itsessään on varmasti tehty Venäjällä, mutta käytetyt työstökoneet ja niiden ohjausjärjestelmät on länsimaisia. Tietääkseni itäblokista ei ole koskaan tullut yhtään varteenotettavaa 4+ akselin metallijyrsintä/ohjausjärjestelmää, eli niiden kanssa ovat myös riippuvaisia länsimaisista komponenteista ja mekaniikasta.
Tottakai Kiinan yms. kautta ongelma on kierrettävissä mutta jokainen välikäsi nostaa hintoja ja toimitusaikataulua. Odottele siinä sitten jotain työkalua/terää kun tankkia ja ammusta pitäisi tehdä jatkuvalla syötöllä. Saati jos tarvitsisi konekantaa uusia/korjata. Uusimmat koneet on vielä GPS paikannettuja joten ihan helposti niitäkään ei noin vain viedä muualta ilman valmistajan lupaa.
Siis onko Venäjällä siirrytty uusiin tuotantovälineisiin myös sotateollisessa kompleksissa??? Täällä kiersi joskus video tehtaasta, jossa tehtiin ICBM:ää, ja paikka näytti jämähtäneen jonnekin neuvostoajoille.
Useamman arvion (toki arvioita vain) mukaan Venäjältä eni 5-8 vuotta tämä sodan tappioiden korvaamiseen. Muutama pohtinut että voi mennä jopa yli kymmenen vuotta.
Riippuu tietysti myös siitä, millä tappiot korvataan, miten pitkään sota Ukrainassa jatkuu ja millainen vaikutus pakotteilla on Venäjän aseteollisuuteen. Jos katsoo koko maailmaa ja esimerkiksi ihan aidosti 100% uusien panssarivaunujen tai hävittäjien tuotantomääriä niin nykypäivänä valmistusmäärät eivät ole suuren suuria. Hyvin monet valtiot, Yhdysvallat mukaanlukien ovat eläneet pitkään kylmän sodan ajan suurtuotannon varantoja hyödyntäen. On toki tehty kaikenlaisia Mid-Life Upgrade ohjelmia millä koneiden elinkaaria jatkettu. Hävittäjäkoneiden osalta jossain vaiheessa tulee raja vastaan, siivet ja runko on loppuun kulutettu eikä mikään määrä vahvistamisia ja tarkastuksia riitä pitämään lentokelpoisena. Täysin uudet hävittäjät ovat luonnollisesti paljon kalliimpia joten niitä ei saa vastaavaa määrää. Toisaalta suorituskyky on parempi joten pienempi määrä riittää? Panssarivaunujen ja muiden panssaroitujen osalta runko lienee käyttökelpoinen sukupolvesta toiseen niin kauan kuin se ei rajoita modernisointia tilojen puolesta, kaikki kuluvat osat, elektroniikka, optiikka yms. joutuu silti vaihtamaan tai päivittämään aika ajoin. Kuluvat käytössä ja tietyt osat kuten kumitiivisteet kuluvat vaikkei käytettäisikään.
Kun minulla on pääsy useampaan Military Balancen julkaisuun niin päätin koostaa sieltä Venäjän hävittäjäkaluston määrät taulukkoon. Kokosin ensin ison taulukon jossa oli uusi rivi joka kerta kun julkaisussa oli eri nimi kyseiselle hävittäjälle. Huomaa hyvin miten Military Balance on muuttanut ilmoitustyyliä parin vuosikymmenen aikana. Mitä uudempi julkaisu, sitä tarkemmin merkitty. Vanhemmissa on riittänyt karkea tyyli, kuten "Su-27" ilman tarkempaa jaottelua. Varsinkin kylmän sodan aikaan oli paljon puhetta, kuinka luotettavina heidän keräämiä tietoja voidaan pitää. Oma arvaus että samanlainen epävarmuus voinut jatkua läpi 90-luvun ja ehkä vasta 2000-luvulle tultaessa numerot ovat luotettavampia. He tekevät tätä työkseen joten en osaa sanoa, pahat kielet tuollaisia puhuneet.
