Uusi taistelijan ase

Jos palataan maanpinnalle.. uusi taistelijan ase seuraavat parikymmentä vuotta...
RK62m. Uutta teleskooppiperä ja punapistetähtäin (viimeksimainittu hyväkin parannus).
"Taktinen hihna", voi jeesus...
Näitäkin riittänee vain "operatiivisille joukoille", jotkut näistä saanee valonvahvistimet ja "taktiset valaisimet" (joita siviilit nimittävät taskulampuiksi).
 

Liitteet

  • rk62m.jpg
    rk62m.jpg
    181 KB · Luettu: 47
Rupeaakohan jalkaväkikiväärien järeytyminen jossain vaiheessa vaikuttamaan reserviläisammuntalajeihin suomessa? En kaipaa kustannusten nousua, mutta minulle on aina ollut vastenmielistä se, että reserviläiskisoissa enemmistö ampuu suomen armeijalle vieraalla patruunalla ja asetyypillä. Itsellänikin on n. 4000€:n .223 arska ja ammun sillä mielelläni. Ampumataidon kannalta tietysti on tärkeintä, että a yleensäkin ampuu. Monella on myös AK, vaikka AR mallisella ampuisi kisat.
Ja onhan meillä noita pitkien patruunoiden aseita ja niille jotain tapahtumia. Mikäli Sakon ja PV:n yhteistyö DMR kiväärin kanssa päätyy 7,62 NATOON, niin oletan kyseisen kaliberin käytön lisääntyvän reserviläisten keskuudessa. Itselläni on jo Sakon tekemä .308 reserviläiskivääri valmiina. Jos päätyvät johonkin 6-7 milliseen, niin joudun varmaan hankkimaan uutta kalustoa...
 
"Taktinen hihna", voi jeesus...
Se RK 62 M:n taktinen hihna on kyllä ihan uusinta uutta, käytännössä kotimainen versio Larry Vickersin kehittämästä hihnasta (mikä lienee myös syy sille, että sitä ei myydä siviilimarkkinoille).
 
Jos palataan maanpinnalle.. uusi taistelijan ase seuraavat parikymmentä vuotta...
RK62m. Uutta teleskooppiperä ja punapistetähtäin (viimeksimainittu hyväkin parannus).
"Taktinen hihna", voi jeesus...
Näitäkin riittänee vain "operatiivisille joukoille", jotkut näistä saanee valonvahvistimet ja "taktiset valaisimet" (joita siviilit nimittävät taskulampuiksi).
Mahtaako olla omaa kokemusta kyseisestä vehkeestä vai miksi et ole tyytyväinen?
 
Mahtaako olla omaa kokemusta kyseisestä vehkeestä vai miksi et ole tyytyväinen?
Siitä alkuperäisestä rynkystä on paljonkin kokemusta. Pahkajärvellä tuli ammuttua aika useasti. Se on hyvä ase, käy ja kukkuu ja on tarkkakin. Ehkä paras AK-47 -perheestä.
Olen siis tyytyväinen siihen ja kuten sanoin, punapistetähtäin on hyvä uudistus.
Ehkä väärinkäsitys liittyy vastenmielisyyteeni mahtipontiseen terminologiaan tyyppiä "taktinen alusvaate"= tavallinen kalsari.
Olin silloin aivan tyytyväinen siihen alkuperäiseen hihnaan.
 
Rupeaakohan jalkaväkikiväärien järeytyminen jossain vaiheessa vaikuttamaan reserviläisammuntalajeihin suomessa? En kaipaa kustannusten nousua, mutta minulle on aina ollut vastenmielistä se, että reserviläiskisoissa enemmistö ampuu suomen armeijalle vieraalla patruunalla ja asetyypillä. Itsellänikin on n. 4000€:n .223 arska ja ammun sillä mielelläni. Ampumataidon kannalta tietysti on tärkeintä, että a yleensäkin ampuu. Monella on myös AK, vaikka AR mallisella ampuisi kisat.
Ja onhan meillä noita pitkien patruunoiden aseita ja niille jotain tapahtumia. Mikäli Sakon ja PV:n yhteistyö DMR kiväärin kanssa päätyy 7,62 NATOON, niin oletan kyseisen kaliberin käytön lisääntyvän reserviläisten keskuudessa. Itselläni on jo Sakon tekemä .308 reserviläiskivääri valmiina. Jos päätyvät johonkin 6-7 milliseen, niin joudun varmaan hankkimaan uutta kalustoa...
Voi olla että pv:n ratojen säännöt rajoittaa aika reilustikkin 308:n käyttöä....
 
