Ulkoministeriön Nato-selvitys

Siitä olen samaa mieltä, että jokainen maa miettii omia etujaan. Noita teidän kommentteja lukiessa pohdiskelen, että miksi Nato/USA on kiinnostunut tarjoamaan fast track tien Suomelle? Mikä on etu Nato/USA:lle tässä ?

.
Jokainen sota vaatii jalkaväkeä. Millä valtiolla on laittaa liki miljoona (pieni pyöristys vain) koulutettua miestä asteisiin NATOn ainoaa vihulaista vastaan? Lopputuloksen kannalta ei ole merkittävää, ryhmittyvätkö nämä joukot Pietarin pohjois- vai eteläpuolella.
 
Olosuhteiden huonontuessa Putin pelkää värivallankumousta ja varautuu sitä vastaan kansalliskaartillaan sekä valtiollisen kontrollin lisäämisellä.

Venäjällä värivallankumouksen väri taitaa olla ruskea ja musta. Ei hyvä sekään.
 
Jokainen sota vaatii jalkaväkeä. Millä valtiolla on laittaa liki miljoona (pieni pyöristys vain) koulutettua miestä asteisiin NATOn ainoaa vihulaista vastaan? Lopputuloksen kannalta ei ole merkittävää, ryhmittyvätkö nämä joukot Pietarin pohjois- vai eteläpuolella.

Puola.
 
Muodollisuus tekniseltä kannalta. Suomi ja Ruotsi ovat jo nyt NATO-yhteensopivia.
Valitettavasti asia ei raportin mukaan ole ihan noin ainakaan vielä, lainaukset sivulta 44-46:

"Lukuun ottamatta ilmaoperaatioiden johtamisjärjestelmää, jossa on vielä runsaasti parantamisen varaa, yhteistoimintakykynsä kehittämisen suhteen Suomi on luultavasti saavuttamassa sen ajan, mihin se voi edetä Naton kanssa (ja sitä kautta myös EU:n kanssa) olematta liittokunnan täysjäsen."

"Merkittävin muutos olisi Suomen ilmatilan valvontaja hallintaverkostojen integrointi Naton ilmaoperaatioiden johtamisjärjestelmään
(Air Command and Control System, ACCS) (kts. Luku III, kohta 2)."
"Sen arvioiminen, millaisia vaikutuksia tällä olisi Suomen näkökulmasta, vaatisi Suomen puolustusministeriön ja Naton yhteisen teknisen erityisarvioinnin."

Teknisesti tuon saattaminen kuntoon lienee pikkujuttu, mutta ACCS:n merkitys NatoSuomen ilmapuolustuksen kannalta lienee varsin olennainen. Käsittääkseni tuo merkitsee, ettei yhteistoimintamme Natomaiden ilmavoimien kanssa ole kunnossa ilman ACCS.
 
Matti Vanhanen: Nato-jäsenyys ei saa olla mikään ideologinen valinta, vaan perustelujen pitää olla turvallisuuspoliittiset (mutta silti pidän pääni syvällä pensaassa).


Vanhanen Kajaanissa: Nato-jäsenyys vaihtoehto, jos turvallisuustilanne muuttuu perusteellisesti
JUHA NEUVONEN
726332-468x312.jpg

Matti Vanhanen puhui lauantaina iltapäivällä Kekkospatsaalla Kajaanissa. Hän osallistui keskustan Kajaanin kunnallisjärjestön vapputilaisuuteen.

Kainuu Julkaistu 30.4.2016 klo 15:54 | 0
Maria Kalliokoski

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Matti Vanhanenkatsoo, että Nato-jäsenyys ei saa olla mikään ideologinen valinta, vaan perustelujen pitää olla turvallisuuspoliittiset.

– Myös kannattamani kielteisen ratkaisun perustelujen, Vanhanen sanoo.

Hän puhui vappuaattona Kajaanissa keskustan vapputapahtumassa.

Pysymällä sotilasliiton ulkopuolella Suomi edistää Vanhasen mukaan lähialueidensa vakautta ja ennakoitavuutta.

Hän pitää Nato-jäsenyyttä kuitenkin Suomelle aitona vaihtoehtona, jos turvallisuustilanne muuttuu perustavanlaatuisesti ja jos vakautus ei Suomesta riippumattomista syistä onnistu.

Tällä Vanhanen kertoo tarkoittavansa Venäjän käyttäytymistä.