Joka tapauksessa mielenkiintoista katsoa mitä tietoja heiltä löytyy. Iso taulukko pelkkien hävittäjäkoneiden osalta on 145 riviä x 21 saraketta, joten en edes yritä leikkoa sitä tähän viestiin. Siistin sitä hieman, mikä pakotti laittamaan useat sinänsä samaan "koneperhettä" olevat koneet samalle riville vaikka niiden varustelu ja käyttö on täysin erilaista toisiinsa nähden. Esimerkiksi Su-24M2 ja Su-24MR on molemmat samalla rivillä. Tästä seuraa se että tiettyjen koneiden osalta kokonaismäärä voi aluksi laskea ja sitten kääntyä nousuun. Lihavoin vuoden 2005 tiettyjen konemäärien numerot koska syystä tai toisesta se on selvästi enemmän kuin edellisenä tai seuraavana vuotena, enkä keksi tuolle selitystä. Tässä ei ole laskettu Naval Aviation koneita, niille on oma taulukkonsa. Lisäksi jätin pois UB-merkityt eli Uchebno-Boyevoy -koneet, jotka ovat koulutuskäyttöön (yleensä kaksipaikkaisia, ilman tutkaa yms. järjestelmiä).
Värien merkitys: pyrin arvioimaan vanhojen kylmän sodan aikaisten koneiden osuutta heidän hävittäjämäärästä. Punainen väri tarkoittaa "uusinkin kone valmistettu 1993 tai ennen sitä", tästä eräänlainen poikkeus on Su-25 jota on valmistettu pieniä määriä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Oranssi kertoo tietyn konemäärän "modernisoinnista" mikä tarkoittaa yleensä uutta tutkaa, elektroniikkaa yms. muttei tee korjauksia koneen siipiin tai runkoon. Vertaa meidän Hornettien MLU1 ja MLU2. Tuo siis parantaa koneen suorituskykyä ja pidentää käyttökelpoista elinkaarta, muttei rajattomasti. Vihreä on täysin uusi kone, länsimaisittain sen elinkaareksi voi ajatella 30 vuotta. Venäläisittäin ehkä pidempi aika, ehkä ei?
Myönnän että tässä pieneen tilaan puristetussa taulukossa värikoodit eivät kerro koko totuutta, koska useampi konetyyppi on puristettu samalle riville. Täten siinä menee erityisesti punaiset ja oranssit sekaisin toistensa kanssa. Isossa taulukossa jaottelu on selkeämpi, kun jokainen on omalla rivillään mutta luettavuus kärsii.
Katso liite: 62664
Jos otetaan tästä karkea kokonaismäärien kuvaaja niin se näyttää tältä:
Katso liite: 62663
Käyrä on tasoittunut tuonne noin 900 koneen tienoille. Minulla on antaa toinenkin taulukko, tämä on Venäjän ilmavoimille luovutetut konemäärät (uudet koneet) viimeisen 14 vuoden aikana:
Katso liite: 62622
Jos taas otetaan karkea kokonaismäärä, josta jätetään pois Yak-130 koulutuskoneet niin saadaan tällainen kuvaaja:
Katso liite: 62623
Vuoden 2009 MiG-29SMT ja MiG-29UBT piti mennä alunperin vientiin, mutta asiakas kieltäytyi ostamasta joten putosivat Venäjän ilmavoimille "vahingossa". Punainen käyrä kuvaa siis heidän "omaa hankintamäärää" joka kertoo tavoitteista ilman tuota poikkeusta. Todellinen konemäärä tietysti sisältää nuo koneet, koska ne jäi heidän käyttöönsä.
Vuonna 2016 nimeämätön lähde Venäjän ilmavoimista kertoi että heidän tavoitteena on pitää 700 hävittäjäkonetta aktiivikäytössä vuonna 2025. Nimetön lähde joten mahdoton vahvistaa, voi yhtä hyvin olla Sukhoi-yhtiön myyntimies? Toisaalta voi olla lähde jolla on oikeaa tietoa myös. Kuka tietää. LÄHDE
The basis of the fleet will be fighters of the Sukhoi Design Bureau of the Komsomolsk-on-Amur and Irkutsk aircraft plants.
“This figure is achievable by 2025. Fighters will make up about 40 percent of the total aircraft fleet of the Air Force, the rest will be attack aircraft and bombers, as well as reconnaissance, transport, training and special vehicles, ”the source said.
According to him, of this number, about 450 aircraft are Sukhoi Design Bureau fighters. “Su-30, Su-35, a certain number of modernized Su-27s will still remain, in addition, they will be in the combat units of the fifth generation machine. The rest is upgraded MiG-31, MiG-29 and new MiG-35,” the specialist said. He noted that the total number of combat-ready fighters in the Air Force should increase by more than a third.
Currently, according to various sources, the Russian Air Force has about 500 fighters of various types.
