Uusi taistelijan ase

Ei kai tuollaisessa tavassa mitään uutta ole, ei tuollaisia vaan taida olla otettu käyttöön missään. Mm. tällä AR-10 videolla on vastaava viritys n. kohdassa 12:45
 
Last edited by a moderator:
Esi-isän kunniaksi :a-smiley:



And that's that :a-cool:
 
Last edited by a moderator:
Singaporessa suunnittellaan uutta rynsteriä.
http://www.thefirearmblog.com/blog/2012/02/22/more-photos-of-st-kinetics-concept-rifles/
 
En tiedä pitäisikö myöntää, mutta olen ampunut niin ryökäleen vähän, että mielikuvani ja kokemukseni aseista on vähäistä. Noitakin uusia aseita arvioin pääosin ulkonäön perusteella. Vaarallista sellainen, sotilaskäytössä ulkonäon pitäisi olla se vihoviimeinen kriteeri.

Mutta kuinka ollakaan, jouduin sattuneesta syystä kertaamaan Suomi-RK:n ominaisuuksia tänään. Mielikuvissa 62 on ihan toimiva laite jne, mutta kun tarkemmin muistelee takakannen löysyyttä ja sen vaikutusta takatähtäimeen sekä sitä, miten tähtäin peittää paljon näkyvistä, alkaa mielikuvatkin muuttua. Sitten herää se kummallinen mielenkiinto, mikä noissa muissa aseissa on paremmin / huonommin.. ja alkaa lukea tällaisia ketjuja.

No, niillä mennään mitä on. Minä menen luultavasti RK 62:lla nostoväkeen asti.
 
Touhottaja kirjoitti:
No, niillä mennään mitä on. Minä menen luultavasti RK 62:lla nostoväkeen asti.
Soppii eppäillä. Ensinnäkin uskon että käteesi lyödään iän myötä derrkurynkku tai norinco. Toisekseen en usko, että käteesi löytyy nostoväki-ikään asti asetta ollenkaan. Sulatossa se sinulle varattu ase jo siinä vaiheessa on.
 
Iipot kyllä osaavat valmistaa seksikkäitä aseita ja tässä eräs niistä, joka mahdollisesti sopisi uutena aseena jv-taistelijalle. Vaikkakin kyseessä on kevyt kk, niin painosana on tosissaan kevyessä, sillä tämä kevyen rekyylin omaava ase painaa ainoastaan 7.5 kiloa tyhjänä. http://www.defensereview.com/israel-military-industries-iwi-negev-ng7-light-machine-gun-lmg-lightweight-and-highly-mobile-select-fire-7-62mm-natomedium-machine-gungeneral-purpose-machine-gun-mmggpmg-for-military-infan/


Toinen, mikä on ollut pinnalla, on neostedin kaltainen dual-feed haulikko, mistä jenkkiläinen Kel-tech on tuottanut seksikkäältä näyttävän KSG-15:sta, joka toimii paremmin minun silmääni niin paperilla ja videolla kuin juuri ulos tulleen Utasin UTS-15 malli.

Mitä mieltä olette, sopisiko tuollainen ase kaupungitaistelijalle?


 
Last edited by a moderator:
Ei herranjumala haulikkoa Kalle Kaupunkijääkärille!

Ihan pehmeät IIIA -luokan luotiliivit pysäyttää buckshotit ja sitä kevyemmät, täyteinen sitten melko varmasti jo läpäisee.

Tehokas kantama haulipanoksella on n. 30 metriä ja täyteisenkin tehokas kantama lienee alle sata metriä, etenkin kun käyttäjänä on joku viisi vuotta sitten varusmiespalveluksessa muutamasta kymmenestä sataan laukausta ampunut ressu. Ja asiaa ei yhtään helpota haulikon rekyyli.
 