Voi olla että pv:n ratojen säännöt rajoittaa aika reilustikkin 308:n käyttöä....
Eivät käytännössä lainkaan ampumaradalla, mutta ampumakenttäalueilla tietenkin se on eri asia, kun vaara-alueet pitää laskea ampumatarvikkeen mukaan.
 
Voi olla että pv:n ratojen säännöt rajoittaa aika reilustikkin 308:n käyttöä....
Jos peeveelle tulee .308 käyttöön, niin aika sukkelaan muuttuu ratojen rajoituksetkin...
 
"Taktinen hihna", voi jeesus...
Näitäkin riittänee vain "operatiivisille joukoille", jotkut näistä saanee valonvahvistimet ja "taktiset valaisimet" (joita siviilit nimittävät taskulampuiksi).
Kyllähän tuo on ihan fiksua erottaa nimellä siitä normaalista norsunahkaisesta hihnasta, joka kelpaa lähinnä paraatikentällä patsasteluun.
Ja asevalokin on vähän eri asia, kuin "taskulamppu", minkä PV:kin opetteli vaikeamman kautta.

Voi olla että pv:n ratojen säännöt rajoittaa aika reilustikkin 308:n käyttöä....

Mikäs tuosta .308sta tekee niin paljon pahemman kuin 53Rstä?

Onhan PV:llä ennestään .308 ampuvaa kalustoa, jolla on vamasti paahdettu menemään. ;)
Kyllähän Intin ampumalueilla lätkitään menemään PKMillä, MG3silla, TRGeillä ja 50 BMG:llä niin Barreteilla kuin Itkoilla, joten luulisi sinne itselataavan .308enkin mahtuvan.

Toki voi olla että PV on jossain rajoittanut käyttöä, mutta enpä muista kilpailukutsusa tms. olisi mainittu että ei olisi saanut ampua .308:lla.
Luultavasti se on jossain jostain syystä kielletty, mutta noin yleisesti en muista tämän olleen ongelma.


@KIM Koska reserviläisureilukin on kilpaurheilua, ja AK:lla kisaajan pitää olla n. 25% parempi kilpa-ampuja kuin AR15 käyttävän tai vaihtoehtoisesti 25% kovempikuntoisen. ;)
Ehkä jos SRAssa olisi major / minor pisteytys ja..
 
Omassa joukko-osastossa alle 12.7mm on ok ampua kivääriradoilla, ja uskon näin myös muualla varuskunnissa. Hankala ampua muuten TRGeellä..
Miten TRG tuohon liittyy???
PV:n kivääriradoilla on muitakin määräyksiä kuin 12,7 mm raja. Ja kaikkia kivääriammuntoja ei todellakaan suoriteta kivääriradoilla.

Esimerkki yhdeltä pv:n radalta viime vuodelta:
Ammuttiin ihan kivääriradalla. Olisin halunnut kokeilla 9*19 mm kivääriäni. Minua estettiin ampumasta kyseisellä huippujäreällä aseella, koska se on paljon järeämpi kuin esim. .338 LM (PV:n tarkka-ampujakivääri). No juu, pv:n ratamääräyksissä kuulemma luki, että suurin kaliberi jolla sai ampua oli 8,6 mm eli juurikin tuo .338 LM. No minulla kun oli peräti 9,00 mm kivääri, niin sehän meni yli pv:n määräysten.
Tiedoksi vielä niille jotka eivät noita kaliberejä tunne, niin luodin energia piipun suusta mitattuna on tuolla minun huippujäreällä melkein sarjatulipuoliautomaattikonekiväärillä n. 10% puolustusvoimien 8,6 mm tarkka-ampujakiväärin energiasta.
Jos itselläni ei olisi omaa ampumarataa kotona ja avaimia kahdelle pv:n radalle, niin olisin voinut käydä varuskunnan komendanttia opastamassa. Ei jaksanut, kun oli muitakin kivääreitä matkassa. Muuan kenraalikin kehui noita aseita joilla ammuin sanoen "komeat on pojilla vehkeet"...

