Uusi tiedustelulaki

Painekattilan, selkärepun, islamin, Venäjän, sissikiukaan tai 3-metyylifentanyylin googlettaminen ei ollut ennen laitonta - mutta tulevaisuudessa se voi johtaa telekuunteluun, erikoisjoukkojen tekemiin rynnäköihin ja -köhköh- epätavanomaisiin kuulustelumenetelmiin.

Just lurkin hakuhistoriaasi. Eniten käytetty hakuehto oli "midget porn". Ei mitään hätää.

(Huhta tajusi sen muutenkin, mutta jos täällä on säikkyä ulkopuolisia, tämä oli siis keskinkertainen vitsi)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turha kuvitella, että suomen resursseilla alkaisi erikoisjoukot rynnäköimään mattimeikäläisen googlehakujen perusteella. Ihan ensiksi suomella pitäisi olla kyky murtaa googlen salausavaimet ja sen jälkeen rakentaa järjestelmä joka käy läpi kaikki googleen syötetyt haut. Ihan foliohattuilua.

Eiköhän ne vähäiset resurssit mene siihen että

a) varmistetaan parhaan mukaan, ettei jatkossa tarvitse kuulla ruotsalaisilta, että meidän kriittisiin järjestelmiin on tunkeuduttu

b) tutkitaan venäjän ulkomaanliikennettä, siltä osin mikä tavalla tai toisella pystytään varmistamaan kuuluvaksi sotilaskäyttöön. Kuka lähettää, minne lähettää, mihin aikaan ja miten paljon. Ja viestin sisältö jos suinkin pystytään mitään saamaan irti.

c) yksittäisten terroristiepäiltyjen viestiliikenteen seurantaan

Ruotsissa vastaava systeemi on ollut käytössä jo pitkään.
 
Ihan ensiksi suomella pitäisi olla kyky murtaa googlen salausavaimet
Mites tämä Googlen ja EU:n #vihapuhe suodatusprojekti toimii?

Google, Facebook, Twitter ja Microsoft ovat allekirjoittaneet uudet EU-säännöt, joiden tarkoitus on kampittaa laiton vihapuhe.

Google, Facebook, Twitter ja Microsoft ovat allekirjoittaneet uudet EU-säännöt, joiden tarkoitus on kampittaa laiton vihapuhe.
Käyttäytymissäännöt vaativat yhtiöitä ”käymään läpi suurimman osan” ilmoitetusta vihapuheesta 24 tunnin sisään, poistamaan sen tarvittaessa ja jopa kehittämään ”vastakarrontaa”, jolla kasvavaa ongelmaa saataisiin kitkettyä, kertoo Financial Times.

https://www.talouselama.fi/uutiset/...annoista/ee067cf9-6e9b-3b0d-8d26-9771293b47ac
 
Ihan turha kuvitella, että suomen resursseilla alkaisi erikoisjoukot rynnäköimään mattimeikäläisen googlehakujen perusteella. Ihan ensiksi suomella pitäisi olla kyky murtaa googlen salausavaimet ja sen jälkeen rakentaa järjestelmä joka käy läpi kaikki googleen syötetyt haut. Ihan foliohattuilua.

Eiköhän ne vähäiset resurssit mene siihen että

a) varmistetaan parhaan mukaan, ettei jatkossa tarvitse kuulla ruotsalaisilta, että meidän kriittisiin järjestelmiin on tunkeuduttu

b) tutkitaan venäjän ulkomaanliikennettä, siltä osin mikä tavalla tai toisella pystytään varmistamaan kuuluvaksi sotilaskäyttöön. Kuka lähettää, minne lähettää, mihin aikaan ja miten paljon. Ja viestin sisältö jos suinkin pystytään mitään saamaan irti.

c) yksittäisten terroristiepäiltyjen viestiliikenteen seurantaan

Ruotsissa vastaava systeemi on ollut käytössä jo pitkään.

Ei tietenkään.

Se, mitä tehdään on:

1. Selvitetään kuka on yhteydessä esimerkiksi Chelsea Manningiin hänen käytyään Suomessa ja viestiteltyä näiden ihmisten kanssaan tai kuka suomesta on ollut yhteydessä wikileaksin organisaation kanssa tai ketkä suomessa ovat mukana EU-kriittisessä toiminnassa eri järjestöissä (saavat sähköpostia niiltä tai lähettävät sitä).

2. Selvitetään kuka on yhteydessä näihin suomalaisiin ihmisiin.

3. Heidän tietoihinsa tagataan merkintä potentiaalisena turvallisuusuhkana.

4. Vuosia myöhemmin joku heistä hakee töihin. Turselissa näkyy merkintä. Ei duunia.

Siis. Viestejä ei avata. Yksikään ihminen ei katso tietoja. Koko systeemi on täysin automatisoitu. Kyseinen toiminta on ennakoivaa eikä edellytä mitään epäilyä. Olennaista on, että yksi nimi koko verkossa täyttää jonkin valvonnan käyttökriteerin (Assange, Manning ja monet monet muuta taatusti täyttävät ainakin ulkomaisten kumppanien mielestä) ja seurauksena kymmenet ihmiset saavat merkinnän. Näin nämä systeemit toimivat. Tätä nyt vain ei aina tulla ajatelleeksi kun kuvitellaan datatiedustelun olevan jotain manuaalista viestien lukemista. Kannattaa nyt muistaa se, että kaikkina aikoina turvallisuuspalveluiden mielessä jo yhteys, kuinka heikko tahansa, potentiaaliseen "uhkaan" riittää tekemään henkilöstä epäluotettavan.
 
Ei tietenkään.

Se, mitä tehdään on:

1. Selvitetään kuka on yhteydessä esimerkiksi Chelsea Manningiin hänen käytyään Suomessa ja viestiteltyä näiden ihmisten kanssaan tai kuka suomesta on ollut yhteydessä wikileaksin organisaation kanssa tai ketkä suomessa ovat mukana EU-kriittisessä toiminnassa eri järjestöissä (saavat sähköpostia niiltä tai lähettävät sitä).

2. Selvitetään kuka on yhteydessä näihin suomalaisiin ihmisiin.

3. Heidän tietoihinsa tagataan merkintä potentiaalisena turvallisuusuhkana.

4. Vuosia myöhemmin joku heistä hakee töihin. Turselissa näkyy merkintä. Ei duunia.

Siis. Viestejä ei avata. Yksikään ihminen ei katso tietoja. Koko systeemi on täysin automatisoitu. Kyseinen toiminta on ennakoivaa eikä edellytä mitään epäilyä. Olennaista on, että yksi nimi koko verkossa täyttää jonkin valvonnan käyttökriteerin (Assange, Manning ja monet monet muuta taatusti täyttävät ainakin ulkomaisten kumppanien mielestä) ja seurauksena kymmenet ihmiset saavat merkinnän. Näin nämä systeemit toimivat. Tätä nyt vain ei aina tulla ajatelleeksi kun kuvitellaan datatiedustelun olevan jotain manuaalista viestien lukemista. Kannattaa nyt muistaa se, että kaikkina aikoina turvallisuuspalveluiden mielessä jo yhteys, kuinka heikko tahansa, potentiaaliseen "uhkaan" riittää tekemään henkilöstä epäluotettavan.
Siinä tulee tori.fi suksiparille "hinta".
 
Mites tämä Googlen ja EU:n #vihapuhe suodatusprojekti toimii?

Google, Facebook, Twitter ja Microsoft ovat allekirjoittaneet uudet EU-säännöt, joiden tarkoitus on kampittaa laiton vihapuhe.

