Uusi taistelijan ase

Silloin siitä ei myöskään voi olla haittaa. Sensijaan vaihtoehtoiskustannukset, eli aseen jääminen kaikesta huolimatta marja pesään, voivat olla hyvinkin kestämättömät.

Näin SRA-juomarina mulle on käsittämätön ajatus etteikö tyhjälaukaus olisi osa aseen tyhjentämisprosessia, samaten ajatus että alueella palloillaan aseet vireessä.
Useat henkilöt palloilee pitkin PV:n alueita patruuna pesässä ja ase "vireessä". Eikä niissä aseissa ole edes varmistinta. 😁:uzi:

Tietysti turhaa OT jorinaa, mutta miten voi tapahtua vahinkolaukauksia jos ase on purettu, kasattu uudestaan, ilman lipasta tehdään latausliike 2 kertaa ja lopuksi tyhjä laukaus? Vaikka jätettäisiin se purku ja kasauskin pois, niin silti aika erikoinen skenaario? Nanotekniikka tai jumalainen väliintulo materialisoi kudin piippuun tyhjästä? No toki jos aseessa on joku vika ja ulosvetäjä ei pelitä, niin ehkä siellä voi sitten olla pati piipussa mitä kukaan ei huomaa.... Mutta ainakin omana aikana jo ysärillä tyhjä laukaus tehtiin taivaalle.

Tapahtui Libanonissa 80-luvun alkuvuosina: Oltiin yöpykälässä rinnekylän ala checkpointilla, kaveri jostain syystä alkoi tyhjentää lipasta lataamalla. Ehkä oli tylsää tai muuten vaan huvikseen, syytä en tiedä. Aikansa teki latausliikettä ja patruunat tietenkin lensi katuun, irroitti lippaan ja siirsi aseen rinnalta selänpuolelle jolloin piippu osoitti maahanpäin. Itse tiesin, että siellä on vielä patruuna piipussa mutta mitään en kerennyt sanoa kun kaveri vasemalla kädellä selänpuolelta ampui "tyhjän laukauksen". Luoti osui asfalttiin 10 sentin päähän jalastani.

Jumalauta, että se kaveri säikähti, sen naama meni valkoiseksi ja tyyppi jähmettyi täysin. Ymmärrettävästi.

Mutta näin voi käydä...

Tapahtui Libanonissa 80-luvun alkuvuosina: Oltiin yöpykälässä rinnekylän ala checkpointilla, kaveri jostain syystä alkoi tyhjentää lipasta lataamalla. Ehkä oli tylsää tai muuten vaan huvikseen, syytä en tiedä. Aikansa teki latausliikettä ja patruunat tietenkin lensi katuun, irroitti lippaan ja siirsi aseen rinnalta selänpuolelle jolloin piippu osoitti maahanpäin. Itse tiesin, että siellä on vielä patruuna piipussa mutta mitään en kerennyt sanoa kun kaveri vasemalla kädellä selänpuolelta ampui "tyhjän laukauksen". Luoti osui asfalttiin 10 sentin päähän jalastani.

Jumalauta, että se kaveri säikähti, sen naama meni valkoiseksi ja tyyppi jähmettyi täysin. Ymmärrettävästi.

Mutta näin voi käydä...
Ja kuten huomaamme, tyhjälaukauksella ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Tai jos oli, haluan kyllä tietää paikan missä se opetetaan tekemään noin, jotta osaan välttää sitä. Kaikkia näitä tapauksia yhdistävä tekijä on perseily aseiden kanssa. On vähän turha keskustella ajoneuvon oikeasta paikasta tiellä, kun kersat kokeilevat onko siistiä ajaa pyörällä täysiä seinään.

Ja kuten huomaamme, tyhjälaukauksella ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Tai jos oli, haluan kyllä tietää paikan missä se opetetaan tekemään noin, jotta osaan välttää sitä. Kaikkia näitä tapauksia yhdistävä tekijä on perseily aseiden kanssa. On vähän turha keskustella ajoneuvon oikeasta paikasta tiellä, kun kersat kokeilevat onko siistiä ajaa pyörällä täysiä seinään.
No, kaveri kuvitteli aseen olevan tyhjä ja teki opetetun tyhjälaukauksen.

Kersojen fillarointiin asia ei liity mitenkään.

No, kaveri kuvitteli aseen olevan tyhjä ja teki opetetun tyhjälaukauksen.

