Uusi tiedustelulaki

Syyttömän yksityisyys on demokratian tunnusmerkki
25.2.2019 11:59 Petrus Pennanen
3 kommenttia


Demokraattisessa oIkeusvaltiossa on ideana että jos ihmistä on syytä epäillä riittävän vakavasta rikoksesta, voidaan tehdä etsintöjä ja kerätä yksityiselämään liittyvää tietoa. Ideana ei ole, että näitä tietoja kerätään valmiiksi koko kansalta poliisin käyttöön "jos vaikka sattuisi tarvitsemaan".

Kun siirryimme biometrisiin passeihin meille luvattiin ettei koko kansan sormenjälkitietokantaa anneta poliisin käyttöön. Nyt hallitus yrittää juuri sitä, passikuvien luovuttamisen lisäksi.

Hallitus ajaa siis Kiinan mallia: Kamerat valvovat kansalaisia kasvontunnistuksella, se missä olet ja missä olet ollut selviää passikuvasi avulla hetkessä.

Meille kerrotaan että näin tehdään törkeissä rikoksissa. Kun lupaus tietojen käytöstä on jo rikottu, kuka takaa ettei seuraavaksi tietojen käyttöä laajenneta lievempiin rikoksiin - ja jossain vaiheessa sitten tsekataan poliisimiehen exän mies kanssa.

Näin on käynyt poliisin muiden tietokantojen kanssa. Ei ole siis syytä olettaa ettei niin voisi käydä tulevaisuudessa entistä laajemmilla ja hyvin syvälle yksityisyyteen kajoavilla tietokannoilla.

Suojelupoliisin johtajat valvovat oman toimintansa laillisuutta
Supon toiminnan laillisuuden valvonta on myös osoittautunut hyvin kyseenalaiseksi. HS uutisoi, että Supon johtajat menevät virkavapaalle tarkistamaan oman organisaationsa toimintaa, ja voivat sen jälkeen palata takaisin johtamaann Supoa.

Eli ensin johdetaan tiedusteluorganisaatiota ja sitten siirrytään välillä viereiseen konttoriin tarkistamaan että tämän yksityisyyden kajoamiseen erityisoikeuksilla varustetun organisaation toiminta oli laillista.
Kaiken huipuksi sama tarkastaja vielä arvioi itse oman mahdollisen esteellisyytensä! Kun esteellisyys arvioidaan itse, ei ole yllätys että jopa näin outo järjestely on hyväksytty.

Kaikkein huolestuttavinta on, että tulevan laajan tiedustelun valvonta ollaan järjestämässä samalla ”tarkistetaan itse” mallilla.

Tämä kertoo järkyttävästä demokraattisen yhteiskunnan perusmekanismien kunnioituksen puutteesta maan johdossa: On sivuseikka, onko toiminta aitoa, kriittistä laillisuusvalvontaa.

Hallituksen esitykset tiedustelulaeiksi ovat saaneetkin raskasta kritiikkiä johtavilta oikeustieteilijöiltä. Lakeja säätävien poliitikkojen asenteesta kertoo, että kritiikin seurauksena he hyökkäsivät oikeustieteilijöiden uskottavuutta vastaan.

Lakien pitää kestää myös huono hallinto
Demokratian perusmekanismeihin liittyvät lait ovat voimassa yleensä pitkään. Siksi niiden pitää kestää karmeinkin mahdollnen vaalivoittaja ja poliisijohto. Ei riitä, että ne ehkä kestävät nykyisen kaltaisen hallinnon pyrkimykset demokratian heikentämiseen.

Siksi on oleellisen tärkeää, etteivät koko kansan yksityiselämän seurannan mahdollistavat lait mene läpi. Jos demokratiaa halveksuva hallinto pääsee valtaan ja saa haltuunsa historialliset tietokannat ja reaaliaikaisen tiedon kaikkien kansalaisten yksityiselämästä, voivat seuraukset olla karmeita.

Länsimaissakin on näkynyt viime vuosina hallituksia, joille demokratian perusarvot eivät ole rakkaita vaan peräti vihattavia. Kiina näyttää mallia siitä minkä Suomeen ehdotetut lait mahdollistavat: Kansalaisten arvoa totalitaarisele hallinnolle larvioidaan reaaliaikaisesti heidän liikkeidensä ja toimintansa perusteella.
Jos kansalaisen toiminta ei miellytä, poistetaan häneltä esimerkiksi oikeus ostaa juna- ja lentolippuja. Ja sosiaalisen median yhtiöt poistavat valtion käskystä henkilön tilit.

Pidetään suomi oikeusvaltiona!
Hallitus ajaa meille kansalaisten massavalvontaa, missä
1) Koko kansan biometriset tunnistetiedot vapautetaan poliisin käyttöön
2) Biometriset tunnisteet yhdistetään valvontakameraverkostoon
3) Järjestelmän tekniikalla voidaan seurata kenen tahansa kansalaisen liikkeitä
4) Toiminnan laillisuuden tarkastajina toimii tiedusteluorganisaation omia johtajia

Sanon ehdotukselle ei kiitos.

Haluan että Suomi pysyy demokraattisena oikeusvaltiona, jossa tälläiset lait eivät mene läpi.
Huhtikuun eduskuntavaaleissa ratkaistaan, jatkuuko demokratian heikentäminen vai tehdäänkö tuleva lainsäädäntö oikeusvaltion säilyttämiseksi ja vahvistamiseksi. Olen ehdolla Helsingissä.

http://petruspennanen.puheenvuoro.u...toman-yksityisyys-on-demokratian-tunnusmerkki
 
Sanoi bustanneensa. Perusteluja missä menin pieleen en ole nähnyt:).

Hyvä herra, minä teen työtäkin välillä ja ruokin perheeni! :cool:

Tarkastellaan nyt tätä keissiäsi:

Ulkomainen kumppani (esim. CIA-SAD/PAG) kertoo, että nyt pitäisi hieman selvittää erään ulkomailla työskentelevän suomalaisen aktivistin taustoja. Herra on töissä Amnestyssa .

Kerrot, että herra Amnesty työskentelee ulkomailla. Jos joku hänen viestiliikennettään seuraa, löytyy sieltä eikä tarvitse suomalaista käräjäoikeutta.

Eivät edes omat lähtökohdat täyty. Mihin kansallista turvallisuutta rikokseen tai erityiseen syyhyn epäillä sellaisesta, johon käräjäoikeustuomari antaisi luvan ja tiedusteluvaltuutettu hyväksyisi, hän Suomessa on syyllistynyt? Ei tipu eikä lirise, sorry vaan pojat.

Jatkossa valvonta on tällainen:

Supo.jpg



Naureskellaan tässä sitten banaanivaltioiden touhuille.

Ennen se kai oli presidentin poliisi, nyt sisäministerin. Kyse on sisäisestä tarkastuksesta. Sisäministeriön tehtävänä on ohjata hallinnonalansa virastoja, myös Supoa. Se edellyttää, että ministeriössä on ollut asiantuntemusta Supon toimialasta. Se on se asia, mikä laajenee todella paljon.

Sun tapa on niin provokatiivinen folio, ettei mitään rajaa. Miksi näin? Oletko sinäkin noita Piraatteja? :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan oikeasti. Vain poliitikko jankuttaa kuin Roope Luhtala. Minä en ole poliitikko. Pidän faktoista, en tahallisesta liioittelusta, valeskenaarioista, propagandasta, kaltevan pinnan argumentaatiosta. En lainkaan.

Jään tästä nyt vähäksi aikaa pois. En olisi kuvitellut, että foorumista tulee tässäkin aiheessa täysi Suomi24.
 
Luitkos tuon tämän päiväisen artikkelin?

Luotatko sinä että homma muuttuu? Oletko muuten katsonut, minkälaiset resurssit tämä valtuutettu on saamassa? Ja minkälaista "valvontaa" niillä resursseilla on ylipäätään mahdollista tehdä?

Ei kyse ole pelkästään valitun henkilön työmoraalista. Vuorokaudessa on 24 tuntia ja jos ei ole millä tarkistaa, niin sitten ei ole.

Minäpä lukaisin läpi tuon Eduskunnan lipareen ja valitettavasti luotan enemmän Suomen eduskunnan arvioon valvonnan luonteen ja määrän tarpeellisuudesta kuin Sinun, diipa-daapa alkaa ks. alkaen sivu 15:
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/ekj_1+2017.pdf

Ja mitä tulee mainitsemaasi esimerkkiin Amnesty-esimerkkiin suomalaisesta toimijasta ulkomailla: uskotko todellakin itsekään, että The Fourteen Eyes + Ruotsi - tarvitsisivat Suomen Supoa avuksi yhtään mihinkään tuollaisen mainitsemasi esimerkin kanssa?
Kumma ettei meillä ole kiinnostuttu tipan tippaa mitä kaikkea ruotsalaiset ja saksalaiset ovat meidän viestittelystämme jo muutaman vuosikymmenen lukeneet..:eek:
 
Viimeksi muokattu:
Minäpä lukaisin läpi tuon Eduskunnan Luotan enemmän Suomen eduskunnan arvioon kuin Sinun, ks. alkaen sivu 15.
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/ekj_1+2017.pdf

Ja mitä tulee mainitsemaasi esimerkkiin Amnesty-esimerkkiin suomalaisesta toimijasta ulkomailla: uskotko todellakin itsekään, että The Fourteen Eyes + Ruotsi - tarvitsisivat Suomen Supoa avuksi yhtään mihinkään tuollaisen mainitsemasi esimerkin kanssa?

Niin tuo pumaska koskee pääosin parlamentaarista valvontaa. Siinä ei valvota operatiivista toimintaa (pois lukien tiedusteluvaltuutetun raportti) joka on se olennainen asia. Tiedusteluvaltuutettu on se instanssi, joka tosiasiallisesti valvoo toiminnan lainmukaisuutta.

Tiedusteluvaltuutetun resursseiksi on suunniteltu 1 x valtuutettu + 2 x assistentti. Näillä sitten valvotaan 500 supolaista / x sataa operaatiota / x sataa oikeusistuinten päätöstä ja tehdään iso joukko lausuntoja eri tahoille. Minkä lisäksi tulee vielä sotilastiedustelu jonka valvonta kuuluu samalle henkilölle.

Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, niin tuollaisella resurssoinnilla ei tosiasiallisesti valvota yhtään mitään. Ja tuosta artikkelista voit lukea mikä on ministeriön korkeimpien virkamiesten suhtautuminen laillisuusvalvontaan. Siinä ei kansanedustajien kannat paljon paina. Ehkä on sinun mielestäsi ok mutta minun mielestäni ei.

Tuo Amnestyhomma oli vain esimerkki lain toiminnasta. Ei sen tarkoituskaan ole olla mikään kuvaus olemassa olevasta operaatiosta. Sinänsä meille on kyllä kerrottu että yksi lain syistä on saada kauppatavaraa myytäväksi muille maille. Joten kai meiltä sitten jotain on saatavissa.

Se mitä Saksa tai Ruotsi tekevät on niiden asia. Me emme sille mitään voi. Mutta omiin asioihimme voimme vaikuttaa.
 
Hyvä herra, minä teen työtäkin välillä ja ruokin perheeni! :cool:

Tarkastellaan nyt tätä keissiäsi:

Ulkomainen kumppani (esim. CIA-SAD/PAG) kertoo, että nyt pitäisi hieman selvittää erään ulkomailla työskentelevän suomalaisen aktivistin taustoja. Herra on töissä Amnestyssa .

Kerrot, että herra Amnesty työskentelee ulkomailla. Jos joku hänen viestiliikennettään seuraa, löytyy sieltä eikä tarvitse suomalaista käräjäoikeutta.

Eivät edes omat lähtökohdat täyty. Mihin kansallista turvallisuutta rikokseen tai erityiseen syyhyn epäillä sellaisesta, johon käräjäoikeustuomari antaisi luvan ja tiedusteluvaltuutettu hyväksyisi, hän Suomessa on syyllistynyt? Ei tipu eikä lirise, sorry vaan pojat.