Google, Facebook, Twitter ja Microsoft ovat allekirjoittaneet uudet EU-säännöt, joiden tarkoitus on kampittaa laiton vihapuhe.
Käyttäytymissäännöt vaativat yhtiöitä ”käymään läpi suurimman osan” ilmoitetusta vihapuheesta 24 tunnin sisään, poistamaan sen tarvittaessa ja jopa kehittämään ”vastakarrontaa”, jolla kasvavaa ongelmaa saataisiin kitkettyä, kertoo Financial Times.

https://www.talouselama.fi/uutiset/...annoista/ee067cf9-6e9b-3b0d-8d26-9771293b47ac

En tiedä miten tuo liittyy tiedustelulakiin. Googlelle, Facebookille, Twitterille tai Microsoftille tulee ilmoitus vihapuheesta, jonka jälkeen ko.yhtiö tarkastaa ilmoituksen oikeellisuuden ja tarvittaessa poistaa vihapuhetta sisältävän viestin. Näin siis oletan tuon toimivan. En näe yhtäläisyyttä Supon ja puolustusvoimien harjoittamaan tietoliikenteen tarkkailuun.
 
Googlelle, Facebookille, Twitterille tai Microsoftille tulee ilmoitus vihapuheesta, jonka jälkeen ko.yhtiö tarkastaa ilmoituksen oikeellisuuden ja tarvittaessa poistaa vihapuhetta sisältävän viestin.
Noin siis teoriassa. Käytännössä katsotaan onko liian oikeistolainen postaus, ja jos on, niin se poistetaan ja postaaja bännätään, koska kehtasi mennä vassarin kuplaa rikkomaan.
 
Ei tietenkään.

Se, mitä tehdään on:

1. Selvitetään kuka on yhteydessä esimerkiksi Chelsea Manningiin hänen käytyään Suomessa ja viestiteltyä näiden ihmisten kanssaan tai kuka suomesta on ollut yhteydessä wikileaksin organisaation kanssa tai ketkä suomessa ovat mukana EU-kriittisessä toiminnassa eri järjestöissä (saavat sähköpostia niiltä tai lähettävät sitä).

2. Selvitetään kuka on yhteydessä näihin suomalaisiin ihmisiin.

3. Heidän tietoihinsa tagataan merkintä potentiaalisena turvallisuusuhkana.

4. Vuosia myöhemmin joku heistä hakee töihin. Turselissa näkyy merkintä. Ei duunia.

Siis. Viestejä ei avata. Yksikään ihminen ei katso tietoja. Koko systeemi on täysin automatisoitu. Kyseinen toiminta on ennakoivaa eikä edellytä mitään epäilyä. Olennaista on, että yksi nimi koko verkossa täyttää jonkin valvonnan käyttökriteerin (Assange, Manning ja monet monet muuta taatusti täyttävät ainakin ulkomaisten kumppanien mielestä) ja seurauksena kymmenet ihmiset saavat merkinnän. Näin nämä systeemit toimivat. Tätä nyt vain ei aina tulla ajatelleeksi kun kuvitellaan datatiedustelun olevan jotain manuaalista viestien lukemista. Kannattaa nyt muistaa se, että kaikkina aikoina turvallisuuspalveluiden mielessä jo yhteys, kuinka heikko tahansa, potentiaaliseen "uhkaan" riittää tekemään henkilöstä epäluotettavan.

Voisin ymmärtää huoltasi paremmin jos näytät mikä kohta uudessa tiedustelulaissa mahdollistaa kuvaamasi skenaarion?
 
Voisin ymmärtää huoltasi paremmin jos näytät mikä kohta uudessa tiedustelulaissa mahdollistaa kuvaamasi skenaarion?

No tokihan. Otetaan nyt sitten ihan pykälien mukaan menevä esimerkki:

Ulkomainen kumppani (esim. CIA-SAD/PAG) kertoo, että nyt pitäisi hieman selvittää erään ulkomailla työskentelevän suomalaisen aktivistin taustoja. Herra on töissä Amnestyssa joka on ollut ilkeä ystävällisten hallintojen kavereille ja jutellut ilkeitä muutamista "laitoksista" joissa käytellään vesikannuja ja pyyhkeitä ja joilla on isot sähkölaskut.