– Venäjän kohdalla ennakoitavuus on heikentynyt, ja se on aito ääneen lausuttava ongelma. Tämän ennakoitavuusongelman voi vain Venäjä itse ratkaista.

Ruotsi-yhteistyötä Vanhanen pitää Suomelle äärimmäisen tärkeänä erityisesti Itämeren alueen vakauden kannalta. Vanhanen painottaa, että silti kukin maa ratkaisee lopulta asiansa itse.

– Tämän tiedostaminen ehkä auttaa Pohjanlahden molemmin puolin hakemaan syvää yhteistä ymmärrystä siitä, mikä on turvallisuuspoliittisesti täällä järkevintä.

Tämänhetkisistä turvallisuusuhkista Vanhanen nimeää suurimmaksi terrorismin ja luonnehtii sitä ”todelliseksi, piileväksi ja vaikeasti todennettavaksi”.

Vanhanen sanoo, että valmisteltavana oleva ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko mahdollistaa perusteellisen keskustelun Suomen kansainvälisestä asemasta ja tarvittavista ratkaisuista. Hän toivoo laajaa keskustelua kansalaisten kanssa ja sanoo päätöksensä tavoitella keskustan presidenttiehdokkuutta liittyvän juuri tähän.
 
Erkki Tuomioja: Nato-jäsenyys on ideologinen valinta, ja USA on paha, paha, paha.




Erkki Tuomioja
2 hrs ·
Neljältä riippumattomalta asiantuntijalta tilattu ns. Nato-selvitys on saatu ja julkistettu. Selvitys on sinänsä omista lähtökohdistaan huolellista työtä. Se ei ota kantaa siihen tulisiko Suomen hakea Nato-jäsenyyttä vai ei – se ei kuulunut toimeksiantoon ja selvittäjät tuskin olisivat päätyneet siitä yksimieliseen näkemykseen. Sen sijaan se käsittelee yksityiskohtaisesti sitä miten jäsenyys voitaisiin toteuttaa ja mitä lyhyen aikavälin seurauksia siitä olisi.

Selvityksen tärkein anti on sen painottaminen, että mitä tahansa valintoja Suomessa tehdään, on tärkeätä että ne tehdään yhteisymmärryksessä ja samanlaisina Ruotsin kanssa. Se että vain toinen näistä maista liittyisi Natoon ja toinen jäisi sotilaallisesti liittoutumattomaksi, toisi lähinnä vain kielteisiä seurauksia kummallekin, kuten myös Natolle. Tähän johtopäätökseen on helppo yhtyä ja Suomen ja Ruotsin kohtalonyhteyden alleviivaaminen näin korostetulla tavalla onkin selvityksen tärkein anti.

Muutoin on todettava että selvitys on suppea-alaisuudessaan pettymys. Selvitystä ovat sen tekijät itse kiittäneet suorapuheisuudesta ja siitä että siinä käsitellään avoimesti Venäjän tilannetta ja sen mahdollisia reaktioita Suomen Nato-jäsenyyteen. Venäjän kuvaaminen arvaamattomaksi toimijaksi, joka on osoittanut voivansa toimia myös kansainvälisistä normeista ja laeista piittaamatta, on perusteltua eikä siitä ole syytä vaieta. Suppea-alaisuudesta kuitenkin kertoo se, ettei mitään vastaavaa kuvausta tai analyysia Yhdysvaltain toimista ja tämän maan suhteesta unilateralismiin tai sen mahdollisesta arvaamattomuudesta – mikä ei maan presidentinvaaleja seuraavalla voi olla tuntematon asia – selvityksessä ole.

Vakavin puute on, ettei selvityksessä esitetä kysymystä saati vastausta siihen lisäisikö vai vähentäisikö Suomen (tai Ruotsin) Nato-jäsenyys vakautta lähialueillamme ja lisäisikö vai vähentäisikö se Suomen (tai Ruotsin) mahdollisuutta tulla vedetyksi mukaan Itämeren piirissä syntyvään tai sinne ulottuvaan sotilaalliseen konfliktiin.

On siis kysyttävä, toimisiko Nato-jäsenyys ennaltaehkäisevästi sille että Suomeen kohdistettaisiin sotilaallisia toimia vai lisäisikö se tällaista mahdollisuutta. Sotilasliittoon kuulumattomuus ei sinänsä takaa sitä etteikö maa voisi tulla vedetyksi mukaan laajempaankin sotilaalliseen konfliktiin, mutta toisin päin on jo määritelmän mukaan varmaa että sotilasliiton jäsenenä maa ainakin on osapuolena konfliktissa.

Selvitys ei siten ole tuonut uutta turvallisuuspolitiikan arviointiin. Se ei ollut sen tarkoituskaan. Kaikki selvityksessä käsitellyt asia olisi voitu ja pitänyt ottaa mukaan vaalikausittain tehtävään ulko- ja turvallisuuspoliittiseen selontekoon. Selvityksen tilaaja on kuitenkin saanut mitä on halunnut, eli yhden tilaisuuden taas käydä kampanjaansa sotilaallisesta liittoutumattomuudesta luopumiseksi.
.
Tilaajana on näet pidettävä lähinnä kokoomusta, jolla ennen vaaleja oli oma tiekarttansa Nato-päätökselle. Siinä selvitys oli tarkoitettu pohjustamaan Nato-päätöstä. Keskusta ei tästä syystä erillistä Nato selvitystä kannattanut ja hallitusneuvotteluissa kompromissiksi tuli, että selvitys teetetään tausta-aineistoksi ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistamiselle.

Tilaajan kannalta se että selvitys ei suosita Nato-jäsenyyttä sen enempää kuin sen ulkopuolella pysyttäytymistäkään ei ole oleellista. Siitä riippumatta se olisi ja on otettu vastaan taas yhtenä tilaisuutena horjuttaa Suomea pois vakaalta linjaltaan, johon kuuluu omasta puolustuskyvystämme huolehtiminen, laaja kansainvälinen sotilaallinen yhteistyö EU:n jäsenenä ja Naton kumppanimaana sekä erityisesti kahden sotilaallisesti liittoutumattoman maan Suomen ja Ruotsin kahdenvälinen yhteistyö. Se sisältää senkin, että Suomi suvereenina valtiona voi harkita myös sotilaallista liittoutumista jos sen etujensa mukaiseksi näkee. Nykyisessä tilanteessa ei tälle ole kuitenkaan perusteita.
 
Matti Vanhanen: Nato-jäsenyys ei saa olla mikään ideologinen valinta, vaan perustelujen pitää olla turvallisuuspoliittiset (mutta silti pidän pääni syvällä pensaassa).


Vanhanen Kajaanissa: Nato-jäsenyys vaihtoehto, jos turvallisuustilanne muuttuu perusteellisesti
JUHA NEUVONEN
726332-468x312.jpg

Matti Vanhanen puhui lauantaina iltapäivällä Kekkospatsaalla Kajaanissa. Hän osallistui keskustan Kajaanin kunnallisjärjestön vapputilaisuuteen.

Kainuu Julkaistu 30.4.2016 klo 15:54 | 0
Maria Kalliokoski

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Matti Vanhanenkatsoo, että Nato-jäsenyys ei saa olla mikään ideologinen valinta, vaan perustelujen pitää olla turvallisuuspoliittiset.

– Myös kannattamani kielteisen ratkaisun perustelujen, Vanhanen sanoo.

Hän puhui vappuaattona Kajaanissa keskustan vapputapahtumassa.

Pysymällä sotilasliiton ulkopuolella Suomi edistää Vanhasen mukaan lähialueidensa vakautta ja ennakoitavuutta.

Hän pitää Nato-jäsenyyttä kuitenkin Suomelle aitona vaihtoehtona, jos turvallisuustilanne muuttuu perustavanlaatuisesti ja jos vakautus ei Suomesta riippumattomista syistä onnistu.

Tällä Vanhanen kertoo tarkoittavansa Venäjän käyttäytymistä.

– Venäjän kohdalla ennakoitavuus on heikentynyt, ja se on aito ääneen lausuttava ongelma. Tämän ennakoitavuusongelman voi vain Venäjä itse ratkaista.

Ruotsi-yhteistyötä Vanhanen pitää Suomelle äärimmäisen tärkeänä erityisesti Itämeren alueen vakauden kannalta. Vanhanen painottaa, että silti kukin maa ratkaisee lopulta asiansa itse.

– Tämän tiedostaminen ehkä auttaa Pohjanlahden molemmin puolin hakemaan syvää yhteistä ymmärrystä siitä, mikä on turvallisuuspoliittisesti täällä järkevintä.