En näe haulikolle oikein mitään sotilaskäyttöä lukuunottamatta spol-hommia joissa pelataan vihaisten siviilien kanssa, mutta se nyt hädin tuskin on sotilaskäyttöä. Ei kyllä huvita käyttää kiväärin kokoista asetta, joka on hidas ladata, kantama on lyhyt eikä ase läpäise tavallisia suojaliivejä. Lyhyt rynkky olisi hyvä peli akeen.
 
Eikös tuossa juuri ollut lyhkäisiä haulikoita. Muuan MÖRri ulkomailta on maasta taivaisiin ylistänyt mulle tätä videota:


Ilmeisesti haulikoilla on faneja.. mutta kyllä minä rajoittaisen sen käytön lyhiden etäisyyksien hommaan.
 
Last edited by a moderator:
Sotilaskäytössä haulikoita ei oikeastaan tarvita kuin ovien avaamiseen. Suomalainen sotaväki ei availe ovia ulkomailla ja jos availee niin ei ainakaan ampumalla niin haulikoita käytetään lähinnä koirien, villisikojen ja käärmeiden ampumiseen kriisinhallintatehtävissä. Mitään erikoisammuksiahan sotaväelle ei ole tietääkseni ostettu joukkojenhallintaan kuten ruotsalaisille.
 
Tuossa viideossa jonka laitoin opetetaan kuulema kantamaan erilaisia patruunoita mukana, ja lataamaan nopeasti sitten täyteinen pidemmälle matkalle jne. Hirveä vaiva minusta siihen nähden, että 7.62 tekee reikää läheltä ja kaukaa. Mutta en ole itse pätkää traileria lukuunottamatta katsonut, ehkä se avartaisi maailmaa.

Sen tiedän, että haulikoita myös SA-varustuksessa on, joten niille on suunniteltu joku käyttö.
 
Olen katsonut koko DVD:n. Painohan on haulikossa juurikin tuossa aseen manipuloinnissa eli aseen lataamisessa ja sitähän riittää koska haulikoita on niin paljon erilaisia sekä malleiltaan että lisävarusteiden osalta. Tehokas haulikon käyttäminen on paljon vaikeampaa kuin kiväärin pl. tietenkin itse osumistarkkuuden hakeminen. Ko. videon opettajat eli Travis Haley ja Chris Costa myös itse toteavat etteivät käytä haulikkoa edes kodinpuolustuksessa. Jos on mahdollisuus asua vapaassa maassa, hankkia aseita itsepuolustusperusteella ja asuu jossain pahvilaatikossa niin ei haulikko ratkaise lävistysongelmaa. Yhtä hyvin voi kivääriin tai pistooliin hankkia vähemmän läpäiseviä ammuksia mm. glasereita. Haulikko on yleensä halpa valinta vain ja siinä missä se yksi- tai kaksipiippuinen Baikal on suomalaisten ensiase jolla opitaan metsästämään on se Yhdysvalloissa pumppu. Tästä osin johtuu se haulikon suosio kodinpuolustusaseena. Sotaväellä taas haulikko oli aivan kiva työkalu 1. ms:n juoksuhaudoissa kun konepistooli oli uusi keksintö ja harvojen käytössä. Sittemmin yhä harvemmin haulikkoa on näkynyt käytössä kuin ovien avaajana pl. Vietnam.
 
Haulikoissa patruunoiden koko ja paino olisivat myös aikamoinen ongelma.
Saiga 12 olisi ehkä jossain tapauksissa hyvä vaihtoehto, mutta pumppuhaulikon runkkaaminen ja/tai tuubin hidas täyttäminen (Kyllä. On hidasta täyttää 9 paukun tuubi jos verrataan lippaanvaihtoon) ovat selkeitä miinuksia jos verrataan rynkkyyn. Videolla kuvatut suoritukset eivät muutenkaan onnistu tavalliselta suomalaisreserviläiseltä, joka ei harrasta (toiminnallista) ammuntaa. Mukava piristysruiske tuo video muuten. Tuli pakonomainen tarve lähteä radalle suorittamaan "lähipuolustusammunnat".

