Uutisia Virosta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt on Viron rajalla ruuhkaa - passintarkastus Obaman vierailun vuoksi
Tiistai 26.8.2014 klo 10.39 (päivitetty klo 11.18

Viro palauttaa rajatarkastukset hetkellisesti myös Schengen-alueen matkustajille, eli myös suomalaisille, elo-syyskuun vaihteessa.

Syynä on Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman valtiovierailu maahan 3. syyskuuta. Tiukennetut rajatarkastukset alkavat elokuun 31. päivä kello 14 ja päättyvät syyskuun 3. päivä puoliltaöin.

Kaikilta Viroon matkustavilta tarkastetaan matkustusasiakirja, joka voi olla joko passi tai henkilökorttilain mukainen kuvallinen henkilökortti. Esimerkiksi ajokortti ei ole hyväksyttävä matkustusasiakirja.

- Matkustajilta saatetaan kysyä myös maahantulon tarkoitusta sekä matkan syytä, sanoo rajatarkastusupseeri Mikko Mustajärvi Suomenlahden merivartiostosta.

Ilman asianmukaista matkustusasiakirjaa matkustava käännytetään maasta, ja hän syyllistyy lievään valtiorajarikokseen. Tarkastuksia tehdään erityisesti laivalla tai lentokoneella Viroon saapuville matkustajille.

STT

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014082618604385_ul.shtml


Ei siinä mitään, kyllä tieto on tarpeen, mutta se miten STT sen kertoo ärsyttää suuresti.:mad:

On ne vain hauskoja nämä, että STT päättää aina ihan kaikki tiedotteensa ikävähköön uhkailunomaiseen kappaleeseen. STT on Suomen toimituksista surkein ja huonoin tekstin päättävän kappaleen laatija.

"Ilman asianmukaista matkustusasiakirjaa matkustava käännytetään maasta, ja hän syyllistyy lievään valtiorajarikokseen. Tarkastuksia tehdään erityisesti laivalla tai lentokoneella Viroon saapuville matkustajille."

Tuon voi kyllä tulkita uhkailuksi ja varoittavaksi sävyksi, että kansa kyykkyyn ja totelkaa isoveljen määräyksiä. Olkaa nöyriä ja maksakaa veroja ja pullikoitsijat syyllistyvät rikokseen. Mikä ihmeen vallan sylikoira tämä STT on. STT on kuin se olisi itse asettanut itsensä jonkinlaiseksi virkavallan määräysten kovistelevaksi välittäjäksi tietoisena siitä, että se on ärsyttävä. STT varmaan tietoisesti sabotoi tällä tavalla viranomaisten imagoa. Siis STT käyttää virallisen sävyistä tekstiä kopioivaa sävyä, jossa on ripaus uhkailevaa sävyä. Siis tämä tälläinen kansan hallintatapa on erittäin ärsyttävä.

Suomi on vapaiden ihmisten maa, jossa kopean ylimielisen ja uhkailevan sävyn käyttäminen kansan suuntaan on iso virhe.
 
Viimeksi muokattu:
Luhamaan raja-asemalla kidnapattiin virolainen suojelupoliiisin virkamies Venäjän puolelle tänää kello 9 aikaan, fyysistä voimaa käyttäen ja aseen uhalla.

Ennen kidnappausta häirittiin radiopuhelinliikennettä, käytettiin savukranaattia.

http://www.delfi.ee/news/paevauudis...edal-pantvangi-ja-viidi-venemaale?id=69681145

http://www.delfi.ee/news/paevauudis...edal-pantvangi-ja-viidi-venemaale?id=69681145

http://uudised.err.ee/v/eesti/44a48b5d-be27-4354-9298-7112e721a7be

Ja kuten asiaan kuuluu niin ko. sivut on todella todella hitaalla...
Lehdistötilaisuus klo 17.
Lisätietoja?
 
Viro kutsuu Suomen mukaan Naton koulutuskeskuksen toimintaan:
Viro kutsuu Suomen osallistumaan Viroon perustettavan Nato-maiden ilmavoimien koulutuskeskuksen toimintaan, kertoo uutistoimisto BNS.

Kutsun esitti Viron puolustusvoimien komentaja Riho Terras suomalaisen kollegansa Jarmo Lindbergin Viron-vierailun yhteydessä.

Terrasin mukaan Suomi on Virolle tärkeä yhteistyökumppani, vaikka Suomi ei olekaan sotilasliitto Naton jäsen.
 
