Uusi taistelijan ase

Diopteri on ihan ehdoton, kun ammutaan ampumatauluja urheiluammunnassa. Sotahommissa se on ihan kelvoton
Täysin mahdollista. Minua kiinnostaakin miksi ei käytetä sekuntia ja käännetä sitä aseeseen jo kiinnitettyä parempaa tähtäintä käyttöön? Vai onko siinäkin joku vika?

Kuten todettua olen asiassa täydellinen amatööri ja yritän vain ymmärtää.

Siinä on muutakin eroa kuin pelkkä lisätty mäntä. Mm. lukko/luisti (bolt carrier group) sekä luistinpalautin jousi tai tässä tapauksessa jouset verrattuna AR:n bufferiin. Jos kovin laveasti mennään niin eihän AK:lla ja mäntäarskallakaan ole sitten eroa.
Sanoisin että noiden osalta on enemmän ar-18 tyylinen systeemi poislukien männän häntä...

Muistaakseni käytössä oli tosiaan varsin tuore yksilö.
Mulla oli kesä/syksy -85 käytössä rynkky vm. noin 73/74. Ovaalin pistoolikahva, T-perä. Alikessuna sain tuoreemman, 78?, Oblongi pistoolikahva.
Kovia ammuin vain kesällä päivänvalossa. Ei tullut mieleenkään kokeilla tähdätä tähtäimellä. Flippadin joskus sen etutähtäimen ylös, että näinkö se menee. Oliko takatähtäimeen mitään juttua, en edes muista.

Mulla oli kesä/syksy -85 käytössä rynkky vm. noin 73/74. Ovaalin pistoolikahva, T-perä. Alikessuna sain tuoreemman, 78?, Oblongi pistoolikahva.
Kovia ammuin vain kesällä päivänvalossa. Ei tullut mieleenkään kokeilla tähdätä tähtäimellä. Flippadin joskus sen etutähtäimen ylös, että näinkö se menee. Oliko takatähtäimeen mitään juttua, en edes muista.
Takatähtäimessä oli aika olennainenkin juttu juuri hämäräkäyttöön liittyen. Diopterilipareen eteen kääntämällä sai sen avotähtäimen käyttöön.

• Tykkää
Reactions: PSS
En ymmärrä asiasta juuri mitään joten mahdollisesti tyhmä kysymys: onko se RK:n yötähtäin jotenkin huono avotähtäin? Eihän sitä kokeiltu kuin pari kertaa ammunnoissa mutta muistaakseni hoiti hommansa ihan ok.
Onhan se hyvin karkea laitos eikä tähtäinkuva ole kovin sarjassaan kovin kummoinen. Meille sen käyttöä ei opetettu ollenkaan, kerran näytettiin että näinkin voi.

Mä muistelisin että:
RK-95 takatähtäimen yöasento on ns. kiikkulauta-malli, jossa vastakkaiset ”laudat” on 120° toisistaan. Eli keikahtaa lähes paikallaan, ihan kiva.

RK-62 puolestaan on 180 asteen malli jossa koko takatähtäin kääntyy suojaisesta kolostaan siihen laatikon kannen päälle ihan avosalle ja mukavan ottavalle paikalle. Huhhuh, kohdistushommia luvassa.

Kas näinikään.
62
1645489416578.jpeg

95
1645489983926.jpeg
1645490010304.jpeg

Viimeksi muokattu:
Mä muistelisin että:
RK-95 takatähtäimen yöasento on ns. kiikkulauta-malli, jossa vastakkaiset ”laudat” on 120° toisistaan. Eli keikahtaa lähes paikallaan, ihan kiva.

RK-62 puolestaan on 180 asteen malli jossa koko takatähtäin kääntyy suojaisesta kolostaan siihen laatikon kannen päälle ihan avosalle ja mukavan ottavalle paikalle. Huhhuh, kohdistushommia luvassa.

Kas näinikään.
62
Katso liite: 56860

95
Katso liite: 56861
Katso liite: 56862
Sen muistin, miten etäisyys säädetään täkätähtäimestä, mutta ton yliheiton olen kokonaan unohtanut. Lienenkö koskaan edes kokeillut?

