Uusi taistelijan ase

Kun aikanaan hankitaan uusia aseita ja pakkohan niitä on joskus hankkia, on vain järkevää pitää erilaisten tehtävien tarpeet mielessä. Kaikki nykyaikaiset aseet ovat modulaarisia, joten hankinta hinta ei nosta jos hankitaan 10% yhdellä piipun pituudella, 30% toisella ja loput kolmannella.
Olen toki myös samaa mieltä, että modulaarisuus ja nykyaikaiset ratkaisut on erittäin hyvä asia kun ne tukevat joukon yleisiä käyttöperiaatteita ja suorituskykyjä.
Taistelijan aseen osalta "tehtävä" tässä kontekstissa yllä on varmaan joukon perustehtävä ja sen mukainen suorituskyky, eikä käsketty hyökkäys-, puolustus- tai muu tehtävä.
Tämän oman jaaritteluni arvo alkaa lähestyä nollan sijasta negatiivista koska ollaan vielä aika pitkällä siitä, että keikalle lähtiessä päästäisiin valitsemaan omasta häkistä sopivat rautakanget mukaan.
Itse itseäni komentaen, eteenpäin muihin aiheisiin ja jännityksellä odottelemaan mitä aikanaan PV päättää.

Koomisesti krisissä on jopa lyhempi piippu kuin normaali pcc:ssä tuon rakenteen takia se sekin menee hukkaan itselataavassa versiossa.

Miten paljon se piipun lisäpituus sitten toisaalta edes tuo etua tuohon 45 patruunaan ballistisesti ?

Varmaan toi kris ostettu yksityisillä lahjoitusrahoilla, eikä ole onnistunut auto version hankinta.

Olen toki myös samaa mieltä, että modulaarisuus ja nykyaikaiset ratkaisut on erittäin hyvä asia kun ne tukevat joukon yleisiä käyttöperiaatteita ja suorituskykyjä.
Taistelijan aseen osalta "tehtävä" tässä kontekstissa yllä on varmaan joukon perustehtävä ja sen mukainen suorituskyky, eikä käsketty hyökkäys-, puolustus- tai muu tehtävä.
Tämän oman jaaritteluni arvo alkaa lähestyä nollan sijasta negatiivista koska ollaan vielä aika pitkällä siitä, että keikalle lähtiessä päästäisiin valitsemaan omasta häkistä sopivat rautakanget mukaan.
Itse itseäni komentaen, eteenpäin muihin aiheisiin ja jännityksellä odottelemaan mitä aikanaan PV päättää.
Se että PV hankkii joskus rynkkyjä esimerkiksi kahdella eri pituisella piipulla ei ole haihattelua. Eikä sekään ole haihattelua, että se ase tarjoaa järkevän picatinny-kiskon, johon reserviläinen voi sen oman punapisteensä tms siihen kiinnittää.

Tuo on vaan yksinkertaisesti tervettä järkeä. Ei mitään erikoisjoukkotouhua, eikä mitään 'omasta häkistä, jokaiselle oma kanki" liioittelua. Ei kai nyt sinne 60-luvullekaan oikeasti ole tarkoitus jäädä lopullisesti ?

Huonoa kirkoittamista multa😞
Itse ajattelen tehtävällä sitä henkilön tehtävää, ryhmänjohtaja, taistelupelastaja, räjäyttäjä, kk-miehen taistelupari, yms.

Eli "ammatilla" olisi merkitystä millaisen version kangesta saisi käteensä perustamisvaiheessa.

En siis sitä että aseet valittaisiin erikoisjoukkomaisesti sen mukaan millaista tehtävää suoritetaan.

Itse ajattelin, että niissä olisi valo kiinni.

Tästähän on ollut juttua aiemminkin, kuinka valaisin on ensimmäinen aseeseen kiinnitettävä lisävaruste. Minä en usko tuohon. Kun on oltu huolissaan jo pelkistä lasereista, kuinka niitä pidettäisiin päällä "jatkuvasti", niin entä sitten asevalo ja valokuri? Sen näkee jokainen jolla on silmät päässä... ilmankin valonvahvistinta.

Noiden MP/, P90 yms PDW aseiden kaliiberit on vaan surkeita terminaaliballistiikan osalta.
Jos ampuja rupeaa hakemaan maalia yli 50m matkalta niin hän tekee sitä väärin, vaikka ase taikka patruuna siihen pystyisi. Ne joilla on PDW taikka SMG on, ei ole kuperkeikkamiehiä ja ottelut niillä tulee väkisin lähimatkalta, kun he joutuvat turvautumaan käsiaseeseen.

• Tykkää
Reactions: ctg
Tuiskin on jäljellä.

Poliisihallitus tosin niitä pelkää:

Sitten olisi hyvä kun pensala itse olisi erityisen hyvin sääntöjä kunnioittava ja lakeja noudattava viranhaltia.

Jos ampuja rupeaa hakemaan maalia yli 50m matkalta niin hän tekee sitä väärin, vaikka ase taikka patruuna siihen pystyisi. Ne joilla on PDW taikka SMG on, ei ole kuperkeikkamiehiä ja ottelut niillä tulee väkisin lähimatkalta, kun he joutuvat turvautumaan käsiaseeseen.
Jos vihollinen pääsee 50m tai alle, niin ihan sama mikä ase on, niin olet kuollut.

Ei ole lähdettä tallessa, mutta muistelen että ukrainalaisiin asekauppoihin saapui jenkkisomen mukaan suurempi lasti Kriss Vectoreita ennen Venäjän suurhyökkäystä. Siksi niitä nyt näkyy siellä. Ei siksi, että ne olisivat sotilaskäyttöön erityisen hyviä vaan siksi, että niitä on.