Tämänhetkisistä turvallisuusuhkista Vanhanen nimeää suurimmaksi terrorismin ja luonnehtii sitä ”todelliseksi, piileväksi ja vaikeasti todennettavaksi”.

Vanhanen sanoo, että valmisteltavana oleva ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko mahdollistaa perusteellisen keskustelun Suomen kansainvälisestä asemasta ja tarvittavista ratkaisuista. Hän toivoo laajaa keskustelua kansalaisten kanssa ja sanoo päätöksensä tavoitella keskustan presidenttiehdokkuutta liittyvän juuri tähän.

matin pää on syvällä jonkun tyhmän naaraan "majavassa" tai sen kadoksissa olevan lautakasan alla.. :rolleyes:
 
Erkki Tuomioja: Nato-jäsenyys on ideologinen valinta, ja USA on paha, paha, paha.




Erkki Tuomioja
2 hrs ·
Neljältä riippumattomalta asiantuntijalta tilattu ns. Nato-selvitys on saatu ja julkistettu. Selvitys on sinänsä omista lähtökohdistaan huolellista työtä. Se ei ota kantaa siihen tulisiko Suomen hakea Nato-jäsenyyttä vai ei – se ei kuulunut toimeksiantoon ja selvittäjät tuskin olisivat päätyneet siitä yksimieliseen näkemykseen. Sen sijaan se käsittelee yksityiskohtaisesti sitä miten jäsenyys voitaisiin toteuttaa ja mitä lyhyen aikavälin seurauksia siitä olisi.

Selvityksen tärkein anti on sen painottaminen, että mitä tahansa valintoja Suomessa tehdään, on tärkeätä että ne tehdään yhteisymmärryksessä ja samanlaisina Ruotsin kanssa. Se että vain toinen näistä maista liittyisi Natoon ja toinen jäisi sotilaallisesti liittoutumattomaksi, toisi lähinnä vain kielteisiä seurauksia kummallekin, kuten myös Natolle. Tähän johtopäätökseen on helppo yhtyä ja Suomen ja Ruotsin kohtalonyhteyden alleviivaaminen näin korostetulla tavalla onkin selvityksen tärkein anti.

Muutoin on todettava että selvitys on suppea-alaisuudessaan pettymys. Selvitystä ovat sen tekijät itse kiittäneet suorapuheisuudesta ja siitä että siinä käsitellään avoimesti Venäjän tilannetta ja sen mahdollisia reaktioita Suomen Nato-jäsenyyteen. Venäjän kuvaaminen arvaamattomaksi toimijaksi, joka on osoittanut voivansa toimia myös kansainvälisistä normeista ja laeista piittaamatta, on perusteltua eikä siitä ole syytä vaieta. Suppea-alaisuudesta kuitenkin kertoo se, ettei mitään vastaavaa kuvausta tai analyysia Yhdysvaltain toimista ja tämän maan suhteesta unilateralismiin tai sen mahdollisesta arvaamattomuudesta – mikä ei maan presidentinvaaleja seuraavalla voi olla tuntematon asia – selvityksessä ole.

Vakavin puute on, ettei selvityksessä esitetä kysymystä saati vastausta siihen lisäisikö vai vähentäisikö Suomen (tai Ruotsin) Nato-jäsenyys vakautta lähialueillamme ja lisäisikö vai vähentäisikö se Suomen (tai Ruotsin) mahdollisuutta tulla vedetyksi mukaan Itämeren piirissä syntyvään tai sinne ulottuvaan sotilaalliseen konfliktiin.

On siis kysyttävä, toimisiko Nato-jäsenyys ennaltaehkäisevästi sille että Suomeen kohdistettaisiin sotilaallisia toimia vai lisäisikö se tällaista mahdollisuutta. Sotilasliittoon kuulumattomuus ei sinänsä takaa sitä etteikö maa voisi tulla vedetyksi mukaan laajempaankin sotilaalliseen konfliktiin, mutta toisin päin on jo määritelmän mukaan varmaa että sotilasliiton jäsenenä maa ainakin on osapuolena konfliktissa.