Lainaamani venäläinen sivusto antaa oman arvionsa vuonna 2016 käytössä olevista konemääristä ja spekuloi vuoden 2025 ilmavoimien koostumuksella, lainaan tuon kuusi vuotta vanhan spekulaation tähän:
While maintaining the current organizational structure of the Aerospace Forces (without new transfers of their units and formations to the Navy), the figure of 700 fighters looks quite achievable for the Russian Aerospace Forces by 2025, although it will require maintaining the supply of Su-35S and Su-30SM fighters to the troops at an average rate in total 25-30 aircraft per year in the period 2021-2025. As for the fifth generation T-50 fighters, we can expect the release of only relatively small serial batches of these fighters in the period 2021-2025, and that really "mass" serial production and deliveries to combat units of the T-50 will begin already in the guise of the "second stage in the post-2025 period.
Thus, according to the optimistic scenario, the fighter fleet of the Russian Aerospace Forces in 2025 may include up to 480-500 new-built fighters with a service life of less than 20 years (approximately about 50 T-50S, 150-170 Su-35S, 150-170 Su-30SM , 30 Su-27SM3/Su-30M2, 50 MiG-29SMT/UB, 36 MiG-35) and up to 210 modernized old-type fighters (up to 90 Su-27SM/SM3, 120 MiG-31BM/BSM).
Kuten ylläolevasta kuvaajasta näkee, vuosi 2014 oli uusien koneiden huippu, minkä jälkeen tultu alaspäin. Jos taas katsoo Military Balancen taulukkoa niin paljon punaista. Tietyt konetyypit tulevat jäämään pois, erityisesti MiG-29 ja vanhemmat modernisoimattomat Su-27. Uusien koneiden taulukko ei kerro, mutta MiG-31 on modernisoitu elektroniikan osalta paljon, yhden lähteen mukaan 120 kpl, tosin useampi lähde sanoo että 131 kpl. MiG-konsernin miehen mukaan runko ja siivet ovat lujaa tekoa, ei tarvetta niiden korjaamiseen joten näillä lennetään pitkälle yli 2030 vuoden. Ehkä sama tilanne tiettyjen Su-24 varianttien kanssa? Huomaa myös että bmdp-sivun arviosta puuttuu Su-34 koneet, tuo nimetön lähde ei tarkentanut mitä "hävittäjäkone" tarkoittaa. Heidän arviossa on myös optimistisesti ajateltu että T-50/Su-57 on valmistettu 50 kpl vuoteen 2025 mennessä. Niitä on virallisesti tilattu 78 kpl ja luovutettu tuoreimman tiedon mukaanmuistaakseni6 kpl. Samoin he arvaavat että MiG-35 menisi tuotantoon. Niitä on valmistettu 8 kpl joista 3 kpl on UB-koneita. Pahat kielet ovat puhuneet että Venäjän ilmavoimat haluaa keskittyä pelkästään Sukhoi-koneisiin jatkossa ja MiG jäisi historiaan. Tuo pieni määrä olisi siis ulkomaan vientiä rohkaisemaan, toki jos löytyy iso asiakas niin voivat harkita tilaavansa niitä itsekin ns. siivellä. Toisaalta ehkä sodan jälkitilanne pakottaa ottamaan "tuotantovalmiin koneen" tuotantoon vaikkei ilmavoimat sitä välttämättä haluakaan?
Puolalaiset (yhden miehen mielipide) ennustavat tulevaa suorituskyvyn romahdusta, perustana se että Neuvostoliiton haaska on viimein kaluttu loppuun ja uusien koneiden valmistustahti ei riitä korvaamaan menetyksiä, artikkeli julkaistu 3.9.2021:
https://defence24.com/russian-air-force-last-moments-before-a-grand-regression-opinion
Venäjän ilmavoimissa artikkeli koettiin niin vastenmielisenä että sitä piti kommentoida julkisesti (se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?), mihin artikkelin kirjoittaja vastaa toisessa kirjoituksessaan:
https://defence24.com/russian-respo...bout-the-russian-military-aviation-commentary
Pahoittelut pitkästä viestistä, tuo heidän ilmavoimien hävittäjätilanne ollut pitkään mielessä. Oma näkemys on että laskeva trendi tulee jatkumaan ja tuo 700 hävittäjää vuonna 2025 voi hyvinkin pitää paikkansa. Uskon että hävittäjien osalta on sama tilanne kuin panssarivaunujen kanssa: kirjavahvuus ei vastaa todellisuutta, joka on selvästi huonompi. Meidän F-35 pitäisi olla toimitettu kaikkinensa vuoteen 2030 mennessä. Venäjän ainoa tuotannossa oleva 5. sukupolven hävittäjä on Su-57. Mikä on 4+ tai 4++ tai 4+++ hävittäjien suorituskyky oikeassa ampumasodassa vuonna 2030? Jos hävittäjä on pelkkä aselavetti niin tuskin ovat arvottomia, mikäli pysyttelevät tarpeeksi kaukana ja saavat muilta tilannekuvan ja maalidatan. Jos ne laitetaan etulinjaan omien joukkojen ilmasuojaksi niin voivat olla ongelmissa, varsinkin jos vastassa on 5. sukupolven hävittäjät ja kaikki niiden tuomat edut mm. yhteinen jaettu tilannekuva, AESA-tutkat, stealth jne.
