Miten Ruotsi tähän liittyy? Ruotsi ei ole natossa. Ruotsi on ajatunut sinne minne kerrot sen ajautuneen ihan itse. Siis ihan ilman natoa. Toi kehitys on yleismaailmallista koko läntisessä maailmassa, miksi natoa tästä syytetään? Ei se Naton aikaansaannosta ole jos svenssonit ovat sössineet asiansa. He ovat tehneet sen ihan itse, ilman että nato olisi siinä jotenkin osallinen.
Meidän välttyminen tuolta Ruotsi&Tanska-tyyliltä on ihan itsestä kiinni. Ei me voida oman tyhmyyden seurauksista syyttää toisia jos ollaan itse tyhmiä.
Sit muutenkin pitää kysyä että mistä lähtökohdista sun mielestä Viro on tossa porukassa? Siis lähtikö Viro jotenkin jostain helvetin hyvästä tilanteesta liikkeelle ja nyt se on mennyt natossa pilalle, kuten Tanska? LOL
Noilla kaikilla mailla on ihan omat erilaiset lähtökohdat ja alkutilanteet, ei noita voi kategorisesti niputtaa homogeeniseksi "naton pilaamaksi" ryhmäksi ilman merkittävää älyllistä epärehillisyyttä. Mutkia suoristellaan hiukan liikaa.
Ruotsin ja Yhdysvaltojen/Naton yhteistyö 50-luvulta alkaen on euroopan huonoiten pidetty salaisuus. Viro on tehnyt tietoisen valinnan jossa se on kilttiä poikaa USA:n edessä ja tekee kaiken mitä pyydetään toivoen että jos tarve vaatii, vastineeksi saadaan tukea. Mitä he ovat saaneet Afganistanissa kaatuneiden ja haavoittuneiden vastineeksi? Viron sodanajan joukot on ruunattu 30 000 mieheen mukaanluettuna 12 000 Kaitseliit-vaparia, jonka vastapainoksi maassa on kyberturvallisuuden osaamiskeskus. Kylläpä kannatti, meillekin toi. Venäjäkään ei uskalla Virolle ryttyillä kun on Nato taustalla vai miten?
Viron puolustusvoimat olisi voineet keehittyä joksikin ihan muuksi samoin Ruotsin jos eivät olisi laskeneet kansainvälisen yhteistyön voimaan.