Jatkossa valvonta on tällainen:

Katso liite: 27971





Ennen se kai oli presidentin poliisi, nyt sisäministerin. Kyse on sisäisestä tarkastuksesta. Sisäministeriön tehtävänä on ohjata hallinnonalansa virastoja, myös Supoa. Se edellyttää, että ministeriössä on ollut asiantuntemusta Supon toimialasta. Se on se asia, mikä laajenee todella paljon.

Sun tapa on niin provokatiivinen folio, ettei mitään rajaa. Miksi näin? Oletko sinäkin noita Piraatteja? :)

Esimerkki on toki provokatiivinen. Mutta täysin 100% kyseisen lain kirjaimen täyttävä. Viestintä ulkomailta suomeen on juuri se, mitä tässä siis saadaan seurata.

Lupa tulee varmasti tuollaisessa tapauksessa. Lähteenä epäilylle on luotettava ulkoinen kumppani. Rikosepäilyä ei tarvita. Lähdettä ei voida tarkemmin turvallisuussyistä spesifioida. Valvonta liittyy esimerkiksi epäilyyn, jossa paljastetaan tietoja jotka voivat haitata suomen rauhanturvaamisoperaatiota (tätä perustetta USA käytti Abu Ghraibin tapauksessa. Siitä sen otin) Sillä selvä. Ja kuten osoitin, tuomioistuimet eivät juuri koskaan kyseenalaista poliisin hakemia lupia. Se nyt vain on fakta.

Tuosta valvonnasta. Kuva on vaikuttava. Mutta mitä todellista käytännön valvontaa se pitää sisällään? Ainoa instanssi joka tekee laillisuusvalvontaa operatiivisella tasolla supossa tällä hetkellä on a) supon oma henkilöstö ja b) sisäministeriö. Ja kuten itse näit, fakta on, että sisäministeriön tarkastus on siis myös supon oman henkilökunnan tekemää. Asia, jota ministeri juuri piti kestämättömänä. Sisäistä valvontaa ei muutenkaan pidetä kovin luotettavana tapana valvoa tällaisia asioita. Tiedät tämän hyvin, mutta et sitä toki myönnä. Perustelu "pitää tuntea valvomansa asia" on kestämätön koska silloin kaikki valvonta jäisi valvottavalle. Tuo ei nyt vain toimi.

Tiedusteluvaltuutettu on jatkossa sitten instanssi joka voi tehdä aitoa valvontaa supossa. Mutta jos resurssit ovat se suunniteltu 1+2 niin tiedät itsekin että kyseessä ei ole mikään aito valvonta vaan pelkkä muodollisuus.

Nämä esittämäni asiat ovat faktoja siitä, miten asiat oikeasti menevät esimerkkien kanssa. Sinun faktasi ovat sitä miten asiat esitetään paperilla.

En ole piraatti. En heidän politiikkaansa oikein kannata (Petrus on 100% oikeassa kyllä kommentissaan tuossa) eikä oikein perhesuhteetkaan kestäisi piraattien kannattamista:rolleyes:.
 
Minua huvittaa Petruksen huoli "oikeusvaltiosta". Ovatko esimerkiksi Saksa, Sveitsi tai Ruotsi oikeusvaltiota? Niissä kun on voimassa Suomen tulevia lakeja sallivammat lait.

Ja minkämallinen tiedustelulakien paketti teille kelpaisi - vai kelpaisiko mikään?
 
Minua huvittaa Petruksen huoli "oikeusvaltiosta". Ovatko esimerkiksi Saksa, Sveitsi tai Ruotsi oikeusvaltiota? Niissä kun on voimassa Suomen tulevia lakeja sallivammat lait.

Ja minkämallinen tiedustelulakien paketti teille kelpaisi - vai kelpaisiko mikään?

Toki ne ovat oikeusvaltioita. Ei se, että tekee yhden typeryyden heti kaikkea romauta. Noissa maissa on jotkut asiat paremmin kuin meillä ja jotkut huonommin. Esimerkiksi näitä passitietoja ei noissa maissa rekisteröidä keskitetysti toisin kuin suomessa. Suomi ja Latvia olivat ainoat maat, jotka rekisteröivät biotunnisteet keskitetysti. Toinen esimerkki ovat kotietsinnät, joiden osalta suomen lainsäädäntö on oikeusvaltion periaatteiden vastainen.

