Väestönsuojelu

Eli mitään 'prepper' tunnelmia missä suojassa on valmiina ruuat, punkat, pesu mahdollisuudet ja niin edelleen, ei kannata odottaa muualla kuin yksityisissä ja kallio-suojissa. Montakohan sellaista on väsätty Suomessa yksityisten toimesta? Ameriikan ihmemaassahan ne on toteuttaneet noita projekteja ihan bisnesmielessä. Suomessa on laki joka velvoittaa suojan olemassa olon isommissa tiloissa, mutta ei kuitenkaan velvoita varautumista poikkeusoloihin taikka sen ylläpitämistä suojien yhteydessä.

WW II ajan saksalaiset aikalaiskertomuksen väestösuojien tunnelmista on kuvattu mm. "helvetin esikartano".
Toki eroja saattaa olla runsaastikkin ja hyvässä talonyhtiössä asiat ovat kunnossa, jossain missä asiaa ei ole nähty tärkeäksi suoja itsessään saattaa olla hyvinkin heikossa hapessa ja jo sen takia varsin ikävä paikka oleskella.
Varustaudu ja valmistaudu kokoamalla pieni pakkaus/pussukka jossa on esim. särkylääkettä, wc-paperia, taskulamppu, vettä ja ehkä pari suklaapatukkaa. Ei niinkään auttamaan pitkän ajan selviämistä, vaan mukavoittamaan sitä parin tunnin /yön oleskelua suojassa.
 
Eli mitään 'prepper' tunnelmia missä suojassa on valmiina ruuat, punkat, pesu mahdollisuudet ja niin edelleen, ei kannata odottaa muualla kuin yksityisissä ja kallio-suojissa. Montakohan sellaista on väsätty Suomessa yksityisten toimesta? Ameriikan ihmemaassahan ne on toteuttaneet noita projekteja ihan bisnesmielessä. Suomessa on laki joka velvoittaa suojan olemassa olon isommissa tiloissa, mutta ei kuitenkaan velvoita varautumista poikkeusoloihin taikka sen ylläpitämistä suojien yhteydessä.

Voihan sitä Suomessa ostaa vaikka puolustusvoimien käytöstä poistaman kalliosuojan. Sinne voi sitten ostaa 50 vuoden kuivamuonavaraston ja vuosiksi dieseliä yms. kaikkea kivaa.

Sitten sitä asettuu mukavasti luolaansa ja laittelee mikropopkornia ja avaa sen päivän ensimmäisen oluen. Ikävä kyllä maailmanloppu masturboinnin keskellä joku soittaa suojan ovikelloa. Oven takana on paikallinen vahempi konstaapeli Möttönen joka iskee paperin käteen. Valmius ja pelastuslain suomin valtuuksin kallioluoja otetaan paikallisen pelastuslaitoksen käyttöön ja samalla otetaan haltuun generaattorit, viestijärjestelmät, vesi ja elintarvikkeet. Valtio maksaa korvauksen niiden käytöstä. Survivalisti Sakari määrätään vss-palvelukseen luolakiinteistön talonmiehen tehtäviin.
 
Suomessahan on saavutettu aika hyvä kattavuus väestönsuojien suhteen.

Oikeastaan vain Sveitsissä ja Ruotsissa oli enemmän väestönsuojia.

Vertailun vuoksi Itävallassa oli väestönsuoja 30% väestöstä, Länsi-Saksassa 3% ja Yhdysvalloissa vain 1,5 % väestöstä. Kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi Yhdysvalloissa kalliosuojia ei ollut käytännössä laisinkaan väestölle ja useimmat suojat oli tasoa fallout shelter eli ne olisivat tarjonneet suojaa lähinnä laskeumaa vastaan.
 
No niin. Unohtakaa ydinlaskeumat ja pommitukset. Täällä on nyt käsillä aivan uskomaton humanitäärinen kriisi. Miehellä ja pojalla infernaalinen manflu, teinillä sydänsuruja, pienimmällä rokotusnärkästys, vuohella kiima ja kaivossa e.coli.

Tarvitsen pommisuojan, sellaisen missä on riittävästi siideriä.
 
No niin. Unohtakaa ydinlaskeumat ja pommitukset. Täällä on nyt käsillä aivan uskomaton humanitäärinen kriisi. Miehellä ja pojalla infernaalinen manflu, teinillä sydänsuruja, pienimmällä rokotusnärkästys, vuohella kiima ja kaivossa e.coli.