Kersojen fillarointiin asia ei liity mitenkään.
Opetetun. Selvä.

Räkkäsi asetta lipas kiinnitettynä latausliikkein, heitti aseen selkäänsä ja perseenkaiveluliikkeellä ampui tyhjäläukauksen. Opetetusti.

Ehkä meidän joo pitää lopettaa se Libanonin operaatio turvallisuussyistä.

Opetetun. Selvä.

Räkkäsi asetta lipas kiinnitettynä latausliikkein, heitti aseen selkäänsä ja perseenkaiveluliikkeellä ampui tyhjäläukauksen. Opetetusti.

Ehkä meidän joo pitää lopettaa se Libanonin operaatio turvallisuussyistä.
Lopeta jo tuo pilkun nussiminen. Kerroin esimerkin kun tyhjän laukauksen tekeminen aiheutti vaaratilanteen koska se oli opetettu ja jäänyt automaatioksi.

Älä viitsi väittää, että kertomani toimintaa kenellekään olisi opetettu, tiedät sen itsekkin. Moka mikä silloin tapahtui oli vahinko, onneksi siinä ei mitään vahinkoa tapahtunut.

Lopeta jo tuo pilkun nussiminen. Kerroin esimerkin kun tyhjän laukauksen tekeminen aiheutti vaaratilanteen koska se oli opetettu ja jäänyt automaatioksi.

Älä viitsi väittää, että kertomani toimintaa kenellekään olisi opetettu, tiedät sen itsekkin. Moka mikä silloin tapahtui oli vahinko, onneksi siinä ei mitään vahinkoa tapahtunut.

Joo, mä kyllä viitsin väittää ettei meille opetettu räkkäämään asetta useita kertoja lipas kiinnitettynä, katsella patruunoiden lentelevän tantereeseen, heittää ase selkään ja painaa perskaiveluliikkeellä liipasinta. En tiedä ketään jolle olisi opetettu niin.

Ja sun mielestä se, mikä tässä aiheutti vaaratilanteen oli tyhjälaukauksen opettaminen? Ja koko tapaus ihan vain moka ja puhdas vahinko, noitahan nyt sattuu ihan jokaiselle?

Vaikka aion nyt lainata Sotilaan Käsikirjaa vuosimallia 2024, minun on jokseenkin vaikea uskoa että rynnäkkökiväärin käsittely olisi tältä osin muuttunut 40 vuoden aikana:
Taistelija tarkastaa aseen patruunoiden poiston yhteydessä. Ennen patruunapesän tarkastusta on varmistettava kokeilemalla, ettei lipas ole paikallaan. Patruunapesän tarkastus tehdään katsomalla ja tarvittaessa kokeilemalla. Tämän jälkeen harjoituksessa ammutaan johdetusti tähdätty tyhjä laukaus turvalliseen suuntaan. Mikäli taistelija on yksin, vastaa hän itse turvallisesta tähdätyn tyhjän laukauksen ampumisesta.
Kyseinen henkilö aiheutti vakavan vaaratilanteen sen takia, että ei joko tietoisesti tai huonon koulutuksen johdosta noudattanut oikeaan toimintatapaa. Kuvaillun perusteella kyseessä vaikuttaisi olevan lähinnä ensimmäinen, jos huvikseen tyhjätään ensin lipas virittämisen kautta ja sitten harrastetaan tyhjälaukauksia ase selässä.

Minun nähdäkseni tässä isoin ongelma ei ollut se että koulutetaan tyhjälaukaus, vaan että tuollaiselle tyhjäpäälle on annettu käteen sarjatuliase. Ja vielä rauhanturvaoperaatiossa...

Minun nähdäkseni tässä isoin ongelma ei ollut se että koulutetaan tyhjälaukaus, vaan että tuollaiselle tyhjäpäälle on annettu käteen sarjatuliase. Ja vielä rauhanturvaoperaatiossa...
Tätähän mä olen koettanut sanoa. Aivan järkiään ne "vahingot" "tyhjälaukauksen" kanssa ovat aivan täyttä perseilyä, jossa on triviaalia millä prosessilla henkilö on koulutettu aseensa tyhjentämään.

Mun puolesta voitaisiin pikkuhiljaa alkaa puhumaan otsikon mukaisesti uudesta taistelijan aseesta.

