US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Niin, eihän liitopommi ole kovin Kiina-uhkaan vastaamisen näkymiin sopiva tuote. Kantama heikkoa.

Tuolla The Driven kommenteissa on jännästi vihjattu, että JSOWissa olisi puolikas Storm Shadowin taistelukärki (eli 500 lb BROACH vs. 1000 lb BROACH). Eli se olisi kuin karvalakki HX-Typhoonin risteilyohjus.

JSM taitaa jäädä toistaiseksi ainoaksi kuiluun meneväksi, jonka sinne ahtamiselle on maksaja. JASSM-ER:ssa riittää kantama siipien alta laukoa. Muuten kuiluun SDBII ja JDAM.
Sitten vielä tiskin alla olevat, jotka on osattu jo suunnitella F-35 laajaan saatavuuteen (eli kuiluun meneväksi lähtökohtaisesti).

Kai USN saa käytettyä jo ostamansa JSOWit vaikka pelkissä Super Horneteissa. Jos kerran nyt yhtenäistettiin JASSM-ER:iin niin kohta voi USN yhtenäistää myös perus JSOW:sta pois. Se ei naurata Raytheonia, eikä myöskään se jos AMRAAM-ER ei vedä ja tilalle tulee AIM-260.
Onkohan loppujen lopuksi syy sille miksi tuo JSOW laitettiin DSCA:n listalle se, että laitetaan nyt vaan ihan varmuuden vuoksi jos finskit jostakin syystä saavat päähänpistona ostaa niitä eikä haluttu tehdä mitään uusia DSCA-ilmoituksia ja lisätä omaa vaivaa.
 
Onkohan loppujen lopuksi syy sille miksi tuo JSOW laitettiin DSCA:n listalle se, että laitetaan nyt vaan ihan varmuuden vuoksi jos finskit jostakin syystä saavat päähänpistona ostaa niitä eikä haluttu tehdä mitään uusia DSCA-ilmoituksia ja lisätä omaa vaivaa.
Jotain pitää olla sotapeliin ja sitten sen voitettua voi harkita uudestaan miten monta kappaletta 2025 tavaraa ostetaan vrt. mitä lukee 2030-2032 kohdalla kuvastossa.
 
If the Navy decides to punt its next fighter down the road as it picks between the three programs, the service will likely need to act quickly to buy more Super Hornets, or otherwise mitigate a fighter shortfall that could arise in the next decade.
 
Hyvää kritiikkiä mihin on johtanut vuosikymmenen kestänyt tutkintalautakunnan raporttien salaaminen.

…he (Whittman) noted that Board of Inspection and Survey (INSURV) reports used to be unclassified and but have been classified for almost a decade.

“During peacetime INSURVs should be declassified, and that makes sure there’s transparency there that we know what’s going on,” Wittman said.
“That creates, again, that direction, that focus to make sure that maintenance is being done, maintenance availabilities aren’t being missed, material readiness is being maintained. All those things are critical.”

“All of us have to look at this as an opportunity to really do some groundbreaking things in how the surface navy operates,” Wittman said.
“It doesn’t hurt for us to get to points where we feel a little uncomfortable – in fact, I would argue we have to get to a point where we feel uncomfortable to make sure we are exploring all the different avenues that we have to explore.”
I remain convinced that you can draw a straight line from the horrible events of the summer of 2017 to not just the direct second and third order effects of hiding INSURV, but to the cultural mindset it enabled.

Making uncomfortable facts classified is just a way to protect the powerful from being accountable - nothing more.
We still have not addressed all the maintenance and material condition issues we “learned” from the summer of 2017's waste of 17 Sailors drowned in their racks, heck … we are still playing hide the ball on the manning issues.

We cannot afford to screw up NGAD, and I was hoping against experience that we would not. The fact we are on year two where we won’t even say what we’re spending on what is supposed to be a replacement for the Super Hornet only drags me in to further concern; Look at this timeline;
The Navy finished its analysis of alternatives (AOA) for NGAD in July 2019 and as of August 2020, it had already started convening industry days for the program, USNI News reported last year.The Navy has been seeking a replacement for the Super Hornet fleet for nearly a decade. The service put out its first request for information for the F/A-XX program in 2012
Nine years ago.
 
