Uutisia Venäjältä

Oho, prkl :p

Venäläinen hävittäjä putosi lentotukialukselta
Admiral Kuznetsov menetti kuukauden sisällä jo toisen koneen.

5.12.2016 klo 15:00päivitetty 5.12.2016 klo 20:00
13-3-9244558.jpg

Lentotukialus Admiral Kuznetsov. Kannella näkyy Suhoi Su-33 ja MiG-29 -hävittäjiä.Norjan ilmavoimat / EPA
Venäläinen Suhoi Su-33 -hävittäjä on pudonnut Välimereen. Kone tuhoutui yrittäessään laskeutua lentotukialus Admiral Kuznetsovin lentokannelle.

Venäjän puolustusministeriön mukaan turma johtui laskeutuvien koneiden vauhdin pysäyttävän vaijerin katkeamisesta.

Suhoin lentäjä pelastautui heittoistuimella ja hänet saatiin turvaan.

Kyseessä oli jo toinen kerta kuukauden kuluessa, kun Admiral Kuznetsovin lentokone tuhoutuu. Marraskuun 15. päivä Mig-29K-tyyppinen hävittäjä putosi mereen laivan lähellä. Venäjän puolustusministeriön mukaan syynä oli tekninen vika.

Lentotukialuksen toiminta jatkuu. Alus saapui Syyrian edustalle lokakuun lopussa. Aluksella olevat hävittäjäkoneet tekevät ilmaiskuja kapinallisia ja Isis-terrorijärjestöä vastaan Syyriassa maan omien ilmavoimien tukena.

Lähteet: Reuters, Tass, AFP

http://yle.fi/uutiset/3-9335676
 
Netti lagaa, taas tuplat. Sorry.
 
Viimeksi muokattu:
Suuri maa...suuret tolranssit... :)
 
Venäjä perui harjoitukset Välimerellä SU-33 -onnettomuuden vuoksi.

Russian air force cancels exercise because of accident

The Russian Air Force announced the cancellation of its exercise because of an accident. A fighter plane was getting ready to land on an aircraft carrier when suddenly it crashed into the vessel. The exercise was expected to disrupt Israel's flight schedule.

Israel's flight schedule is back in order since the Russian Air Force announced that it canceled its exercise because of an accident.


The Russian Air Force announced yesterday that it plans to perform a surprise exercise above the Mediterranean Sea. As part of the exercise, aircraft were to land on and take off from the Admiral Kuznetsov aircraft carrier.

russian2_051216.jpg

The Admiral Kuznetsov aircraft carrier Photo Credit: WorldwideAircraftCarriers4\Channel 2 News


The planned airspace for the exercise crossed civilian air routes that affect Israel's flight schedule. However, this morning, a fighter plane was getting ready to land on the aircraft carrier but suddenly crashed into it. This caused the Russians to announce the cancellation of the exercise.

http://www.jerusalemonline.com/news...exercise-cancelled-aerial-chaos-is-over-25167
 
Tätä sietäisi tonkia hieman tarkemmin.

http://yle.fi/uutiset/3-9341147
8.12.2016 klo 15:16päivitetty 8.12.2016 klo 15:16

"Venäläinen uutissivusto: Venäjältä salakuljetettu aseiden osia Suomen kautta maailmalle
Kymmenien miljoonien salakuljetuserät ovat liikkuneet Suomen läpi kolmen vuoden ajan. Päätekijä houkuteltiin Suomesta Venäjälle, jossa hänet pidätettiin. Suomen viranomaiset eivät kommentoi väitettyä salakuljetusta.

Venäläisen 47news.ru (siirryt toiseen palveluun)-uutissivuston mukaan Venäjältä on salakuljetettu Suomen kautta maailmalle suuria määriä aseiden osia.

Kaakkoisrajan rajanylityspaikkojen kautta olisi kulkenut esimerkiksi venäläisten Su-27-hävittäjien moottoreiden osia. Osat olisi varastettu asetehtailta eri puolilta Venäjää ja toimitettu Suomen kautta kolmansiin maihin. Uutissivuston mukaan kohdemaita ovat olleet esimerkiksi Kiina, Intia, Singapore, Peru ja Arabiemiraatit.

Aseiden osien hinnat ovat liikkuneet 20 000–30 000 eurossa. Salakuljetus on ollut käynnissä kolmen vuoden ajan, ja myyntiä on ollut noin 70 miljoonaa euroa vuodessa. Moskovassa tehdyissä kotietsinnöissä on löytynyt aseiden osia noin 35 miljoonan euron arvosta. Salakuljetusvyyhdestä tutkitaan yli kymmentä henkilöä. Uutissivuston mukaan päätekijäksi epäilty, Suomessa asunut 44-vuotias venäläismies houkuteltiin äskettäin Venäjälle, minkä jälkeen hänet pidätettiin.

News47.ru-sivuston toimittajan Viktor Smirnovin mukaan tiedot salakuljetustutkinnasta on saatu useista eri venäläisistä viranomaislähteistä, kuten esimerkiksi turvallisuuspalvelu Fsb:stä, tullista, Viipurin tuomioistuimesta, rajavartiolaitokselta ja syyttäjälaitoksen tutkintakomiteasta.

– Tätä on tutkittu ainakin puoli vuotta, Smirnov kertoo.

Suomen tulli ei kommentoi venäläistietoja. Rikostorjuntapäällikö Hannu Sinkkonen sanoo, että Suomen viranomaiset eivät myöskään kommentoi, ovatko he antaneet virka-apua tapauksen selvittämiseksi. Sinkkosen mukaan kyseessä on Venäjän viranomaisten käynnistämä tutkinta.

– Suomen tullilla ei ole tutkintaa menossa tämän asian johdosta, Sinkkonen sanoo."
 
Uutissivuston mukaan kohdemaita ovat olleet esimerkiksi Kiina, Intia, Singapore, Peru ja Arabiemiraatit.
Suomen kautta Kiinaan? Intiaan? Onko siihen joku syy että ne piti tänne päinvastaiseen suuntaan lähettää, eikä niinku samantein kohdemaata kohti? Yrittivät maksimoida kiinnijäämisriskin? Millainen nero tuotakin operaatiota pyöritti? o_O
Edit: Vai sekö se idea olikin että viimeisenä odottavat että ne varastetut osat Suomeen päin lähtisi? Silti... itse karttaisin länsimaisia tulleja parhaani mukaan.
 
Suomen kautta Kiinaan? Intiaan? Onko siihen joku syy että ne piti tänne päinvastaiseen suuntaan lähettää, eikä niinku samantein kohdemaata kohti? Yrittivät maksimoida kiinnijäämisriskin? Millainen nero tuotakin operaatiota pyöritti? o_O

Sepä se - miksi juuri Suomen kautta ja kenelle? Mitä osia: rautaa ja/vai softaa? Onko Suomi tiennyt asiasta ja, *kröhöm* , inventoinut kuljetukset?
 
Sepä se - miksi juuri Suomen kautta ja kenelle? Mitä osia: rautaa ja/vai softaa? Onko Suomi tiennyt asiasta ja, *kröhöm* , inventoinut kuljetukset?
En usko - heidän tuntemansa tai muuten lahjomaan pystyneensä rajavartija(t) vaan ovat sattuneet olemaan juuri meidän rajalla töissä. Jonkun toisen porukan vastaava logistiikkaketju liikuttanee MiGien varaosia Kiinan kautta Eurooppaan juuri nytkin.
 
En usko - heidän tuntemansa tai muuten lahjomaan pystyneensä rajavartija(t) vaan ovat sattuneet olemaan juuri meidän rajalla töissä. Jonkun toisen porukan vastaava logistiikkaketju liikuttanee MiGien varaosia Kiinan kautta Eurooppaan juuri nytkin.

Kietaisenpa pari kolme kierrosta Remeksen Ilkalta lainattua työsuhdefoliota pään ympärille, ja spekuloin seuraavaa:

Salakuljetus on sisältänyt jotain sellaista, jolla on tiedusteluarvoa jollekin muulle kuin Suomelle. Suomi on ollut kauttakulkumaana mukana hankkeessa, jotta Suomi kerää ja jakaa tiedustelutietoa ja saa sitä jatkossakin vaihtokauppana takaisin.
 
Kietaisenpa pari kolme kierrosta Remeksen Ilkalta lainattua työsuhdefoliota pään ympärille, ja spekuloin seuraavaa:

Salakuljetus on sisältänyt jotain sellaista, jolla on tiedusteluarvoa jollekin muulle kuin Suomelle. Suomi on ollut kauttakulkumaana mukana hankkeessa, jotta Suomi kerää ja jakaa tiedustelutietoa ja saa sitä jatkossakin vaihtokauppana takaisin.


