Uusi taistelijan ase

ak-74_rpk-74_da-st-89-06612reversed-jpg.14897


Yläpuolella olevaa asetta (akm) kutsutaan rynnäkkökivääriksi. Se on käytännössä vakiintunut toisen maailmansodan jälkeen jalkaväkitaistelijan aseeksi. Suurin osa taistelijoista kantaa rynnäkkökivääriä henkilökohtaisena aseenaan.
Alapuolella olevaa asetta (rpk) kutsutaan pikäkivääriksi (tai kevyeksi konekivääriksi). Se on rynnäkkökivääriä suurempi ja painavampi ase joita ryhmästä löytyy kokoonpanosta riippuen 1 tai 2 kappaletta (ryhmäase)
Kuvassa on kyllä AK-74 ja RPK-74, ei AKM ja RPK.
 
Jos se on jotain mitä venäjä osaa niin se on RK, siinä on laatua ja sotakelpoisuus! Ei ne tee mitään plastic padding museo aseita.

Sotakelpoisuus kyllä, laatu... ei nyt sentään. Se ei ole laatua, että ase on suunniteltu toimimaan vaikka aseseppä olisikin kaatokännissä asetta tehdessään.
 
Ergonomia, tarkkuus, tehokkuus.

Mitään AK variaatiota ei kannata enää ulkomailta hankkia vaan ennemmin vaikka tehdä uusi Rk jossa edellisten puutteita on korjattu. Kuten pystyttekö mainitsemaan yhden aseen jossa on huonompi varmistin?
 
Ergonomi, on
Tarkuus, en tiedä
Tehokkuus on varmasti

AK 12 Venäjältä ?
Tuotantomalli on vain paranneltu versio vanhoista eli proto ei näemmä oikein toiminut. Edelleen huono varmistin, ei tukevaa kiinnitystä tähtäimille, ei kaksikätinen ja edelleen pitkäiskuinen kaasumäntä.
Tsekkiläiset olivat jo 50 luvulla pidemmällä AK:n inspiroimissa aseissa.
Ei mitään järkeä hankkia uutta asetta joka on vanhentunut jo aikoja sitten.
 
No AK on sitten ne molemmat, laatua ja kestävyytä !

Pakko kysyä, oletko ajanut Ladaa, tai ampunut AK:lla?

Lada on hyvä vertaus, se meni eteenpäin ja tietyllä tavalla se oli luotettava, se oli "helppo" korjata kyläsepän työkaluilla. Mitään mukavuutta, tai ergonomiaa ei ollut ja ajo-ominaisuudet olivat perseestä. Ladan, aivan kuten AK:n hyvä puopli oli/on halpuus. Ja AK:n tapauksessa tietysti se, että meillä on noita klooneja.
 
Pakko kysyä, oletko ajanut Ladaa, tai ampunut AK:lla?

Lada on hyvä vertaus, se meni eteenpäin ja tietyllä tavalla se oli luotettava, se oli "helppo" korjata kyläsepän työkaluilla. Mitään mukavuutta, tai ergonomiaa ei ollut ja ajo-ominaisuudet olivat perseestä. Ladan, aivan kuten AK:n hyvä puopli oli/on halpuus. Ja AK:n tapauksessa tietysti se, että meillä on noita klooneja.
Jos joku reserviläisveljistä on joskus laillani ajanut "Daa-daalla" ulos tieltä edes jossain vauhdissa, niin tietää kiittää kaikkivaltiasta siitä että on vielä hengissä ja kaverihenkistä luonnettaan että tuntee nikkareita jotka sai siitä jälkeenpäin edes peltoauton aikaiseksi.
Koska edes 25km:h kolaroitu Lada ei mene ikinä enää leimasta läpi ilman laatikollista kossua (vanhaan hyvään aikaan!), syynä erityisesti ryssän kusinen "teräs-pelti" runko joka oli vääntynyt vituralleen.
Jonkinlaisen ostohetken 'edullisuuden' (varsinkin käytettynä) sekä näppärän kaverin sormin talvikäynnistyvyyden lisäksi, en itse osaa sanoa yhtään mitään positiivista Dadasta, paitsi että 99% niistä on ruostunut kuoliaaksi männä vuosina eivätkä ole enää savuttavina tien tukkeina edes Suomessa.
 
Minä myös olen saanut kunnian ajaa isän Ladalla kun olin saanut ajokortin -84. Kyllä sitä sai kuulla kaikenlaista vinoiluaa ja huulenheittoa kavereilta. Kyllähän se eteenpäin kulki ja oli jopa kääntyvät etupyörät mutta siihen se luksus sitten loppuikin. Kävi kateeksi muiden oopeleita ja foordeja.
 
Viimeksi muokattu:
Minä myös olen saanut kunnian ajaa isän Ladalla kun olin saanut ajokortin -84. Kyllä sitä sai kuulla kaikenlaista vinoiluaa ja huulenheittoa kavereilta. Kyllähän se eteenpäin kulki ja oli jopa kääntyvät etupyörät mutta siihen se luksus sitten loppuikin. Kävi kateeksi muiden oopeleita ja foordeja.
Hah..! Olettepa nuorempi kuin luulinkaan, veli @Herman30 :)..! Sainhan oman tsettini selkäsaunan vuonna -92... eipä ollut edullinen silloinkaan.

EDIT: Jotta pysytään topiikissa aivan normaalisti, niin pitkien lupia tippui ihan samoihin aikoihin...

Viralliset Tornin raudat alkoi meikäläisen toimesta kuumenemaan vasta vuotta-paria myöhemmin, tietty!

 
Back
Top