No hyvä. Supo syöksyy toimeen kuin iloinen hilleri kevätkaipuussa. Ulkomaista yhteistyötä! Ehtaa valuuttaa! Mutta mites laki? No tiedustelulaki tulee apuun. Ensinnäkin 1§ mukaan rikosten estäminen on yksi tavoitteista. Hyvä. Ja mites perusteet sitten? Lain 3§ määrittelee milloin tiedustelua voi tehdä. Helppoa. Tässä tapauksessa kyseen tulee ainakin mahdollinen 3§ 2. kohta eli vakoilu. Hieman tulkiten myös 9. kohta (kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden turvallisuus) tai kohdan 10. toinen osa (muun kansainvälisen toiminnan turvallisuutta vaarantava toiminta). Noista saadaan peruste operaatiolle (jonka todellinen tavoite on siis jeesata kansainvälistä kaveria hädässä. On muuten merkittävä peruste lakia tehtäessä kuten tiedät).

No ei muuta kuin käräjäoikeudelle hakemusta sisään. Kuten televalvontalain osalta on jo havaittu, käräjäoikeudet eivät mitenkään valvo hakemuksia vaan leimaavat ne sen kummempia katselematta. Viime vuonna muistaakseni yli 2000 hakemuksesta 3 tuli hylsynä takaisin. Eli raastupa on asiassa täysi kumileimasin. Eikä se paljon muuta voi ollakaan. Perusteet ovat edellä mainitussa tapauksessa selkeät ja täyttävät helposti 6§ kriteerit hakemusta varten. Varsinkin kun tietolähteeksi otetaan ulkomainen toimija jolloin 6§ 3. kohta on helppo täyttää ja vedota salaisiin tietolähteisiin. Edelleen on muistettava, että rikosepäilyä ei tarvita. Kyseessä on tiedustelu.

No. Raastupa pasauttaa paperit, Erillisverkot Oy avaa väylän ja PV ryystää tietoa kuin kameli keitaalla. Mutta ja tämä on tärkeää. Vain kyseisen herran suomeen lähettämien viestien kohteet (s-postisoitteet, sivustot jne.) Viestien sisältöön ei kosketa. Eikä ole tarvettakaan. Oletetaan että herra on ensimmäisen valvontaviikon aikana yhteydessä vaikka 20 ihmiseen suomessa. Näille tulee tagi. Tiedustelu kestää lain mukaan maksimissaan 6kk ellei haeta lisäaikaa. Tässä tapauksessa ei tarvita. Dataa käsitellään automaattisesti ja 3 kuukauden kuluttua 5 henkilöä on profiloitunut viestinnän määrän perusteella tärkeiksi yhteistyökumppaneiksi. Poistetaan mahdolliset perheenjäsenet ja jäljelle jää 3 henkilöä. Näistä 3 henkilöstä lähtee sitten tiedot CIA:lle mahdollisina kansanvihollisina. Mitä sitten tapahtuu on toinen juttu (varsinkin jos tietojen pyytäjä olikin CIA-SAD/SOG) mutta se ei ole Supon ongelma. Kaikkia lakeja on noudatettu pilkulleen ja kansainvälistä valuuttaa on kerätty.

Mutta mitäpä tapahtuu näille muille tagatyille henkilöille? Se ei olekaan enää tämän lain alla vaan ihan toinen asia jota parhaillaan ollaan alettu käsittelemään. Käytännössä nuo merkinnät säilyvät ikuisesti ja mikäli kyseiset henkilöt tulevat esiin muissa yhteyksissä heillä on jo valmiiksi merkintä rekisterissä. Jota he eivät ikinä tule tietämään, elleivät tee rekisteriselvityspyyntöä tiedusteluvaltuutetulle. Tai ellei lain ilmoituskäytäntöjä muuteta.

Tämä nyt nopeana kuvauksena miten homma menee. Ja tässä on nyt oletettu, että lakia noudatetaan pilkulleen. Esimerkiksi jos viestit halutaan lukea, niin ne vain hävitetään jälkikäteen ja sanotaan hups.
 