Viro kutsuu Suomen mukaan Naton koulutuskeskuksen toimintaan:

Tuohan vaikuttaa aika fiksulta yhteistyöltä, kun kyseessä nimenomaan (Nato-maiden) ilmavoimien koulutuskeskus. Patriahan on yritellyt kehitellä pilottikoulutuksesta bisnestä, en tiedä onko tuossa mitään aasinsiltaa, mutta täältä voi olla paljonkin annettavaa naapurille tuollaisen keskuksen kehittämiseen, varsinkin kun ei itsellään ole hyviä tai huonoja ilmavoimia ollenkaan. Ja Suomelle puolestaan hyvä olla tuolla mukana hyörimässä, nuokin käytävät ja kahvihuoneet osana suurta suhdetoiminnan verkostoa samanhenkisten maiden sotilashenkilöstön kanssa... vaikka oltaisiin/varsinkin jos ei olla Natossa. (Vahva oma puolustus pitää olla i alla fall yms jne, mutta yksin ei ole hyvä olla. Oikein mukava lukea aina tällaisia pikku-uutisia.)

Mikäs on foorumin ajantasaisempien sotailmailijoiden näkemys? Onko vielä näkynyt mitään mielenkiintoisia aiheeseen liittyvää alan julkaisuissa tms?
 
Ilmavoimien koulutuskeskus maahan, jolla ei ole ilmavoimia. Kuulostaa todella fiksulta hankkeelta. :rolleyes:
 
Eikös ne höyry-Hawkit joita ei modernisoitu ole jäämässä tarpeettomiksi ja joutaviksi? Jospa tuolla verukkeella saataisiin vaikka Patria lunastamaan ja päivittämään ne omilla, PV:ltä nyhdetyillä voittorahoillaan ja tarjoamaan NATO-maille markkinahintaista lentokoulutusta? Samalla ikään kuin vahingossa Baltiaan muodostuisi ihan oikeasti olemassaoleva, jos kuitenkin pieni ilmavoima. Etenkin jos tuonne löytyisi vielä joku modattu MiG-21 tai Draken tms. agressoriroolia vetämään...

Okei, herättäkää mut. :D
 
Anteeksi, tarkoitin siis taistelukoneilla varustettua ilmavoimaa. Liettuahan on tuolla puolella Viroa isompi tekijä ainokaisella L-39:ään... :salut:
 
VMP! Viro on kaksi kertaa suurempi sotilasmahti, piste!

Et sitten tarkistanut Wikipediaa?
Tarkistin. Liettualla on yksi harjoitushävittäjä taisteluvahvuudessa, Virolla nolla. Varsinaisia hävittäjiä, saati sitten pommittajia, ei ole kummallakaan.

Mitään muiden aselajien vahvuuksia en edes yrittänyt verrata. Muutenkin luulin että tuon kyllä olisi ymmärtänyt vitsillä letkautetuksi. Siinä sulle! :-P
 
Liettualla on yksi harjoitushävittäjä taisteluvahvuudessa, Virolla nolla. Varsinaisia hävittäjiä, saati sitten pommittajia, ei ole kummallakaan.

Mitä käytät lähteenä noille "taisteluvahvuuksille"?
 
Sitä mistä kysyit, tarkistinko. Vastasin että tarkistin, mutta leikkasit sen pois lainauksestasi.

Ok, en tajunnut yhteyttä, mutta miten ihmeessä saat sitten Liettualle isomman konemäärän? Millä (englanninkielisellä) termillä tuo taisteluvahvuus löytyy? Minä en sieltä löydä mitään termillä "strength".

Vai päätitkö sivun ylälaidan "aircraft flown" kohdan olevan sama kuin taisteluvahvuus? Jos näin tapahtui, niin sitten kannattaa tarkistaa artikkelia vähän pidemmältä (esimerkiksi se linkkaamani kohta, jonka olen kopioinut alle ja alleviivannut ja suurentanut oleellisen). Jos vetoat siihen, että ne vain ovat listoilla, mutta niillä ei lennetä, kerron niillä lennetyn tänäkin kesänä Virossa (juurikin L-39 ja AN-2), vaikka niitä ei artikkelin kohdasta "aircraft flown" löydykään (kts. alempi lainaus).

Liettuan luettelossa on vain yksi L-39.

Aircraft and equipment

Main articles: List of historic Estonian Air Force aircraft and PTO-4

The modern Estonian Air Force has been rebuilding the destroyed military infrastructure since 1994 when the last Russian Army units left Estonia. Most of the funds were directed to the Ämari military airfield which was completed in 2011. Due to the lack of modern and developed military aviation infrastructure the Estonian Air Force development has been very slow.