Senaatin aselajien komitea ehdottaa odotetusti toisen Burken lisäämistä FY22 budjettiin ja rahaa pitkän toimitusajan tuotteisiin kolmea FY23 Burkea varten.
F-35C koneita tilattaisiin 5 kpl lisää. Super Horneteja ei ole tarkoitus hankkia enempää.

 

Tämä on USA:n uusi hyökkäyssukellusvene​


Antti Kirkkala | 27.07.2021 | 07:30

SSN(X)-luokkaa kuvaillaan aiempaa hiljaisemmaksi ja tulivoimaisemmaksi.



Yhdysvaltain laivaston huippumodernista sukellusvenehankkeesta on kerrottu uusia tietoja.
Ydinkäyttöistä SSN(X)-hyökkäyssukellusvenettä kuvaillaan ”supersaalistajaksi”, joka yhdistää aiempien alusten onnistuneimmat piirteet.

Vara-amiraali Bill Houston kertoi the Drive -sivuston mukaan varhaisessa vaiheessa olevasta hankkeesta laivaston paneelikeskustelussa.

Tällä hetkellä SSN-774- eli Virginia-luokan ydinsukellusveneet ovat Yhdysvaltain terävintä kärkeä. Noin 2,5 miljardia euroa maksavia aluksia on tarkoitus tilata yhteensä 66 kappaletta, joista 19 on jo käytössä.

SSN(X)-luokkaa on valmisteltu vuoden 2014 lopulta lähtien. Myöhästymisten vuoksi ensimmäinen uuden sukupolven sukellusvene valmistuu ehkä vasta vuonna 2034. Pennsylvanian yliopiston kehittämän torpedomoottorin kerrotaan lisäävän aseistuksen kantomatkaa noin 370 kilometriin asti.
– Uusi alus on nopeampi, pystyy kantamaan vahvemman aseistuksen, tulittamaan nopeammin ja on akustisesti ylivoimainen, Bill Houston sanoi.

Uuden alusluokan odotetaan hyödyntävän vedenalaisia drooneja nykyistä laajemmin. Kongressille esitetyissä suunnitelmissa viitataan myös ”biomimiikkaan”, mikä voi tarkoittaa perinteisistä potkureista poikkeavia ratkaisuja sukellusveneen työntövoimana.

 

Merisotilasta epäillään miljardialuksen tuhopoltosta​


Ilkka Ahtokivi | 30.07.2021 | 11:15- päivitetty 30.07.2021 | 11:58

Tulipalo tuhosi USS Bonhomme Richardin viime vuonna.



Yhdysvaltain laivasto syyttää merisotilasta vuoden 2020 tulipalosta, joka tuhosi USS Bonhomme Richard amfibiosota-aluksen San Diegon satamassa, kertoo CNN.

Syytteet perustuvat tulipalosta tehdyn rikostutkinnan aikana löydettyihin todisteisiin, laivaston tiedottaja Sean Robertson kertoo.
Merimies, jonka nimeä laivasto ei ole kertonut julkisuuteen, oli Bonhomme Richardin miehistön jäsen palon sattuessa ja hänen epäillään sytyttäneen palon tahallaan.

Miljardin dollarin arvoisen aluksen tulipaloa sammutettiin neljä päivää. Aluksessa sattuneen räjähdyksen jälkeen sammutusmiehistö jouduttiin kuitenkin evakuoimaan.

USS Bonhomme Richard suunniteltiin tukemaan merijalkaväen operaatiota. Palon jälkeen se romutettiin, koska vahinkoarvioinnin mukaan aluksen korjaaminen olisi maksanut 2,5-3,2 miljardia dollaria.

Laivasto arvioi myös, paljonko Bonhomme Richardin jäännösten muuntaminen toisentyyppiseksi alukseksi, kuten sairaala-alukseksi, maksaisi. Muutostöiden arvioitiin kuitenkin maksavan yli miljardi dollaria eli enemmän kuin uuden vastaavan rakentaminen.

 
Back
Top