Uusi taistelijan ase

Frisk kokoaa englanniksi. Pääosin kertausta, mutta suomi-ruotsalaisten ulkopuolella ja muille vähemmän seuranneille ehkä jotain uutta. Esim. ampujien palautetta.
One of those who have gotten to try the weapon is nickname Verkan of the Swedish Air Force, who did a podcast on his experience of putting 400 rounds downrange at HVSS as part of his conversion training.

For anyone understanding Swedish, I recommend you go and listen to the whole thing, but in short he quite likes the weapon. This is noteworthy as he himself notes that he was a sceptic when Sako was first announced as the supplier, and because he is an avid shooter in his free time with significant round count on a number of different AR-type platforms his opinion is worth listening to. In general he notes that it is an extremely rigid platform, which hits where you expect it to once you squeeze the trigger. It is also accurate enough at 300 meters that the main issue is the size of the red dot and the eyesight of the shooter.
The weapon gives a “premium feel” resembling high-end competition rifles, has fully ambidextrous controls, and as a piston-design it was very clean after a 600-round day. When it comes to technical details, the 11.5” barrel has a 1:7 rifling and provided a “very fast” average V0 of 857 m/s when firing the Swedish standard Patron 5 (presumably the updated ‘green’ 5B which is a 59 grain steel-core bullet) – as a comparison, the Estonian 12.2” Rahe R-20S is quoted as having a V0 of 850 m/s, though conditions and ammunition behind that number isn’t specified. Verkan also describe the equipment which will be included with the weapon, including three 30-round PMAG (windowless) and a single 20-round PMAG (also windowless).
The reasoning behind the latter is mainly to be able to fit the weapon with a magazine inserted in some tighter vehicle mounts. The current barricade stop might be replaced with a small angled foregrip, but in either case something will be attached up front to ensure the shooter doesn’t accidentally put the fingers in front of the short barrel. Suppressors will not be delivered as standard with the weapon, but some will be acquired mainly for use on firing ranges with strict restrictions on sound levels.
These and the muzzle devices which will be used with the new blanks (say goodbye to the old wooden-projectiles currently used) are to be based on Ase Utra’s BoreLock-system. Interesting enough, the Finnish Defence Forces have apparently not been happy with the Ase Utra used for the updated Rk 62M3, but Sweden seem to go for Sako’s supplier of choice.
Joutuvat Ruotsissa vielä ostamaan Colt M4:sta joillekin kun on kiire eikä kuin 2030 mennessä ala valua kunnolla Sakoa. Saattavat tulla sitten varusmieskoulutuksen kautta sisään uusille.

Suomen osalta on parempi ettei oikeastaan edes arvo tässä kohdin.

Viimeksi muokattu:
Olis nyt ostanut ennemmin tuki ja tarkkari kivääri 23....
MPK:lla on pulttilukkoisia .308 tarkka-ampujakivääreitä. Tikkoja Sako TRG:n piipulla. Tähtäiminä Steinerin 2,8-18x56 (tjsp.) ja vielä joku lämppäriputki siihen eteen.

Kyllä tuo AR15 on ihan passeli.

MPK:lla on pulttilukkoisia .308 tarkka-ampujakivääreitä. Tikkoja Sako TRG:n piipulla. Tähtäiminä Steinerin 2,8-18x56 (tjsp.) ja vielä joku lämppäriputki siihen eteen.

Kyllä tuo AR15 on ihan passeli.
Jep, ja harjoittelua halvemmaksi tekemään tämän TRG-piippuisen T3x TAC A1:n pienoiskivääriversio eli T1x tuossa TAC A1:n tukissa, samalla Steinerin tähtäimellä (joka on sama kuin noissa PV:n uusissa tarkkuuskivääreissä). Kyllä MPK:n TA-kiväärikalustoon on rahaa laitettu ihan huolella, eikä menty penninvenytyslinjalla (kuten esim. TKIV 85:ien saaminen PV:lta olisi ollut). Lisäksi tuota hankintaa ohjasi maan ehkä pätevin TA-guru Pauli Salo, niin siellä on ollut todellakin maan parhaat osaajat sitä tekemässä.

Miksi? Kummiskin MPK päätarkoitus käsittääkseni on jakke jääkärin ampumataidon parantaminen.
KIV23 menee on hieman speciaali puolelle. Ja sit se perus märinä KIV23, hinta, kaliiberi, optiikka yms eli karkaa todella kauas perus AR sukusesta rynkystä PPllä yms.
Näin olen myös mpk n toiminnan ymmärtänyt.

Jos haluaa ampua 5.56 punapiste arskalla niin kaikenlaisia ammuntaa tarjoavia palveluita löytyy.

Mutta jos haluaa ampua PV speksi kiv 23 llä niin eipä ole juurikaan vaihtoehtoja.Varsinkaan kun radat tuppaa olemaan lyhkäsiä ja mpk lla on paremmat kontaktit pvn radoille.