Equipment:

  • Robinson R44 helicopters - 4
  • Antonov An-2 utility aircraft
  • Aero L-39C Albatros jet trainer - 2

http://en.wikipedia.org/wiki/Estonian_Air_Force#Aircraft_and_equipment

In celebration of the 95th anniversary of the Estonian Air Force, an international air show was organised at the Ämari Air Force Base, with flight demonstrations from top pilots as well as a display of aircraft from nine NATO allied and partner nations.

F-16 fighters from Belgium, Denmark, the Netherlands, UK Eurofighter Typhoons, Swedish Saab JAS 39 Gripens as well as Polish fighter MiG-29 demonstrated their capabilities.

The Polish flight group Orlik gave an air aerobatic show with seven PZL-130s. Flights from Estonian L-410, L-39, An-2 planes as well as R-44 and AW-139 helicopters, a Latvian Mi-17 helicopter and a Lithuanian L-39 jet were also flying by.

http://estonianworld.com/security/10-pictures-estonian-air-force-95th-anniversary-air-show/
 
Ok, en tajunnut yhteyttä, mutta miten ihmeessä saat sitten Liettualle isomman konemäärän? Millä (englanninkielisellä) termillä tuo taisteluvahvuus löytyy? Minä en sieltä löydä mitään termillä "strength".

Vai päätitkö sivun ylälaidan "aircraft flown" kohdan olevan sama kuin taisteluvahvuus? Jos näin tapahtui, niin sitten kannattaa tarkistaa artikkelia vähän pidemmältä (esimerkiksi se linkkaamani kohta, jonka olen kopioinut alle ja alleviivannut ja suurentanut oleellisen). Jos vetoat siihen, että ne vain ovat listoilla, mutta niillä ei lennetä, kerron niillä lennetyn tänäkin kesänä Virossa (juurikin L-39 ja AN-2), vaikka niitä ei artikkelin kohdasta "aircraft flown" löydykään (kts. alempi lainaus).

Liettuan luettelossa on vain yksi L-39.

Ok, myönnetään, en lukenut noita lähteitä ihan akateemisella tarkkuudella. Jostakin syystä kännykkäkin avasi sivun alkuun eikä linkkaamaasi kohtaan. Mutta löysinpäs alkuperäisen lähteeni sille ajatukselle että tuo Liettuan L-39ZA olisi nimenomaan taistelukäyttöön jyvitetty kone ja pelkkään harjoitteluun olisi kaksi C:tä: tämän postaajaan sinäkin kai luotat. ;)
Ja nyt kun luin nuo wikipedian sivut kokonaan, niin aloin miettimään, kun Liettua on noiden mukaan pistänyt 2 L-39C:tä koipussiin ilman tarkoitusta palauttaa niitä palvelukseen, ja Viro on hankkinut/saanut jostain 2 L-39C:tä...
 
Ok, myönnetään, en lukenut noita lähteitä ihan akateemisella tarkkuudella. Jostakin syystä kännykkäkin avasi sivun alkuun eikä linkkaamaasi kohtaan. Mutta löysinpäs alkuperäisen lähteeni sille ajatukselle että tuo Liettuan L-39ZA olisi nimenomaan taistelukäyttöön jyvitetty kone ja pelkkään harjoitteluun olisi kaksi C:tä: tämän postaajaan sinäkin kai luotat. ;)
Ja nyt kun luin nuo wikipedian sivut kokonaan, niin aloin miettimään, kun Liettua on noiden mukaan pistänyt 2 L-39C:tä koipussiin ilman tarkoitusta palauttaa niitä palvelukseen, ja Viro on hankkinut/saanut jostain 2 L-39C:tä...

Ajattelinkin, että puutut tuohon koneen tarkkaan malliin. Totean silti, että C-mallissa on kaksi ripustinta, eli sekin on tarvittaessa taistelukone. :D Lisäksi pitää huomioida, mitä tuossa linkkaamasi viestini uutisessa sanotaan: "-- to keep its pilot’s flying skills current". Eli käytännössä tuo ZA-mallikin taitaa toimittaa enemmän harjoitus- kuin taistelukoneen virkaa. Tai jotenkin kyseenalaistan 1-4 juuri ja juuri rynnäköintiin kykenevän koneen hyödyn edes Ukraina-skenaariossa. Vastassa on tuhansia ellei kymmeniä tuhansia "separatisteja", auttaako pari tyhmää rautaa tiputtelevaa lentokonetta siinä? Käyttökulut ovat kohtuuttomat verrattuna vaikkapa perinteiseen epäsuoraan.