Tarvitsen pommisuojan, sellaisen missä on riittävästi siideriä.

Tässä evakointi voisi olla houkutteleva vaihtoehto. Suosittelen valitsemaan läheisen kylpylän, sielä voi puhdistautua moisesta bio hyökkäyksestä.
 
Menestyskirjailija Ilkka Remes on huolissaan Suomen kriisivalmiudesta: ”Ihmiset elävät harhakuvitelmassa – tiukan paikan tullen jää yksin”

Tänään klo 16:29

Kirjailija Ilkka Remes patistaa kaikkia huolehtimaan omasta kriisivalmiudestaan. Hänen mukaansa myös yhteiskunnan kyberturvallisuus on todella huteralla pohjalla.

4088cb244f567b7fa74283ec7f9f64d424825aa5db4d2f3486392a10448e7997.jpg

4088cb244f567b7fa74283ec7f9f64d424825aa5db4d2f3486392a10448e7997.jpg

Kirjailija Ilkka Remes perehtyi Suomen kriisivalmiuteen Jäätävä helvetti -teoksensa taustatyössä. PR-KUVA / MILLA VON KONOW

Remes kertoo kolme syksyä sitten ilmestyneen Jäätyvä helvetti -kirjan taustatyön olleen hänelle todella hätkähdyttävä kokemus.Tällöin hän ymmärsi miten haavoittuva sähkön ja tietoverkkojen varaan rakennettu suomalainen yhteiskunta on ja miten yksin kansalainen voi jäädä kun viranomaisetkaan eivät pysty toimimaan vakavan häiriötilan iskiessä.

- Nykyihminen elää siinä harhakuvitelmassa, että joku viranomainen auttaa tiukan paikan tullen. Jokaisen on kuitenkin syytä vakavasti miettiä mitä tehdä silloin, kun viranomaisetkaan eivät kykene toimimaan. Kun esimerkiksi pakkasella tajuaa, ettei saa mistään lämpöä, suojaa, ruokaa ja vettä, ellei itse niitä järjestä, Remes sanoo.
- Tällaisen ajattelun kuittaaminen kaukaa haettuna voi olla katumusta aiheuttava ja lopulta kohtalokaskin virhe, hän jatkaa.

Huolellisesta taustatyöstä tunnettu Remes kävi Jäätyvä helvetti -kirjaansa varten läpi ison määrän yhteiskunnan huoltovarmuuteen liittyviä asioita.

Hän kuitenkin jätti pois tai muutti asiantuntijoiden toiveesta useita yleiseen turvallisuuteen liittyviä kohtia, jotta ne pysyvät salassa.

Kerroit myös jättäneesi siitä pois paljon huolestuttavaa tietoa, joka liittyy esimerkiksi kriisivalmiuteen. Tiedätkö onko noita asioita korjattu kirjasi ilmestymisen jälkeen?
- Kirjassa ei ollut mitään sellaista, mitä alan ihmiset eivät tietäisi. Jos jollekin puutteelle ei ole tehty mitään, on siihen syy – kuten se, ettei asialle yksinkertaisesti ole mitään tehtävissä. Kuinka ja mihin esimerkiksi siirtää 300 000 huonokuntoisinta vanhusta, kun asuntojen kriittinen lämpötilaraja saavutetaan muutaman tunnin kuluttua, hän sanoo.

Remeksen mukaan on myös asioita joille voisi tehdä jotakin, mutta sitä ei katsota tarpeelliseksi. Näihin kuuluu muun muassa se, että Yleisradio lopetti paristokäyttöisillä vastaanottimilla koko maassa kuuluneet lyhytaaltolähetyksensä.
- Mitäpä niin antiikkisella toiminnalla on merkitystä internetin aikakaudella, Remes toteaa sarkastisesti.

Luonnonilmiöt kannattaa muistaa
Itseään ajan tasalla pitävä Ilkka Remes luonnehtii Suomen sähkö-ja tietoverkot kaatavan iskun mahdollisuutta tällä hetkellä olemattoman pieneksi.

- Mutta kuten olemme viime vuosina nähneet, ennalta ajateltuna uskomattomiakin asioita tapahtuu maailmanpolitiikassa nopeasti, hän sanoo.

Viitatessa vahvaan itänaapuriin Remes muistuttaa, että tulevaisuudessa erikoisia tilanteita suomalaisille voi aiheuttaa Venäjän nykyisen presidentin Vladimir Putinin jälkeinen aika.

