Uusi taistelijan ase

Paljonko maksaa tehdä palat itse autocadissa taikka printterisoftassa? 65+ taalaa ei maailmaa kaada.

Ei mahdottomia, kokeneelta mallintajalta tuo on tunnin homma. Ilmaisia softiahan on eli itsekin pystyy. Printtaus taas riippuu kauheana mistä tai keneltä tilaa - firmalta pelkkä printti on varmaan tuon jonkun 60 euron luokkaa riippuen miten hyvin mallin optimoi tulostukseen, harrastajalta voi saada halvemmalla. Se mikä taas vie vähän enemmän aikaa ja vaivaa on se käteen ja aseeseen sovittaminen.

Itse kyllä olen tehnyt mallintamista ja omistan perusmallin 3d-printterin, eli jos jollakin oikeasti on iso tarve moiselle niin voi heitellä privaa.
 
Kun kysymyksessä on muotoiltu kahva niin onko massakopioitu parempi kuin kertasovitettu malli?
 

Motonetissä on myös http://www.motonet.fi/fi/tuote/606147/LOCTITE-Repair-Patty-epoksimassa-48g - pysyy 5 minsaa sinitarramaisena ja sitten jämähtää kivikovaksi. Tarttuu myös pintoihin aika hyvin. Tuo 48g on tosin melko pieni määrä, parin tulitikkurasian verran, eli sopii lähinnä olemassaolevan kahvan tuunaukseen.

Kun kysymyksessä on muotoiltu kahva niin onko massakopioitu parempi kuin kertasovitettu malli?

Ihmisten käsien mittasuhteet vaihtelevat paljon, niin ainoa keino tietää on ottaa kahva käteen ja kokeilla. Todennäköisesti osa kahvoista on hyviä ja osa huonoja omaan käteen, merkistä riippumatta. Tuollaiset kahvat mihin saa sovitepaloja ovat ihan hyvä välimuoto, ainakin saa kahvan suunnilleen sinnepäin. Tämä oli yksi jenkkien motivaatioista hankkia uusi palveluspistooli, vanha versio muistaakseni sopi erittäin huonosti varsinkin pienempikätisille/naisille, ja uudessa sen takia vaatimuksena vaihdettavat kahvapalat.

Mutta tietenkin eri asia, onko kahvalla merkittävää eroa ampumiseen - varmaankaan ei, jos kahva ei suorastaan tunnu huonolta tai epämiellyttävältä kädessä. Sitten taas jos huomaa että pidempään ampuessa kahva hankaa väärästä kohtaa, käsi on huonossa kulmassa tai ote alkaa väsymään, olisi siihen varmaan löydettävissä parannusta.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, olikohan Kajaanin suunnalta vastaavia kuvia, taisi olla vyksi vauhdissa sielläkin jos en väärin muista. Muoks: muistin väärin, taittoperät olivat vuorostaan ehtineet sinne (ellei ole aiemmin vielä ollut).

Pitääpä ihmetellä tässä muutaman hetken päästä, että mitä Kajaanissa on jaettu. Eiköhän tuota Rk62M ole jo sen verran tahkottu, että varusmiehet, erityisesti jääkäreissä, pääsevät sitä käpistelemään.
 
1D90D1A1-E99A-4C2D-9610-B8E344182FCA.jpeg

The HK416 A7 is a further development of the HK416 A5 Assault Rifle in caliber 5.56 mm x 45 NATO. The most salient modifications compared to its predecessor versions are a weight reduced handguard with HKey interfaces, a safety lever with 45° indexing path, a barrel with an M15 x 1 muzzle thread, as well as a Cerakote coating for excellent anticorrosive protection and excellent resistance to abrasion.

