Uusi taistelijan ase

Itselle opetettu intissä RK:n lipastaminen oikealla kädellä, lippaan loppuessa rynkky käännetään siten, että lipas on oikealla. Näin piippu pysyy kohti kohdetta, lipas irroitetaan ja vaihdetaan oikealla kädellä ja ase viritetään oikealla kädellä kun lipas on kiinnitetty.
Onnistuu myös makuulta.

Kertokaa mikä tuossa piipun yli tai ali lataamisessa on ideana?

Tuota tapaa ei ole opetettu missään ainakaan kymmeneen vuoteen, ja nykyään lippaitakin kannetaan tukikäden puolella, ellei ne ole keskellä.

Se että se näyttää hienolle. Historia. Jenkit meni Irakiin, saivat AK47 haltuunsa, opettelivat tollasen hienon taktikoolin tavan, jonka sit Suomalaiset apinoi. Koska kyllähän nyt jenkit tietää....
Kyllä se Iraq reload on paras! ;-)

Oikeasti tuossa tukikädellä operoinnissa on monta hyvää juttua, mutta lataaminen on kyllä oikeakätisenä AK:lla aina vaikeaa. Joko se aseen tilan tarkistaminen ja lippaan sisään saaminen on vaikeaa tai sitten lataaminen on vaikeaa.
 
Tukikädellä lataaminen on jo ensimmäisestä rynnäkkökivääristä (Stg44) alkaen tuttu käytäntö jota Kalashnikovkin harkitsi, mutta se olisi edellyttänyt sen verran monimutkaisempaa laatikon rakennetta, että päätyi oikeanpuoleiseen latauskahvaan tuotantotaloudellisista syistä. Ja olihan väki tottunut oikeakätiseen käsittelyyn Mosinin kanssa.
 
Keskustelu tuntuu pyörivän sen ympärillä miten on paras tai nopein vaihtaa lipas ja ladata ase ja saan sen kuvan, että tarkoitetaan seisovaa taistelijaa. Olisi paljon tärkeämpää opettaa, että tehdään se vaihto/lataus aina mahdollisimman suojassa ja tarjoten pieni maali. Tällöin taistelija on makuulla poterossa, maassa tai lumessa. Tällöin se käsittelyn nopeus ei välttämättä ole se tärkein juttu kunhan sen voi tehdä sitä nuppiansa isommin nostamatta.

Vähän sama sen ampuma-asennon kanssa, sen pitäisi toimia ainakin makuulta hyvin, jotta on luontevaa pysyä siinä makuuasennossa eikä nousta, jotta saa paremman asennon tai tähtäinkuvan.

Aseen suorituskyky nousee jos taistelijan suorituskyky nousee sekä selviytymistodennäköisyys paranee.
 
Tuota tapaa ei ole opetettu missään ainakaan kymmeneen vuoteen, ja nykyään lippaitakin kannetaan tukikäden puolella, ellei ne ole keskellä.


Kyllä se Iraq reload on paras! ;-)

Oikeasti tuossa tukikädellä operoinnissa on monta hyvää juttua, mutta lataaminen on kyllä oikeakätisenä AK:lla aina vaikeaa. Joko se aseen tilan tarkistaminen ja lippaan sisään saaminen on vaikeaa tai sitten lataaminen on vaikeaa.
Joo ettei tule väärää kuvaa, niin muistaakseni tukikäden operointia opetettiin jos -90 luvulla, jos tässä iässä enää muistaa oikein. :oops:
Mutta se perus että ase kallistetaan vasemmalle ja kämmenellä toimii pystyssä, polvella ja myös makuulla ja kelpasi myös Deltoille (jotka taisi kopioida sen suomalaisilta)....
 
Tyhmä kysymys, oikea käsi on oikeakätisillä parempi. Eli nopeampi ja tarkempi. Ja suurin osa meistä on oikeakätisiä..
Niin, siksi oikea käsi oikeakäteisellä hoitaa ampumisen ja vasen eli tukikäsi kaiken muun....

Sinänsä on triviaalia, millaisia hoopoja tapoja ampuja opettelee latausliikkeen tai lippaanvaihdon tekemiseen. Olennaista on, ettei asemalli estä tekemästä sitä fiksulla tavalla tai jopa pakota tekemään sitä vaikeasti (kuten vaikkapa joissain pistoolimalleissa kahvan pohjassa sijaitseva lippaanvapautin tekee). Mikäli puhutaan AK-perheen aseesta, mä näkisin parhaaksi, että ampuja opettelee eri tapoja homman suorittamiseen ja sitten itse päättää, mikä niistä on se millä hän saa homman parhaiten tehtyä. Tämähän vähän on urheiluammunnassakin ideana, ampujalle annetaan ampumatehtävä jonka ratkaisu on tiettyjen reunaehtojen puitteissa ampujan oma show.
 