Kylhän se niin on että ammatti piireissä ”tyhjistä laukauksista” ei tykätä.
Se toimii ihan kivasti A-rata olosuhteissa, mutta ongelma syntyy juurikin kentällä kun väsyneenä touhutaan aseiden kanssa ja rutiinin omaisesti ammutaan se tyhjä laukaus vaikka aivot ei kerennyt mukaan.
Siksi on jätetty se pois.
Näitä esimerkkejä löytyy kaikista tahoista jotka aseita käyttää/kantaa operatiivisissa tehtävissä.

Joo, mä kyllä viitsin väittää ettei meille opetettu räkkäämään asetta useita kertoja lipas kiinnitettynä, katsella patruunoiden lentelevän tantereeseen, heittää ase selkään ja painaa perskaiveluliikkeellä liipasinta. En tiedä ketään jolle olisi opetettu niin.

Ja sun mielestä se, mikä tässä aiheutti vaaratilanteen oli tyhjälaukauksen opettaminen? Ja koko tapaus ihan vain moka ja puhdas vahinko, noitahan nyt sattuu ihan jokaiselle?
Lue ja ymmärrä mitä sulle aiemmin kirjoitin: "Älä viitsi väittää, että kertomani toimintaa kenellekään olisi opetettu..."

Tämä tapaus nyt sattui kohdalleni ja todella uskon/tiedän, ettei hän tahallaan tuota harhalaukausta ampunut.

Vaaratilanne kyllä oli todellinen, ja jos hän ei olisi, tuota opetettua tyhjälaukausta tehnyt (toi boldattu teksti viestistäsi), niin asiaa ei olisi tapahtunut.

• Tykkää
Reactions: KIM
Lue ja ymmärrä mitä sulle aiemmin kirjoitin: "Älä viitsi väittää, että kertomani toimintaa kenellekään olisi opetettu..."

Vaaratilanne kyllä oli todellinen, ja jos hän ei olisi, tuota opetettua tyhjälaukausta tehnyt (toi boldattu teksti viestistäsi), niin asiaa ei olisi tapahtunut.
Lue ja ymmärrä, mitä sinulle kirjoitetaan: se ei oo mikään tyhjälaukauksen opettaminen miksi tuossa oli vaaratilanne. Koska et suostu tai kykene sitä näkemään, en voi kuin toivoa ettei sinulla ole aselupaa.

En tiedä miten ne vahingot tyhjälaukauksilla on tapahtuneet, mutta viime vuosina on ollut ampumakouluttajilla tapana käskeä "lipas irti - 2 latausliikettä - varmista ase". Ja kun sitä tyhjälaukauksen käskemisen puuttumista on ihmetelty, niin on sanottu ohjeistuksen uusiutuneen vahinkojen takia. Muistaakseni joku on vastannut myös rintamilta kuultujen tapausten vaikuttaneen ohjeistuksen muutoksiin.
Useassa varuskunnassa oli tämän muutoksen jälkeen se tapana, että tyhjälaukaus ammuttiin vasta, kun kovapanosammunnat päättyivät. Aiemminhan niitä napsuteltiin aina ennen tauluille menoa jne.

Useassa varuskunnassa oli tämän muutoksen jälkeen se tapana, että tyhjälaukaus ammuttiin vasta, kun kovapanosammunnat päättyivät. Aiemminhan niitä napsuteltiin aina ennen tauluille menoa jne.
Kuulostaa fiksulta kompromissilta.

Toivottavasti Samovaarilla ei ole aselupia, kun tuntuu olevan kiivas kaveri. Hermostui tästäkin taas 😉.

Kuulostaa fiksulta kompromissilta.

Toivottavasti Samovaarilla ei ole aselupia, kun tuntuu olevan kiivas kaveri. Hermostui tästäkin taas 😉.
Jo pari päivää sitten totesin, että mun puolesta voitaisiin puhua siitä uudesta aseestakin. Sille mä en mahda mitään että siitä haluatte yhä jankata. Selvä, mennään niillä säännöillä sitten.

Oon kyllä ihan vakavissani sitä mieltä, että tyypeillä, joiden mielestä aseilla saa pelleillä eivätkä vaaratilanteita joko kykene tai halua tunnistaa, ei myöskään tulisi aselupia olla. Tässähän on jahtikausi meneillään, joten ei varmaan tarvi kauaa odottaa jonkun juuri niin toimivan mettäpenan jälleen kerran päätyvän otsikoihin.

Aselupia mulla on 8.