Hauska artikkeli. Täällä kun jotkut ovat kertoneet miten hienosti uusia valtuuksia valvotaan. Tässä nyt sitten hieman nykytodellisuutta ja tulevaa suunnitelmaa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006012252.html

Kun tuota katsoo, ei tarvitse ihmetellä luottamusta toiminnan laillisuudesta. 100% varmuudella ei väärinkäytöksiä tule olemaan. Tai ainakaan niitä ei löydetä.

Naureskellaan tässä sitten banaanivaltioiden touhuille.
 
Hauska artikkeli. Täällä kun jotkut ovat kertoneet miten hienosti uusia valtuuksia valvotaan. Tässä nyt sitten hieman nykytodellisuutta ja tulevaa suunnitelmaa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006012252.html

Kun tuota katsoo, ei tarvitse ihmetellä luottamusta toiminnan laillisuudesta. 100% varmuudella ei väärinkäytöksiä tule olemaan. Tai ainakaan niitä ei löydetä.

Naureskellaan tässä sitten banaanivaltioiden touhuille.

Poliittisen vastuun suojelupoliisin toiminnasta kantaa nykyisin sisäministeri Kai Mykkänen (kok).

 
Kun tuota katsoo, ei tarvitse ihmetellä luottamusta toiminnan laillisuudesta. 100% varmuudella ei väärinkäytöksiä tule olemaan. Tai ainakaan niitä ei löydetä.
Jotenkin vaikea välttää ajattelemasta poliisijohdon esiintymistä Case Aarnion yhteydessä. Vaikka ei Supoon suoraan liitykään..
 
No tokihan. Otetaan nyt sitten ihan pykälien mukaan menevä esimerkki:

Ulkomainen kumppani (esim. CIA-SAD/PAG) kertoo, että nyt pitäisi hieman selvittää erään ulkomailla työskentelevän suomalaisen aktivistin taustoja. Herra on töissä Amnestyssa joka on ollut ilkeä ystävällisten hallintojen kavereille ja jutellut ilkeitä muutamista "laitoksista" joissa käytellään vesikannuja ja pyyhkeitä ja joilla on isot sähkölaskut.

No hyvä. Supo syöksyy toimeen kuin iloinen hilleri kevätkaipuussa. Ulkomaista yhteistyötä! Ehtaa valuuttaa! Mutta mites laki? No tiedustelulaki tulee apuun. Ensinnäkin 1§ mukaan rikosten estäminen on yksi tavoitteista. Hyvä. Ja mites perusteet sitten? Lain 3§ määrittelee milloin tiedustelua voi tehdä. Helppoa. Tässä tapauksessa kyseen tulee ainakin mahdollinen 3§ 2. kohta eli vakoilu. Hieman tulkiten myös 9. kohta (kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden turvallisuus) tai kohdan 10. toinen osa (muun kansainvälisen toiminnan turvallisuutta vaarantava toiminta). Noista saadaan peruste operaatiolle (jonka todellinen tavoite on siis jeesata kansainvälistä kaveria hädässä. On muuten merkittävä peruste lakia tehtäessä kuten tiedät).

No ei muuta kuin käräjäoikeudelle hakemusta sisään. Kuten televalvontalain osalta on jo havaittu, käräjäoikeudet eivät mitenkään valvo hakemuksia vaan leimaavat ne sen kummempia katselematta. Viime vuonna muistaakseni yli 2000 hakemuksesta 3 tuli hylsynä takaisin. Eli raastupa on asiassa täysi kumileimasin. Eikä se paljon muuta voi ollakaan. Perusteet ovat edellä mainitussa tapauksessa selkeät ja täyttävät helposti 6§ kriteerit hakemusta varten. Varsinkin kun tietolähteeksi otetaan ulkomainen toimija jolloin 6§ 3. kohta on helppo täyttää ja vedota salaisiin tietolähteisiin. Edelleen on muistettava, että rikosepäilyä ei tarvita. Kyseessä on tiedustelu.