Muistelisin, ettei pimeäammunnoissa kukaan osunut edes ladon seinään noilla hämärätähtäimillä. En muista edes kohdistaneeni pimeäpuolen koroa koskaan, ”hämärätähtäimet on kohdistettu asevarikolla, ette te varusmiehet ala niitä sotkemaan” 😂

Väittäisin itse vaihtaneeni päivätähtäimiin ja paukuttaneet nuorilla haukansilmillä vähäisen valaisun turvin diopterilla vähän valojuovien mukaan korjaillen.

Toki omat muistot on jo hyvin hatarat ja mieleen on jäänyt lähinnä ”voivitunvittutaastätä”-tilanteita.

Muistelisin, ettei pimeäammunnoissa kukaan osunut edes ladon seinään noilla hämärätähtäimillä. En muista edes kohdistaneeni pimeäpuolen koroa koskaan, ”hämärätähtäimet on kohdistettu asevarikolla, ette te varusmiehet ala niitä sotkemaan” 😂
Siinä tähtäimen "lehdessähän" on se pidätinruuvi jolla säädetään koro kohdalleen.
En oikein ymmärrä miten tuon voisi muka säätää ennakkoo.

Siinä tähtäimen "lehdessähän" on se pidätinruuvi jolla säädetään koro kohdalleen.
En oikein ymmärrä miten tuon voisi muka säätää ennakkoo.
Eihän sitä voikaan, paitsi PV:n henkilöstön rautaisella ja kaikkitietävällä ammattitaidolla, mutta nuoreen varusmieheen menee moni tarina täydestä. Kyllä se oma hyväuskoisuus jo seuraavana aamuna vähän nauratti, kusetus tajuttiin ampuessa - johan siinä nauroi jo jantteritkin kun kutia kylvettiin etu- ja takapuolelle.

Tuossa oli ehkä joku vm-johtajakämmi, radalla piti käydä varta vasten treenailemassa ja kohdistamassa hämärät, mutta aikataulu porsi. En myöskään PV:n silmissä osaa uida, koska aikataulu. Treenattiinkin siis pelkkä pelastautuminen ja ryhmäkellunnat yms kun meri oli jo jäässä, koska aikataulu… 😁

Mä muistelisin että:

Kas näinikään.
62
Katso liite: 56860

95
Katso liite: 56861
Katso liite: 56862
Paljon suojattomampi kuin kuuskakkosessa tähtäin ei tosiaan voi olla ja ongelmia on tiedossa jos tuon kanssa rymyää. Ei se perus-AK:n tähtäinkään toisaalta ainakaan paljoa häävimpi ole. Sijoittelu on tietysti erilainen.

Kohdistamattomana mikä tahansa ase on tietysti hyödytön. Homma haiskahtaa vahvasti sille että nämä yö/hämärätähtäimet on sivuutettu pääsääntöisesti hyvin kevyellä käsittelyllä.

Kohdistamattomana mikä tahansa ase on tietysti hyödytön. Homma haiskahtaa vahvasti sille että nämä yö/hämärätähtäimet on sivuutettu pääsääntöisesti hyvin kevyellä käsittelyllä.

Hämärätähtäimet voi olla kohdistettu kertaalleen edellisen käyttäjän toimesta joskus 60-70-luvulla, ei kai monikaan ole uutta asetta saanut kouraan intissä?

Kai tuohonkin saisi yhden koulutuspäivän käytettyä ampumaradalla. Onko järkevää massatuotannossa, kun varushenkilö ei ole valmiuden ykkösnyrkki. Kovaan tilanteeseen lähdettäessä muistetaan sitten kohdistaa riittävällä tarkkuudella, kun ammutaan vehkeet kohdilleen jollain väistöalueella 25 metristä.

Sikäli hyviä huomioita, että pitänee tsekata ja lisätä tarvittaessa joku maininta aiheesta omaan koulutuskorttiin...

Jos pitäisi valita ottaako rynkkyyn perän jossa on:
A) pituuden säätö
B)taittomekanismi (ampuminen mahdollista perä taitettuna)

Ottaisin itse tuon pituussäädettävän. Bonusta toki jos on molemmat.

Back