Joa vihollisuhkaa ei ole, on ihan sama vaikka kuivattaa ne aseet kosteudesta siellä lämpimässä ja jättää se sinne kun menee ulkohommiin - toimii se niinkin päin..
Omaa asettani en jätä pois käsieni ulottuvilta, jos vihollisuhka on..enkä myöskään kouluta ketään niin tekemään. En ole koskaan saanut omaa RK:ä jäätymään toimintakunnottomaksi ikinä missään olosuhteissa, vaikka niitä potentiaalisia olosuhteita on tähän mennessä ehtinyt karttumaan "muutamia" - ja äärimmäisen harvoin olen myöskään nähnyt kenellekään muulle käyvän niin. Oikeastaan ainoat kerrat joilloin olen nähnyt RK:ien jäätymisiä, ovat olleet sellaiset talvikelit joissa ensin on menty kunnolla plussalla ja vesisateessa ja sitten sää on tunneissa muuttunut kunnon pakkaseksi - silloin aseita on jäätynyt, eikä siihen ole tarvittu telttaa ja teltan ja ulkoilman lämpötilavaihteluita. Noin 20 vuotta jalkaväessä on antanut ihan kohtuullisen käsityksen siitä, mikä on RK:n jäätymisherkkyys - se on olematon, enkä näe mitään rationaalista syytä ainakaan aseen toimintavarmuuden kannalta jättää sitä lähtökohtaisesti teltan ulkopuolelle kun aseen haltija menee itse telttaan. Useimmiten talviset toimintahäiriöt ovat johtuneet siitä, että ase on kasarmilla/varastossa öljytty suunnilleen hukuttamalla se öljyyn, joka on aina joskus ollut jopa melko huonolaatuista öljyä ja sitten tällä huonolaatuisella öljyllä "yliöljyttynä" viety ase pakkaseen, jolloin huonolaatuinen öljy on jähmettynyt ja aiheuttanut jähmettyessään toimintahäiriöitä. Ampuminen sinänsä ei juurikaan RK:ssä toimintahäiriöitä aiheuta - sensijaan niitä aiheuttaa jalkaväen maastokäytössä aseen muu likaantuminen itse toiminnan seurauksena. Ampumalla RK:ta ei juurikaan toimintahäiröihin saa.
Kaikenkaikkiaan RK on hämmästyttävän toimintavarma ja immuuni esim juuri noille lämpötilanvaihteluille.