Minkälainen laki olisi sitten "hyvä"? Puhutaan siis siviilitiedustelusta. Pari asiaa mitkä muuttaisin niin paketti sopisi minulle:

1. Ilmoitusvelvollisuus. Tiedustelusta on poikkeuksetta ilmoitettava sen kohteena olleelle luonnolliselle henkilölle joka on suomen kansalainen korkeintaan 6kk tiedustelun päättymisestä. Riippumatta siitä, oliko tiedustelu tarkoituksellista tai vahingossa tehtyä. Ei poikkeuksia.

2. Supon ja PV:n valvonta. Riittävät resurssit valvontaan. 1 x tiedusteluvaltuutettu 1 x apulaisjohtaja (paikalla oikeudessa etc.) 4 x it-alan asiantuntijoita. 4 x avustaja jotka voivat olla mukana tai toteuttaa itse fyysisiä yllätystarkastuksia molemmissa valvottavissa. 2 x assistentti / sihteeri. Riittävät tekniset järjestelmät (mm. automatisoidut valvontajärjestelmät valvottavan systeemeissä jne.)

3. Sanktiot lain rikkomisesta. Lain rikkomisesta normaali rangaistus lain mukaisesti ja välitön irtisanominen. Lisäksi tapauksessa jossa oikeusistuin tuomitsee jonkun lain rikkomisesta, syyte valvonnan hoitamatta jättämisestä kyseisen henkilön esimiehille ja sama sanktiokäytäntö.

4. Lakiin muutos laittomasti hankitun tiedustelutiedon käyttökiellosta toissijaisissa tapauksissa (ei tiedusteluun liittyvän tiedon kaksoiskäyttö). Tämä ei koske tiedustelulakia pelkästään. Suomessa viranomainen saa käyttää laittomasti hankkimaansa materiaalia oikeudessa. Tämä on länsimaisen oikeuskäsityksen vastaista ja kiellettyä monissa maissa mm. saksassa, englannissa ja USA:ssa.

Noilla päästäisiin nähdäkseni kohtuulliseen lopputulokseen. Jos liikaa ahdistaa, kohdan 4 voi jättää pois koska se ei liity pelkästään tiedusteluun. Slippery slopen estäminen lainsäädännöllä ei oikein onnistu (ja kyllä, siitä on pelkoa paljonkin tässä tapauksessa toisin kuin täällä jotkut väittävät) joten sitä ei tässä yhteydessä voi sen kummemmin pohtia.
 
No. 4 ei ole täysin totta enää, taisi tulla muutos vuonna 2016. Muuten tuo laittomasti hankitun aineiston käyttö ja Suomen kotietsintä ei ole mitenkään ihmeellinen: https://www.asianajajaliitto.fi/vie...hyodyntaa_toisessa_rikosprosessissa.9862.news

Epäilen vain, että löytyykö Suomesta sellaisia tiedusteluun perehtyneitä (SUPO:n ja PV:n kytkeytymättömiä) jotka oikeasti ymmärtäisivät sen valvonnasta jotain.
 
Se että kansalaisia valvotaan ole se ongelma (ainakaan sio), mutta millä estetään nämä poliitikot yms Kansalla on oikeustietää, juostaan Tehtaankadulle heti tai joku Ilkka K. minäkin tiedän asiasta seuraavaa, vaikka se ei sille kuuluisi pätkän vertaa.
 
No. 4 ei ole täysin totta enää, taisi tulla muutos vuonna 2016. Muuten tuo laittomasti hankitun aineiston käyttö ja Suomen kotietsintä ei ole mitenkään ihmeellinen: https://www.asianajajaliitto.fi/vie...hyodyntaa_toisessa_rikosprosessissa.9862.news

Epäilen vain, että löytyykö Suomesta sellaisia tiedusteluun perehtyneitä (SUPO:n ja PV:n kytkeytymättömiä) jotka oikeasti ymmärtäisivät sen valvonnasta jotain.