Se kyllä muuten oikeasti harmittaa, että ammunnanjohtaja oli niin lapanen, ettei antanut ampua 9 mm Luger patruunaa tuon virheellisen rajoituksen takia. 5,56 NATO ja 7,62 NATO oli hänelle ihan ok... Ja itse asiassa saattaa olla, ettei rajoitus ollut kirjoitettu kuten hän väitti. Ei ehkä vaan jaksanut tarkistaa.
 
@Jorde Joo, muistaakseni se on tosiaan just tuplat, tai ainakin niin lähellä, että sillä säännöllä muistan määritelleeni taisteluammontojen vaara-alueita.
.308 ballistiikka on vähän 53Rää parempi, joten uskoisin että suunilleen samalla kaavalla mennään kuin senkin kanssa.

Ja kyllä meillä sai TA / tulituki liikkua miten halusi, luonnollisesti rata pystytettiin niin, että tietyt paikat olivat ne mihin k.o osastojen oletettiin pysähtyvän ja mistä ampuvan.

Ja tosiaan, PV:llähän on jo nyt 7.62x51stä ampuvaa kalustoa, mm. Leupparreiden MG3set.
Toki en ole sellaista itse edes livenä nähnyt, mutta kyllä nuo tankkimiehet väittivät niillä ampuneensa.

Toki kuten KIM tuossa mainitsee, PV ei ole tunnettu kyvystään soveltaa maalaisjärkeä, joten voi olla että tässä on oikeasti joku ongelma jota minä en vain näe.
 
Miten TRG tuohon liittyy???
PV:n kivääriradoilla on muitakin määräyksiä kuin 12,7 mm raja. Ja kaikkia kivääriammuntoja ei todellakaan suoriteta kivääriradoilla.

Esimerkki yhdeltä pv:n radalta viime vuodelta:
Ammuttiin ihan kivääriradalla. Olisin halunnut kokeilla 9*19 mm kivääriäni. Minua estettiin ampumasta kyseisellä huippujäreällä aseella, koska se on paljon järeämpi kuin esim. .338 LM (PV:n tarkka-ampujakivääri). No juu, pv:n ratamääräyksissä kuulemma luki, että suurin kaliberi jolla sai ampua oli 8,6 mm eli juurikin tuo .338 LM. No minulla kun oli peräti 9,00 mm kivääri, niin sehän meni yli pv:n määräysten.
Tiedoksi vielä niille jotka eivät noita kaliberejä tunne, niin luodin energia piipun suusta mitattuna on tuolla minun huippujäreällä melkein sarjatulipuoliautomaattikonekiväärillä n. 10% puolustusvoimien 8,6 mm tarkka-ampujakiväärin energiasta.
Jos itselläni ei olisi omaa ampumarataa kotona ja avaimia kahdelle pv:n radalle, niin olisin voinut käydä varuskunnan komendanttia opastamassa. Ei jaksanut, kun oli muitakin kivääreitä matkassa. Muuan kenraalikin kehui noita aseita joilla ammuin sanoen "komeat on pojilla vehkeet"...

Se kyllä muuten oikeasti harmittaa, että ammunnanjohtaja oli niin lapanen, ettei antanut ampua 9 mm Luger patruunaa tuon virheellisen rajoituksen takia. 5,56 NATO ja 7,62 NATO oli hänelle ihan ok... Ja itse asiassa saattaa olla, ettei rajoitus ollut kirjoitettu kuten hän väitti. Ei ehkä vaan jaksanut tarkistaa.
Ettei tässä olisi käynyt niin, että "vahtimestari" on tulkinnut määräystä hyvin omaperäisesti ja sillä on hyvin vähän tekemistä niiden oikeiden sääntöjen kanssa.
 
Tuolla pitkään patruunaa ampuvalla kalustolla harvemmin taidetaan ampua sissipolkua jossa ampumasektorit ovat vähän suurempia ja samasta syystä firman alueilla järjestetyissä sra kisoissa voi aika nahkeaa ampua isolla kalustolla...
 
Aivan, ajattelin vähän erilaisia skenaarioita.

Noissa sissipoluissa se varmaan tulee vastaan, kun jotkut ampuma-alueet ovat tosiaan melko kapeita.
 
Eikö voi käyttää lyhytkantama patruunoita vaikka kaliberi olisi järeämpi? Vai onko ongelma se ettei niitä ole ladattu 7,62 natoon?
 
Back
Top