Unohtaa ei myöskään kannata ilmastonmuutoksen myötä lisääntyviä kovia luonnonilmiöitä, jotka saattavat katkaista sähköt pitkäksi aikaa ja aiheuttaa paljon muita haasteita yhteiskunnalle.

”Syytä huoleen on”
Kirjasi ilmestymisen jälkeen Venäjän toimet ja vaikutus Itämeren alueella ovat lisääntyneet huomattavasti.Miten huolissasi olet suomalaisen yhteiskunnan haavoittuvuudesta tällä hetkellä?
- Jokainen joka on yrittänyt verkkopankkiin tai valtionhallinnon palveluihin kohdaten toimimattomia järjestelmiä tai sytytellyt kynttilöitä sähkökatkon aikana tietää tunteen: jos ollaan näin huteralla pohjalla syvän rauhan vallitessa, niin millaisista olosuhteista löydämme itsemme tulehtuneen kansainvälisen tilanteen aikana, Remes toteaa?

Hän muistuttaa, että Suomessa varautuminen ja huoltovarmuus ovat kuitenkin tuttuja asioita kaikille. Toisin kuin useimmissa muissa Euroopan maissa, joissa vain ihmetellään esimerkiksi suomalaiskerrostalojen väestönsuojia.

Hänen mielestään kyberturvallisuuteen pitäisi saada samanlainen varautumisasenne.

- Kukin meistä voi tehdä ajatusleikin: mihin vien perheeni, jos Sosnovyi Borin ydinvoimalassa tapahtuu onnettomuus kivenheiton päässä Suomesta? Ja vastaavasti: mitä teen, jos netti ei avaudu, radio vain humisee ja televisiosta näkyy lumisadetta?
- Syytä huoleen siis on, riippumatta siitä mitä itänaapurissa puuhataan, hän päättää.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/ebe864af-79a6-4df2-ad64-f3be90dc89a4_u0.shtml
 
Näyttäis, että jollain tapaa Ruususet ovat heränneet unestaan

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto järjestää 26. – 27.11.2019 alueellisen valmiusharjoituksen, jonka tavoitteena on väestönsuojeluvalmiuksien kehittäminen. LSS19-valmiusharjoitus järjestetään Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston toimialueella Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Pirkanmaan maakunnissa.

https://www.avi.fi/web/avi/tiedotte...col_id=column-8&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2
 
Näyttäis, että jollain tapaa Ruususet ovat heränneet unestaan

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto järjestää 26. – 27.11.2019 alueellisen valmiusharjoituksen, jonka tavoitteena on väestönsuojeluvalmiuksien kehittäminen. LSS19-valmiusharjoitus järjestetään Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston toimialueella Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Pirkanmaan maakunnissa.

https://www.avi.fi/web/avi/tiedotteet-2019/-/asset_publisher/LS5QDoBhmxRF/content/mita-vaestonsuojelu-on-tanaan-lss19-valmiusharjoitus-26-27-11-2019-lansi-ja-sisa-suomi-;jsessionid=CD88E252FD59AB3825F534A795034C37?redirect=https://www.avi.fi/web/avi/tiedotteet-2019;jsessionid=CD88E252FD59AB3825F534A795034C37?p_p_id=101_INSTANCE_LS5QDoBhmxRF&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-8&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2
LSS19-valmiusharjoitus on luonteeltaan ns. työpöytäharjoitus ja harjoituksen konkretia on väestönsuojeluun liittyvien suunnitelmien ja valmiuksien päivittäminen ja laadinta.
 
Liittyy enemmän väestönsuojeluun, kuin vain sotilaalliseen toimintaan: https://madsciblog.tradoc.army.mil/...-conference-observations-and-recommendations/

181. Current and Future Operations in Megacities Conference: Observations and Recommendations

[Editor’s Note: In today’s post, Mad Scientist Laboratory captures the key observations and recommendations that emerged from the Current and Future Operations in Megacities Conference, facilitated in Tokyo on 16-19 July 2019. Five partners recognized the importance of better understanding the challenges of Humanitarian Assistance / Disaster Relief (HADR) operations in the world’s largest and most influential urban areas. Representatives from the U.S. Army Pacific (USARPAC), U.S. Army Japan (USARJ), U.S. Army Training and Doctrine Command (TRADOC), and the Australian Army worked with the Japan Ground Self-Defense Force (JGSDF) in conducting this event at their Ichigaya headquarters. Speakers and attendees spanned organizations representing a comprehensive approach to contingencies (i.e., military, government civilian, nongovernmental, intergovernmental, industry, and others with talents and capabilities relevant to HADR undertakings in urban environments). The following post was excerpted from this conference’s comprehensive (155 page!) Proceedings, a link to which is provided below — Enjoy!]