No. Raastupa pasauttaa paperit, Erillisverkot Oy avaa väylän ja PV ryystää tietoa kuin kameli keitaalla. Mutta ja tämä on tärkeää. Vain kyseisen herran suomeen lähettämien viestien kohteet (s-postisoitteet, sivustot jne.) Viestien sisältöön ei kosketa. Eikä ole tarvettakaan. Oletetaan että herra on ensimmäisen valvontaviikon aikana yhteydessä vaikka 20 ihmiseen suomessa. Näille tulee tagi. Tiedustelu kestää lain mukaan maksimissaan 6kk ellei haeta lisäaikaa. Tässä tapauksessa ei tarvita. Dataa käsitellään automaattisesti ja 3 kuukauden kuluttua 5 henkilöä on profiloitunut viestinnän määrän perusteella tärkeiksi yhteistyökumppaneiksi. Poistetaan mahdolliset perheenjäsenet ja jäljelle jää 3 henkilöä. Näistä 3 henkilöstä lähtee sitten tiedot CIA:lle mahdollisina kansanvihollisina. Mitä sitten tapahtuu on toinen juttu (varsinkin jos tietojen pyytäjä olikin CIA-SAD/SOG) mutta se ei ole Supon ongelma. Kaikkia lakeja on noudatettu pilkulleen ja kansainvälistä valuuttaa on kerätty.

Mutta mitäpä tapahtuu näille muille tagatyille henkilöille? Se ei olekaan enää tämän lain alla vaan ihan toinen asia jota parhaillaan ollaan alettu käsittelemään. Käytännössä nuo merkinnät säilyvät ikuisesti ja mikäli kyseiset henkilöt tulevat esiin muissa yhteyksissä heillä on jo valmiiksi merkintä rekisterissä. Jota he eivät ikinä tule tietämään, elleivät tee rekisteriselvityspyyntöä tiedusteluvaltuutetulle. Tai ellei lain ilmoituskäytäntöjä muuteta.

Tämä nyt nopeana kuvauksena miten homma menee. Ja tässä on nyt oletettu, että lakia noudatetaan pilkulleen. Esimerkiksi jos viestit halutaan lukea, niin ne vain hävitetään jälkikäteen ja sanotaan hups.

Siteeraan Eduskuntaa: Tiedustelutoiminnan laillisuusvalvonnasta huolehtisi uusi viranomainen, tiedusteluvaltuutettu. Tiedusteluvaltuutettu toimisi tietosuojavaltuutetun toimiston yhteydessä ja olisi toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton. Valtuutetun tehtävänä olisi valvoa tiedustelumenetelmien käytön lainmukaisuutta sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista tiedustelutoiminnassa. Tiedusteluvaltuutetulla olisi vahva asema ja tehokkaat toimivaltuudet laillisuusvalvonnassa. Lisäksi laissa huolehdittaisiin yksilön oikeusaseman turvaamisesta tiedustelutoiminnan laillisuusvalvonnassa.

Sinä et kauheasti tunnu uskovan tämän nimitetävän viranomaisen työmoraaliin?
 
Siteeraan Eduskuntaa: Tiedustelutoiminnan laillisuusvalvonnasta huolehtisi uusi viranomainen, tiedusteluvaltuutettu. Tiedusteluvaltuutettu toimisi tietosuojavaltuutetun toimiston yhteydessä ja olisi toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton. Valtuutetun tehtävänä olisi valvoa tiedustelumenetelmien käytön lainmukaisuutta sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista tiedustelutoiminnassa. Tiedusteluvaltuutetulla olisi vahva asema ja tehokkaat toimivaltuudet laillisuusvalvonnassa. Lisäksi laissa huolehdittaisiin yksilön oikeusaseman turvaamisesta tiedustelutoiminnan laillisuusvalvonnassa.

Sinä et kauheasti tunnu uskovan tämän nimitetävän viranomaisen työmoraaliin?