Keskusteluun siitä, kuinka monelle pyssyn tarvitsijalle lähdetään optimoimaan tiettyä erikoispyssyä tehtävän mukaan, toisin esille liikekannallepanonäkökulman. Siinä hässäkässä koulutuksenmukaisen taistelijan ja erikoisaseen x saaminen kohtaamaan lisää kompleksisuutta. Yksinkertaisinta on, että kaikkien joukkojen joilla tehtävän edessä ei lue "erikois", aseistus koostuu yhdestä jokapaikantyökalusta joka sopii joka käteen. Itse näen että se olisi 14" piipulla oleva mäntäarska punapistetähtäimellä. Kauemmas ryhmässä ammutaan M23:lla, volyymiä ammutaan PKM:llä ja kovia maaleja singolla. Näppärä käsitellä ja taistelussa teho perustuu käsiteltävyyteen, nopeuteen ja siihen että vastustajaa ammutaan kunnes vaikutus havaitaan.

• Tykkää
Reactions: ctg
Huonoa kirkoittamista multa😞
Itse ajattelen tehtävällä sitä henkilön tehtävää, ryhmänjohtaja, taistelupelastaja, räjäyttäjä, kk-miehen taistelupari, yms.

Eli "ammatilla" olisi merkitystä millaisen version kangesta saisi käteensä perustamisvaiheessa.

En siis sitä että aseet valittaisiin erikoisjoukkomaisesti sen mukaan millaista tehtävää suoritetaan.
Kyllä mä ainakin ryhmyrinä ja kk-miehen kakkosena haluaisin kunnon aseen. Ja, kun tuota listaa katselen niin kaikissa noissa tehtävissä. Noi ovat kaikki etulinjan taistelijoita. Ei sinne kannata mennä leikkimään, voi jäädä leikki lyhyeksi.

Se jos jollekin ajoneuvon kuljettajille tai vaikka viestimiehille annetaan jotain lyhyempää on eri asia. 90-luvulla itse autokuskina olisin saanut Stenin, jos olisi pilliin vihelletty. Siis ennen kuin harppi-saksan ja kiinan rynkyt olivat käytössä.

Kyllä mä ainakin ryhmyrinä ja kk-miehen kakkosena haluaisin kunnon aseen. Ja, kun tuota listaa katselen niin kaikissa noissa tehtävissä. Noi ovat kaikki etulinjan taistelijoita. Ei sinne kannata mennä leikkimään, voi jäädä leikki lyhyeksi.

Se jos jollekin ajoneuvon kuljettajille tai vaikka viestimiehille annetaan jotain lyhyempää on eri asia. 90-luvulla itse autokuskina olisin saanut Stenin, jos olisi pilliin vihelletty. Siis ennen kuin harppi-saksan ja kiinan rynkyt olivat käytössä.
Meinaat että 10-11" piipulla varustettu AR-15 ei ole kunnon ase?
Ajatukseni on siis seuraava.
On olemassa perusase, esim. joku laadukas modulaarinen AR-15, johon olisi saatavilla kolmea eri piipun pituutta 11", 14,5" ja 16"
Aseeseen on tarjolla punapistetähtäin ja LPVO (1-8x)

Ryhmänjohtajalle voitaisiin antaa lyhyellä piipulla oleva ase, normi jampalle 14,4" ja vaikka sille kk-miehen kaverille 16" ja LPVO siihen kiinni.
Tai joku muu hyväksi nähty juttu, eikä lähdetty tasapäistämään, kaikilla pitää olla samanlainen ase.

Jos taas puhutaan autokuskista, se PDW (esim. MP7) olisi varsin soiva peli. Ainakin parempi kuin se Sten, mutta lyhyt ja kevyt.

Jos vihollinen pääsee yllättämään sinut 50m tai alle, olet kuollut. Ihan sama oletko Tykäri, kuski, jv, erikoismies. Sinä olet menettänyt aloitteen ja olet ottava osapuoli tässä vaiheessa. Ja koska tämä tapahtuu olet altavastaaja, eli todennäköisesti vielä määrällisesti altavastaaja... Se on ihan sama asia mikä ase sinulla on silloin, olet menettänyt aloitteen ja kyvyn toimia.
Ehkä muutama sinun joukosta pääsee karkuun, onnea heille.
Ja kohtaamis taistelussa PDW vs Rynnäkkökiväärit, olet taas altavastaaja. RK kaliiberi voittaa aina läpäisyssä PDW aseet. Tämä voi tulla shokkina PWD intoilijoille, mutta 9mm AP MP5sesta läpäisee enemmän kuin nämä ihme MP7 yms aseet.

Meinaat että 10-11" piipulla varustettu AR-15 ei ole kunnon ase?
Ajatukseni on siis seuraava.
On olemassa perusase, esim. joku laadukas modulaarinen AR-15, johon olisi saatavilla kolmea eri piipun pituutta 11", 14,5" ja 16"
Aseeseen on tarjolla punapistetähtäin ja LPVO (1-8x)

Ryhmänjohtajalle voitaisiin antaa lyhyellä piipulla oleva ase, normi jampalle 14,4" ja vaikka sille kk-miehen kaverille 16" ja LPVO siihen kiinni.
Tai joku muu hyväksi nähty juttu, eikä lähdetty tasapäistämään, kaikilla pitää olla samanlainen ase.

Jos taas puhutaan autokuskista, se PDW (esim. MP7) olisi varsin soiva peli. Ainakin parempi kuin se Sten, mutta lyhyt ja kevyt.

Mitä hyötyä siitä lyhyestä piipusta sitten on, kun toisaalta taas puhutaan että pitäisi saada läpäisyä.
Ei nyt ihan heti tule mieleen sellaista tilannetta missä olisi ollut hyötyä siitä että RK95 olisi ollut pari tuumaa lyhyempi..

Back