“We can’t turn a blind eye to operations in megacities. We’ve got to get after this or shame on us. The more we talk, the more we share, then the more we learn…. If we continue to ignore the complexities of operating in megacities we are only putting our Soldiers and citizens in extreme danger.” — General Robert B. Brown, Commanding General, U.S. Army Pacific

Speakers at the Current and Future Operations in Megacities Conference emphasized the need to better promote collaboration between those bringing
capabilities to bear during and after a megacity disaster. The emphasis was on better preparing prospective participants by including them in pre-event planning, training, and exercises and then effectively synchronizing those assets once catastrophe strikes. As is notably well done in Tokyo, this preparation and participation should incorporate members of the public. Victims recovered by community members after an earthquake survive 80% of the time versus 50% survival for others needing assistance by first responders.* The goal should be more than cooperation or coordination of partner capabilities, seeking instead the orchestration of these assets.

Preparing individual partner organizations and promoting collective capacity requires improvements in virtual and constructive training capabilities, given the impractical costs inherent in relying exclusively, or even primarily, on live training. The criticality of maintaining public trust necessitates “war gaming” HADR operations no less than is done during preparation for combat operations. Replicating Tokyo preparations for disaster (e.g., disaster preparedness map requirements, design features such as standby emergency toilets and cooking stoves in public parks) is worthy of consideration, particularly (but not exclusively) for megacities exposed to high risk of natural catastrophe.

Military forces – those of the nation suffering disaster or others partnering during HADR operations – will be particularly challenged. First, there can be no lessening of armed forces’ primary mission to guarantee the security of its citizens, a duty tested in the aftermath of 3/11 (i.e., the Tōhoku earthquake and tsunami on March 11, 2011 and resultant Fukushima Daiichi nuclear disaster) when aircraft of two regional countries tested Japanese airspace. Additionally, there will be demands not only for capabilities traditionally expected of soldiers, but others as well. The Japan Self-Defense Force found itself assuming tasks normally handled by police, fire, or other civilian authorities when those assets were overwhelmed or rendered inoperable due to the devastation.

As with the demand for unflagging military diligence during times of disaster, responsibilities of civil authorities regarding public security do not take a rest. Parties providing HADR should expect resistance, theft, or other interference even in the most permissive of environments. The same social problems found in an urban area on a daily basis will be found in displaced persons facilities. In addition, criminals will capitalize on the close proximity in those facilities and dense living quarters, further burdening security with 24/7 policing requirements. Including women’s perspectives in the planning and design of displaced persons policies and facilities is essential.

Humanitarian assistance/disaster relief is too often considered merely as the sum of separate parts, rather than a synergistic whole. Preparation and funding of HADR would be better served if undertaken from a systems rather than piecemeal perspective. This more coherent approach would have multiple payoffs, to include establishment of standards for communications hardware and procedures promoting better military-civilian and civilian-civilian exchanges.

Disasters make extraordinary demands on security infrastructure, both physical and social. Laws, regulations, and policies require review and, as necessary, updating to keep pace with changing conditions and improvements in response capabilities. Restrictions on what procedures Emergency Medical Technicians (EMTs) are allowed to perform provide a case in point. While those permitted should not exceed an individual’s level of training, reconsidering what skills EMTs, paramedics, police, fire, and other personnel should have as part of their core training may require review. In addition, consideration should be given to temporarily expanding the palette of procedures allowed by select personnel under conditions such as those that will exist in times of extreme adversity.

All three countries’ militaries partnering during the conference have maturing operational concepts. Multi-Domain Operations (U.S.), Cross-Domain Operations (Japan), and Accelerated Warfare (Australia) have much to offer during HADR, a potential as of yet underappreciated. In turn, these concepts would benefit from in-depth consideration of how operations in megacities would challenge nations throughout the competition-armed conflict-return to competition range of missions and strategic objectives.

Concept development and future doctrine need to better incorporate recognition of what benefits a comprehensive approach offers to operational effectiveness
(a comprehensive approach being one incorporating not only state military and other government actors but also nongovernmental, inter-governmental, faith-based organizations, and industry representatives as appropriate to the objectives sought). Doing so will require security officials to determine information and intelligence sharing procedures prior to HADR operations, given differences in vetting procedures by the heterogeneous members in this expanded concept of what comprises a coalition.

