Hallinkorva
Ylipäällikkö
yrittää esittää heidän olevan ainoat jotka pitävät esitystä ongelmallisena.
Olepas kiltti poika ja laita linkki viralliseen lausuntoon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
yrittää esittää heidän olevan ainoat jotka pitävät esitystä ongelmallisena.
Pyysin porukoita lukemaan linkin historiasta ja nykytilanteesta. On helpompaa jatkaa keskustelua, kun käsitteet ovat selvillä. Lyhyesti käsitteistä:
Miksi yhtenäinen lainsäädäntö?
Tiedustelutoiminnan tarkoitus on torjua suomalaisiin kohdistuvia uhkia Suomessa sekä parantaa suomalaisten turvallisuutta ulkomailla. Yhtenäistä tiedustelusäädäntöä Suomessa ei ole. Asianajajaliitto on jo kauan sitten nähnyt tilanteen oikeusvaltioperiaatteen kannalta epätyydyttävänä ja pitänyt tiedustelulainsäädännön säätämistä oikeusvarmuuden puolesta kannatettavana.
Tiedustelussa lähtökohtana ei ole esimerkiksi rikosepäily vaan kansallinen turvallisuus. Yleinen näkemys on, että tiedustelun pitää olla tarpeellista, kohdennettua, perusteltua, valvottua ja riippumattoman lupaharkinnan alaista.
Puolustusvoimien tehtäviin kuuluu tuottaa tilannekuvaa valtionjohdon päätöksenteon tueksi. Sen olisi kyettävä ennakoimaan vakavat turvallisuusuhkat, jotta tarvittaviin toimenpiteisiin voidaan käydä. Vanhan aluevalvontalain nojalla Puolustusvoimilla on oikeus radiotiedusteluun, jolla ei ole ulkoista valvojaa. Nykyisin mielenkiinto on siirtynyt verkkoihin. Sieltä puuttuu vain yksi: Suomi.
Supolle esitetään tiedusteluvaltuuksia, joka toisi sille kyvyn hankkia ennakkotietoa vakavista kansallisista uhista. Näitä ovat terrorismi tai vakoilu.
Sotilastiedustelulainsäädännöllä haetaan pelisääntöjä valtioiden rajat ylittävälle tietoliikennetiedustelulle. Toimijoiksi ehdotetaan Puolustusvoimien tiedustelulaitosta (tiedusteluviranomainen), Suomen Erillisverkkoja (kytkentäviranomainen) ja Helsingin käräjäoikeutta (lupaviranomainen). Operaattoreille tai tiedonsiirtäjille asetettaisiin avustamisvelvollisuus.
Niin kauan kuin lait noudattavat EU-lainsäädäntöä Suomen perustuslakivaliokunnan, ne eivät ole kansalaisille ongelma, eivät operaattoreille ongelma, valitettavasti ehkä eivät myöskään kohteelle enää järkyttävän suuri ongelma. Siinä vaiheessa myös Scheinin on jo varmasti tyytyväinen.
Kun selkeästi olet fiksu mies, niin miksi esität asioita valheellisesti?
Sinä koko ajan väität kritiikin tulevan vain kahdelta mieheltä vaikka lukemalla nuo kommentit näet heti, että jokainen 20.2 lausunnon antanut ulkopuolinen (ei siis hallintovaliokunta tai sisäministeriö) on asiaa kritisoinut hyvin monista lähtökohdista. Jopa oikeuskansleri joka perinteisesti ei kritisoi hallinnon toimia juuri koskaan. Se on hyvin poikkeuksellista.
Nytkin väität edellä lain koskevan vain terrorismia ja vakoilua. Tuo on täyttä fuulaa. Lista on pitkä ja sisältää hyvin tulkinnanvaraisen pykälän. Toki se on parempi kuin ensimmäinen versio jossa oli vain kansallinen turvallisuus joka ei tarkoita oikeastaan mitään.
Olepas kiltti poika ja laita linkki viralliseen lausuntoon.
Kiitos.
Pöysti:
Pidän tiedustelutoimivaltuuksien käytöstä päättämisen järjestelyitä hallintovaliokunnan mietinnössä perustuslain mukaisina. Perustuslakivaliokunta on vahvemmin korostanut tuomioistuinten roolia. Hallintovaliokunta on perustellut ratkaisunsa. Osittain perustelut ovat kuitenkin kritiikille alttiita (esimerkiksi yhdenvertaisuusperiaatteesta johdetut rajoitukset ulkomailla tapahtuvan tiedustelun kontrollissa ja oikeusturvajärjestelyissä). Samoin tiedustelukiellot, jotka pakkokeinolaista poiketen yhdistetään nimenomaan oikeudenkäymiskaaren säännöksiin ovat tiedustelun asiayhteydessä hyväksyttäviä. Pidän riittävinä perusteluita sille, että tiedustelukiellon alainen tieto heti ja mahdollisimman automaattisesti hävitetään ja sitä ei missään tarkoituksessa käsitellä. Tiedusteluvalvontavaltuutetun laillisuusvalvonnassa on syytä tehokkaan oikeussuojan vaatimusten turvaamiseksi myös kiinnittää huomiota tätä koskeviin käytäntöihin. Tällöin voidaan antaa myös perustakeet lähdesuojalle sekä toteuttaa se EU:n perusoikeusperuskirjan 47 artiklasta ja EU-tuomioistuimen asiassa C-362/14 Schrems ilmaisema vaatimus tehokkaasta valvonnasta ja tarvittaessa tuomioistuinvalvonnasta mikäli loukkauksen kohteelle ei ilmoiteta loukkauksesta.
Ojanen:
Nähdäkseni teknistä laitatarkkailua koskeva hallintovaliokunnan muutosehdotus, joka merkitsisi tiedustelutoimivaltuuden laajennusta, on ongelmaton perustuslain kannalta.
+ huomautus Hallituksen esityksessä HE 202/2017 vp ehdotettuihin lakiehdotuksiin on tullut huomattavan paljon muutoksia eduskuntakäsittelyn aikana -- korjataan.
Salminen löysi todellista huomautettavaa:
-- perustuslain 6 §:n 2 momentti sisältää perustuslain tasolla kattavan syrjintäkiellon. Säännöksen mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää syytä asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Kysymyksenalaista on, onko syrjintäkielto näin toteutettu perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla.
Nuo ovat ihan kosmetiikkaa.
Pitää oikein miettiä, alkaako olla loppukiri lain vesittämisessä vai vieläkö löytyy joku uusi vaihde.
Olisi varmaan Firenzen professorinkin välillä tehtävä omia töitään. Näin ainakin luulisi.
Yhden kosmetiikka on toisen perusoikeus.
Jos jatketaan tätä, niin pitäisiköhän meidän siirtyä henkilöviesteihin. Muuten täytetään koko palsta.
Julkistakaa voittaja aamulla..
Mistä tiedät vaikka tehtäisiin kimpassa duunia tiedustelulakien eteen?
Maailmanvallankumous?
Mainittakoon sellainenkin hauska yksityiskohta, että tilassa jossa on nettireititin voidaan mitata psykofyysisiä reaktiota kuten esimerkiksi sydänlyöntien tiheyttä ja verenpainetta henkilöiltä jotka ovat kyseisessä tilassa ja arvioida kyseisten henkilöiden mielentilaa.
Että tällaista. Nämä ovat sitten vielä pientä hc-sovelluksiin verrattuna. Ja sitten tulevat omassa kategoriassaan NSA, CIA, GCHQ, FSB ja co.
Ihmetelkää miksi minua hieman nämä luvat närästävät.