Ulko-remontti Reiska - reserviläisneuvoa tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fremen
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olen paatynyt seuraavaan spagu-westerniin taman kokemuksen perusteella, ja tarpeeksi toimeksiantajien (mutsin & ukkonsa) urputusta kuunnelleena:

"Ruoska"

Ruoska on Clintin itsensä ohjaama lännenelokuva. En kerro juonipaljastuksia, mutta jonkinlaista vertauskuvallista analogiaa tosielämään voi siitä tässä tapauksessa löytyä? ;)

Muuten olen sitä mieltä, että iso peukku urakan saattamiselle maaliin. Palkintoelokuvan katsomista varten olet varmaan varannut sopivaa pikkupurtavaa ja palan painiketta? Hauskaa elokuvailtaa! (Ajankohdalle nyt on se ja sama, mutta ”ilta” on jotenkin perinteinen tapa ilmaista sitä, että voi kaikessa rauhassa keskittyä elokuvaan ja oheistoimintoihin.)

Laitetaanpa tänne tämän viikonlopun nikkarointisaldoa, ehkä veli @Fremen intoutuu samanmoiseen ;)
Vaimokulta on jo pari vuotta narissut, että pitäisi jonkinmoinen kasvihuone olla. No tänä keväänä painostus kävi ylivertaiseksi, otettiin jopa ”epäurheilijamaiset” keinot käyttöön ;) Ei auttanut muu kuin hakea kuorma 48•48 keppiä, kenno-pc-levyä ja muuta tarvetta. Kahden päivän ähinän jälkeen tontin nurkalla nököttää 2m•4m kasvihuone, avattavilla kattoluukuilla jne. Vaimo saa sitten istutella kasvit, mun osuus on tehty. Ja kyllä, noitahan vois ostaa valmiina, mutta itse tehty on aina paljon parempi :)

Olen itse asiassa yllättynyt, että tämän foorumin kunnianarvoisilla reserviläisveljillä oli vain kolmen sivun verran sanottavaa terassin somistuslautojen naulaamisesta paikalleen... :).
JAS Gripen ansaitsi 600++ sivua, ja kuinka moni meistä on istunut / tulee istumaan Gripenissä, ja kuinka moni on istunut/ istuu huomenna taas terassilla?
Aivan.

Mutta otapas puheeksi terassin rakentaminen Gripeniin ja katso kuinka monta kommenttia se herättää!

Laitetaanpa tänne tämän viikonlopun nikkarointisaldoa, ehkä veli @Fremen intoutuu samanmoiseen ;)
Vaimokulta on jo pari vuotta narissut, että pitäisi jonkinmoinen kasvihuone olla. No tänä keväänä painostus kävi ylivertaiseksi, otettiin jopa ”epäurheilijamaiset” keinot käyttöön ;) Ei auttanut muu kuin hakea kuorma 48•48 keppiä, kenno-pc-levyä ja muuta tarvetta. Kahden päivän ähinän jälkeen tontin nurkalla nököttää 2m•4m kasvihuone, avattavilla kattoluukuilla jne. Vaimo saa sitten istutella kasvit, mun osuus on tehty. Ja kyllä, noitahan vois ostaa valmiina, mutta itse tehty on aina paljon parempi :)
En tee taksvärkkinä enää YHTÄÄN mitään norjalaisille! Nillä on varaa ostaa mitä huvittaa, meikäläinen ei noita enää dags werkkinä eli ilmaistyönä tee.. sinä saanet sentään morsmaikulta jotain luontaisetuja :), meitsi ei saanut tästä savotasta kuin haukut että kestipä kauan ja piha oli sen aikaa ruma, mitä naapurit saalistivat pahalla silmällä
tjms... lisää jupinaa ja purnausta suomalaiseen sotilasperinteeseen kuuluen!

En tee taksvärkkinä enää YHTÄÄN mitään norjalaisille! Nillä on varaa ostaa mitä huvittaa, meikäläinen ei noita enää dags werkkinä eli ilmaistyönä tee.. sinä saanet sentään morsmaikulta jotain luontaisetuja :), meitsi ei saanut tästä savotasta kuin haukut että kestipä kauan ja piha oli sen aikaa ruma, mitä naapurit saalistivat pahalla silmällä
tjms... lisää jupinaa ja purnausta suomalaiseen sotilasperinteeseen kuuluen!

Ainahan se tuotos pitää haukkua, kuka sitä nyt kehuja luulee saavansa :D
Näillä aviovuosilla luontaisedutkin on menettäneet ehkä parhaan hohtonsa, mutta tyydytään nyt siihen vähään mitä saadaan :cool:

Tähän väliin pesä-ammattilaisen opastus:
- jos vähän pyytää vähän saa
- kun paljon pyytää, vähän enemmän saa
.
Noh emmä nyt amatöörinä ammattilaista rupea neuvomaan! Koko ketju alkoi täsmälleen toiselta laidalta, eli minä pyysin reserviläisveljien neuvoja, tosin vain ulko-remontin osalta :). Sisätyöt on eri juttu, se on selvää:cool:

Mitä mieltä olette komposiittilaudoista?
Itse tykkän kyllä puusta, koska puu on puu, muovi on muovi..
Vai onko se jotenkin niin ylivertainen, ja siksi kallein?

Mitä mieltä olette komposiittilaudoista?
Itse tykkän kyllä puusta, koska puu on puu, muovi on muovi..
Vai onko se jotenkin niin ylivertainen, ja siksi kallein?

Käyttötarkoitus, käyttökohde ja säälle altistuminen ovat mielestäni ratkaisevia tekijöitä materiaalin valinnalle. Oletuksena seuraavassa ulkokäyttö ja säälle alttiit rakenteet.

Komposiittilaudan positiivisena puolena voi pitää helppohoitoisuutta. Lautojen säänkestävyys ja mitassa pysyvyys on myös hyvä. Käsittelemäni komposiittimateriaalit ovat olleet myös suoria eli niissä ei ole ollut ”rupelia” (epäkurantti lautatavara voi kuivuessaan vääntyä lentokoneen potkurin malliseksi), ”kuprua” tai muuta vääntymistaipumusta, mikä hankaloittaa asennusta ja käyttöä. Materiaali on siis hyvin tasalaatuista (pl. kuljetusvauriot tms.) komposiitti saattaa ehkä olla hieman liukkaampi märällä ja talvikelillä kuin puu, mutta tämä riippuu mm. pintakuvioinnista ja olosuhteista. Nykyiset komposiittilaudat ovat aivan eri tasolla kuin 10v sitten. Nykyään pinnassa voi olla myös jäljitelty puukuvio. En ole kokeillut materiaalin rikkoutumisherkkyyttä eri lämpötiloissa, mutta oletan nykyisten olevan varsin lujaa ja kestävää tavaraa. Komposiittilaudat ovat onttoja sisältä. Tarkista tavara pakkaus- ja kuljetusvaurioiden osalta. Rikkonaista tavaraa ei kannata ostaa.
C9629ADC-8A6A-4D33-B28F-E470719CAF39.webp

Puumateriaali kestää paremmin ja näyttää kauniimmalta kun se käsitellään säännöllisesti vaikka vuosittain. Esim. painekyllästetty puu ei välttämättä tarvitse käsittelyä, mutta hyötyy siitä ja näyttää paljon kauniimmalta. Valitse puutavara aina huolella, kaupan hyllyssä on myös huonoa tavaraa, jota et tietenkään halua ostaa.

Painekyllästetty puu
- vihreä, harmaa tai ruskea sävy (yleensä)
- puun rakenteeseen pakotetaan kyllästeainetta, joka estää puun lahoamista
- erilaisia kestoasteita eri käyttötarkoituksia varten
- myrkyllisempiä käytetään yleensä kovassa vesirasituksessa ja runkorakenteissa
- ”myrkkypuuta”; ei saa hävittää polttamalla
- kestävyys ja ulkonäkö paranevat esim. öljypohjaisella käsittelyaineella (terassivaha, terassiöljy, kylläste, tms.), värisävyä voi muuttaa tai tehostaa sävytetyllä käsittelyaineella.
81A5B611-8F18-49E5-836B-D92816D6301F.webp745994F2-FBF1-46BC-98CD-6E09ADA9A79E.webp

Lämpökäsitelty puu
- puun väri on tummentunut verrattuna lähtömateriaaliin
- ei myrkyllisiä aineita
- pinta on kauniimpi käsiteltynä (väritön - sävytetty, sama juttu kuin painekyllästetyllä puulla)
- puu ei ”elä” eli kupristele tai mutristele ja vääntyile kastuessaan kuten tavallinen puu
- kovempaa ja sen myötä puristaessa hauraampaa kuin käsittelemätön samanlainen puu joka joustaa puristuessaan (erityisesti harvasyisessä puussa kuten männyssä tämä on havaittavissa)
- useita puulajeja saatavilla ja ne sopivat eri tarkoituksiin, hyllystä löytyy yleensä mäntyä ja haapaa (joka on ”saunatavaraa” eikä tähän tarkoitukseen tehtyä).
85D29F67-5C8C-47AD-817F-8EEA7300413C.webp