Luitkos tuon tämän päiväisen artikkelin?

Luotatko sinä että homma muuttuu? Oletko muuten katsonut, minkälaiset resurssit tämä valtuutettu on saamassa? Ja minkälaista "valvontaa" niillä resursseilla on ylipäätään mahdollista tehdä?

Ei kyse ole pelkästään valitun henkilön työmoraalista. Vuorokaudessa on 24 tuntia ja jos ei ole millä tarkistaa, niin sitten ei ole.

Ja ihan sivumennen sanoen. Mihin kohtaan se valtuutettu puuttuu tuossa esimerkissäni? Se kun on lain mukainen.
 
Hauska artikkeli. Täällä kun jotkut ovat kertoneet miten hienosti uusia valtuuksia valvotaan. Tässä nyt sitten hieman nykytodellisuutta ja tulevaa suunnitelmaa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006012252.html

Kun tuota katsoo, ei tarvitse ihmetellä luottamusta toiminnan laillisuudesta. 100% varmuudella ei väärinkäytöksiä tule olemaan. Tai ainakaan niitä ei löydetä.

Naureskellaan tässä sitten banaanivaltioiden touhuille.
Mykkänen reagoi.
Mielestäni tuo ydinhenkilöiden Salmi & Knape lähestymistapa eli pieni sisäpiiri valvoisi itse itseään ja ennenkaikkea se että tässä ei nähdä mitään ongelmaa on peruste pitää ohjakset tiukalla. Valta turmelee.
hesari kirjoitti:
Sisäministeri Kai Mykkänen puuttuu suojelupoliisin laillisuustarkastuksiin: Suposta virkavapaalla olevat eivät enää valvo Supoa
Mykkänen pitää merkittävänä kysymyksenä sitä, onko ministeriöiden virkojen määräaikaistuminen johtanut epävarmuuteen riippumattomuudesta muuallakin kuin laillisuusvalvonnassa.

Sisäministeri Kai Mykkänen (kok) eduskunnassa Helsingissä 13. helmikuuta tänä vuonna. (KUVA:ANTTI AIMO-KOIVISTO)
Tuomo Pietiläinen HS
Julkaistu: 25.2. 15:33

SISÄMINISTERI Kai Mykkänen (kok) puuttui maanantaina suojelupoliisin laillisuustarkastuksiin, joita tekevät suojelupoliisista virkavapaalla olevat sisäministeriön virkamiehet. Mykkänen kantaa poliittisen vastuun suojelupoliisin toiminnasta.

”Jatkossa on syytä tarkemmin toimia niin, ettei laillisuusvalvontaan osallistu henkilöitä, jotka ovat kohteesta virkavapaalla”, Mykkänen katsoo Helsingin Sanomille lähettämässään sähköpostissa.

Käytännössä Suposta virkavapaalla olevat eivät enää enää valvo Supoa.

HELSINGIN Sanomat kertoi viikonloppuna, että kaksi virkavapaalla olevaa suojelupoliisin (Supo) päällikkövirkailijaa on tarkastanut vakinaisen työnantajansa toimintaa sisäministeriössä.

Helsingin Sanomien pyytämien laillisuustarkastusraporttien mukaan Supon virkavapaalla oleva apulaispäällikkö Petri Knape sekä hänen alaisensa, virkavapaalla oleva ylitarkastaja Heli Heikkola olivat viimeksi marraskuussa 2018 tarkastamassa Supoa.

Molemmilla on Supossa vakituinen virka. Heillä on siis oikeus palata Supoon, kun tehtävät sisäministeriössä päättyvät muutaman vuoden kuluttua.

HELSINGIN Sanomien haastattelema Knape ei nähnyt ongelmaa siinä, että hän virkavapaalla olevana Supon apulaispäällikkönä tarkastaa, onko Supo toiminut laillisesti.