Lisään tähän vielä sellaisen aspektin, kuin Venäjän armeijan mädäntyneen logistiikan. Pari vuotta sitten linkkasin siitä laajan uutisen. Se on unohtunut,koska Venäjän oma propaganda hehkuttaa myös huoltoa ja logistiikkaa jokaisen suurharjoituksen jälkeen. Uutinen käsitteli laajalti täysin raunioina ja romua olevaa armeijan huoltoa. Korruptio oli joka portaassa syvällä, ja nämä Suomen kautta meneet osat liittynevät tähän myös. Riippumatta mitä Rt sanoo,en usko että armeijan logistiikka on mitään muuta kuin suurta hämäräbisnestä.Ties vaikka jopa ruuat lähtevät.
 
Lisään tähän vielä sellaisen aspektin, kuin Venäjän armeijan mädäntyneen logistiikan. Pari vuotta sitten linkkasin siitä laajan uutisen. Se on unohtunut,koska Venäjän oma propaganda hehkuttaa myös huoltoa ja logistiikkaa jokaisen suurharjoituksen jälkeen. Uutinen käsitteli laajalti täysin raunioina ja romua olevaa armeijan huoltoa. Korruptio oli joka portaassa syvällä, ja nämä Suomen kautta meneet osat liittynevät tähän myös. Riippumatta mitä Rt sanoo,en usko että armeijan logistiikka on mitään muuta kuin suurta hämäräbisnestä.Ties vaikka jopa ruuat lähtevät.

Arviona on ollut 30%. Ja sellaisesta jossa "kasakka saa helposti jotain irti" on ollut jopa 50%.
 
Tätä sietäisi tonkia hieman tarkemmin.

http://yle.fi/uutiset/3-9341147
8.12.2016 klo 15:16päivitetty 8.12.2016 klo 15:16

"Venäläinen uutissivusto: Venäjältä salakuljetettu aseiden osia Suomen kautta maailmalle
Kymmenien miljoonien salakuljetuserät ovat liikkuneet Suomen läpi kolmen vuoden ajan. Päätekijä houkuteltiin Suomesta Venäjälle, jossa hänet pidätettiin. Suomen viranomaiset eivät kommentoi väitettyä salakuljetusta.

Venäläisen 47news.ru (siirryt toiseen palveluun)-uutissivuston mukaan Venäjältä on salakuljetettu Suomen kautta maailmalle suuria määriä aseiden osia.

Kaakkoisrajan rajanylityspaikkojen kautta olisi kulkenut esimerkiksi venäläisten Su-27-hävittäjien moottoreiden osia. Osat olisi varastettu asetehtailta eri puolilta Venäjää ja toimitettu Suomen kautta kolmansiin maihin. Uutissivuston mukaan kohdemaita ovat olleet esimerkiksi Kiina, Intia, Singapore, Peru ja Arabiemiraatit.

Aseiden osien hinnat ovat liikkuneet 20 000–30 000 eurossa. Salakuljetus on ollut käynnissä kolmen vuoden ajan, ja myyntiä on ollut noin 70 miljoonaa euroa vuodessa. Moskovassa tehdyissä kotietsinnöissä on löytynyt aseiden osia noin 35 miljoonan euron arvosta. Salakuljetusvyyhdestä tutkitaan yli kymmentä henkilöä. Uutissivuston mukaan päätekijäksi epäilty, Suomessa asunut 44-vuotias venäläismies houkuteltiin äskettäin Venäjälle, minkä jälkeen hänet pidätettiin.

News47.ru-sivuston toimittajan Viktor Smirnovin mukaan tiedot salakuljetustutkinnasta on saatu useista eri venäläisistä viranomaislähteistä, kuten esimerkiksi turvallisuuspalvelu Fsb:stä, tullista, Viipurin tuomioistuimesta, rajavartiolaitokselta ja syyttäjälaitoksen tutkintakomiteasta.

– Tätä on tutkittu ainakin puoli vuotta, Smirnov kertoo.

Suomen tulli ei kommentoi venäläistietoja. Rikostorjuntapäällikö Hannu Sinkkonen sanoo, että Suomen viranomaiset eivät myöskään kommentoi, ovatko he antaneet virka-apua tapauksen selvittämiseksi. Sinkkosen mukaan kyseessä on Venäjän viranomaisten käynnistämä tutkinta.

– Suomen tullilla ei ole tutkintaa menossa tämän asian johdosta, Sinkkonen sanoo."

HS puhui "aseista", mutta venäläinen media ainakin Pulkin mukaan puolustustarvikkeiksi luettavista (moottorin) osista "деталей военного назначения".
 