Yhdellä 308 aseella pystyisi kouluttamaan useampaa sijoitusta jos vain on tarvittavaa optiikkaa.
Tarkkari ,Tuki ,Perus punapiste.

Edit. @KIM @J0h1F

Viimeksi muokattu:
Eli onko noita Sakon eri AR kiväärejä ruotsille toimitetut 5,56 mäntäkiväärit ja MPK:n suorakaasu 5,56.
Sitten se 7,62x51 kiv23 eli puoliautomaattinen AR-10 tyylinen kivääri (mäntä ?)

Entäs se Ruotsille toimitettu 7,62x51, jossa sarjakin, oliko se mäntä vai suorakaasu ? Melko varmasti mäntä. Mutta se ei kuitenkaan ole kiv23:n sarjalla, olettaisin.

Jos Sako laittaa jossain vaiheessa jonkun noista siviilimyyntiin, niin taitaa olla toi MPK:n suorakaasuinen 5.56 puolari. Toi voi jopa olla jossain järjellisissä hinnoissakin.

Sinällään itseä kiinnostaisi eniten joku 308:lla. Ei noita 5.56:a tarvitse enää yhtään lisää itselle.

Viimeksi muokattu:
Mikähän oli syynä että MPK:lle tuli suorakaasuversio, hinta? Toki niiden käyttötarkoitukseen suorakaasu ihan kelpo peli.

Mikähän oli syynä että MPK:lle tuli suorakaasuversio, hinta? Toki niiden käyttötarkoitukseen suorakaasu ihan kelpo peli.

Ehkä ajateltu joka tapauksessa tehdä siviilimarkkinoille suorakaasuinen arska, niin sitten tuo oli MPK:lle sopiva. Onkohan tuossa säätökaasut kuitenkin, toivottavasti ?

Olen aina vähän ihmetellyt kuka tarvitsee siviilissä mäntäarskaa. No toki onhan niitä tarjolla, joten miksei. Itse en kaipaa.

Ehkä ajateltu joka tapauksessa tehdä siviilimarkkinoille suorakaasuinen arska, niin sitten tuo oli MPK:lle sopiva. Onkohan tuossa säätökaasut kuitenkin, toivottavasti ?

Olen aina vähän ihmetellyt kuka tarvitsee siviilissä mäntäarskaa. No toki onhan niitä tarjolla, joten miksei. Itse en kaipaa.
Itse en oikein ymmärrä miksi perus mosukaan tarvitsisi mäntää...

Ei ole säätökaasuja. Saisi kyllä olla, vaikuttaa vähän ylikaasutetulta nyt.
Muutenkin MPKn arska on aika perusversio. Toki eivät he muuta tilanneetkaan.
Tarkka ja luotettava se on. Ampuu hyvällä patruunalla kulmaminuutin, puolentoista kasaa eikä häiriöitä käytännössä ollenkaan.

Itse en oikein ymmärrä miksi perus mosukaan tarvitsisi mäntää...
Mäntä-arska on kiva vaimentimen käyttäjille, joka onkin kovin trendikästä nyt, varsinkin Spec Ops-larppaajilla. Itse en oikein ymmärrä vaimentimen hyötyä Jääkäri Jalkaväkitaistelijalle.

Muuten mäntä ei tuo mitään käytännön etua suorakaasuun nähden.

Mäntä-arska on kiva vaimentimen käyttäjille, joka onkin kovin trendikästä nyt, varsinkin Spec Ops-larppaajilla. Itse en oikein ymmärrä vaimentimen hyötyä Jääkäri Jalkaväkitaistelijalle.

Muuten mäntä ei tuo mitään käytännön etua suorakaasuun nähden.
Tiivistettynä Googlesta suoraan revittynä.
"2021 saw suppressors issued across the board, with the goal of protecting shooters' hearing, facilitating battlefield voice communication, and reducing each man's noise and light signature."

Tiivistettynä Googlesta suoraan revittynä.
"2021 saw suppressors issued across the board, with the goal of protecting shooters' hearing, facilitating battlefield voice communication, and reducing each man's noise and light signature."
Ei mitään mitä ei voitaisi hoitaa paremmin aktiivikuulonsuojaimilla.

Ja taistelukenttä on todennäköisesti kovaäänisin ympäristö mihin ihminen voi joutua. Rynnäkkökiväärin ääni- ja valovaikutus on niin pieni suhteessa kaiken, konekivääreistä aina tykistöön ja ilmapommituksiin saakka, aiheuttamaan melu- ja valovaikutukseen, että pitäisin vaimentimen tuomaa hyötyä täysin olemattomana. Varsinkin suhteutettuna sen aiheuttamaan henkilökohtaisen aseen paino- ja pituuslisäykseen.

Viimeksi muokattu:
Ja siellä radalla ei yleensä olla yksin, joten suojaimet pitää olla vaikka itsellä on vaimennin.

Minun mielestä vaimennin on eniten hyödyllinen metsästyksessä. Siellä ammutaan yleensä yksin ja siellä kuitenkin on hyödyllistä ja mukavampi olla ilman suojia.

Back