Selvitys ei siten ole tuonut uutta turvallisuuspolitiikan arviointiin. Se ei ollut sen tarkoituskaan. Kaikki selvityksessä käsitellyt asia olisi voitu ja pitänyt ottaa mukaan vaalikausittain tehtävään ulko- ja turvallisuuspoliittiseen selontekoon. Selvityksen tilaaja on kuitenkin saanut mitä on halunnut, eli yhden tilaisuuden taas käydä kampanjaansa sotilaallisesta liittoutumattomuudesta luopumiseksi.
.
Tilaajana on näet pidettävä lähinnä kokoomusta, jolla ennen vaaleja oli oma tiekarttansa Nato-päätökselle. Siinä selvitys oli tarkoitettu pohjustamaan Nato-päätöstä. Keskusta ei tästä syystä erillistä Nato selvitystä kannattanut ja hallitusneuvotteluissa kompromissiksi tuli, että selvitys teetetään tausta-aineistoksi ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistamiselle.

Tilaajan kannalta se että selvitys ei suosita Nato-jäsenyyttä sen enempää kuin sen ulkopuolella pysyttäytymistäkään ei ole oleellista. Siitä riippumatta se olisi ja on otettu vastaan taas yhtenä tilaisuutena horjuttaa Suomea pois vakaalta linjaltaan, johon kuuluu omasta puolustuskyvystämme huolehtiminen, laaja kansainvälinen sotilaallinen yhteistyö EU:n jäsenenä ja Naton kumppanimaana sekä erityisesti kahden sotilaallisesti liittoutumattoman maan Suomen ja Ruotsin kahdenvälinen yhteistyö. Se sisältää senkin, että Suomi suvereenina valtiona voi harkita myös sotilaallista liittoutumista jos sen etujensa mukaiseksi näkee. Nykyisessä tilanteessa ei tälle ole kuitenkaan perusteita.

kovin vaan omistaa USA: laisen /kansainvälisen asevalmistajan/yhtiön osakkeita tämä "rauhanpuolustaja" ... ? :rolleyes:
 
matin pää on syvällä jonkun tyhmän naaraan "majavassa" tai sen kadoksissa olevan lautakasan alla.. :rolleyes:


Vanhanen ei ole niin tyhmä, ettei itsekin tajuaisi valehtelevansa. Se ei kuitenkaan ole hänelle nytkään ongelma, koska mielestään muita parempana ihmisenä katsoo itsellään olevan poikkeuksellisisia oikeuksia.

NATO-jäsenyys ei ole vaihtoehto enää silloin kun turvallisuustilanne muuttuu perusteellisesti. Valinnat on silloin jo tehty ja taputeltu ja niillä sitten mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Erkki Tuomioja: Nato-jäsenyys on ideologinen valinta, ja USA on paha, paha, paha.




Erkki Tuomioja
2 hrs ·
Neljältä riippumattomalta asiantuntijalta tilattu ns. Nato-selvitys on saatu ja julkistettu. Selvitys on sinänsä omista lähtökohdistaan huolellista työtä. Se ei ota kantaa siihen tulisiko Suomen hakea Nato-jäsenyyttä vai ei – se ei kuulunut toimeksiantoon ja selvittäjät tuskin olisivat päätyneet siitä yksimieliseen näkemykseen. Sen sijaan se käsittelee yksityiskohtaisesti sitä miten jäsenyys voitaisiin toteuttaa ja mitä lyhyen aikavälin seurauksia siitä olisi.

Selvityksen tärkein anti on sen painottaminen, että mitä tahansa valintoja Suomessa tehdään, on tärkeätä että ne tehdään yhteisymmärryksessä ja samanlaisina Ruotsin kanssa. Se että vain toinen näistä maista liittyisi Natoon ja toinen jäisi sotilaallisesti liittoutumattomaksi, toisi lähinnä vain kielteisiä seurauksia kummallekin, kuten myös Natolle. Tähän johtopäätökseen on helppo yhtyä ja Suomen ja Ruotsin kohtalonyhteyden alleviivaaminen näin korostetulla tavalla onkin selvityksen tärkein anti.

Muutoin on todettava että selvitys on suppea-alaisuudessaan pettymys. Selvitystä ovat sen tekijät itse kiittäneet suorapuheisuudesta ja siitä että siinä käsitellään avoimesti Venäjän tilannetta ja sen mahdollisia reaktioita Suomen Nato-jäsenyyteen. Venäjän kuvaaminen arvaamattomaksi toimijaksi, joka on osoittanut voivansa toimia myös kansainvälisistä normeista ja laeista piittaamatta, on perusteltua eikä siitä ole syytä vaieta. Suppea-alaisuudesta kuitenkin kertoo se, ettei mitään vastaavaa kuvausta tai analyysia Yhdysvaltain toimista ja tämän maan suhteesta unilateralismiin tai sen mahdollisesta arvaamattomuudesta – mikä ei maan presidentinvaaleja seuraavalla voi olla tuntematon asia – selvityksessä ole.

