Uusi taistelijan ase

Vähän vieroksun tuota ajutusta kaasumäntäratkaisusta, mikäli se pitää paikkansa (tosin näyttää kyllä ahtaalta tuo piipun ja tuubin väli sille). Vaikkei tuollainen nyt kovin herkästi likaantuva järjestelmä olekaan, niin pääsy huoltamaan tuota vaatii vaimentimen ja kädensijan (+ kaikkien siihen kiinnitettyjen varusteiden) irroittamisen. Suorakaasu taas ei vaatisi moista toimenpidettä perusteelliseen puhdistamiseen.

Hyvältä vaikuttaa muuten, mutta mielestäni 1-6x ei riitä kunnolla 600 metriin asti.
Itse olen omissa vehkeissä todennut, että 1-6 riittää hyvin vielä 300 metriin, mutta sen jälkeen vähänkään maastoutuneen maalin havaitseminen ja tunnistaminen menee kohtuuttoman vaikeaksi. Siksi oli toiveissa, että olisi ollut edes 1-8x, jolloin kerroin olisi ollut paremmin 7,62 Nato kaliberin ja Sakon laatua hyödyntävä. 1-6x putkella mielestäni aseen ja patruunan koko kapasiteetti ei ole kokonaan hyödynnettävissä.

Mikä on ballistinen ristikko? DMR-kivääreissä suosin itse sellaisia tähtäimiä, joissa on omat tähtäyspisteet eri matkoille 200+ metristä eteenpäin. Silloin aseen/tähtäimen käyttö ei vaadi niin suurta osaamista.

Joku pelle on kirjoittanut, että m23 kiväärien käyttöönotossa ensimmäinen vuosi menee henkilökuntaa kouluttaessa ja vasta sen jälkeen voidaan alkaa kouluttamaan varusmiehiä. Ei noi mitään rakettitiedettä ole. Minä voin taas tulla maksua vastaan antamaan kantahenkilökunnalle AR10, 7,62 Nato, DMR ja kiikaritähtäimien tyyppikoulutuksen ja vaikka kouluttajakoulutuksenkin. Verkko-opintoja 4 tuntia, asekäpistely 2 tuntia, ammunta 2 tuntia (ja DMR kiväärin taktinen käyttö taistelussa 4 tuntia verkossa). Noilla tieto- ja taitokoulutuksilla pystyy kantahenkilöt aloittamaan varushenkilöiden koulutuken aseelle. Miten kukaan voi kuvitella, että siihen menee vuosi???
Tuskin se koulutus kestää vuotta, se että riittävä määrä kouluttajia on koulutettu voi viedä vuoden.

Ja jos ollaan sattumoisin sellaisella toiminta-alueella missä voi tulla pidempiä etäisyyksiä (Lappi?), sitä varten on TKIV 2000 ja Lapua Magnum.
”Oikeat” tarkka-ampujat pareineen ja TRG:t on sitten ymmärtääkseni vielä asia erikseen.

Siksi oli toiveissa, että olisi ollut edes 1-8x, jolloin kerroin olisi ollut paremmin 7,62 Nato kaliberin ja Sakon laatua hyödyntävä.
Samaa mieltä - ja samalla valmistajalla tuollainen on, joten täytyy olla hintakysymys.

Viimeksi muokattu:
”Oikeat” tarkka-ampujat pareineen ja TRG:t on sitten ymmärtääkseni vielä asia erikseen.
Ai meinaat että PV:llä on tulevaisuudessa:

-Tukiampujat jalkaväen mukana, aseena K 23
-Tarkka-ampujat, aseena TKIV 23
-"OIKEAT" tarkka-ampujat, aseena TRG 42?

Kyllä tuo TKIV 23 tulee nimenomaan "oikeille" tarkka-ampujapareille.

...
Ai meinaat että PV:llä on tulevaisuudessa:

-Tukiampujat jalkaväen mukana, aseena K 23
-Tarkka-ampujat, aseena TKIV 23
-"OIKEAT" tarkka-ampujat, aseena TRG 42?

Kyllä tuo TKIV 23 tulee nimenomaan "oikeille" tarkka-ampujapareille.
...no tätä vähän pelkäsin, että pulttilukkoiset TRG:t poistuvat. Ehkä ne vielä erikoismiehille jyvitetään.

...

...no tätä vähän pelkäsin, että pulttilukkoiset TRG:t poistuvat. Ehkä ne vielä erikoismiehille jyvitetään.
TRG on paperilla 95% tapauksista paskempi ase kuin AR-10 kun puhutaan Suomen olosuhteista.

