En kyllä usko, veikkaan että logistiikka edellä mennään ja joukko-osasto kerrallaan vaihdetaan aseistusta. Mitä meillä nyt mahtaa olla aseita kierrossa yleensä milläkin hetkellä? Joku 15k? Kunhan linjat alkaa pyöriä tuo määrä tulee ulos parissa vuodessa (toki riippuu vähän siitä paljonko aseita menee mm. Ruotsille samaan aikaan).
Edelleen, aseiden käyttötaito ei varusmiesten ja reserviläisten kohdalla ole sillä tasolla, että uuden (tai varusmiesten tapauksessa vaan erilaisen) käyttöalustan kanssa oppiminen normaalille tasolle tule olemaan niin iso ongelma.
Aiemmalla sivulla mainittiin kuljettajat hyvänä esimerkkinä. Kuvitellaan nyt, että minä olen varusmiehenä ajanut vaikka sitä Defenderiä. Kuinka iso käyttökynnys minulla on reserviläisenä (tai pilliin viheltäessä) hypätä Transporterin tai Hiluxin rattiin? Okei, autossa ratti, polkimet ja vaihdekeppi ovat yleensä samassa paikassa, kivääreissä voi muutama namiska olla hieman erilainen. Mutta kun sitä motorillista lihasmuistia ei kuitenkaan 95% reserviläisistä ole millään tavalla merkittävästi tallella, lopputulos on aikalailla sama kuin jos olisivat varusmiehenä saaneet aseen ensimmäistä kertaa käteen. Tämä siis "lihasmuistin" osalta, ei tietotaidon osalta.
Jos on aktiiviressu/ampumaharrastaja joka ampuu vuodessa tuhansia laukauksia AK:lla eikä koskekaan arskaan ikinä, tälle tilanne voi olla erilainen. Mutta näitä ei ole merkittävä osa meidän reserviläisistä. Näilläkin se yleinen ampumataito ja osaaminen on sen verran hyvällä tasolla, että pieni yskiminen uuden laitteen hallinnassa ei varmasti tunnu kokonaiskuvassa yhtään missään.