Ulkokäyttöä kestävä ”luonnollinen” puu
- suosittelen tällekin puulle käsittelyä, vaihtoehtoja on useita
- read my lips and say no more: Siperian lehtikuusi (tai lehtikuusi ylipäätään), jos saat halvalla niin kerro meillekin
453F626E-C8BF-4ECA-9D5B-A277E12B4AB6.webp65DA0743-1617-4975-ABB7-8E89595F81BB.webp
- harmaantuu käsittelemättömänä
- Teak eli tiikki on myös yleisesti käytetty puulaji ulkorakenteissa (purjeveneet yms. = kallista puuta), öljykäsittely
16260701-9D65-4B8C-BC8D-EB5AAF6263A1.webp

Summa Summarum: kaikenlaista hyvää materiaalia on saatavilla. Komposiitti on huoltovapaa, joten laiskemmalle se on käytännöllinen ratkaisu. Kauneus lepää kuitenkin aina katsojan silmässä ja loppujen lopuksi se on se ratkaiseva tekijä.

T. Nimim. Puupää

En ole kokeillut materiaalin rikkoutumisherkkyyttä eri lämpötiloissa, mutta oletan nykyisten olevan varsin lujaa ja kestävää tavaraa. Komposiittilaudat ovat onttoja sisältä.
Minulla on erittäin negatiiviset kokemukset, paino sanoilla erittäin negatiiviset kokemukset.
Ostin juurikin noista muista mainitsemistasi syistä K-raudasta pihapenkin, jossa oli komposiittirimat istuin- ja selkäosassa. Niitä alkoi mennä poikki ihan lastenkin istuessa siinä. Se onttous ei tosiaankaan paranna kestävyyttä.
Sain takuuseen uuden tilalle, mutta en enää luottanut siihen, ja myin hyvällä voitolla eteenpäin. Rikkoutunut jäi pihalle, ja sitten välähti.
Korvasin muoviroskan terassilaudan pätkillä. Jotka olivat tuurin kauppaa vielä prikulleen oikean mittaista hukkatavaraa, mutta jotka tietysti olin säästänyt, jos vaikka tarviaa :p
No, ruuvasin pojan kanssa puulankut, lämpökäsiteltyä, kiinni kun ensin olin repinyt muoviroskan irti, aikaa meni 10 minuuttia. Ja lopputulosta pidetään ns. kaupan tavarana, ihmiset yllättyvät kun kerron että se on ihan ad hoc -suunnittelua. Ruskehtava väri sopii hyvin ja kestävyys on ollut mainio. Komposiittirimat ovat kierrätyksessä.
Jätän sen materiaalin vielä insinöörien parannettavaksi omasta puolestani. Voihan olla hyvääkin tavaraa, minulla on vain yhdestä lajista kyse, mutta ei tuossa käytössä aiheuttanut kuin harmaita hiuksia.

Edit: nyt kun ajattelee, niin ei sillä materiaalilla varmaan ollut oikean komposiittilaudan kanssa mitään tekemistä. Mitä tästä opimme, paksuus on valttia :)

Viimeksi muokattu:
Minulla on erittäin negatiiviset kokemukset, paino sanoilla erittäin negatiiviset kokemukset.
Ostin juurikin noista muista mainitsemistasi syistä K-raudasta pihapenkin, jossa oli komposiittilaudat istuin- ja selkäosassa. Niitä alkoi mennä poikki ihan lastenkin istuessa siinä. Se onttous ei tosiaankaan paranna kestävyyttä.
Sain takuuseen uuden tilalle, mutta en enää luottanut siihen, ja myin hyvällä voitolla eteenpäin. Rikkoutunut jäi pihalle, ja sitten välähti.
Korvasin muoviroskan terassilaudan pätkillä. Jotka olivat tuurin kauppaa vielä prikulleen oikean mittaista hukkatavaraa, mutta jotka tietysti olin säästänyt, jos vaikka tarviaa :p
No, ruuvasin pojan kanssa puulankut, lämpökäsiteltyä, kiinni kun ensin olin repinyt muoviroskan irti, aikaa meni 10 minuuttia. Ja lopputulosta pidetään ns. kaupan tavarana, ihmiset yllättyvät kun kerron että se on ihan ad hoc -suunnittelua. Ruskehtava väri sopii hyvin ja kestävyys on ollut mainio. Komposiittilaudat ovat kierrätyksessä.
Jätän sen materiaalin vielä insinöörien parannettavaksi omasta puolestani. Voihan olla hyvääkin tavaraa, minulla on vain yhdestä lajista kyse, mutta ei tuossa käytössä aiheuttanut kuin harmaita hiuksia.

