Älkää heittäkö räkäpäitä pois, älkää jättäkö ampumatta.
RUK:n hyökkäysharjoitus 5 päivää. Silloin sata vuotta sitten.
Satoi kolme niistä, rankasti. Kolme ekaa. Vink
@Ikarus juuri tällöin oli se mainittu tervaskanto.
Sissiteltta, reikäinen, ei kamiinaa, koska se oli jossain muualla, katosta lirisi vettä huopapeittojen päälle.
Apilas kannossa, ja jos yritti tähdätä, niin kiikari oli sumussa. Tetsatessa syöksyin keltiäispesään, käsi täynnä keltiäisiä, vauhdissa riisuudu..
Metsäautotie, marssitaan monen päivän vesisateessa, vieressä marssii vieraan komppanian tuntematon kapiainen. Kapinallisuus iskee ja viheltelen Kansainvälistä, minä oikeistolainen mutta kun sade monta päivää.
- Upseerioppilas te, onko tuo teidän mielestä hyvä kappale? Tiukalla äänensävyllä.
Säntillinen vastaus (saatiin mitä oli haettu):
- Herra luutnantti, kyllä on!
Vastaan tulee tukkiauto.
Nostan peukalon pystyyn ja liftaan.
Kaveri kopissa repeää nauruun, ja näyttää ymmärtävän tilanteen, reserviläinen varmaankin. Hymyilen synkästi vastaan.
Illalla heitin sitten vittuuntuneena ihan kaikkeen ja kaikkiin räkäpäät vittuun metsään. Vieläkin näen sen silmissäni. Olin vartiossa ja muistan sen suunnan ja pusikon. Tänäkin päivänä pystyisin osoittamaan sen paikan. Ohi meni Kärkikomppanian Nasuja, pitkä ja komea letka.
Mitä opimme kaikesta tästä?
Hoida asettasi joka päivä. Sitä ruosteen määrää, kun sen komppaniassa avasi. Öljyä ja harjaa ja hinkkausta, mutta kyll mä kirosin ja tosissaan pelkäsin, että tän joutuu korvaamaan. Siis ihan karmean näköinen sisus, muistaakseni punasävyistä ruostetta, ei saatana kun säikäytti ihan tosissaan. Sai sen pois, mutta kovalla työllä.