Tosin voi kyllä kysyä, että mihin niitä lentotaitojakaan tarvitaan? No, kaipa siellä lasketaan siihen, että jonain päivänä on pakko perustaa jonkinlaiset omat ilmavoimat, jos/kun Nato kyllästyy ilmavalvontaan. Liettuan talouden koko on kuitenkin yli neljännes Suomesta - periaatteessa 12 F-35 hävittäjää olisi ihan tehtävissä oleva määrä. Sitten Latvia ja Virokin tarvitsevat kyllä omat hävittäjät, koska mikäs estää Baltian maiden keskinäisten riitojen syntymisen. Emme me pohjoismaatkaan ole aina näin hyvässä sovussa toistemme kanssa eläneet.

Täytyy kyllä herkutella ajatuksella, että baltit hankkisivat esim. 8 hävittäjää per maa ja valvoisivat vuorotellen koko alueen ilmatilaa. Ei tule tapahtumaan lähitulevaisuudessa, mutta ehkä vielä yhtenä päivänä.
 
Ajattelinkin, että puutut tuohon koneen tarkkaan malliin. Totean silti, että C-mallissa on kaksi ripustinta, eli sekin on tarvittaessa taistelukone. :D Lisäksi pitää huomioida, mitä tuossa linkkaamasi viestini uutisessa sanotaan: "-- to keep its pilot’s flying skills current". Eli käytännössä tuo ZA-mallikin taitaa toimittaa enemmän harjoitus- kuin taistelukoneen virkaa. Tai jotenkin kyseenalaistan 1-4 juuri ja juuri rynnäköintiin kykenevän koneen hyödyn edes Ukraina-skenaariossa. Vastassa on tuhansia ellei kymmeniä tuhansia "separatisteja", auttaako pari tyhmää rautaa tiputtelevaa lentokonetta siinä? Käyttökulut ovat kohtuuttomat verrattuna vaikkapa perinteiseen epäsuoraan.

Tosin voi kyllä kysyä, että mihin niitä lentotaitojakaan tarvitaan? No, kaipa siellä lasketaan siihen, että jonain päivänä on pakko perustaa jonkinlaiset omat ilmavoimat, jos/kun Nato kyllästyy ilmavalvontaan. Liettuan talouden koko on kuitenkin yli neljännes Suomesta - periaatteessa 12 F-35 hävittäjää olisi ihan tehtävissä oleva määrä. Sitten Latvia ja Virokin tarvitsevat kyllä omat hävittäjät, koska mikäs estää Baltian maiden keskinäisten riitojen syntymisen. Emme me pohjoismaatkaan ole aina näin hyvässä sovussa toistemme kanssa eläneet.

Täytyy kyllä herkutella ajatuksella, että baltit hankkisivat esim. 8 hävittäjää per maa ja valvoisivat vuorotellen koko alueen ilmatilaa. Ei tule tapahtumaan lähitulevaisuudessa, mutta ehkä vielä yhtenä päivänä.

Juu, no, puutuin lähinnä siksi että siinä aiemmin postaamassasi uutisessa niin väitettiin. Toisaalta, täältä saa käsityksen että vasta ZA-mallissa on mahdollisuus ilmataisteluohjusten käyttöön, C-mallissa ei olisi. Se voisi osin selittää miksi ZA voisi olla nimetty taistelukoneeksi C:n jäädessä puhtaasti harjoituskoneeksi. Tai sitten kyse on vain koneiden mallimerkintöjen tulkinnasta, ja tosiasiassa kaikki ovat olleet samassa poolissa...

No, samapa tuo, ei tuosta kummoista ilmavoimaa saa, oli niitä Albatroseja sitten yksi tai kolme. Lähinnä niillä rakentaa sitä pohjaa jolle kasvattaa kapasiteettia. Sitten kun noilla homma pyörii, voisi kasvattaa koneiden määrän sinne kymmeniseen yksilöön ja alkaa ratkoa niitä ongelmia mitä isomman organisaation kanssa tulee eteen. Ja kun ne on hoidossa, niin alkaisi olla mahdollista harkita varsinaisen taistelukoneen hankintaa.

Ja saattaapa tuo balttien omien ilmavoimien uusi tuleminen olla lähempänä kuin arvaammekaan. Saivathan omatkin ilmavoimamme alkunsa hyvin pienestä ja isolta osin ulkomaisen avun turvin.
 
Back
Top