Olivatko ne komposiittiosat terassilankkua vai ohuempaa tavaraa ja oliko se komposiitti lähinnä koristesana? Ostin kerran kaukoidästä paidan, jossa luki: ”100% material”. Onttous ei ole välttämättä aina hyvä juttu kalusteessa, kennorakenteessa tulisi huomioida monta asiaa, mitä halpatuotannossa ei tehdä. Jänneväli eli matka, jolla lankku saa runkorakenteesta tukea, on aika olennainen tekijä materiaalin paksuuden ohella. Muovisista puutarhakalusteista voin kertoa sen, että pakkanen on pahasta.

Kotona olen käyttänyt ja suosinut kuhunkin käyttötarkoitukseen soveltuvaa puuta, koska puun kaikkinaiset ominaisuudet ovat tutuimpia. Ja sitten tietysti ne tunneasiat, joihin viittasin aiemmin: puu on kaunista. Komposiittia voisin ajatella kohteisiin, joissa on ylimääräistä likarasitusta (lasittamaton kaupunkiterassi) tai mökille, jossa huoltorasitetta haluaisi vähentää.

Pitänee ostaa jollain verukkeella komposiittiterassilankkua materiaalitestausta varten. Ratekia täytyy miettiä ensin huolella kun noista olemassa olevista pahan päivän varastoista saa aina hallitukselta palautetta.

Olivatko ne komposiittiosat terassilankkua vai ohuempaa tavaraa ja oliko se komposiitti lähinnä koristesana? Ostin kerran kaukoidästä paidan, jossa luki: ”100% material”. Onttous ei ole välttämättä aina hyvä juttu kalusteessa, kennorakenteessa tulisi huomioida monta asiaa, mitä halpatuotannossa ei tehdä. Jänneväli eli matka, jolla lankku saa runkorakenteesta tukea, on aika olennainen tekijä materiaalin paksuuden ohella. Muovisista puutarhakalusteista voin kertoa sen, että pakkanen on pahasta.

Kotona olen käyttänyt ja suosinut kuhunkin käyttötarkoitukseen soveltuvaa puuta, koska puun kaikkinaiset ominaisuudet ovat tutuimpia. Ja sitten tietysti ne tunneasiat, joihin viittasin aiemmin: puu on kaunista. Komposiittia voisin ajatella kohteisiin, joissa on ylimääräistä likarasitusta (lasittamaton kaupunkiterassi) tai mökille, jossa huoltorasitetta haluaisi vähentää.

Pitänee ostaa jollain verukkeella komposiittiterassilankkua materiaalitestausta varten. Ratekia täytyy miettiä ensin huolella kun noista olemassa olevista pahan päivän varastoista saa aina hallitukselta palautetta.
Joo, kävin ihan sinua varten ohimennessäni pyörähtämässä Rautiassa. Ei ollut ao. penkkiä enää myytävänä, eikä netistä löydy nopealla selailulla kuvia. Ehkä koko kampe on vedetty pois myynnistä, kuten kuvien kera neuvoin.
Onneksi takapihalla oli säästynyt neljä rimaa. Nehän olivat siis rimoja, eivät lautaa, 1 x 4 x 119 senttiä. Jänneväli oli alle 30 senttiä istuinosassa, mutta sitä eivät kestäneet. Saman vahvuista puurimaa on käytetty toiseen penkkiimme, ja se kyllä on kestänyt.
Tein sinua varten myös materiaalitestauksen :cool:. Taivutin rimaa, jolloin se raksahti neljään osaan! Jumatsukka:poop:! Jolloin selvisi, että välillä se on täyteistä, välillä onttoa. Täyteinenkin kyllä katkesi sujuvasti. Viime kesänä penkki alkoi hajoilla jo loppukesästä. Metallirunkohan siinä on hyvä, ja se varman jatkaa elämäänsä jollain muulla katemateriaalilla.
Korjasin jo tuohon alkuperäiseen viestiini. Tuo ei ole komposiittilautaa nähnytkään, ja on varmaan jotain Kiinan halppista. Mutta iso luotettava ketju tuotakin sujuvasti myi.
Alkuperäiseen kysymyksenasetteluun ei siten kannata ottaa mielipidettä tämän kokemuksen perusteella. Muuta kuin että varovainen pitää olla. Itse pyytäisin yhden komposiittilaudan taituteltavaksi, ja jos kiire ei ole, jättäisin talveksi pakkaseen ja kokeilisin keväällä missä mennään.