Kietaisenpa pari kolme kierrosta Remeksen Ilkalta lainattua työsuhdefoliota pään ympärille, ja spekuloin seuraavaa:

Salakuljetus on sisältänyt jotain sellaista, jolla on tiedusteluarvoa jollekin muulle kuin Suomelle. Suomi on ollut kauttakulkumaana mukana hankkeessa, jotta Suomi kerää ja jakaa tiedustelutietoa ja saa sitä jatkossakin vaihtokauppana takaisin.

Niinpä. Osia voi päätyä vaikka nelikirjaimisen liiton kanssa suhteissa oleville maille joilla on niitä tarvitsevaa kalustoa. Niissä venäläis/gibraltarilais/kyproslais jne -omistuksessa olevissa aidatuissa halleissa voi olla välivarastoituna muutakin kuin iskuosaston perustamistarpeet. :cool:
 
Eikö noiden varastojen avauksen jälkeen siellä ollut henkilövaihdoksia? Kiva jos kuluvat osat puuttuvat systemaattisesti. Ja toki ne helposti liikkuvat.
 
Suomen kautta Kiinaan? Intiaan? Onko siihen joku syy että ne piti tänne päinvastaiseen suuntaan lähettää, eikä niinku samantein kohdemaata kohti? Yrittivät maksimoida kiinnijäämisriskin? Millainen nero tuotakin operaatiota pyöritti? o_O
Edit: Vai sekö se idea olikin että viimeisenä odottavat että ne varastetut osat Suomeen päin lähtisi? Silti... itse karttaisin länsimaisia tulleja parhaani mukaan.

Voisiko tämä liittyä siihen, että ainakin Intialla on ollut aika ajoin vaikeuksia saada varaosia venäläisperäiseen kalustoonsa?
 
Liittyisikö tämä jo aikoinaan uutisoituun Ukrainaan meneviin SU-27:n osiin....muistan taatusti tämän. Takuuvarmasti vuosia sitten..reality-TV:n Poliisi- tai tullijuttuja.

Ei vielä ole vodka hapattanut vaan olut marinoidut muistin.
 
Lisään tähän vielä sellaisen aspektin, kuin Venäjän armeijan mädäntyneen logistiikan. Pari vuotta sitten linkkasin siitä laajan uutisen. Se on unohtunut,koska Venäjän oma propaganda hehkuttaa myös huoltoa ja logistiikkaa jokaisen suurharjoituksen jälkeen. Uutinen käsitteli laajalti täysin raunioina ja romua olevaa armeijan huoltoa. Korruptio oli joka portaassa syvällä, ja nämä Suomen kautta meneet osat liittynevät tähän myös. Riippumatta mitä Rt sanoo,en usko että armeijan logistiikka on mitään muuta kuin suurta hämäräbisnestä.Ties vaikka jopa ruuat lähtevät.
Jokin aika sitten luin erään Tsetseniassa varusmiehenä palvelleen venäläissotilaan kirjan. Siinä kuvailtiin kuinka eräs heppu (oiskohan ollut joku huollon aliupseeri) jäi kiinni siitä, että oli myynyt/toimittanut aseita ja/tai ammuksia ulkopuolisille (eli käytännössä tsetseenisisseille) suoraan tukikohdasta. Ja tästähän seurasi, että heppu joutui tyyliin ruoskittavaksi - tai ainakin aika pahasti piestyksi ja nöyryytetyksi - koko yksikön edessä. Pieksämisessä ja nöyryyttämisessä ei varsinaisesti ollut kuitenkaan mitään erikoista, ottaen huomioon että simputtaminen oli tuohon aikaan aika helvetin brutaalia venäjän armeijassa, kirjassakin kuvailtuna.

Näin venäjällä siis parisenkymmentä vuotta sitten.
 
Kansalaistason aktivismia Venäjällä.

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/227552-kauhuhistoria-ei-anna-unohtaa-itseaan

Muuan mies selvitti Stalinin terrorissa murhatun sukulaisensa murhaajat (siis sen ketkä painoivat liipaisinta). Ennen tätä ainoastaan ylätason kihojen syyllisyys on ollut esillä (Stalikka, Berija ym.). Terrorin massiivisesta mittakaavasta johtuen yksilötason tapausten selvittämistä on pidetty lähes mahdottomana. Tapaus on herättänyt Venäjällä nimenomaan kansalaistasolla keskustelua. Ja juuri samaan aikaan taitaa Putte suunnitella Stalinille uusien patsaiden pystyttämistä.
 
Back
Top