Viimeksi muokattu:
(kuten vaikkapa joissain pistoolimalleissa kahvan pohjassa sijaitseva lippaanvapautin tekee).
Mitä en ikinä ymmärtänyt urheiluaseiden ulkopuolella. Pistooli ei ole pitkän matkan ase taistelukentällä missä tykistö ja ilmavoimat hallitsee ja kivääri vähän pitää vihollista kauempana. Pistooli on niihin lyhyen matkan taisteluihin missä on todella paljon isompi todennäköisyys joutua elämä-tai-kuolema tilanteisiin missä nopea lataus on erittäin tärkeää, eikä sillä ole väliä mitä tyhjälle lippaalle tapahtuu.
Ja kun pistoolin lippaan saa peukalonapilla pois, no kyllähän sen silti saa kaikessa rauhassa hoidettua kahdella kädellä silloin kun aikaa on.
 
Mitä en ikinä ymmärtänyt urheiluaseiden ulkopuolella. Pistooli ei ole pitkän matkan ase taistelukentällä missä tykistö ja ilmavoimat hallitsee ja kivääri vähän pitää vihollista kauempana. Pistooli on niihin lyhyen matkan taisteluihin missä on todella paljon isompi todennäköisyys joutua elämä-tai-kuolema tilanteisiin missä nopea lataus on erittäin tärkeää, eikä sillä ole väliä mitä tyhjälle lippaalle tapahtuu.
Ja kun pistoolin lippaan saa peukalonapilla pois, no kyllähän sen silti saa kaikessa rauhassa hoidettua kahdella kädellä silloin kun aikaa on.
Aikanaan tuon ideana lienee ollut se että lippas ei irtoaisi niin herkästi vahingossa ja toisekseen pakottaa vaihtamaan lipas siten että tyhjä lipas ei häviäisi niin herkästi...
 
En tiedä merkkaako tämä suuremmassa mittakaavassa yhtään mitään, mutta yhden miehen otannalla, joka ei ole saanut koulutusta AK-asejärjestelmään, vaan on lukenut kirjoja ja nähnyt videoita sekä kopeloinut muovikuulia sylkevää morsianta koneella istuessa; tukikädellä lippaanvaihto ja alakautta liikkuvat taakse on se mikä menee luontevimmin. Eli kouluttamaton kenties hakeutuu sen parhaan tyylin äärelle kokeilemalla? Opettelu- ja iskostuskysymys? Ehkä. :unsure::cautious:
Mun penninpuolikas aiheeseen.
 
Niin, siksi oikea käsi oikeakäteisellä hoitaa ampumisen ja vasen eli tukikäsi kaiken muun....

Sinänsä on triviaalia, millaisia hoopoja tapoja ampuja opettelee latausliikkeen tai lippaanvaihdon tekemiseen. Olennaista on, ettei asemalli estä tekemästä sitä fiksulla tavalla tai jopa pakota tekemään sitä vaikeasti (kuten vaikkapa joissain pistoolimalleissa kahvan pohjassa sijaitseva lippaanvapautin tekee). Mikäli puhutaan AK-perheen aseesta, mä näkisin parhaaksi, että ampuja opettelee eri tapoja homman suorittamiseen ja sitten itse päättää, mikä niistä on se millä hän saa homman parhaiten tehtyä. Tämähän vähän on urheiluammunnassakin ideana, ampujalle annetaan ampumatehtävä jonka ratkaisu on tiettyjen reunaehtojen puitteissa ampujan oma show.
Niin mitä se oikea käsi oikeakätisellä itse asiassa tekee? Suorittaa yhdellä sormella hyvin kevyen vedon liipaisimesta. Heikommalla/huonommalla kädellä tehdään paaaaljon enemmän asioita. Tämä kuulostaa minun ajatuksiini aika tyhmältä...

Itse ammun lähes yhtä huonosti molemmilta puolilta eli ase oikealla ja ase vasemmalla puolella vartaloa. Silmäisyydelläkään ei ole minulla juuri merkitystä. Tykkään ajatuksesta, että varmistin, lippaanvapautin, liikkuvien vapautin ja latausvipu olisi käytettävissä molemmilta puolilta identtisesti.

Sotkenpa vielä ajatusten sekamelskaa kertomalla, että minulla oleva AK -pohjainen DMR-kivääri on niin painava, että sitä ei jaksa kannatella pistoolikahvasta edes lippaanvaihdon ajan.
 
Niin mitä se oikea käsi oikeakätisellä itse asiassa tekee? Suorittaa yhdellä sormella hyvin kevyen vedon liipaisimesta. Heikommalla/huonommalla kädellä tehdään paaaaljon enemmän asioita. Tämä kuulostaa minun ajatuksiini aika tyhmältä...
Jos RK:n suunnittelijan mietteitä toteuttaisi, niin sen etu- tai keskisormella myös vapautettaisiin lipas. Sitä vartenhan lippaansalvassa se pieni lipare oikealla on.
 
Jos RK:n suunnittelijan mietteitä toteuttaisi, niin sen etu- tai keskisormella myös vapautettaisiin lipas. Sitä vartenhan lippaansalvassa se pieni lipare oikealla on.

Minulla ainakin on niin sirot sormet, että etusormella on vaikea käyttää jopa vaihdinta. Ja onhan se kätevämpi käyttää sitä lippaansalpaa vasemman käden peukalolla.
 