Kiitos. Nyt olen varma että laitan lasitetulle parvekkeelle vain puuta. Länpökäsiteltyä puuta. En tiedä vain mitä olisi paras..

Lämpökäsitelty puu on varmasti hyvä valinta tuollaiseen tarkoitukseen myrkyttömyytensä vuoksi.

Mänty on yleisimmin hyllyssä oleva puu, mutta muitakin puulajeja saa. Hintaerot voivat olla huomattavia eri syistä; leveys, paksuus, jyrsinnät, piilokiinnitysmahdollisuus ja puulaji vaikuttavat hintaan. Miten esim. saarni sopisi parvekkeellesi?

Pari pikaesimerkkiä suuntaa antavine hintoineen (poimittu netistä Starkin sivulta) lämpökäsitellystä terassilaudasta:
EDB4AA5D-5C43-4A09-B6B3-0369F014154F.webp Saarni 26x117, piilokiinnitys, 12,80€/m
1DFC2931-0B2B-41F2-A503-40D1A1926FBF.webp Mänty 26x117, piilokiinnitys ja pintauritus, öljytty, 4,95€/m
EAE330D4-164C-4D78-A6A5-7D109CF48F3C.webp Mänty 26x117, pintauritus, 3,25-4,00€/m
B465AF9B-7245-49A8-A319-F33F65FA7752.webp Mänty 26x95, 2,39-2,92€/m
57DE5B97-564F-4BDD-8FA6-224730554B39.webp Mänty 26x4200 (on muuten leveää!), liimattu, öljytty, piilokiinnitys ja pintauritus, 48,60€/kpl
Leveys tuo näyttävyyttä, mutta lisää myös hintaa.
———
Edit:
Kiinnityksestä:
Piilokiinnityksessä ruuvien kannat eivät tule näkyviin eikä niihin riko sukkia tms.
Tavanomaisessa ruuvaamisessa upotetaan ruuvien kannat senkkaamalla. Jotkut ruuvit ovat itsesenkkaavia eli ne kaivavat ruuvin kannalle sopivan kolon. Lämpökäsitellyllä puulla senkkaisin porakoneella kantakolon erikseen lähelle oikeaa syvyyttä.
Edit2:
Ja ruuveissa lyhenne HST eli haponkestävä teräs on ok, vähimmäisvaatimus on RST eli ruostumaton teräs.
Edit3:
https://www.puuinfo.fi/sites/defaul...kaisut-kuluttajille/hyvatietaalampopuusta.pdf

Viimeksi muokattu:
Lämpökäsitelty puu on varmasti hyvä valinta tuollaiseen tarkoitukseen myrkyttömyytensä vuoksi.

Mänty on yleisimmin hyllyssä oleva puu, mutta muitakin puulajeja saa. Hintaerot voivat olla huomattavia eri syistä; leveys, paksuus, jyrsinnät, piilokiinnitysmahdollisuus ja puulaji vaikuttavat hintaan. Miten esim. saarni sopisi parvekkeellesi?

