Kyllä se tiedetään, että männän puhdistaminen vaatii kädensuojan irrotuksen. Käytännössä kaikkiAR15 pohjaiset lyhytiskuiset kaasumännät vaativat kädensuojan irrottamisen männän puhdistamiseksi, tai sitten se ei voi olla lyhytiskuinen. Jos joku pystyy näyttämään lyhytiskuisen, jossa tuo operaatio onnistuu ilman kädensuojuksen irrottamista, mikäli kädensuojus menee kaasublockin yli, niin pyörrän sanani. Esimerkiksi Viron LMT R20 RAHE:ssa tämä on ratkaistu lyhyellä etukädensuojuksella.
Tässä vielä sama itse hevosen suusta:
En ota kantaa siihen, että mikä PV:n putsausrutiini tulee olemaan, mutta olen itse ampunut reilusti yli tuhat laakia mäntäarskalla sen kummemin mäntää puhdistamatta. Puhdistaminen ei ollut edes mitenkään paha rasti. Olen joutunut hinkaamaan AK:n mänttää puhtaaksi huomattavasti kauemmin.
Mitäs jos ne putsausvälineet hukkaa? Tai minkä tahansa muun asian? Ei sitä mäntää tarvitse poterossa tai tulen alla mudan keskellä puhdistaa, tai jos tarvitsee niin sitten sinulla on jo muita isompiakin ongelmia. Ja mikäli huolto tehdään tukikohdassa, niin sitä voi aina lainata kaverilta, tai käyttää yhteisiä työkaluja.
Tälläkin hetkellä TKIV85 tulee kahdella pienellä kuusiokoloavaimella varustettuna, eikä sen mukana tulleita puhdistusvälineitä voi edes mitenkään järkevästi ottaa mukaan tehtävälle. Eikä tämä ole vielä ollut mikään ylitsepääsemätön ongelma.
Tässä vielä sama itse hevosen suusta:
Kyseinen herra oletettavasti tuntee K23 asekonstruktion varsin hyvin. Ja .223 versio ei näytä eroavan kädensuojuksen kiinnittämisen osalta lainkaa isoveljestään.Kyllä se nyt vaan on silleen, että m23:ssa kaasumännän huoltopurku vaatii kädensijan irrottamisen kuusiokoloavaimella. HK:ssa sama tapahtuu joko lenkkiavaimella tai talttapäisellä ruuvarilla. Kohdistuksen säilyminen on luvattu kohtalaisen hyväksi (1MOA).
Rynnäkkökiväärin kanssa pitäisi kyllä keksiä jokin muu ratkaisu, sillä etutähtäimen kiinnitys irrotettavaan kädensuojukseen on vähän inhottava juttu, ellei sitten päädytä siihen, että kaikki aseet varustetaan punapisteellä, ja raudat ovat vain varalla.
En ota kantaa siihen, että mikä PV:n putsausrutiini tulee olemaan, mutta olen itse ampunut reilusti yli tuhat laakia mäntäarskalla sen kummemin mäntää puhdistamatta. Puhdistaminen ei ollut edes mitenkään paha rasti. Olen joutunut hinkaamaan AK:n mänttää puhtaaksi huomattavasti kauemmin.
Kait se nyt olisi kuitenkin ratkaistavissa, että ei olisi tarvetta sille irralliselle työkalulle vaan työkaluna toimisi jokin muu helposti saatavissa oleva asia jos sen työkalupussukan hukkaa? Mikä nyt ei liene mahdoton tilanne sodan keskellä?
Mitäs jos ne putsausvälineet hukkaa? Tai minkä tahansa muun asian? Ei sitä mäntää tarvitse poterossa tai tulen alla mudan keskellä puhdistaa, tai jos tarvitsee niin sitten sinulla on jo muita isompiakin ongelmia. Ja mikäli huolto tehdään tukikohdassa, niin sitä voi aina lainata kaverilta, tai käyttää yhteisiä työkaluja.
Tälläkin hetkellä TKIV85 tulee kahdella pienellä kuusiokoloavaimella varustettuna, eikä sen mukana tulleita puhdistusvälineitä voi edes mitenkään järkevästi ottaa mukaan tehtävälle. Eikä tämä ole vielä ollut mikään ylitsepääsemätön ongelma.