Miten TRG tuohon liittyy???
PV:n kivääriradoilla on muitakin määräyksiä kuin 12,7 mm raja. Ja kaikkia kivääriammuntoja ei todellakaan suoriteta kivääriradoilla.
Esimerkki yhdeltä pv:n radalta viime vuodelta:
Ammuttiin ihan kivääriradalla. Olisin halunnut kokeilla 9*19 mm kivääriäni. Minua estettiin ampumasta kyseisellä huippujäreällä aseella, koska se on paljon järeämpi kuin esim. .338 LM (PV:n tarkka-ampujakivääri). No juu, pv:n ratamääräyksissä kuulemma luki, että suurin kaliberi jolla sai ampua oli 8,6 mm eli juurikin tuo .338 LM. No minulla kun oli peräti 9,00 mm kivääri, niin sehän meni yli pv:n määräysten.
Tiedoksi vielä niille jotka eivät noita kaliberejä tunne, niin luodin energia piipun suusta mitattuna on tuolla minun huippujäreällä melkein sarjatulipuoliautomaattikonekiväärillä n. 10% puolustusvoimien 8,6 mm tarkka-ampujakiväärin energiasta.
Jos itselläni ei olisi omaa ampumarataa kotona ja avaimia kahdelle pv:n radalle, niin olisin voinut käydä varuskunnan komendanttia opastamassa. Ei jaksanut, kun oli muitakin kivääreitä matkassa. Muuan kenraalikin kehui noita aseita joilla ammuin sanoen "komeat on pojilla vehkeet"...
Se kyllä muuten oikeasti harmittaa, että ammunnanjohtaja oli niin lapanen, ettei antanut ampua 9 mm Luger patruunaa tuon virheellisen rajoituksen takia. 5,56 NATO ja 7,62 NATO oli hänelle ihan ok... Ja itse asiassa saattaa olla, ettei rajoitus ollut kirjoitettu kuten hän väitti. Ei ehkä vaan jaksanut tarkistaa.