Kyllähän tuo oikealla oleva lipare voisi yhtä hyvin johtua siitä, että on helpompi painaa lippaansalpaa oikean käden peukulla ”alkuperäistyylisessä” lippaan vaihdossa. Onko tuo ihan faktaa, että tuon lipareen oli tarkoitus mahdollistaa lippaan tiputus asekädellä? Joskus olen tuota vähän mallaillut, mutta se ei toimi kovin hyvin, koska lipas voi jäädä hetkeksi roikkumaan etukynnen varaan, varsinkin jos pitää asetta piippu ylöspäin.

Räkkäys alakautta on sinänsä toimiva operaatio, mutta (kuten joku muukin jo mainitsi) vain seisten tai polvelta. Makuulla homma menee hankalaksi. Ei hyvä.

Edit: kirj. virhe
 
En tiedä merkkaako tämä suuremmassa mittakaavassa yhtään mitään, mutta yhden miehen otannalla, joka ei ole saanut koulutusta AK-asejärjestelmään, vaan on lukenut kirjoja ja nähnyt videoita sekä kopeloinut muovikuulia sylkevää morsianta koneella istuessa; tukikädellä lippaanvaihto ja alakautta liikkuvat taakse on se mikä menee luontevimmin. Eli kouluttamaton kenties hakeutuu sen parhaan tyylin äärelle kokeilemalla? Opettelu- ja iskostuskysymys? Ehkä. :unsure::cautious:
Mun penninpuolikas aiheeseen.
Onnistuuko nopeasti myös makuuasennossa?
 
Onnistuuko nopeasti myös makuuasennossa?
Mitä nyt olen eteisen lattialla itseni jonkinlaiseen ampuma-asentoon oikaissut; kyllä se lipas lähtee nopeasti, kiinnittyy nopeasti ja alakautta pääsee hyvin hiplaamaan viritintappia. Aseen kallistaminen hieman myötäpäivään mahdollistaa vielä läheisemmän työskentelyalueen tukikädelle viritintapin kanssa. Lipastasku oli vasemmalla kyljellä moderniin Ukrainassakin nähtyyn tyyliin. Sitä en osaa sanoa, miten se suoritus eteisen lattialla vertautuu kaksisuuntaiseen ampumarataan ruutiaseilla metsässä maaten/poterossa, erilaisella lipastaskun sijoittelulla, jos mitenkään. En ole kokenut kovin mielekkääksi naapurisuhteiden kannalta käydä kerrostalon pihan hiekkalaatikolla kaivamassa poteroa ja hiipparoimassa rynnäkkökivääriltä näyttävän esineen kanssa. Lähimetsistä ja metallisista lelupyssyistä taas on huonoja kokemuksia lapsuudesta, kun sissi-operaatiota suorittaessani joku keski-ikäinen kurppa tuli häiritsemään ja kyselemään "onko tuo oikea ase", kun joutui tuliylläkköni kohteeksi. Koin silloin parhaaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi ottaa irti ja vetää nopeaa munaravia pois kurpan näköetäisyydeltä. :camo::giggle:
 
Mitä nyt olen eteisen lattialla itseni jonkinlaiseen ampuma-asentoon oikaissut; kyllä se lipas lähtee nopeasti, kiinnittyy nopeasti ja alakautta pääsee hyvin hiplaamaan viritintappia. Aseen kallistaminen hieman myötäpäivään mahdollistaa vielä läheisemmän työskentelyalueen tukikädelle viritintapin kanssa. Lipastasku oli vasemmalla kyljellä moderniin Ukrainassakin nähtyyn tyyliin. Sitä en osaa sanoa, miten se suoritus eteisen lattialla vertautuu kaksisuuntaiseen ampumarataan ruutiaseilla metsässä maaten/poterossa, erilaisella lipastaskun sijoittelulla, jos mitenkään. En ole kokenut kovin mielekkääksi naapurisuhteiden kannalta käydä kerrostalon pihan hiekkalaatikolla kaivamassa poteroa ja hiipparoimassa rynnäkkökivääriltä näyttävän esineen kanssa. Lähimetsistä ja metallisista lelupyssyistä taas on huonoja kokemuksia lapsuudesta, kun sissi-operaatiota suorittaessani joku keski-ikäinen kurppa tuli häiritsemään ja kyselemään "onko tuo oikea ase", kun joutui tuliylläkköni kohteeksi. Koin silloin parhaaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi ottaa irti ja vetää nopeaa munaravia pois kurpan näköetäisyydeltä. :camo::giggle:
Aha, täytyypä pitkästä aikaa könytä makailemaan kertaava tutkimus. Turvalliseen metsämaastoon.
 
Kuinka paljon siinä on nopeus eroa? Onko jotain muuta etu tai haittaa? Taitaa olla epärelevantti kysymys..
Onhan se oleellisesti nopeampaa, ja jos oikein kiire on, voi vanhan lippaan pudottaa ja noukkia sitten, kun ehtii tai siirtyy.

 
Back
Top