Vakavin puute on, ettei selvityksessä esitetä kysymystä saati vastausta siihen lisäisikö vai vähentäisikö Suomen (tai Ruotsin) Nato-jäsenyys vakautta lähialueillamme ja lisäisikö vai vähentäisikö se Suomen (tai Ruotsin) mahdollisuutta tulla vedetyksi mukaan Itämeren piirissä syntyvään tai sinne ulottuvaan sotilaalliseen konfliktiin.

On siis kysyttävä, toimisiko Nato-jäsenyys ennaltaehkäisevästi sille että Suomeen kohdistettaisiin sotilaallisia toimia vai lisäisikö se tällaista mahdollisuutta. Sotilasliittoon kuulumattomuus ei sinänsä takaa sitä etteikö maa voisi tulla vedetyksi mukaan laajempaankin sotilaalliseen konfliktiin, mutta toisin päin on jo määritelmän mukaan varmaa että sotilasliiton jäsenenä maa ainakin on osapuolena konfliktissa.

Selvitys ei siten ole tuonut uutta turvallisuuspolitiikan arviointiin. Se ei ollut sen tarkoituskaan. Kaikki selvityksessä käsitellyt asia olisi voitu ja pitänyt ottaa mukaan vaalikausittain tehtävään ulko- ja turvallisuuspoliittiseen selontekoon. Selvityksen tilaaja on kuitenkin saanut mitä on halunnut, eli yhden tilaisuuden taas käydä kampanjaansa sotilaallisesta liittoutumattomuudesta luopumiseksi.
.
Tilaajana on näet pidettävä lähinnä kokoomusta, jolla ennen vaaleja oli oma tiekarttansa Nato-päätökselle. Siinä selvitys oli tarkoitettu pohjustamaan Nato-päätöstä. Keskusta ei tästä syystä erillistä Nato selvitystä kannattanut ja hallitusneuvotteluissa kompromissiksi tuli, että selvitys teetetään tausta-aineistoksi ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistamiselle.

Tilaajan kannalta se että selvitys ei suosita Nato-jäsenyyttä sen enempää kuin sen ulkopuolella pysyttäytymistäkään ei ole oleellista. Siitä riippumatta se olisi ja on otettu vastaan taas yhtenä tilaisuutena horjuttaa Suomea pois vakaalta linjaltaan, johon kuuluu omasta puolustuskyvystämme huolehtiminen, laaja kansainvälinen sotilaallinen yhteistyö EU:n jäsenenä ja Naton kumppanimaana sekä erityisesti kahden sotilaallisesti liittoutumattoman maan Suomen ja Ruotsin kahdenvälinen yhteistyö. Se sisältää senkin, että Suomi suvereenina valtiona voi harkita myös sotilaallista liittoutumista jos sen etujensa mukaiseksi näkee. Nykyisessä tilanteessa ei tälle ole kuitenkaan perusteita.

Ihan asiallinen puheenvuoro ja juuri tuosta esiinnostetusta kysymyksestä olisin minäkin toivonut keskustelua.

Eihän tuossa USAsta todeta muuta kuin että sekin voi olla arvaamaton. Mikä on aivan totta jo nyt, ja Herra hyvästi hallitkoon jos Trump nousee pressaksi. Sehän on jo ilmoittanut että jos hän on pressana niin USA ajaa ulkopolitiikassaan vain omaa etuaan.
 
Täytyy nyt kommentoida selvityksen neljättä lukua ja sen kolmea ensimmäistä kappaletta s.38-48. Käsittelevät Nato jäsenyyden vaikutusta Suomen puolustusjärjestelyihin.

Täysin asiallista ja jopa kuivan realistista analyysia Nato jäsenyyden vaikutuksesta Suomen puolustukseen.



Esimerkiksi pro-Nato asenteestaan tunnettu Markku Salomaa tarjoaa kirjassaan Kylmän Sodan toinen erä aivan toisenlaisen vision Nato Suomen asevoimista ja sen vaikutuksesta mm. tarvittaviin budjettivaroihin.