Jos näin käy että he pikkuhiljaa taantuvat suorituskyvyn osalta, niin kertooko se siitä että heidän uhka esim. Suomea kohtaan tulee olemaan selvästi pienempi? Hävittäjät ovat vain yksi aselaji, maavoimat on se todellinen uhka. Panssarivaunut, mekanisoidut joukot ja se suuri tykistö ennen kaikkea. Toisaalta maavoimia pitäisi pystyä suojaamaan ilmaiskuilta eikä vastustajalle saisi antaa ilmaherruutta, mieluiten ei edes paikallista.
Olet oikeassa, niin kauan kuin ei tiedetä varmaksi tuhottujen / menetettyjen vaunujen määrää eri tyyppien osalta, pitää olla varovainen arvioissa. Laitoin aikaisemmin viime viikonloppuna Ukrainan panssarijoukoille koostamani taulukon Lost Armourin ja Oryxin keräämästä datasta. Sen perusteella oli aika selvää että Ukraina on menettänyt paljon vanhempia vaunuja kuten T-64BV mutta modernimmat vaunut ovat pysyneet paremmin elossa - jos siis uskomme heidän keräämään dataan. Jos tämä oletus pitäisi paikkansa, on mahdollista että Venäjä on myös menettänyt suuremman määrän vanhempia vaunuja kuin mitä uudempia.
Lost Armour kieltäytyy julkaisemasta Venäjän menetyksiä sodan ollessa kesken (ryssäläinen sivusto), mutta Oryx on julkaissut sodan alusta asti. Koostin viime viikonloppuna Venäjän menetyksistä taulukon Oryxin datan perusteella:
Katso liite: 62963
Nämä ovat kuvien ja videoiden perusteella varmennetut menetykset, huomaa suuri "tuntemattomien" määrä. Ei ole tiedossa, mikä määrä Oryxillä on "työnalla" eli paljonko materiaalia läpikäymättä. Ukrainan ilmoittama tuhottujen panssarivaunujen määrä on joka tapauksessa paljon suurempi kuin Oryxin data.
Minulla on kaksi pääasiallista lähdettä jotka ovat arvioineet Venäjän aktiivijoukkojen vaunumääriä eri vaunutyyppien perusteella: Altyn73 syyskuussa 2021 ja Jaroslaw Wolski twitterissä. Koostin näiden kummankin arviot taulukkomuotoon ja laskin sitten Oryxin 18.6.2022 päivätyn datan perusteella vaunutyyppikohtaiset menetykset:
Katso liite: 62964
Huomaa että rivit eivät ihan vastaa toisiaan, koska kumpikin lähde listaa vaunuja hieman eri tavalla. Tein parhaani, mutta varsinkin vanhempien vaunujen osalta survoin ne kaikki yhdelle riville. Wolskin taulukossa "T-72BA" rivillä tuhottu vaunumäärä on "kaikki vanhemmat T-72 vaunut yhteensä". Wolski myös tekee eron "T-72B3 first series" ja "T-72B3" välille, mutta en suoraan sanottuna tiedä mitä hän tarkoittaa. En tunne näitä vaunuja tarpeeksi hyvin, jotta tietäisin mitä eroa näissä on. Wolski arvioi kokonaismääriä, eikä sitä mikä määrä on aktiivijoukoilla. Hän ei siis ota huomioon että Venäjällä ei ole tarpeeksi aktiivijoukkoja miehittämään tätä vaunumäärää.
Jos haluaa arvioida mikä määrä on "moderneita vaunuja" niin minun mielestä sellaisiksi tulisi laskea T-80UE-1, T-80U, T-80BVM, T-90, T-90A, T-90M, T-72B3 first series, T-72B3 ja T-72B3 obr 2016. Jos Jaroslaw Wolskin arvio pitäisi paikkansa niin tällaisia vaunuja olisi 1 880 kpl. Jos hänen arvio vaunujen kokonaismäärästä olisi oikein, tämä edustaisi 1 880 / 3 311 = 0,5678 eli noin 57% kaikista "aktiivikäytössä olevista vaunuista". Jos soveltaa samaa periaatetta Altyn73 numeroihin, saadaan 1 531 / 2 600 = 0,5888 eli pyöristäen noin 59% aktiivikäytössä olevista vaunuista.
Wolskin arvio on selvästi suurempi kuin monessa muussa lähteessä, usein kuulee arvioita 2 400 - 2 700 väliltä. Jos katsoo Altyn73 numeroita (hän laskee vain aktiivijoukkojen vaunumäärät) niin hänen mukaansa vaunuja olisi 2 600 kpl. Hän laski nämä syyskuussa 2021 joten siitä on viisi kuukautta sodan alkuun. Jos pitäisi arvata niin mahdollisesti T-72B3 obr 2016 vaunuja ja ehkä myös T-80BVM ja T-90M olisi tullut siinä ajassa jokin määrä lisää ja mahdollisesti niillä olisi korvattu vanhempia vaunuja. Altyn73 kirjoittaa artikkelin lopussa että vuoden 2021 aikana aktiivijoukoille pitäisi tulla 240 kpl modernisoituja vaunuja, mikä on merkittävän iso määrä kun vertaa pidemmän aikavälin keskiarvoihin. Toteutuiko tuo määrä? Kuka tietää. Mikäli aktiivijoukkojen määrä pysyi ennallaan tämän 5 kuukauden aikana, niin se tarkoittaisi että vaunujen kokonaismäärä ei olisi muuttunut, ainoastaan vaunutyyppien osuudet.
HUOM: kaikki nämä vaunut eivät ole Ukrainan kimpussa! Tässä on Venäjän koko valtion panssarivoimat, he eivät tyhjentäneet kaikkia rajoja (ainakaan sodan alussa) hyökätäkseen Ukrainan kimppuun. Muistan nähneeni arvioita että 70-80% aktiivijoukoista olisi ollut Ukrainaa vastaan sijoitettuna. Tarkoittaako sitä, että sama osuus myös heidän panssarijoukoista? BTG-määristä esitettiin myös useita arvioita, joku sanoi 120 kpl, joku sanoi enemmän. Jos olisi aikaa, olisi kiinnostava verrata Altyn73 tietoja siihen, mitkä joukot ovat hyökänneet Ukrainaan. Tätä kautta voisi arvioida, mitkä osuudet mitäkin vaunutyyppiä operoivat Ukrainassa. Silloin voisi vaunutyyppikohtaiset menetykset suhteuttaa oikein, eikä joutuisi vertaamaan kaikkiin aktiivikäytössä oleviin vaunuihin.
KAIKESTA HUOLIMATTA päätin vetää tämän numeroleikin överiksi ja täysin absurdiksi: otin ensin Oryxin datasta lasketun tuhottujen vaunutyyppien prosenttiosuuden ja laskin niiden perusteella ko. osuutta vastaavan vaunumäärän jokaiselle kategorialle Ukrainan kertomasta tuhottujen vaunujen kokonaismäärästä 1 465 kpl (tämä oli 18.6.2022 lukema). Tämä on tietysti täysin naurettava ajatus: oletetaan että Oryxin datan voi skaalata suoraan ylöspäin, mutta kokeilin huvin vuoksi:
Katso liite: 62968
Tämän kokeilun typeryyttä kuvastaa mm. tämä: T-80U ja T-80UK vaunujen osuus kaikista tuhotuista vaunuista on Oryxin datan perusteella 11,42%. Tämä osuus 1 465 kpl on 167 kpl mikä on suurempi määrä kuin Altyn73 laskema vaunutyypin määrä 155 kpl. Otin tämän ylimenevän osuuden ja lisäsin sen osaksi "vanhojen T-72 vaunujen" riviä. Oryx data sisältää myös tietyn määrän T-64BV vaunuja, joita Wolski ja Altyn73 eivät listaa. Nämä vaunut edustavat 3,91% Oryx datasta joten otin tämän osuuden verran pois Ukrainan ilmoittamasta tuhottujen vaunujen määrästä, jolloin muille vaunuperheille jää 1 407 kpl.
Kuten sanoin, typerä kokeilu.
Jos tämä pitäisi paikkansa ns. jotain sinnepäin -tyylillä niin näitä vaarallisempia modernisoituja T-72B3 eri versioita sekä T-80BVM ja T-90M olisi jäljellä huomattava määrä. Niitä olisi myös tuhottu hurjat määrät, joten miten tuon haluaa ottaa. Jos Altyn73 arvio on kohtuudella oikea ja jos Ukraina ei valehtele paljoa, niin vaunuja pitäisi silti olla jäljellä 1 193 kpl (Venäjän kaikilla aktiivijoukoilla, ei pelkästään Ukrainan kimppuun hyökänneillä). Jos olettaa että Jaroslaw Wolski olisi kartalla ns. toimitettujen vaunujen määristä (toimintakykyiset, osa varastoituna enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa kovan käytön takia) niin tähän saa laskea lisää enimmillään 711 kpl (3 311 - 2 600).
Tuota voi toki pohtia tähänkin tyyliin: jos oletetaan että Venäjä olisi kohdistanut Ukrainaan 80% aktiivijoukkojen käytössäolevista panssarivaunuista niin se tarkoittaisi Altyn73 arviosta 0,8 x 2 600 = 2 080 vaunua alunperin Ukrainassa. Jos tästä vähentää Ukrainan ilmoittaman tuhottujen vaunujen määrän 1 407 kpl niin jäljelle jää "vain" 673 kpl vaunuja jotka olisivat Ukrainassa (toki voi olettaa että vaikka tuo 80% pitäisi paikkansa sodan alussa niin pitkin matkaa sinne on viety lisää vaunuja - tosin pelkästään varastovaunuja?)
Venäjän on nähty kuskaavan monenlaista varastovaunua kohti Ukrainaa, jokainen vaunuperhe ollut edustettuna. Kiinnostavaa huomata: junien kyydissä ei ole viety T-72B3, T-80BVM, T-90A tai T-90M vaunuja vaan kaikki ovat olleet vanhempia kylmän sodan aikalaisia. Ei tietysti nähdä kaikkea jne jne. Tietyt asiat pitää myös muistaa kun katsotaan pelkkiä numeroita: olen kuullut että T-90 ja T-90A vaunuista suuri määrä olisi käyttökelvottomia, koska niitä on käytetty niin kauan harjoituksissa (näitä on alunperin valmistettu 120 kpl T-90, 32 kpl alkuperäisiä T-90A ilman ESSA-tähtäimiä ja 337 kpl T-90A ESSA-lämpötähtäimien kanssa). Ilmeisesti tämä merkittävä määrä T-90 vaunuja on "kulunut loppuun" ja odottavat remonttia. Sama varmasti koskee tiettyä osaa muistakin vaunuista kuten T-80BV ja T-72BA sekä mahdollisesti tietty osuus vanhemmista T-72B3 vaunuista (tulleen käyttöön 2011 alkaen, 11 vuotta on pitkä aika). Pitäisi tietää määrän lisäksi vaunujen ikä, jotta voisi paremmin arvioida mikä numero on tolkullinen ja missä on ns. liikaa.
Jos katsoo raa'asti T-72B3 modernisointia, niin se alkoi vuonna 2011 ja on jatkunut tähän päivään asti. Siitä voi karkeasti laskea 1 100 - 1 200 modernisoitua vaunua arviosta riippuen 11 vuoden aikana tarkoittaa keskiarvoisesti 100 - 109 modernisoitua vaunua per vuosi. T-80BVM modernisointi alkanut 2017 ja niitä on valmistunut 72 kpl, joten viiden vuoden keskiarvo on 14,4 vaunua per vuosi. T-90M on tuorein modernisointi, alkanut vuonna 2019 ja niitä on valmistunut 65 kpl, joten keskiarvo on 21,67 vaunua per vuosi. Eri vaunuperheiden modernisointien keskiarvojen summa on 145,07 vaunua per vuosi. Jos Altyn73 hehkuttama 240 modernisoitua vaunua vuonna 2021 piti paikkansa niin se kertoisi merkittävästi keskiarvoa suuremmasta tuotannosta. Ehkä käyrä on nouseva, ehkä osa edellisvuoden tuotannosta laitettiin tälle vuodelle, ehkä kaadettiin isosti rahaa ennen tulevaa sotaa? Kuka tietää.
