US Navy - Yhdysvaltain laivasto

^Lexington upposi 1942.
Langley puuttuu, tosin se oli upotessa 'alennettu' vesitasojen emälaivaksi.
Haze Gray-sivustolla on varsin kattavat listat tukialuksista.
Sorry, en ollut huomannut Lexingtonin tuhoutumista. Tässä Jane's paksussa manuaalissa laivakohtaiset tiedot on kirjoitettu 3 pisteen fontilla, jotta koko maailman laivastot on saatu yhteen niteeseen. Laivojen kohtalot on kirjattu hyvin lyhyesti Notes-kohdan alle. Lexington on nyt päivitetty taulukkoon.

Muistelin, että jenkeillä olisi ollut vesitasojen emälaivoja, mutta en jaksanut selata sataa jenkkilaivaston sivua .

USA myös rakensi tukialuksia muille laivastoille aikamoisen määrän, Britannia sai Ruler-luokan saattotukialuksia 14 alusta ja Archer-luokkaa 23 alusta ja (vapaan) Ranskan laivasto Dixmude-saattotukialuksen. Eli liittolaisavuksi meni peräti 38 saattotukialusta!
 
New Jerseyn siirto kuivatelakalle seremonia menossa. Kaikki tärkeät Herrat ollu höpöttämässä viimesen tunnin.
Silta live.
 
Viimeksi muokattu:
Constellation (FFG-62), under construction at Fincantieri Marinette Marine in Wisconsin, may not deliver to the fleet until 2029, three years later than the original 2026 delivery goal, according to a service shipbuilding review.
In addition to the frigate delay, the Navy confirmed delays in delivering aircraft carrier Enterprise (CVN-80), the lead boat for the Columbia-class ballistic missile nuclear submarine, and the Virginia-class attack boats.
Joku kommentoi sitä tähän tyyliin, missä on luultavasti perää ottaen huomioon myös meidän oman suunnitteluosaamisvajeen RMC:ssa.
From my understanding a lot of it is that FMM simply can’t find people to build/design the thing. US shipbuilding is practically a cottage industry, and reviving it is not entirely in the USN’s control. It’s just bad economic policy coming back to bite national security
 
Joku kommentoi sitä tähän tyyliin, missä on luultavasti perää ottaen huomioon myös meidän oman suunnitteluosaamisvajeen RMC:ssa.
Sotalaivan suunnittelu ei ole ihan helppo homma.
Alan olla taipuvainen sille kannalle, että osaavia tekijöitä on (koko maailmassa) vähemmän kuin nuuhkimattomia koiran takapuolia...
 
Kunnon rantti. Puhdistaa ilmaa.
Fact: The US Navy is in charge of the Baltimore Bridge salvage effort
Fact: The US Navy has more Admirals that warships
Fact: there is not one Admiral in uniform today who is a salvage master
Fact: salvage masters were once among the Navy’s most respected officers

Fact: during the Navy’s biggest crisis in history it made a salvage master it’s top Admiral and gave him 5 stars
Fact: for winning the entire F’n war Admiral King was awarded the Distinguished Service Medal
Fact: King already hade TWO Distinguished Service Medals for salvage operations

Opinion: this operation in Baltimore is going to be a painstaking long process costing billions of dollars.
Opinion: If the US Navy had not divested all its salvage equipment, subcontracted most of its salvage work to an overseas company, and still promoted experience hardened salvage masters to the rank of Admiral… this bridge could have been cleared in a few weeks
But today’s Admirals won’t be found on the decks of shipwrecks wearing wrinkled khakis. The hundreds of Admirals in today’s Navy prefer wearing starched Army camouflage to office jobs
P.S. I shouldn’t just pick on the Navy. The Army’s in charge of waterways and bridges. Just 5 years ago the Army had salvage cranes and tugboats in Baltimore harbor. Not anymore
Guess where the Army’s Most decorated 5-Star general of WW2 came from? The Army Corps of Engineers!
 
Sotalaivan suunnittelu ei ole ihan helppo homma.
Alan olla taipuvainen sille kannalle, että osaavia tekijöitä on (koko maailmassa) vähemmän kuin nuuhkimattomia koiran takapuolia...
Ala joka on kärsinyt isosti pitkäaikaisen oppimisen mallin katoamisesta kaikkialla.
Suomessa on isoja haasteita, mutta jenkkien laivanrakennus on Jones Act'in takia kehitysmaatasolla. Tosin ironista on, että monet hetki sitten jossain määrin kehitysmaaksi mielletyt ovat nyt laivanrakennuksessa kehittyneempiä kuin jenkit.

Toki rahalla saa ja jos aikaa ja rahaa on lähes rajattomasti, niin jenkeissäkin saadaan aikaiseksi. Tärkeä erottaa, että en puhu nyt itse aseteollisuudesta, vaan nimenomaan laivanrakennuksesta riippumatta rungon väristä.
 
Ala joka on kärsinyt isosti pitkäaikaisen oppimisen mallin katoamisesta kaikkialla.
Suomessa on isoja haasteita, mutta jenkkien laivanrakennus on Jones Act'in takia kehitysmaatasolla. Tosin ironista on, että monet hetki sitten jossain määrin kehitysmaaksi mielletyt ovat nyt laivanrakennuksessa kehittyneempiä kuin jenkit.

Toki rahalla saa ja jos aikaa ja rahaa on lähes rajattomasti, niin jenkeissäkin saadaan aikaiseksi. Tärkeä erottaa, että en puhu nyt itse aseteollisuudesta, vaan nimenomaan laivanrakennuksesta riippumatta rungon väristä.
Rahaa heillä tosiaan palaa. Suurinpiirtein Hämeenmaa-lk:n järjestelmän omaava LCS (helikopteria ja nopetta lukuunottamatta) maksaa sen 650 miljoonaa/ kpl.
Suomelta on tainnut Hämeenmaahan mennä yhteensä hiukka yli 100 miljoonaa per alus...
 
Back
Top