Salomaan mielestä Nato jäsenyys mahdollistaisi ilmavoimien lakkauttamisen tai supistamisen 12 koneeseen (tunnistuslennot). Myös merivoimat muuttuisivat käytännössä tarpeettomiksi ja ne voitaisiin lopettaa tai supistaa murto-osaan nykyisestä.

Maavoimille luotaisiin 80 kuljetushelikopetria ja 12 taisteluhelikopteria käsittävä ilmamekanisoitu nyrkki. Salomaan mielestä kyseinen osasto pystyisi lentämään Venäjän hallussa olevan maa-alueen päällä lähes vaaratta, jos vain lennettäisiin keveän ilmatorjunnan kantaman yläpuolella???:confused:

Helikopterit saataisiin Yhdysvalloista hyvin edullisesti tai ehkä leasing järjestelyin. Salomaan perustelu on mielenkiintoinen. Yhdysvaltain kansalliskaartilla on runsaasti helikoptereita käytössä ja koska Salomaa virheellisesti/valheellisesti väittää, että kansalliskaarti on vain valtion sisäisen käyttöön, niin Salomaan mielestä koptereita täytyisi rittää Suomeen puoli-ilmaiseksi. Ajatteluketju on mielenkiintoinen Salomaan mielestä kansalliskaarti saa kopterit käyttöönsä "ilmaiseksi"??? Kansalliskaarti on vain Yhdysvaltain maaperällä toimiva organisaatio (ei totta). Ja koska Suomen on tärkeämpi puolustusalue kuin Yhdysvaltain manneralue on Suomi oikeutettu saamaan kopterit myös "ilmaiseksi" tai "puoli-ilmaiseksi".:rolleyes:

Ilmapuolustuksen hoitaisi Suomeen sijoitettu Yhdysvaltain lentotukikohta. Salomaa myös antaa suosituksen, että sinne varastoitaisiin juuri modernisoituja ydinpommeja, jotka hänen mielestään olisivat oivia aseita Venäjän hyökkäysmuodostelmien tuhoamiseen.

Lopuksi Salomaa väittää, että Nato jäsenyys mahdollistaisi puolustusmäärärahojen laskemisen.

Mitä Salomaa nappaileekin niin mulle kans. Vaikuttaa olevan hyvät tripit.
 
Ihan asiallinen puheenvuoro ja juuri tuosta esiinnostetusta kysymyksestä olisin minäkin toivonut keskustelua.

Eihän tuossa USAsta todeta muuta kuin että sekin voi olla arvaamaton. Mikä on aivan totta jo nyt, ja Herra hyvästi hallitkoon jos Trump nousee pressaksi. Sehän on jo ilmoittanut että jos hän on pressana niin USA ajaa ulkopolitiikassaan vain omaa etuaan.


Tuskin Trump tässä toisi mitään uutta nykytilanteeseen? Lausuu vain vaalien alla ääneen sen, mikä on de facto jo nyt.
 
"Jäsenyys myös johtaisi todennäköisesti määrittelemättömäksi ajaksi vakavaan kriisiin Venäjän kanssa."

Mitähän se käytännössä olisi? Sotako?Pistäisikö Venäjä energiatoimitukset poikki? Lopettaisi lopunkin kaupankäynnin?

Käytännössä se "vakava kriisi" tarkoittaisi sitä että Venäjä mököttäisi aikansa loukkaantuneena muuriensa sisällä mutta mitään muutosta päivittäiseen toimintaan ei olisi havaittavissa.

Suomi kun ei ole mitenkään missään riippuvuussuhteessa Venäjään.
Ei ole, mutta silti ei pidä aliarvioida suurvallan kykyä painostaa pientä naapurimaataan. Taloudellinen, diplomaattinen ja kulisseissa tapahtuva poliittinen vaikuttaminen olisi selviö, samoin infokampanja, mutta pidän vakavampiakin vastatoimia mahdollisina.

NATO:n laajeneminen on Venäjän mukaan kutakuinkin kaiken heidän kokemansa ikävyyden juurisyy. Länsiuhteistyön estäminen oli Georgiassa ja Ukrainassa sotaanlähdön arvoinen asia.

Venäjää ei haittaa luoda pysyviä kriisipesäkkeitä rajoilleen. Tähän voisi käyttää suoran sotilaallisen voiman lisäksi vaikka tunnuksettomia asejoukkoja, pakolaisvyöryä tai järjestäytynyttä rikollisuutta. Keinoja on monia ja Venäjä on näissä taitava.