Hyvä myös huomata että T-90M modernisointiin on tietysti pienin määrä varastoaihioita käytettäväksi, jos lasketaan T-90A määristä 337 - 179 ja lisätään siihen 80 kpl T-90 niin saadaan 238 kpl "ei käytössäolevia T-90 aihioita". Näin siis olettaen että alustaksi ei kelpaa vanha T-72 aihio vaan ainoastaan T-90 aihio (olen nähnyt puhetta että T-90M modernisoinnin alustaksi kelpaisi pelkästään T-90, T-90A ja T-72BA muttei vanhemmat esim. T-72B - ilmeisesti johtuisi suuremmasta automaattilaturin koosta ja samalla tornin laakerikehän halkaisijasta, mutta en ole saanut tätä varmistettua. Kaikkia T-72BA eivät ole keskenään samanlaisia, modernisointi tehtiin useassa erässä)
Yksi huomionarvoinen seikka: mikään näistä modernisoinneista ei tarkoita uusien vaunujen tuotantoa, vaan jokaisessa otetaan vanha vaunu ja tehdään sille modernisointi. Tästä syystä varastossa olevat vanhemmat vaunut ovat tärkeässä roolissa: ilman sopivaa aihiota ei voida tehdä modernisointia. Mitä huonommassa kunnossa aihio on, sitä suurempi työ joudutaan tekemään ja sitä enemmän se maksaa. Venäjä ei ole tietojeni mukaan valmistanut yhtään uutta panssarivaunua omalle armeijalle vuoden 2012 jälkeen, jolloin valmistettiin viimeiset T-90A vaunut (jätän laskuista T-14 Armatat). Voisi kuitenkin arvata, että komponenttivalmistusta on tehty jonkin verran modernisointien yhteydessä, muistan että tietty määrä T-72BA vaunuista vaati uusien telaketjujen valmistuksen 1998-2005 kun näitä tehtiin. Oletan että sama koskee uudempiakin modernisointeja, ainakin joltain osin.
MUOKKAUS: viesti on pitkä kuin nälkävuosi, mutta pudotan tähän vielä Military Balancen julkaisuista koostamani taulukot. Heidän seurantaa on joskus kyseenalaistettu, ei ole varmuutta miten tarkkoja ovat ja kuinka hyvät lähteet heillä on. Paras ottaa yhtenä arvauksena, varsinkin ryssän varastovaunujen määrä. Jos se edustaisi "aihioiden" määrää, ei niinkään käyttökelpoisten, hyvin varastoitujen määrää. Military Balance on muuttanut merkintätapaa vuosien varrella joten laitan kaksi taulukkoa, ensin aikaväli 2004-2009:
Katso liite: 62978
Tässä aikaväli 2010-2021:
Katso liite: 62979
MUOKKAUS 2: lisään talteen yhden asiantuntijan kommentin koskien Altyn73 tekemää selvitystyötä: LÄHDE, kommentti sivun lopussa alkuperäisen artikkelin tekstin jälkeen
Commentary from V.I. Murakhovsky:
I'll clarify something. The Central Bases of the Tank Reserve (TsBRT) are often confused and confused with the Bases for the storage and repair of weapons and equipment (BKhRVT). These are different structures with different purposes.
Further, there is another OShS of a tank battalion, in addition to the options mentioned by the author for 31 and 40 tanks in the battalion. This is a battalion of four companies of 10 tanks and two tanks (commander and deputy commander) in the control of the battalion, a total of 42 vehicles. There are only two battalions with such an OShS, as I understand it, both in the 21st brigade. But it needs to be clarified.
Tank regiments and tank brigades each have 94 tanks (31x3=93 + regiment/brigade commander's tank).
The status of tank companies equipped with tanks of the combat training operation group is unclear. In a typical OShS of brigades / regiments, such companies are not provided. But in fact they are in a number of parts.
The review does not take into account the tanks of the district Training Centers for the training of specialists of the Ground Forces.
Thanks to the author for the work.
Aikaisemmassa viestissä oli puhetta minun Military Balancen julkaisuista koostamasta taulukosta, mutta julkaisin ainoastaan ns. kokoon puristetun version, jossa on jouduttu aika rajulla kädellä merkitsemään teoriassa saman konetyypin koneita samalla riville. Vaikka mallinimi on sama, nämä koneet ovat usein hyvin erilaisia varustelultaan ja jopa käyttötehtävältään, joten tuollainen tarkastelu ei ole kaikkein paras.
Päätin julkaista minun isosta taulukosta ottamani kuvat jos joku haluaa vaikka laatia itselleen vastaavan taulukon. Tähän on siis otettu numerot suoraan Military Balancen eri vuosien julkaisuista. Heillä on matkan varrella käytetty toisinaan eri nimitystä samoista koneista tai tulevista malleista, joten kirjasin ne sellaisena kuin ne on kirjoitettu, minkä takia toisinaan on monta uutta riviä yhden tai kahden julkaisun takia, vaikka selvästi puhutaan samoista malleista. Päätin mieluummin kirjoittaa datan alkuperäisessä muodossaan ja jättää sen tulkinnat ja "siistimiset" lukijan vastuulle.