Poliisijohtaja Knape ja sisäministeriön poliisiosaston päällikkö Risto Lammi katsoivat vielä viikonloppuna, että Suposta virkavapaalla olevat arvioivat ”tapauskohtaisesti oman mahdollisen esteellisyytensä”.

Sisäministeriön kansliapäällikkö Ilkka Salmi taas perusteli asiantilaa twiitissään sillä, että Suposta virkavapaalla olevilla on tarvittavaa osaamista.
MYKKÄNEN katsoo, että sisäministeriön valvonta on joka tapauksessa hallinnonalan sisäistä. Supon laillisuusvalvonnasta on vastannut poliisiylitarkastaja Stefan Gerkman, ”jolla ei ole riippuvuuksia sinne”.

”Keskeistä on Supon ulkoinen valvonta, jonka on määrä vielä vahvistua merkittävästi tiedustelulainsäädännön myötä.”

Ministeri näkee Supon valvontaa merkittävämpänä kysymyksenä sen, onko ministeriöiden virkojen määräaikaistuminen johtanut virkavapauksien lisääntymiseen tavalla, joka synnyttäisi kysymyksiä riippumattomuudesta muutenkin kuin laillisuusvalvonnassa.

”TÄMÄ koskee kaikkia ministeriöitä, joilla on ohjattavanaan virastoja. Tähän asti virkavapauksien ei ole hallintolaissa nähty synnyttävän esteellisyyttä tai vaarantavan riippumattomuutta ja poliisiosasto on toiminut lain mukaisesti”, Mykkänen katsoo.

Mykkäsen mukaan voisikin olla tarpeen arvioida, pitäisikö käytäntöjä virkavapauksiin liittyen tiettyjen tehtävien osalta muuttaa.

”Miten sen voisi Suomen kokoisessa maassa toteuttaa niin, että saadaan parhaat ihmiset hakemaan keskeisiin tehtäviin”, Mykkänen kysyy.

HELSINGIN yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää pitää Supon valvonnassa syntynyttä tilannetta ”hyvin ongelmallisena”.

”Tällaista asetelmaa ei olisi saanut päästä syntymään. Kysymys on hyvinkin olennaisesta vallankäyttäjästä, jonka asemasta on ollut julkisuudessa paljon keskustelua tiedustelulakien säätämisen vuoksi”, Mäenpää sanoo.

HS haastatteli Mäenpäätä maanantaina ennen ministeri Mykkäsen julkista kannanottoa.

”Uskottava ja tehokas valvonta on sellaista, että se myös näyttää puolueettomalta. On hyvin ongelmallista puolueettomuuskuvan kannalta, että virkamiehet valvovat omaa virastoaan”, Mäenpää sanoo.

MÄENPÄÄN mukaan ongelmallisinta asetelmassa on se, että Supon valvojilla on mahdollisuus palata muutaman vuoden kuluttua korkeisiin tehtäviin Supoon.

”Virkamiehet eivät ehkä halua hoitaa valvontaa niin, että se aiheuttaa kitkaa heidän palatessaan suojelupoliisiin. He saattavat ymmärtää ja hyväksyä sellaista, mitä eivät Supon ulkopuolisina tekisi.”

Mäenpää pitää astetta parempana sitä, että entiset supolaiset luopuvat virkavapaudesta eli kytkennästään Supoon ja alkavat sitten Supon laillisuusvalvojiksi.

”Silloinkin vanhan tehtävän ja uuden tehtävän välillä pitää olla riittävän pitkä aika eli karenssi”, Mäenpää sanoo.

MÄENPÄÄ ei ymmärrä sisäministeriön johdon perusteluja, että virkavapaalla olevilla supolaisilla on ainutlaatuista tietämystä Suposta, mikä auttaa valvonnassa.

”Tuossa tapauksessa paras valvoja tulisi aina valvottavasta. Eivät kaksi virkavapaalla olevaa Supon korkeaa virkamiestä varmasti ole ainoita sisäministeriössä, joilla on kyky valvoa suojelupoliisia”, Mäenpää sanoo.
 
Back
Top