Uusi taistelijan ase

Lisäksi maihareiden kengännauhat yhteensitomalla, prusik-solmuja käyttäen, saa valmistettua säädettävän 1- tai 2-pistehihnan taistelijan aseelle varsinaisen hihnan tuhoutuessa epäsuoran tulen vaikutuksesta. Kengännauhojen tilalle voi sitoa esimerkiksi pajusta tai takki/m05 vyötärökuminauhasta väliaikaiset kiinnikkeet, jolloin molemmat kädet pysyvät vapaina baretin särmäämiseen.
Nousemme kostona Kullervon. Ja myös näytämme siltä.

Onko näistä m23 kivääreistä tullut jo julki tarkat speksit?

Olen menossa lipaskaupoille ja tuli mieleen, että kai tähän uuteen kiväärin käy kaikki Magpullin AR10 lippaat? Niitä minulla jo on loppuiäksi normaalikokoisia, mutta pienempiä (10 patruunan) voisi samalla ostaa pari. Suomalaiskansallisiin erityisolosuhde -perinteisiin sopisi hienosti, että näihin kivääreihin ei kävisi kuin jokin Sakon tekemä lipas, jonka kuluttajahinta jossain 500€:n kantturoilla. (Olen joutunut maksamaan pari tuhatta euroa ylimääräistä Sakon ja Tikan lippaisiin liittyvistä "erityisolosuhteista" sepittämällä kivääreitä käyttämään markkinoilta saatavissa olevia lippaita.)

M23:n piipunsuun kierre kiinnostaa jo myös, että onko minulla yhteensopivaa tötteröä päähän. Tai siis varmuudella on, mutta mitkä.

Luonnollisesti yritän joskus saada hankittua Sakon AR10 kiväärin.

2007 'pölytestissä' M4 jäi selkeästi viimeiseksi:
"In July 2007, the U.S. Army announced a limited competition between the M4 carbine, FN SCAR, HK416, and the previously-shelved HK XM8. Ten examples of each of the four competitors were involved. Each weapon fired 60,000 rounds in an extreme dust environment. The shoot-off was for assessing future needs, not to select a replacement for the M4. The XM8 scored the best, with only 127 stoppages in 60,000 total rounds, the FN SCAR Light had 226 stoppages, while the HK416 had 233 stoppages. The M4 carbine scored "significantly worse" than the rest of the field with 882 stoppages."
Testejä on voitu tehdä tuon jälkeenkin, evm.

Tuossa pölytestissä oli jotain vikaa, M4 testejä tehtiin kahdessa ajankohdassa ja tulokset erosivat suuresti. Toisen testin EDTII tulokset olivat aseen osalta parempia kuin SCAR & HK416 (mutta lippaiden osalta heikommat).

EDT-12.jpg

Mutta puhun siis vuonen 2013 Individual Carbine Competition hankkeesta joka käynnistettiin kongressin aloitteesta. Siinä siis testattiin useita aseita, mukaan lukien SCAR ja HK416, ja vaikka tuloksia ei ole julkistettu, niin sen verran vuotoja asiasta tapahtui että M4 oli luotettavuudeltaan kandidaateista toisiksi paras, ja se paras ei ollut merkittävästi M4:ää luotettavampi.

Ja muistaakseni joistain vuodoista pääteltiin että HK416 oli se ykkönen, eli SCAR sijoittui M4:n alapuolelle luotettavuudessa. Tosin erot eivät varmaan olleet merkittäviä suuntaan jos toiseenkaan.

Täytyy sanoa ettei maiharin viehätys ole koskaan auennut mulle. En pidä ao. kenkätyyppiä mitenkään erikoisen loisteliaana verrattuna nahkasaappaaseen, joka oli mielestäni paljon parempi palveluskenkä. Palvelustoverien näkemys maihareiden puolesta tuntui olevan että "maihari on niin paljon päheemmän näköinen kuin mannesaapas tai nahkakenkä".

Kaipa se niin on että nauhakengät + säärystimet olivat WW1 ja aikaisemminkin varusteena länsiliittoutuneilla, nahkasaappaat taas saksalaisilla ja ehkä venäläisillä. Suomen nuorelle armeijalle nahkasaappaat lienevät tulleet Saksasta tai Venäjältä.

Nahkasaappaat ovat ihan OK jos hyvät, itse sain marssimurtuman moisista. Nauhakengät saa tiukemmin kiinni jolloin ne tukevat nilkkaa paremmin. Saksassakin laskuvarjojääkärit toki käyttivät maihareita/hyppykenkiä. Ei ole kiva jos kengät tippuvat tai nilkat menevät mutkalle hypätessä.

Ehkä hankin tällaiset seuraavksi itselleni:

29110

Eikös siinä ole sama jarru kuin modernisoiduissa rk:ssa ja kannussa borelock.
Joo no sama jarru tulee kuin rynkyssä. Minullakin on noita jarruja kahdessa aseessa kiinni. Utran eteenpuhaltavat vaimentimet on minulla hieman vanhempaa mallia kuin m23:ssa, eli kai identtinen rk:n vaimentimen kanssa. Samaan borelockiin ne kuitenkin saa kiinni.

Mutta mikä kierre piipussa on sille jarrulle. Jollakinhan se jarru piippuun laitetaan kiinni. Minä en muista ulkoa omia jengoja, kun niitä on varmaan kymmentä erilaista.

Joo no sama jarru tulee kuin rynkyssä. Minullakin on noita jarruja kahdessa aseessa kiinni. Utran eteenpuhaltavat vaimentimet on minulla hieman vanhempaa mallia kuin m23:ssa, eli kai identtinen rk:n vaimentimen kanssa. Samaan borelockiin ne kuitenkin saa kiinni.

Mutta mikä kierre piipussa on sille jarrulle. Jollakinhan se jarru piippuun laitetaan kiinni. Minä en muista ulkoa omia jengoja, kun niitä on varmaan kymmentä erilaista.
Onko sillä mitään merkitystä? Tietysti jos haluaa hifistellä niin sittenhän se pitää olla justiinsa.

Onko sillä mitään merkitystä? Tietysti jos haluaa hifistellä niin sittenhän se pitää olla justiinsa.
No tossa sattuu olemaan kaksikin 7,62 kankea menossa jengan tekoon heti kun tulee työajoa asepajan ohi virka-aikaan. Jos m23:n piipun suun kierre sattuisi olemaan joku minulla jo olevista, niin teettäisin seuraaviin samaa m23 jengaa. Minulla on varmaan jokin yhteensopivuusmania.

No tossa sattuu olemaan kaksikin 7,62 kankea menossa jengan tekoon heti kun tulee työajoa asepajan ohi virka-aikaan. Jos m23:n piipun suun kierre sattuisi olemaan joku minulla jo olevista, niin teettäisin seuraaviin samaa m23 jengaa. Minulla on varmaan jokin yhteensopivuusmania.
Heitä kyssäri LOGL tai MAAVE kirjaamoon, ne varmasti ohjaa oikealle henkilölle, joka vastaa jos vastaa... :D

Back