Pari pikaesimerkkiä suuntaa antavine hintoineen (poimittu netistä Starkin sivulta) lämpökäsitellystä terassilaudasta:
Katso liite: 22041 Saarni 26x117, piilokiinnitys, 12,80€/m
Katso liite: 22042 Mänty 26x117, piilokiinnitys ja pintauritus, öljytty, 4,95€/m
Katso liite: 22043 Mänty 26x117, pintauritus, 3,25-4,00€/m
Katso liite: 22045 Mänty 26x95, 2,39-2,92€/m
Katso liite: 22044 Mänty 26x4200 (on muuten leveää!), liimattu, öljytty, piilokiinnitys ja pintauritus, 48,60€/kpl
———
Edit:
Kiinnityksestä:
Piilokiinnityksessä ruuvien kannat eivät tule näkyviin eikä niihin riko sukkia tms.
Tavanomaisessa ruuvaamisessa upotetaan ruuvien kannat senkkaamalla. Jotkut ruuvit ovat itsesenkkaavia eli ne kaivavat ruuvin kannalle sopivan kolon. Lämpökäsitellyllä puulla senkkaisin porakoneella kantakolon erikseen lähelle oikeaa syvyyttä.
Edit2:
Ja ruuveissa lyhenne HST eli haponkestävä teräs on ok, vähimmäisvaatimus on RST eli ruostumaton teräs.
Edit3:
https://www.puuinfo.fi/sites/defaul...kaisut-kuluttajille/hyvatietaalampopuusta.pdf
No johan on perhana, täällä on todellisia taitajia... krmh... ihanteellisesti näin tämän ketjun hätääntyneenä ALOITTAJANA nämä infot olisivat olleet ketjun ENSIMMÄISELLÄ sivulla eikä neljännellä... mutta kiitos tää on silti hyvää infoa ja onnea parvekeremonttiin sisar @Maidan , myrkytön puu kuulostaa ainoalta hyvältä valinnalta, ja lehtikuusi näyttää niistä kauneimmalta. Mäntylauta tosin tuoksuu myös hyvältä, viimeaikaista kokemusta on!

Katso liite: 22041 Saarni 26x117, piilokiinnitys, 12,80€/m
Katso liite: 22042 Mänty 26x117, piilokiinnitys ja pintauritus, öljytty, 4,95€/m
Katso liite: 22043 Mänty 26x117, pintauritus, 3,25-4,00€/m
Katso liite: 22045 Mänty 26x95, 2,39-2,92€/m
Katso liite: 22044 Mänty 26x4200 (on muuten leveää!), liimattu, öljytty, piilokiinnitys ja pintauritus, 48,60€/kpl
———
Edit:
Kiinnityksestä:
Edit2:
Edit3:
Tuo tumma ensimmäisenä on saarni?
Minusta on kaunis.
Minulla on muutama vuotta sitten maalattu parveken lattia ja koko parveke julkisivun remontin yhteydessä. Silloin myls lasitin sen. Lattialle levitetty sellaista hilettä, joka on jonkun mielestä kanis, muuten se on tälläistä vedenpitävä pinnoitetta, en kyllä muista nimeä. Minusta mitään kaunista ei siinä ole. Ihan typerän näköinen koko lattia. Matto peittää sitä kyllä osin. Myös korkeusero kun menen huoneesta parveekelle on turhaan suuuri. Minua aina ärsyttänyt. Jos päälystän lankkuilla niin ajan kahta asia, peitän ruman lattian ja korkeusero vähenee.

Minusta on myös tärkeä että lankuja voisi poistaa edes kerran vuodessa ja imuroida alta. Kuitenkin sinne kertyy pölyä ja sidepölyä.
Siksi kiinnostaa: voiko sitä lattia tehdä näin että sitä voi aina välin siirtää sivuun siivousta varten?

No johan on perhana, täällä on todellisia taitajia... krmh... ihanteellisesti näin tämän ketjun hätääntyneenä ALOITTAJANA nämä infot olisivat olleet ketjun ENSIMMÄISELLÄ sivulla eikä neljännellä... mutta kiitos tää on silti hyvää infoa ja onnea parvekeremonttiin sisar @Maidan , myrkytön puu kuulostaa ainoalta hyvältä valinnalta, ja lehtikuusi näyttää niistä kauneimmalta. Mäntylauta tosin tuoksuu myös hyvältä, viimeaikaista kokemusta on!
Tuoksuko se pitkään?
Minä haistoin koivu parkettia puoli vuotta, se oli niin hurmaava. Sitten se laimeni, mutta joskus kun kosteus vaihtuu tunnen edelleen hetkittäin sen tuoksun. Joo, puu elää pitkään ja ehdottomasti puuta.

En tiedä miksi valitsin koivua parketiksi, se on aika pehmeä, ja mutta sinä oli helmiaista, jota ei tietääkseni muissa puulaaduissa ole. Myös kun katsoin Alvar Aallon taloja ja huonekaluja, tuli vaikutelma että siinä lattialla oli koivua ja se näytti hyvältä. No huonekaluissa ainakin koivua.

Viimeksi muokattu:
Back