Vahingonlaukauksia tai huolimattomia laukauksia tapahtuu lähinnä silloin kun sen suorittaja on väsynyt tai muuten toimintakyvyltään alentunut. Tällöin suorittaja toimii selkärangasta tulevan rutiinin mukaisesti mitään ajattelematta.

Tyypillinen tilanne on vartiopaikalta teltalle palaava taistelija joka poistaa mielestään patruunan pesästä ennen telttaan menoa. Työjärjestyksestä vaan unohtuu lippaan irrottaminen. Tämän jälkeen on ammuttu rutiininomainen tyhjä laukaus ja puolet telttakunnasta on happihoidossa kun "korvissa piippaa".

Patruuna saa olla pesässä vaikka 100 vuotta ilman että se siellä laukeaa, kunhan kukaan ei vedä liipaisimesta. Se, että aseen tarkastuksen jälkeen ammutaan tyhjä laukaus tuottaa rutiinin, joka aiheuttaa edellämainitun kaltaisia tilanteita.

SRA/IPSC yms ampumaurheilulajit ovat asia erikseen, eikä niistä voi kaikkea soveltaa sotatantereelle tai toisinpäin.

• Tykkää
Reactions: KIM
Noh, Puolustusvoimat on selvästi kuitenkin eri mieltä kun tyhjälaukaus kuuluu normaaliin aseenkäsittelyyn.

Pitäisikö kuulua? Ehkä kasa nopeammin kuolettuneita jousia on lopulta pieni hinta vs. siihen jos tapahtuu vahingonlaukaus joka aiheuttaa peruuttamattoman vahingon.

Jo pari päivää sitten totesin, että mun puolesta voitaisiin puhua siitä uudesta aseestakin. Sille mä en mahda mitään että siitä haluatte yhä jankata. Selvä, mennään niillä säännöillä sitten.

Oon kyllä ihan vakavissani sitä mieltä, että tyypeillä, joiden mielestä aseilla saa pelleillä eivätkä vaaratilanteita joko kykene tai halua tunnistaa, ei myöskään tulisi aselupia olla. Tässähän on jahtikausi meneillään, joten ei varmaan tarvi kauaa odottaa jonkun juuri niin toimivan mettäpenan jälleen kerran päätyvän otsikoihin.

Aselupia mulla on 8.
Pitäisikö meidän tavallisten tehdä sulle aaltoja ja heitellä ruusuja, kun sulla on 8 aselupaa?

Aseluvat nyt ei itsessään ole mikään tae siitä, että tuntee kaikki aseenkäyttötilanteet. Eikä intin käyminenkään. Toki mitä enemmän erilaisissa tilanteissa on, niin sitä enemmän oppii ja ymmärtää ettei osaa kaikkea. Minulla on kovilla ladatun aseen kantotunteja n. 8000 ja silti tapahtuu virheitä. Esim. pari viikkoa sitten kaveri kysyi saako hän katsoa pistooliani. Otin sen vyöltä irrotin lippaan ja vedin varmistetusta aseesta kahdesti liikkuvat taakse ja ojensin aseen kaverille lukko auki ja siten, että näkee lippaan olevan poissa ja patruunapesä tyhjä. Ja sen jälkeen etsin heinikosta sinne lentänyttä patruunaa. En muistanut, että oli aamulla vetänyt patruunan pesään. No siinä oli hyvä rutiini, kun tyhjensin aseen. Sanoin läsnäolleille, että en muistanut enää, että pistooli oli ladattu. Ja kerroin mikä hyöty oli, kun käsittelin asetta kuten se olisi ladattu, vaikka luulin sen olevan tyhjä.

Taistelijan aseen on hyvä olla yksinkertainen ja turvallinen käyttö helposti opeteltavissa. Perusasiat jos on kunnossa, niin vieraammankin aseen kanssa jää vahingot vähiin. Eli käsittele asetta kuin se olisi aina ladattuna. Älä osoittele jos et aio ampua. Käytä varmistinta. Tunne aseesi tila. Älä räplää turhaan liipaisinta. Itselläni pyörii viikoittain hyvinkin erilaisia aseita käsissä. En aina heti muista miten ne toimii, mutta kun on turvalliset perusteet "selkärangassa", niin ei ole vaaratilanteita. Mielestäni puolustusvoimien aseenkäsittelykoulutus on maailmanlaajuisesti arvioituna turvallista ja meillä on hyvät pohjat oppia myös AR:n käsittely.

Back