As with all operations, re-establishing and maintaining effective communications is essential. Coordination with local cellular companies will help in identifying key terrain as external parties seek to establish temporary communications until inoperable systems can be brought back online. It would be wise to back up communications plans with steps for partners to take when power, cellular, and other infrastructures are down, thus providing means to act in the absence of routinely available forms of information exchange. These could include pre-disaster designation of “information rally points” where collaboration could be carried out via word of mouth until the reestablishment of other forms of communication is achieved. An additional required capability that needs to be developed is the means to communicate coordinates in three-dimensions to all prospective partners, given megacities’ extensive above ground, ground level, and subterranean infrastructure.

Partner nations should take advantage of disasters as sources of lessons learned. As artificial intelligence matures, government authorities should employ it to capture and analyze evacuation patterns, record damage to utilities, and otherwise support improved planning and response during future events. This assistance could include prioritizing response and recovery tasks, orchestrating assets, and proposing solutions to traffic management, power distribution, and other challenges during periods of disaster-induced reduced capacity. LTG Kazuaki Sumida, Commanding General, Ground Component Command, JGSDF, pointed out that AI can assist by rapidly sifting through social media, supporting recovery operations.

Conducting thorough expert reviews of megacity readiness to withstand natural or man-caused disaster would assist in reducing post-disaster suffering and recovery costs. Common sense actions such as moving backup generators, control panels, and fuel sources to less exposed locations is an example, one that should bring to mind the need to reconsider current standards in that regard, given rising sea levels.
 
Kerrankin on koulutuksella jatkumoa. Tuota soisi laajennettavan muuallekin maahan.

VSS-reserviläisten kertauskoulutus 2019 - PS PELA
Tavoite
Kerrata ja päivittää Virve-kaluston käyttöä ja ensiaputaitoja. Lisäksi osallistujille annetaan turvallisuuspoliittinen katsaus.
Kenelle kurssi soveltuu
Kurssi on tarkoitettu Pohjois-Savon pelastuslaitoksen väestönsuojeluun 2016-2017 koulutetuille reserviläisille.
https://mpk.fi/koulutuskalenteri/koulutus/100022/
 
https://binged.it/2xhsHzb
Meikä asuu tuossa raviradan oikealla puolella, välittömässä läheisyydessä. On ainakin metsää minne paeta parin sadan metrin päässä. Satama ja teollisuusalue lähellä (500m - 2km etäisyydellä) joten kyllä on vaara että tänne jokunen hiukan maalin ohi menevä pommi eksyy.

Toivot vain, että pojat aikailevat pommiluukkujen avaamista pari-kolme sekuntia. Se riittää. Puoli kilometriä ohi on auttamatta ohi.

Nimim. Jos olisivat joitakin sekunteja aiemmin avanneet aikanaan, niin minun ei luultavasti tarvitsisi pohtia isoisäparadoksia ja te säästyisitte ainaiselta pessimismissä rypemiseltäni.
 
Ei ehkä ihan tarkka kuvaus tästä asiasta. Mulla ainakin on käsitys, että näitä valmiusharjoituksia on pidetty jo vuosien ajan. Ehkä aikaisemmin ei vaan ole tiedotettu ulospäin.
On se tarkka kuvaus, koska kyse oli väestönsuojelusta. VSS on ollut kuollut. Nyt ehkä ruumis on alkanut vähän jo sätkimäänkin.
Tiedotteessa sama asia kerrotaan virkamiesmäisen nätisti:
Alueellisten valmiusharjoitusten jatkumossa väestönsuojelu ei ole ollut tarkastelussa omana teemanaan vuosiin. Väestönsuojelun nykytila, toimijoiden velvoitteet ja yhteistyön järjestäminen kaipaavat terävöittämistä.
 
Väestönsuojelun nykytila, toimijoiden velvoitteet ja yhteistyön järjestäminen kaipaavat terävöittämistä.

Varsin lievästi ilmaistu. Kun tuohon vielä lisätään -jyvittäkää jumaleishön käsipareja ja ajoneuvoja-, niin aletaan olla jo asiassa.
 