Jätän rivien värikoodauksen ennalleen, se edustaa minun arviota koneiden iästä. Värien merkitys: pyrin arvioimaan vanhojen kylmän sodan aikaisten koneiden osuutta heidän hävittäjämäärästä.
- Punainen väri tarkoittaa "uusinkin kone valmistettu 1993 tai ennen sitä", tästä eräänlainen poikkeus on Su-25 jota on valmistettu pieniä määriä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa.
- Oranssi kertoo tietyn konemäärän "modernisoinnista" mikä tarkoittaa yleensä uutta tutkaa, elektroniikkaa yms. muttei tee korjauksia koneen siipiin tai runkoon. Vertaa meidän Hornettien MLU1 ja MLU2. Tuo siis parantaa koneen suorituskykyä ja pidentää käyttökelpoista elinkaarta, muttei rajattomasti.
- Vihreä on täysin uusi kone, länsimaisittain sen elinkaareksi voi ajatella 30 vuotta. Venäläisittäin ehkä pidempi aika, ehkä ei?
Taulukko on sen verran iso että joudun julkaisemaan sen useassa eri kuvassa. Huomaa myös että Venäjällä on kahdet ilmavoimat: "Aerospace forces" eli ne "oikeat ilmavoimat" ja näiden lisäksi selvästi pienemmät "Naval aviation" eli ns. merivoimien ilmailu eli käytännössä rannikon suojaamiseen ja ainoalta lentotukialukselta lentämään tarkoitetut ilmavoimat. Nämä ovat omissa taulukoissaan, koska Military Balance kirjoittaa niistä kahtena eri aselajina, mitä ne ovatkin:
Katso liite: 69487
Katso liite: 69488
Katso liite: 69489
Katso liite: 69490
Jos laskee taulukosta kokonaismääriä, niin kannattaa muistaa että UB-merkityt eli Uchebno-Boyevoy -koneet ovat "trainer"-malleja eli koulutuskäyttöön (yleensä kaksipaikkaisia, usein näistä on karsittu monia tärkeitä järjestelmiä, ovat usein ilman tutkaa yms.). Joku voi laskea nämä "sotakoneiksi" ja siten mukaan summiin, toiset eivät. Toisaalta kun katsoo Military Balancen tapaa kirjoittaa hävittäjistä niin tiettyjen konetyyppien osalta tietävät UB-koneiden määrät ja toisien osalta eivät, jolloin ne ovat mukana ko. konetyypin summassa.
Hyvin nopeasti käy myös selväksi, että Venäjän ilmavoimien käyttöön on tehty muutoksia tällä taulukkoon merkityllä aikavälillä. Tiettyjä "toimialoja" on lopetettu ja toisaalta koneita selvästi siirretty "tehtävältä" toiselle. Jos siis laskee konetyyppikohtaisia summia niin kannattaa huomata että sama kone voi olla monen eri tehtävän alla.
Viittaamastani aikaisemmasta viestistä löytyy hyödyllinen kuva, johon on kirjattu Venäjän ilmavoimille toimitetut "uudet koneet" aikavälillä 2008 - 2021. Se kannattaa vilkaista näiden kaverina, pidän sitä tarkempana kuvauksena 2000-luvun osalta kuin tämä Military Balance. En ole tehnyt tarkkaa vertailua eroista, mutta niitä varmasti on jonkin verran. Toisaalta pelkkä uusien koneiden vastaanottaminen ei kerro käytössä olevien koneiden määrää luotettavasti: kaikki eivät ole lentokunnossa, osa on voitu myydä myöhemmin ulkomaille ja toisaalta ko. taulukko ei sisällä vanhojen koneiden kuten Su-24, MiG-31 ja Su-25 modernisointeja - mitä on tehty tietyt määrät 2000-luvulla. Tuo taulukko on siis hyvä, mutta vain yksi pala palapeliä.
Lähde, mistä olen katsonut venäjän vahvuuksia ja tappioita:
Total combat losses of Russia since the beginning of the war with Ukraine
Total combat losses of Russia since the beginning of the war with Ukraine, according to the General Staff of the Armed Forces of Ukrainewww.minusrus.com
Tästä tekaisin taulukon, josta näkyy, milloin venäjän sotapotentiaali on tuhottu. Lähde Ukrainalainen (joten kannattaa ottaa hyppysellinen suolaa ).
Katso liite: 69896