Kodinturva-aseenahan haulikko on ihan jees.
8,6 mm haulit eivät läpäise betoniseiniä, mutta yhdellä tuubilla vyöryttää rapun tunkeilevista taulukauppiaista ja kerjäläisistä... On myös helpompi perustella hätävarjeluna, jos on ampunut jokaiseen maaliin yhden piipullisen kuin että suoritus olisi kiväärillä ammutut "tupla rintaan ja yksi päähän"- tyylinen. Lopputulos ei kuitenkaan eroa mitenkään. :p

Viimeisestä kohdasta saa loukkaantua ja provosoitua. Jos oikein pahalle tuntuu niin 112 auttaa. :maija:
 
Aiheen sivusta: Jos soitan 112 ja sanon, että se sika uhkaa haulikolla, miten luulette käyvän?

Vielä sivusta: Mulla on oven lähellä roikkumassa useampi puukko siten, että minä pääsen niihin käsiksi, mutta ovesta tulija(t) ei. Se on mun kodinturva, sen lisäksi että olen häijy paskiainen, jos kotiini tungetaan ilman lupaa.

Aiheesta: Kyl maar haulikoillakin varmaan puolnsa on, mutta minä mielummin ottaisin sarjatulikykyisen aseen tasitelijalle, vähäisen PV:n suoman koulutuksen antaman kokemuksen takia. RK tappa talossa, puutarhassa, ryteikössä, suolla, kesällä ja talvella.

Sitten jos ei haluta lävistää vanerisia väliseiniä, pitää siirtyä eri aseseen.. raja käyttää 9mm konepistooleita pistoolin jatkeena? "Tango pysäytetään, ei ammuta kaikkia kilometrin päässä takana seisovia ihmisiä" tms. lausahduksen olen kuullut. Mutta sota on julmaa, ja Suomen jalkaväki raakaa.
 

2:50 kohdalla äijä esittelee kuinka hän voi valikoida kumpi tuubi syöttää ammuksia pesään. Ja mitä tulee ammuksiin, niin sotilaskäytössä on myös muitakin kuin täyteisiä ja hauliparvia, joilla voi vaikuttaa kohteeseen. Enkä myöskään menisi sanomaan, että kaveri joka ottaa haulit liiveihin ja tulpan leukaan oli ihan niin tolpillaan, että operaatori ei pysty lataamaan seuraavaa pesään, nostamaan hieman ja laukaisemaan kasvoihin suhteellisin lyhyiltä etäisyyksiltä. Fletsetti latauksella varmaan menisi myös liiveistä läpi ja FRAG-12sta kyrvähtää muutakin kuin pelkkä äijä. Joten en menisi sanomaan, että neostedin manttelin perijät ovat ihan kokonaan poissa sotilasleikeistä.

 
Last edited by a moderator:
Minkähänlaisia ammuksia lie PV:n jemmoissa haulikoita varten.. Epäilen, ettei hirveästi. Haulikon täyden potentiaalin hyödyntämiseen niitä varmasti tarvittaisiin. Ei ole varmaan koskaan edes nähty syytä haulikon täyttä potentiaalia hyödyntää.
 
Totta. Ei niillä varmaan mitään ihmeellisiä jemmoja ole, mutta topiikkihan on "taistelijan uusi ase." Enkä minä ole työntämässä haulikkoa pakolla kehiin, vaan halusin avata keskustelua sille sekä silmiä siihen, että se on tullut kauas taktisena vehkeenä 1 MS ajoista.
 
Mjuu, tuo minun viesti nyt oli enemmän tuollaista yleistä pohdiskelua. Itsellä herää kiinnostus kyllä haulikonkin potentiaalia kohtaan näitä lukiessa. En sysäisi sitä ihan syrjäänkään, vaan mieluumin ottaisin selvää tuosta potentiaalista. Omissakin mielikuvissa se on enemmän tai vähemmän "perinteinen" haulikko. Tämä on avannut vähän silmiä.
 
Back
Top