- pulttilukko vs itselataava
- turhan tehokas patruuna (maksaa, painaa, kova rekyyli)
- TRG:n pitkän kantaman tehokkaasta ampumaetäisyydestä muutenkin kyseenalaista saadaanko sitä kunnolla ulosmitattua varusmiehillä

TRG:n edut tulevat ilmi vain kahdessa tilanteessa:
- pitää ampua jotain yli kilometrin etäisyydelle
- pitää ampua jotain muuta kuin ihmismaalia

Näissä tilanteissa .338 on 7.62 NATOa parempi patruuna.
Ajattelinkin noin 700-1000m, tuulta ja jouleja ja kenties liivejä.

Viimeksi muokattu:
Vähän vieroksun tuota ajutusta kaasumäntäratkaisusta, mikäli se pitää paikkansa (tosin näyttää kyllä ahtaalta tuo piipun ja tuubin väli sille). Vaikkei tuollainen nyt kovin herkästi likaantuva järjestelmä olekaan, niin pääsy huoltamaan tuota vaatii vaimentimen ja kädensijan (+ kaikkien siihen kiinnitettyjen varusteiden) irroittamisen. Suorakaasu taas ei vaatisi moista toimenpidettä perusteelliseen puhdistamiseen.
Samaa mieltä, lisäksi myös bolt carrier tilt potentiaalisena elinkaariongelmana mäntäpeleissä.

Veikkaan että mäntä otettiin ilmasto-olosuhteista, eli toisinsanoen se toimii paremmin ylikaasutettuna kuin Stonerin "DI" (pikemminkin lukkomäntä!), jolloin toiminta voidaan varmistaa kesähelteistä paukkupakkasille.

Pitäisi käydä katsomassa Suomen Sotilaan jutut, kuinka päin persettä tämäkin homma on taas tehty ja kuinka he olisi tiennyt paremmin. :D
Itselleni tuli Suomen sotilas yli 20 vuotta. Lopetin tilauksen sen yhden artikkelin jälkeen. Eli reportaasi kuinka hienoa venäjällä on. Jalkakäytävät olivat oikein kiiltävät. Kaksikin venäjämielistä ns.ystävääni on esitellyt minulle tätä kyseistä juttua. Kuulema todiste miten väärässä olemme venäjän suhteen.

...

Mitä te nyt taas sekoilette? Viime aikoihin saakka tarkka-ampujaparilla on ollut aseina TRG ja RK (ACOG) tai TKIV 85 ja RK (ACOG), ja nyt TKIV 23 korvaa pois nuo tähystäjän (johtajan) RK:t, ja ilmeisesti joissain kokoonpanoissa TKIV 85:t. Edes TKIV 85:n täydestä poistumisesta ei ole vielä puhuttu, vaan vain pääasiallisesta korvaamisesta.

TRG ei ole katoamassa mihinkään. Mitä siihen tulee, niin nyt katsoisin järkeväksi tehdä sen, mistä olen joskus aiemminkin kirjoittanut, eli TRG:ille myös uudet, korkeampisuurennoksiset tähtäimet ja nykyiset 3-12x Diavarit loppuihin säilytettäviin TKIV 85:iin uudella kororummulla.

Mitä te nyt taas sekoilette? Viime aikoihin saakka tarkka-ampujaparilla on ollut aseina TRG ja RK (ACOG) tai TKIV 85 ja RK (ACOG), ja nyt TKIV 23 korvaa pois nuo tähystäjän (johtajan) RK:t, ja ilmeisesti joissain kokoonpanoissa TKIV 85:t. Edes TKIV 85:n täydestä poistumisesta ei ole vielä puhuttu, vaan vain pääasiallisesta korvaamisesta.

TRG ei ole katoamassa mihinkään. Mitä siihen tulee, niin nyt katsoisin järkeväksi tehdä sen, mistä olen joskus aiemminkin kirjoittanut, eli TRG:ille myös uudet, korkeampisuurennoksiset tähtäimet ja nykyiset 3-12x Diavarit loppuihin säilytettäviin TKIV 85:iin uudella kororummulla.
No osin tähän suuntaan minä tuossa olin mieltä mutta...
Edit. Eiku sorry - ei tähystäjän. Mutta, että ei TRG:tä korvaisi.

Viimeksi muokattu:
nyt TKIV 23 korvaa pois nuo tähystäjän (johtajan) RK:t
No ei varmasti korvaa, eihän PV ole puhunut tällaisesta yhtään mitään. Ei tähystäjä tarvitse itse mitään tarkkuuskivääriä.