Mielenkiintoinen tuo EIT:n päätös. Kotietsinnän osalta ero on pitkälti siinä, että suomessa ei tarvita tuomioistuimen lupaa kotietsintään vaan poliisi voi milloin tahansa tehdä sellaisen itse omin lupineen. Tässä on iso ero moneen muuhun maahan nähden. Suomi on saanut useita rapsuja aiheesta ja 2014 oli pakko edes hieman muuttaa lakia oikeusperusteisempaan suuntaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kotietsintä

Mitä tulee osaaviin henkilöihin, niin ei varmaankaan osaavaa kaveria löydy hyllyltä. Mutta muutamassa kuukaudessa hyvät tiedot/taidot osaava ammattilainen kyllä oppii järjestelmän toiminnan. Kyse olisi vain alkuvaiheen haasteesta.

@Vääpeli onko kansalaisten valvonta iso huoli on mielipidekysymys:) Minusta on, jostain toisesta ei. Minua huolettaa se, mihin se johtaa ja mihin sillä oikeasti pyritään tulevaisuudessa. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että suurin huoli viranomaisilla on vakoilijoista tai teroista.
 
Mielenkiintoinen tuo EIT:n päätös. Kotietsinnän osalta ero on pitkälti siinä, että suomessa ei tarvita tuomioistuimen lupaa kotietsintään vaan poliisi voi milloin tahansa tehdä sellaisen itse omin lupineen. Tässä on iso ero moneen muuhun maahan nähden. Suomi on saanut useita rapsuja aiheesta ja 2014 oli pakko edes hieman muuttaa lakia oikeusperusteisempaan suuntaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kotietsintä

Mitä tulee osaaviin henkilöihin, niin ei varmaankaan osaavaa kaveria löydy hyllyltä. Mutta muutamassa kuukaudessa hyvät tiedot/taidot osaava ammattilainen kyllä oppii järjestelmän toiminnan. Kyse olisi vain alkuvaiheen haasteesta.

@Vääpeli onko kansalaisten valvonta iso huoli on mielipidekysymys:) Minusta on, jostain toisesta ei. Minua huolettaa se, mihin se johtaa ja mihin sillä oikeasti pyritään tulevaisuudessa. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että suurin huoli viranomaisilla on vakoilijoista tai teroista.
Ymmärrän pointtisi täydellisesti... Vaalivoittoon Vihreät, Vassarit yms, niin johan lakia aletaan soveltamaan aika mielenkiintoisesti....
 
Ymmärrän pointtisi täydellisesti... Vaalivoittoon Vihreät, Vassarit yms, niin johan lakia aletaan soveltamaan aika mielenkiintoisesti....

Niin. Taisin joskus aiemmin kirjoittaa siitä että meillä on ollut punainen valpo ja valkoinen valpo eikä mikään takaa ettei voi tulla vihreää supoa. Saattaa täälläkin jollain alkaa hieman mieli muuttua jos supon pääjohtajana olisi esim. Elina Grundström tai Paavo Arhinmäki.

Vihapuhepoliisi meillä jo on...
 
Niin. Taisin joskus aiemmin kirjoittaa siitä että meillä on ollut punainen valpo ja valkoinen valpo eikä mikään takaa ettei voi tulla vihreää supoa. Saattaa täälläkin jollain alkaa hieman mieli muuttua jos supon pääjohtajana olisi esim. Elina Grundström tai Paavo Arhinmäki.

Täydellistä lakia ei ole, jos dystopiaan siirrytään. Mitkä tahansa lait mahdollistavat -tarvittaessa- hartaan perseilyn kansalaisia kohtaan. Eli dystopian torjunta täytyy hoitua muuten kuin jättämällä lakeja säätämättä.

Minua huolettaa tätä ao. lakipakettia enemmän tietyt pyrkeet lisätä kansalaisten toistensa valvomista, josta on ollut jotain pieniä merkkejä. Kuten nyt vaikka: ilmianna vihapuhe jne. eli kehotetaan tunnistamaan vihapuhe, jota ei ole edes laissa.....mietihän hetki. Kansalaisten keskinäinen kyräily hajottaa yhteisöt tehokkaammin kuin kahdeksan kilon kasapanos kusiaispesän. Tai että vähänkään omasta poikkeava mielipide aiheuttaa erilaisten leimakirveiden ahkeran lennättelyn.