Tältä kaikelta olisi voitu välttyä liittymällä NATOon hyvän sään aikana.
 
Tuskin Trump tässä toisi mitään uutta nykytilanteeseen? Lausuu vain vaalien alla ääneen sen, mikä on de facto jo nyt.
Kyllä Trumpin ulkopolitiikan linjaukset ovat todella poikkeuksellisia, verrattuna vaikka Clintoniin tai oikeastaan keneen tahansa. Valtion oma etu ei ole mikään kiveen hakattu itsestäänselvyys vaan tulkintakysymys.
 
Kyllä Trumpin ulkopolitiikan linjaukset ovat todella poikkeuksellisia, verrattuna vaikka Clintoniin tai oikeastaan keneen tahansa. Valtion oma etu ei ole mikään kiveen hakattu itsestäänselvyys vaan tulkintakysymys.

@baikal on oikeassa.
Donaldin jutut ovat olleet täydessä käytössä viimeiset 20 vuotta...
nimimerkillä: "osa koneistossa" ;)
 
Kyllä Trumpin ulkopolitiikan linjaukset ovat todella poikkeuksellisia, verrattuna vaikka Clintoniin tai oikeastaan keneen tahansa. Valtion oma etu ei ole mikään kiveen hakattu itsestäänselvyys vaan tulkintakysymys.


Kuka tulkitsee? Sinä? Minä? Amerikkalaiset iha ite? Trumpin vaalinalustöhinät ovat asia erikseen, katso nyt vaikka sitä, mitä amerikkalaisten tekninen vakoilu on tehnyt todistettavasti viime vuosina? Ja kaikestako ovat kiinni jääneet???? Höpsis. Höspis. Vai onko palstalla jo vakikäsitys se, että amerikkalainen vakoilu on suorastaan kohteensa etu????? Jessus, pojaat.
 
Kuka tulkitsee? Sinä? Minä? Amerikkalaiset iha ite? Trumpin vaalinalustöhinät ovat asia erikseen, katso nyt vaikka sitä, mitä amerikkalaisten tekninen vakoilu on tehnyt todistettavasti viime vuosina? Ja kaikestako ovat kiinni jääneet???? Höpsis. Höspis. Vai onko palstalla jo vakikäsitys se, että amerikkalainen vakoilu on suorastaan kohteensa etu????? Jessus, pojaat.

En nyt missään nimessä aio esittää, ettäkö tähtilippumaan ulkopolitiikka olisi iki kuuna päivänä ollut kirkasotsaisen idealistista ja epäitsekästä, mutta kyllä tässä on ihan aidosti aika iso huoli siitä, mitä Trumpin presidenttiys tarkoittaisi USA:n ulkopolitiikalle. Teen tässä töitä muutaman ameriikan kansalaisen kanssa ja näitä juttuja on sattumoisin tullut seurattua aika paljon; tiedä onko mies itse niin luiskaotsainen kuin miltä vaikuttaa, vai onko homma vain teatteria tietyn äänestäjäryhmän houkuttelemiseksi, mutta tällä ei välttis ole edes suuresti väliä. Jos hänet valitaan, hänen on pakko vähintäänkin esittää kovaa ja itsekästä vaalikarjalleen annettujen lupausten lunastamiseksi; ja se ei muuten tule näyttämään hyvältä täällä reunavaltioissa.
 
Kuka tulkitsee? Sinä? Minä? Amerikkalaiset iha ite? Trumpin vaalinalustöhinät ovat asia erikseen, katso nyt vaikka sitä, mitä amerikkalaisten tekninen vakoilu on tehnyt todistettavasti viime vuosina? Ja kaikestako ovat kiinni jääneet???? Höpsis. Höspis. Vai onko palstalla jo vakikäsitys se, että amerikkalainen vakoilu on suorastaan kohteensa etu????? Jessus, pojaat.
En väittänyt Amerikkaa valtiona epäitsekkääksi. Siitä huolimatta on aivan varmasti merkitystä kuka sitä laivaa ohjaa. Yhden mielestä USA:n etu on ajaa aktiivisesti asioitaan maailmalla, toinen haluaa muiden hoitavan itse tonttinsa.

Bushilla ja Obamalla on eronsa, ja varmasti molemmilla isänmaan etu mielessä.

Meillä Suomessa vastustetaan ja kannatetaan NATO:a ja molempia perustellaan isänmaan intresseillä.
 
Back
Top