Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joutuvat Ruotsissa vielä ostamaan Colt M4:sta joillekin kun on kiire eikä kuin 2030 mennessä ala valua kunnolla Sakoa. Saattavat tulla sitten varusmieskoulutuksen kautta sisään uusille.One of those who have gotten to try the weapon is nickname Verkan of the Swedish Air Force, who did a podcast on his experience of putting 400 rounds downrange at HVSS as part of his conversion training.
For anyone understanding Swedish, I recommend you go and listen to the whole thing, but in short he quite likes the weapon. This is noteworthy as he himself notes that he was a sceptic when Sako was first announced as the supplier, and because he is an avid shooter in his free time with significant round count on a number of different AR-type platforms his opinion is worth listening to. In general he notes that it is an extremely rigid platform, which hits where you expect it to once you squeeze the trigger. It is also accurate enough at 300 meters that the main issue is the size of the red dot and the eyesight of the shooter.
The weapon gives a “premium feel” resembling high-end competition rifles, has fully ambidextrous controls, and as a piston-design it was very clean after a 600-round day. When it comes to technical details, the 11.5” barrel has a 1:7 rifling and provided a “very fast” average V0 of 857 m/s when firing the Swedish standard Patron 5 (presumably the updated ‘green’ 5B which is a 59 grain steel-core bullet) – as a comparison, the Estonian 12.2” Rahe R-20S is quoted as having a V0 of 850 m/s, though conditions and ammunition behind that number isn’t specified. Verkan also describe the equipment which will be included with the weapon, including three 30-round PMAG (windowless) and a single 20-round PMAG (also windowless).
The reasoning behind the latter is mainly to be able to fit the weapon with a magazine inserted in some tighter vehicle mounts. The current barricade stop might be replaced with a small angled foregrip, but in either case something will be attached up front to ensure the shooter doesn’t accidentally put the fingers in front of the short barrel. Suppressors will not be delivered as standard with the weapon, but some will be acquired mainly for use on firing ranges with strict restrictions on sound levels.
These and the muzzle devices which will be used with the new blanks (say goodbye to the old wooden-projectiles currently used) are to be based on Ase Utra’s BoreLock-system. Interesting enough, the Finnish Defence Forces have apparently not been happy with the Ase Utra used for the updated Rk 62M3, but Sweden seem to go for Sako’s supplier of choice.
Olis nyt ostanut ennemmin tuki ja tarkkari kivääri 23....MPK:n uudet Sakon valmistamat kiväärit koulutuskäyttöön syksyn aikana – tältä kivääri näyttää - Reserviläinen
”Nyt kun saamme uudet aseet ase- ja ampumakoulutuskäyttöön, pystymme paremmin vastaamaan korkeaan koulutuskysyntään koko maan alueella”, MPK:n toiminnanjohtaja Antti Lehtisalo sanoo.reservilainen.fi
Miksi? Kummiskin MPK päätarkoitus käsittääkseni on jakke jääkärin ampumataidon parantaminen.Olis nyt ostanut ennemmin tuki ja tarkkari kivääri 23....
MPK:lla on pulttilukkoisia .308 tarkka-ampujakivääreitä. Tikkoja Sako TRG:n piipulla. Tähtäiminä Steinerin 2,8-18x56 (tjsp.) ja vielä joku lämppäriputki siihen eteen.Olis nyt ostanut ennemmin tuki ja tarkkari kivääri 23....
Jep, ja harjoittelua halvemmaksi tekemään tämän TRG-piippuisen T3x TAC A1:n pienoiskivääriversio eli T1x tuossa TAC A1:n tukissa, samalla Steinerin tähtäimellä (joka on sama kuin noissa PV:n uusissa tarkkuuskivääreissä). Kyllä MPK:n TA-kiväärikalustoon on rahaa laitettu ihan huolella, eikä menty penninvenytyslinjalla (kuten esim. TKIV 85:ien saaminen PV:lta olisi ollut). Lisäksi tuota hankintaa ohjasi maan ehkä pätevin TA-guru Pauli Salo, niin siellä on ollut todellakin maan parhaat osaajat sitä tekemässä.MPK:lla on pulttilukkoisia .308 tarkka-ampujakivääreitä. Tikkoja Sako TRG:n piipulla. Tähtäiminä Steinerin 2,8-18x56 (tjsp.) ja vielä joku lämppäriputki siihen eteen.
Kyllä tuo AR15 on ihan passeli.
Näin olen myös mpk n toiminnan ymmärtänyt.Miksi? Kummiskin MPK päätarkoitus käsittääkseni on jakke jääkärin ampumataidon parantaminen.
KIV23 menee on hieman speciaali puolelle. Ja sit se perus märinä KIV23, hinta, kaliiberi, optiikka yms eli karkaa todella kauas perus AR sukusesta rynkystä PPllä yms.
Mikähän oli syynä että MPK:lle tuli suorakaasuversio, hinta? Toki niiden käyttötarkoitukseen suorakaasu ihan kelpo peli.
Koska kilpailutuksen spesifikaatiossa asiakas haki suorakaasua.Mikähän oli syynä että MPK:lle tuli suorakaasuversio, hinta? Toki niiden käyttötarkoitukseen suorakaasu ihan kelpo peli.
Itse en oikein ymmärrä miksi perus mosukaan tarvitsisi mäntää...Ehkä ajateltu joka tapauksessa tehdä siviilimarkkinoille suorakaasuinen arska, niin sitten tuo oli MPK:lle sopiva. Onkohan tuossa säätökaasut kuitenkin, toivottavasti ?
Olen aina vähän ihmetellyt kuka tarvitsee siviilissä mäntäarskaa. No toki onhan niitä tarjolla, joten miksei. Itse en kaipaa.
Ei ole säätökaasuja. Saisi kyllä olla, vaikuttaa vähän ylikaasutetulta nyt.Ehkä ajateltu joka tapauksessa tehdä siviilimarkkinoille suorakaasuinen arska, niin sitten tuo oli MPK:lle sopiva. Onkohan tuossa säätökaasut kuitenkin, toivottavasti ?
Olen aina vähän ihmetellyt kuka tarvitsee siviilissä mäntäarskaa. No toki onhan niitä tarjolla, joten miksei. Itse en kaipaa.
Mäntä-arska on kiva vaimentimen käyttäjille, joka onkin kovin trendikästä nyt, varsinkin Spec Ops-larppaajilla. Itse en oikein ymmärrä vaimentimen hyötyä Jääkäri Jalkaväkitaistelijalle.Itse en oikein ymmärrä miksi perus mosukaan tarvitsisi mäntää...
Tiivistettynä Googlesta suoraan revittynä.Mäntä-arska on kiva vaimentimen käyttäjille, joka onkin kovin trendikästä nyt, varsinkin Spec Ops-larppaajilla. Itse en oikein ymmärrä vaimentimen hyötyä Jääkäri Jalkaväkitaistelijalle.
Muuten mäntä ei tuo mitään käytännön etua suorakaasuun nähden.
Ei mitään mitä ei voitaisi hoitaa paremmin aktiivikuulonsuojaimilla.Tiivistettynä Googlesta suoraan revittynä.
"2021 saw suppressors issued across the board, with the goal of protecting shooters' hearing, facilitating battlefield voice communication, and reducing each man's noise and light signature."