Minusta sinun pitää esittää kysymys: miten torjua dystopia? Tai edes pyrkeet sellaiseen?
 
En yllättyisi, mikäli ideat olisi tulleet syvältä punaisesta, mutta kun... MIKSI?

Miksi? Koska ihmiset ovat alkaneet kyselemään onko tämä suunta nyt se Oikea suunta. Onko globalisaatio se juttu? Onko se, että työntekijöille tarjotaan globaalia kilpailua ja huonontuvia palkkoja ja omistajille kasvavia osinkoja globalisaation hyötynä oikeasti hyödyllinen asia? Onko integraatio oikeasti kaikkien etu? Onko kansainvaellus ja sen seuraukset oikeasti luonnonvoima joka on vain hyväksyttävä?

Siitä tuossa on kyse. Tai ainakin siltä näyttää. Jos päättäjien puheita kuuntelee niin turvallisuusuhka numero 1 ei suinkaan ole terrorismi tai kansainvaellukset vaan vihapuhe ja nationalismi ja xenofobia. Ja tietenkin Putin joka on sotkeutunut jokaiseen ikävään asiaan mitä maailmassa on tapahtunut. Ennen kaikkea jokaiseen hiemankaan kansallismielisyydestä ja nationalismista vihjaavankin puolueen toimintaan täältä etelänavalle. Puhumattakaan naisten nipistelystä Kölnin asemalla.

Ei tämä ole punainen tai valkoinen kysymys. Tämä on globalisaatio ja halpatyö vs. nationalismi kysymys.

@baikal dystopian voi estää vain jos tunnistetaan se, mikä dystopiaan pyrkii. Valitettavasti "tolkun enemmistö" tunnistaa sen aina vasta siinä vaiheessa kun asiat ovat jo tapahtuneet. Ja sitten korjaaminen ei onnistu enää ihan helposti. Mutta Kaptahin sanoin: "Näin on, on ollut ja tulee aina olemaan":).
 
Miksi? Koska ihmiset ovat alkaneet kyselemään onko tämä suunta nyt se Oikea suunta. Onko globalisaatio se juttu? Onko se, että työntekijöille tarjotaan globaalia kilpailua ja huonontuvia palkkoja ja omistajille kasvavia osinkoja globalisaation hyötynä oikeasti hyödyllinen asia? Onko integraatio oikeasti kaikkien etu? Onko kansainvaellus ja sen seuraukset oikeasti luonnonvoima joka on vain hyväksyttävä?

Siitä tuossa on kyse. Tai ainakin siltä näyttää. Jos päättäjien puheita kuuntelee niin turvallisuusuhka numero 1 ei suinkaan ole terrorismi tai kansainvaellukset vaan vihapuhe ja nationalismi ja xenofobia. Ja tietenkin Putin joka on sotkeutunut jokaiseen ikävään asiaan mitä maailmassa on tapahtunut. Ennen kaikkea jokaiseen hiemankaan kansallismielisyydestä ja nationalismista vihjaavankin puolueen toimintaan täältä etelänavalle. Puhumattakaan naisten nipistelystä Kölnin asemalla.

Ei tämä ole punainen tai valkoinen kysymys. Tämä on globalisaatio ja halpatyö vs. nationalismi kysymys.

@baikal dystopian voi estää vain jos tunnistetaan se, mikä dystopiaan pyrkii. Valitettavasti "tolkun enemmistö" tunnistaa sen aina vasta siinä vaiheessa kun asiat ovat jo tapahtuneet. Ja sitten korjaaminen ei onnistu enää ihan helposti. Mutta Kaptahin sanoin: "Näin on, on ollut ja tulee aina olemaan":).
Kannattaa muistaa että muutos lähtee pienestä ihmisjoukosta ja jos muutoksella on kannatusta niin siitä tulee valtavirtaa...:unsure:
 
Back
Top