Hallinkorva
Ylipäällikkö
En minä sekoita mitään käsitteitä.
Kyllä minä tiedän ihan tarkkaan nuo perusteet ja mekanismit ja valvonnan.
Sinä sen sijaan et ole selvittänyt, miksi se ilmoitusvelvollisuus on tärkeä, miksi sen rajaaminen on merkittävä asia ja esim. sitä, että sen rajaamisen takia tiedusteluvaltuutettu ei pysty selvittämään kenen tietoja on luettu "vahingossa" jos se laki menee tässä muodossa läpi. Tästä asiasta ihan vain esimerkkinä on mm. valittanut eduskunnan oikeusasiamies ja vähän pahuksen moni muu lausunnon antaja. Siinä ei ole millään Demlalla mitään tekemistä.
En näe viesteissäsi kuin vastustajien fraaseja.
Kertaan vielä.
Perusongelma Scheininille ja Lavapurolle sekä Sadankomitealle on ollut perustuslain 10§ sisältyvän luottamuksellisen viestin suojan murtaminen ja viranomaisten oikeuttaminen ilman rikosepäilyä seuraamaan sähköpostiliikennettä ja muuta verkossa tapahtuvaa viestintää kansallista turvallisuutta vakavasti uhkaavissa tapauksissa. Näitä olisivat muun muassa terrorismi, ulkomainen tiedustelutoiminta, kansanvaltaista yhteiskuntajärjestystä uhkaava toiminta tai yhteiskuntajärjestystä uhkaava kansainvälinen järjestäytynyt rikollisuus.
Hakuparametrejä tiukentamalla saadaan "syrjivä suhtautuminen" pois. Kyrilliset kirjaimet tai allahu akbar ja tietyillä verkkosivuilla käynti kuuluvat siis edelleen tärkeisiin perusoikeuksiin, kiitos Demlan.
Ilmoitusvelvollisuus koski jo viestejä sisällöllisesti. Hallintovaliokunta muutti pykälää osin perustuslakivaliokunnan vaatimuksesta. Tiedustelusta pitää ilmoittaa silloinkin, kun Supo tai sotilastiedustelu hankkivat tietoa tunnistamistiedoista, kuten viestin lähettäjästä, vastaanottajasta tai lähetysajasta.
Mitä vielä puuttui? Jääskeläinen kiinnitti huomiota siihen, että ilmoitusvelvollisuutta ei olisi ollut tilapäisesti ulkomailla olevalle suomalaiselle. Tämä Janus Putkosen ja Johan Bäckmanin muita huonompi asema on siis menossa korjaukseen. Tämä oli ilmoitusvelvollisuuden "aukko".
Viimeksi muokattu: