US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Jenkit ovat jo asennelleet hävittäjiinsä noita droonien torjunta drooneja. Tässä mainitaan muutama laiva, joihin lisäyksiä on tehty ja varmaan useimpiin ne asennellaan seuraavien telakkakäyntien yhteydessä.

 
USS Nimitz on menettänyt sekä MH-60R Sea Hawk helikopterin ja F/A-18 Super Hornet hävittäjän Etelä-Kiinan merellä.
Onnettomuudet mainitaan olleen erilliset ja kaikki viisi miehistön jäsentä selvisivät.

 
Siis, nuo laivat ovat höyrylaivoja olleet aina. Kyse oli tuossa vaan katapultin teknologiasta. Siinä höyryvoima on ollut toimiva ratkaisu pitkään, sähkössä taas aika lailla ongelmia.

Pidemmän päälle EMALS on kuitenkin kaikkialla maailmassa tulevaisuuden katapulttiteknologia. Tässä käy nyt pahimmillaan niin, että muu maailma (Kiina) menee teknologiassa edelle, kun teknologisesti aika idiootti tekee päätöksiä kaiken maailman pierrespreyiltä kuulemansa pohjalta...
 
Melkein voisin vakuuttaa, että mitään ei tule tapahtumaan.

Trumpin kausi on mennyt ohi ennen kun laivasto on saanut tämän muutoksen jarruttelua edes alkuunsa, saatika mitään konkreettista suunnitelmaa muutoksesta olisi tehty.
Siellä on kai 2 tukilaivaa jo rakenteilla ja toiset 2 valmistelussa sähkövehkeillä. Muutos höyrykatapulteille viivästyttäisi niiden valmistumista ties kuinka pitkään. Ei hyvä, kun tukialusten määrä on nykyrytmilläkin laskemassa kymmeneen.
 
Siellä on kai 2 tukilaivaa jo rakenteilla ja toiset 2 valmistelussa sähkövehkeillä. Muutos höyrykatapulteille viivästyttäisi niiden valmistumista ties kuinka pitkään. Ei hyvä, kun tukialusten määrä on nykyrytmilläkin laskemassa kymmeneen.
Tämä myöhästyminen todella on se ikävin aspekti. Ihan kun jenkkien alustuotanto ei jo valmiiksi olisi melko pohjamudissa... Kuitenkin vuonna 2025 jenkeillä on paljon parempaa osaamista EMALS katapulttien valmistukseen kuin höyryvehkeiden, sillä jälkimmäisiä ei ole taidettu enää vuosiin edes tuottaa millään kapasiteetilla.

Pyörä pitäisi perjaatteessa keksiä uudestaan ja koko Ford-lkan perusratkaisuja mennä sörkkimään raskaalla kädellä, ennen kuin höyryvehkeen asennusta voisi edes fyysisesti miettiä.

Ideana höyrykatapulttien takaisinotto tuotantoon ja asentaminen tulevaisuuden tukialuksiin on samaa tasoa F-14 Tomactin jälleenrakennuksen kanssa. Vanhentunut ja helvetisti EMALS:ia heikompi teknologia, joka on varsin hyvistä syistä pyritty korvaamaan.
 
Tämä myöhästyminen todella on se ikävin aspekti. Ihan kun jenkkien alustuotanto ei jo valmiiksi olisi melko pohjamudissa... Kuitenkin vuonna 2025 jenkeillä on paljon parempaa osaamista ja kapasiteettia EMALS katapulttien valmistukseen kuin höyryvehkeiden, sillä jälkimmäisiä ei ole taidettu enää vuosiin edes tuottaa millään kapasiteetilla.

Pyörä pitäisi perjaatteessa keksiä uudestaan ja koko Ford-lkan perusratkaisuja mennä sörkkimään raskaalla kädellä, ennen kuin höyryvehkeen asennusta voisi edes fyysisesti miettiä.

Ideana höyrykatapulttien takaisinotto tuotantoon ja asentaminen tulevaisuuden tukialuksiin on samaa tasoa F-14 Tomactin jälleenrakennuksen kanssa. Vanhentunut ja helvetisti EMALS:ia heikompi teknologia, joka on varsin hyvistä syistä pyritty korvaamaan.
EMALS:sta luopuminen sen jälkeen, kun lastentaudit alkaa olla kampitettu ei kuulosta millään tapaa fiksulta. Ei olisi vaikka aikatauluvaikutustakaan ei olisi. Eri asia olisi, jos tuosta askeleesta voisi vain sormia napauttamalla luopua ja jatkaa väliaikaisesti höyryllä uuden tekniikan kehittämisen ajaksi.

Tällaisessa menneen maailman kaipuussa ei todellakaan ole järkeä. Ihan perus-Trumpia kuitenkin. Haikaillaan takaisin 50/60-luvuille.
 
Pidemmän päälle EMALS on kuitenkin kaikkialla maailmassa tulevaisuuden katapulttiteknologia. Tässä käy nyt pahimmillaan niin, että muu maailma (Kiina) menee teknologiassa edelle, kun teknologisesti aika idiootti tekee päätöksiä kaiken maailman pierrespreyiltä kuulemansa pohjalta...
Kyllähän sen sähkökatapultin hyödyt lienee aika mitättömiä siihen nähden, että se katapultti toimii varmasti. Kiina ei mene lentotukialusbisneksessä USA:n ohitse ainakaan 100 vuoteen. Kuten ei ole mennyt muutenkaan. Kun kelaan tätä tarkasti niin muistankin, että jo 40 vuotta on ennusteltu Kiinan menevän USA:n ohi BKT:ssa 5 vuodessa.
Ei ole mennyt. Ero on pysynyt vakaasti 30%:ssa. Kansalaista kohden ero on noin 4-kertainen. Tällä taloudella ei haasteta USA:n lentotukialusylivoimaa. Ei.
 
Back
Top