Ja kun lipas kiinnitetään, käännetään sitä asetta oikealla kyljelle, että myös tarvittaessa nähdään, mihin se lipas on menossa. Jo pienikin kallistus helpottaa lippaan laittamista kiinni.
Herra
@Vääpeli meinaa siis, että asetta käännetään myötäpäivään jos ollaan oikeakätisiä. (Vastapäivään jos ollaan vasenkätisiä) Eli ase tuodaan ns. työtilaan ja kallistetaan niin, että nähdään mitä ollaan tekemässä.
Aseen perä kannattaa myös tuoda kainaloon, tai tukea olkaa vasten, jotta koko aseen paino ei ole pelkästään sen oikean käden käsivarren varassa. Ekat pari toistoa eivät vielä tunnu missään, mutta kun asetta on heilutellut vaikka pari tuntia, niin ymmärtää, että miksi sen kannattelu pelkästään käsivarren varassa ei ole hirveän fiksua.
Tarkennus ja lisäys, koska tuon voi nimittäin lukea myös niin, että lipaskuilu käännetään poispäin itsestään, eli ikään kuin asetta ladatessa, mikä ei ainakaan helpota lippaan kuiluun saamista.
Asetta ladatessa sitä sitten käännetään vastapäivään, jotta päästään paremmin kiinni latauskahvaan.
@Herman30 Ase ladataan tosiaan tukikädellä sen takia, että se on huomattavasti helpompaa tehdä niin, kuin kurotella ampumäkädellä sokkona johonkin suuntaan.
Suurin osa ihmisistä ymmärtää, että miksi asia tehdään näin ihan vain muutaman toiston jälkeen.
Ja toi alta lataaminen. Tämä SaatananPerkleen Irak sodan keksintö olisi saanut kuolla Saddamin kanssa samassa hirttonarussa.
En ole vielä järkevää syytä kuullut, miksi RK ladataan alta. Onhan se siistin ja hienon näköistä tehdä seisaaltaan uber coolissa TST-paidassa.
Mutta teeppä sama polvelta, makuulta, raskaat liivit päällä, lumessa, sateessa, sadevarusteissa yms. Johan rupeaa olemaan ongelmia.
Lataan itse lähes poikkeuksetta AK:n asetta kääntämällä ja yläkautta lataamalla. En muista, että olisin koskaan ollut tilanteessa, jossa sen lataaminen alakautta olisi ollut jotenkin välttämätöntä. Oikealla kädellä olen ladannut mm. vasemmalla kyljellä maatessa, ja muutamassa muussa tilanteessa, jossa olen kokenut sen olevan parempi tapa tehdä asia.
Mutta minunkin pitää myöntää, että alakautta lataaminen on nopeampi ja voit teoriassa pitää tähtäinkuvan asetta ladatessa. Rk95sta ladatessa suurin osa ihmisistä joutuu kuitenkin asetta kallistamaan myötäpäivään, eli puolet tekniikan eduista menetetään joka tapauksessa. RK62:sella alakautta lataaminen on huomattavasti helpompaa, kiitos suoran latauskahvan.
Tämä aseen kääntäminen ja alakautta latauskahvan manipuloiminen on myös ihan hyvä tekniikka, jos häiriö on vaikka tuplasyöttö tms. ja luodit eivät suostu tippumaan ulos lipaskuilusta.
Olen näitä joskus itse kellottanut ja lippaita olen myös vaihtanut kellon luoman paineen alla. Se on toivottavasti se pahin paine mihin tällainen lättänän radan operaattori ikinä joutuu. .
(Joskus minut on jopa nähty raskaat liivit päällä tetsaamassa lumessa, sateessa, ja joskus jopa vallihaudassa ;-) )
Kaikken ärsyttävintä on kyllä opettaa ihmisiä pois "Intissä opetetuista tavoista™". Esimerkkeinä mm. kolme latausliikettä jokaisen lippaanvaihdon yhteydessä. Rationaalina oli ilmeisesti se, että sillä selvitään niin tyhjästä lippaasta kuin erilaisista häiriötilanteistakin... Kun ei ole osattu/viitsitty/kyetty opettamaan fiksusti, niin saadan luotua kaikenlaisia oppimisarpia, jotka pitää treenata pois...