DMR korvaa RK-95 ACOGilla, joka on ollut joillain joukoilla ainoa suurentavalla optiikalla ollut ase. Lisäksi DMR tulee käyttöön joukoille, joilla ei tuollaista kykyä ole alunperinkään ollut. TKIV 23 korvaa dragunovit ja TKIV 85 tarkka-ampujan aseina, ja osa TKIV 85 siirretään taas joukoille joilla ei ole alunperin ollut tarkka-ammuntakykyä ollenkaan (esim. paikallisjoukot). Näin se käy kaikkein eniten järkeen, ja on johdonmukainen PV:n viestinnän kanssa.

Noin esimerkkinä, sotilaspoliisijoukkueella pitäisi nimellisesti olla tarkka-ammuntakykyä. No, ei ollut omana aikana ainakaan meillä. TKIV 85 päästiin kerran ampumaan kun lainattiin naapuriyksiköltä. Jossain yhteistoimintaharjoituksessa toisen varuskunnan spolleilla oli "tarkka-ammuntakykyä". Se oli RK-95 ja ACOG. Nyt ehkä tulevaisuudessa näille yksiköille on joko Kivääri 23, tai TKIV 85.

Viimeksi muokattu:
Minä olin se pelle ja pelkältä pelleltä vaikutat itse myös.

Onneksi olet todellinen ammattilainen ja omasta mielestäsi tiedät kaiken. PV:llä kaivataan tuollaista miestä korvaamaan kaikki ne henkilöt mm. KaartJR jotka ovat tässä hankkeessa aseen kehittämiseen ja vaatimusten asettamiseen liittyen olleet mukana. Tulee paljon halvemmaksi, kun voidaan irtisanoa paljon väkeä sinun korvatessa heidät.

Terveisin, Pelle 33 v puolustusvoimissa nyt EVP

Ps. Ei riitä, että osaa aseen pitää myös kehittää uuden aseen mukainen taktiikka ja tekniikka sekä tarkka-ampujaparin toiminta. Kouluttaa se kaikille PV:n asetta käyttäville joukko-osastoille puolustushaarasta riippumatta.

Pss. PorPr on jo pitkään käyttänyt ammattitaitoisia reserviläisiä ampumakouluttajina rotaatio koulutuksissa. Oletko ollut mukana?
Uusi asemalli ei tarvitse mitään uutta taktiikkaa, kun meillä on osattu kouluttaa jo 10-20 vuotta hyviä tarkka-ampujia TRG:lle ja TAK 85:lle sekä tulitukiampujia Dragunoville sekä pari vuotta kiikarilla varustetulle RK62:lle. Kyseessä on vain uusi käyttöliittymä.

No toki koulutettavien varusmiesten määrä saattaa hiukan kasvaa, mutta ei se kasva mitenkään räjähdysmäisesti (Sakon tuotantokapasiteetti tilauksen alussa...).

Ja kyllä. Minulla on joitakin kykyjä sillä tasolla, etteivät kaikki upseerit kykene samaan.

Itselleni ei ole mikään ongelma ottaa itselleni vieraampaa kalustoa käteen ja käyttöön. Olen tusannut aseiden kanssa suunnilleen koko elämän. Itseltäni löytyy erilaisia (alle 20 mm) asemalleja enemmän kuin koko suomen puolustusvoimilta yhteensä. Minulla on oma ampumarata ja lataan itse patruunoita kymmeneen eri kaliberiin. 33 vuoden työkokemus puolustusvoimien perusjalkaväkikouluttajana ei ole juuri mitään aktiivisen harrastajan kokemukseen ja osaamiseen mitä tulee asetekniikkaan ja ampumiseen. Eilen viimeksi kokenut kantahenkilö kyseli minulta apuja. On puolustusvoimillla toki niitäkin jotka tuntee aseet ja ammukset sekä niiden käytön ja käyttäytymisen.

Jos pystyt järjestämään rahoituksen, niin voi laatia koulutusohjelman pv:n kouluttajien kouluttamiseksi.

Huollon ja logistiikan organisoinnissa on paljon suurempi työ kuin varusmieskouluttajien kouluttamisessa. Jos perusressureiska aloittaa SRA -ammunnan ja ostaa. AR15 kiväärin, niin hän osaa käyttää ja huoltaa sen aseensa ilman mitään koulutusta kahden ratakerran jälkeen. Miten se voisi olla puollustusvoimissa jotenkin hankalampaa, erityisolosuhteistako johtuen???

Back