Further modifications ensure the maximization of user safety, reliability, ammunition compatibility and durability of the rifle under real operation conditions.
http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/03/21/new-pictures-hk416-a7-g95-oliver-louven/
 
416-spike-660x422.jpg


According to Spike’s Tactical, they had two versions of the .416 Spike. They had 420 and 440 gr projectiles. These were just handloads and brought as a proof of concept. The .416 Spike has a muzzle velocity at around 1050 fps. They attempted to make super sonic versions but had some odd ballistic characteristics and decided it was not really the purpose of this round so they gave up.
http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/03/25/spike-416-spike-a-308-version-of-300blk/
 
RK 62M alkaa ilmeisesti yleistyä varusmieskäytössä? Esim tämä Karjalan prikaatin twiiiti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kuvissa olevilla varusmiehillä on ilmeisesti kasi-liivit päällä ja niitä käytettäessä taidettiin aina jakaa simulaattorisetin omat, laserilla varustetut aseet? Eli eivät välttämättä ole vielä käytössä jakotavarana laajemmin, mutta simulaattorin kanssa harjoitellessa kyllä. En nimittäin ainakaan muista koskaan itse kiinnitelleeni aseeseen mitään simulaattorilasereita...
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kuvissa olevilla varusmiehillä on ilmeisesti kasi-liivit päällä ja niitä käytettäessä taidettiin aina jakaa simulaattorisetin omat, laserilla varustetut aseet? Eli eivät välttämättä ole vielä käytössä jakotavarana laajemmin, mutta simulaattorin kanssa harjoitellessa kyllä. En nimittäin ainakaan muista koskaan itse kiinnitelleeni aseeseen mitään simulaattorilasereita...
Nykyään kasi-lähetin kiinnitetään itse omaan henkilökohtaiseen aseeseen.
 
Nykyään kasi-lähetin kiinnitetään itse omaan henkilökohtaiseen aseeseen.
Kiitos korjauksesta :giggle:, kunhan siis spekuloin. Kerran tai kaksi olen niitä liivejä käyttänyt ja itse asiassa sekin mistä muistan jotain taisi olla eräässä vapaaehtoisessa kertauksessa...

Muuten, eikö sen laserin (jos se on laser) asentaminen vaadi jotain kohdistamista? Tehdäänkö sekin siis itse?

Lisäystä: Siitä viimeisestä jäikin hyvät muistot... :cool: Jäin puolustustaistelussa kahden partioni jäsenen kanssa mottiin keskelle saniaispuskaa. Sanoin, että nyt ollaan ihan matalana ja odotetaan, että suurin osa vihollisesta kävelee ohitse. Kahden kaverini hermot pettivät, pomppasivat pystyyn ja heidät ammuttiin saman tien. Itse odotin vielä noin minuutin verran ja nousin ylös suoraan kohti vihollisen tulosuuntaa. Ammuin heti n. 10m päästä kaksi silmät pyöreänä minua ihmettelevää varusmiestä ja lähdin liikkeelle. Noin 15 m päässä vasemmalla oli tie, jonka reunaa pitkin hiiviskeli kaksi varusmiestä lisää. Ammuin heidätkin heti perään ja juoksin tien yli josta pääsin koukkaamaan takaisin perääntyvän pääjoukkoni luokse. Tien yli juostessani koko 20 sekunnin suoritukseni huomannut ja itsekkin yllättynyt varusmiesten kouluttaja kysyi, että "Mikäs mies sinä olet?". Vastaukseni oli lyhyt ja ytimekäs: "Ressu"
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos korjauksesta :giggle:, kunhan siis spekuloin. Kerran tai kaksi olen niitä liivejä käyttänyt ja itse asiassa sekin mistä muistan jotain taisi olla eräässä vapaaehtoisessa kertauksessa...

Muuten, eikö sen laserin (jos se on laser) asentaminen vaadi jotain kohdistamista? Tehdäänkö sekin siis itse?

Lisäystä: Siitä viimeisestä jäikin hyvät muistot... :cool: Jäin puolustustaistelussa kahden partioni jäsenen kanssa mottiin keskelle saniaispuskaa. Sanoin, että nyt ollaan ihan matalana ja odotetaan, että suurin osa vihollisesta kävelee ohitse. Kahden kaverini hermot pettivät, pomppasivat pystyyn ja heidät ammuttiin saman tien. Itse odotin vielä noin minuutin verran ja nousin ylös suoraan kohti vihollisen tulosuuntaa. Ammuin heti n. 10m päästä kaksi silmät pyöreänä minua ihmettelevää varusmiestä ja lähdin liikkeelle. Noin 15 m päässä vasemmalla oli tie, jonka reunaa pitkin hiiviskeli kaksi varusmiestä lisää. Ammuin heidätkin heti perään ja juoksin tien yli josta pääsin koukkaamaan takaisin perääntyvän pääjoukkoni luokse. Tien yli juostessani koko 20 sekunnin suoritukseni huomannut ja itsekkin yllättynyt varusmiesten kouluttaja kysyi, että "Mikäs mies sinä olet?". Vastaukseni oli lyhyt ja ytimekäs: "Ressu"
Toinen juttu kyseisestä harjoituksesta:

Epäreilu tuli on oikeasti epäreilua. Jopa niin, että pelin tuomari siihen puuttui :D. Toimin nimittäin joukkomme tulenjohtajana ja olin määrittänyt puolustusta varten maalipisteitä tuliyksikölle (kasiliiveillä saa siis kuvattua myös epäsuoraa tulta ja vähän "liiankin" tarkasti). Kun vihollisen etujoukko sitten iski kiinni ja alun viivytystaistelun jälkeen meidän joukkomme päätti irtaantua toisiin puolustusasemiin, niin päätin ammuttaa pienen viiveen jälkeen vanhoja asemiamme sekä tieuraa siinä vieressä. Noh, kouluttaja tuli vierelle ja totesi, että harjoitusteknisistä syistä ei ammuta sinne kun kuolisivat kaikki ;).

Toisaalta kun harjoituksessa oli kaksi vetoa, niin toisella vedolla hyökkääjät osasivat vastavuoroiseti ammuttaa meidän päälle sen verta tarkasti tulivalmisteluja, että otimme pataan oikein kunnolla (huom. emme saaneet vaihtaa asemiamme - harjoitusteknisistä syistä). Silloin tuo saniasipuskaepisodikin tapahtui.
 
Toinen juttu kyseisestä harjoituksesta:

Epäreilu tuli on oikeasti epäreilua. Jopa niin, että pelin tuomari siihen puuttui :D. Toimin nimittäin joukkomme tulenjohtajana ja olin määrittänyt puolustusta varten maalipisteitä tuliyksikölle (kasiliiveillä saa siis kuvattua myös epäsuoraa tulta ja vähän "liiankin" tarkasti). Kun vihollisen etujoukko sitten iski kiinni ja alun viivytystaistelun jälkeen meidän joukkomme päätti irtaantua toisiin puolustusasemiin, niin päätin ammuttaa pienen viiveen jälkeen vanhoja asemiamme sekä tieuraa siinä vieressä. Noh, kouluttaja tuli vierelle ja totesi, että harjoitusteknisistä syistä ei ammuta sinne kun kuolisivat kaikki ;).

Toisaalta kun harjoituksessa oli kaksi vetoa, niin toisella vedolla hyökkääjät osasivat vastavuoroiseti ammuttaa meidän päälle sen verta tarkasti tulivalmisteluja, että otimme pataan oikein kunnolla (huom. emme saaneet vaihtaa asemiamme - harjoitusteknisistä syistä). Silloin tuo saniasipuskaepisodikin tapahtui.

Tuossa tulee esille parikin erittäin tärkeää seikkaa.

1) Puolustuksessa suunnittelu on se mikä voittaa taistelun. Puolustajalla on tilaisuus miettiä jokaisen liikkeensä etukäteen ja jos hyökkääjä sattuu toimimaan jokseenkin kuten odotettiin, niin vahinko on hirveää.

2) Hyökkäyksessä tiedustelu on se mikä voittaa taistelun. Pitkälti samoista syistä.
 
Muuten, eikö sen laserin (jos se on laser) asentaminen vaadi jotain kohdistamista? Tehdäänkö sekin siis itse?

Lähetin kiinnitetään ja kohdistetaan itse, varsin yksinkertainen homma joka ei vaadi erikoisosaamista.

Koskaan eikä missään ole ollut perusmenetelmänä erillisten simulaattoriaseiden jakaminen. Aiemmin kuvaamasi on poikkeus jonka syitä voi vain arvella...
 
Back
Top