Varsin lievästi ilmaistu. Kun tuohon vielä lisätään -jyvittäkää jumaleishön käsipareja ja ajoneuvoja-, niin aletaan olla jo asiassa.
Ja juuri sille tasolle ei olla vielä Keski-Suomessa edetty. Tähän viittasin Ruususen uni -termillä. Pallo on lähtenyt pyörimään, ja on tulossa sinne kuraporras-tasolle, mutta on se kestänyt vuosia ja vuosia. Ensimmäinen lääkärin diagnoosi taisi tapahtua Keski16-harjoituksessa, että jotain tarttis tehdä, sitten on välissä tehty maakunnallinen valmiussuunnitelma, ja vieläkään ei olla pitäjissä tai pitäjien palokunnissa... Toki alueellisia eroja on, koska nämä asiat riippuvat paljolti siitä miten pöhkö tai vähemmän pöhkö virkamies asioita on vetämässä. Kas kummaa, prosessin edetessä virkamiehiä on siirretty kykyjään paremmin vastaaviin tehtäviin, ja se on tiennyt hyvää prosessille. Merkille pantavaa on, että on nähty tarpeelliseksi nämä henkilöstön siirrot, eli jotain halutaan tapahtuvaksi.
 
Se on kylmää luettavaa, jos pohditaan ja lasketaan mitä tarkoittaa vakavat sähkönjakelun ongelmat talvikuukausina. Se on kirjaimellisesti jääkylmää luettavaa.

Jos Suomeen halutaan vakavasti iskeä sotaa alemman tason tempulla, niin se tapahtuu sähkönjakeluun piste. Huutomerkki. Jätän jokaisen omaan haltuun arvioida onko se mahdollista vai ei.
 
Ei ole pitkä aika, kun lenkillä pohdiskelin ohitettuani puistomuuntajia, niitä vanhan työmaakopin kokoisia, että jos jokin valtio haluaisi lähettää meille ”viestin”, niin ei muuta kuin tietyltä alueelta muutamaan kymmeneen moiseen kuutioon aikasytytteinen räjähde kylkeen. Kukaan ei sitä huomaa, kun sopivasti naamioidaan ja pimeän aikaan ollaan liikkeellä. Ajastus siten, että tekijät ehtii vaikka poistua maasta.
Siinä olisi talvisaikaan telmettä kerrakseen, ja variaatiot tuostahan ovat rajattomat sähkönsiirtolinjoineen ja muuntoasemineen. Sitten vain tämä ”valtio” levittelee käsiään, että kumma juttu mitä naapurissa tapahtuu, ei he vaan mitään tiedä.
Varavoimaa tulisi lisätä lainsäädännöllisin toimenpitein huomattavasti, eli pakottaa kaupungit ja kunnat ukaaseilla toimiin. Nythän tätä ei käytännössä pakoteta. Viisaat poliitikot ovat sitten voineet säästää rakennus- ja korjaushankkeissaan reteästi, kun punakynä on viuhkaissut kohdalla -varavoima.
 
Sota tai ydinlaskeuma voisi johtaa suomalaisten siirtelyyn – Kuntien valmiussunnitelmat "eivät ole kovin hyvällä mallilla"
Evakuointisuunnitelmat eivät ole kunnissa tarpeeksi tuttuja. Nyt on kiire päivittää valmiussuunnitelmat ajan tasalle.
Väestönsuojelu
27.11.2019 klo 17.35
Väestönsuoja, jonka lasiovesta näkyy käsisammuttimia.

Seinäjoen uuden paloaseman väestönsuojaan mahtuisi tositilanteessa 51 ihmistä. Normaalitilanteessa suoja toimii käsisammutinvarastona.Anne Elhaimer / Yle
13-3-8994986.jpg

Anne Elhaimer

Jaa artikkeli:
Jaa artikkeli Whatsapissa
Jaa artikkeli Facebookissa
0
Jaa artikkeli Twitterissä
Kuntien varautuminen poikkeusoloihin ei ole sisäministeriön mukaan vielä tarpeeksi hyvällä tasolla.
– Eivät ne kovin hyvällä mallilla ole, kommentoi pelastusneuvos Janne Koivukoski sisäministeriön pelastusosastolta nykyisiä valmiussuunnitelmia.
Laki muuttui tämän vuoden alussa. Yhtenä sen velvoitteena on päivittää suunnitelmat ajan tasalle vuoden loppuun mennessä. Koivukoski tietää, että työ on monessa kunnassa meneillään.
– Aikataulu oli tiukka. Uskon, että suuri osa työstä saadaan tehtyä.
Poikkeusolojen väestönsiirtoja eli evakuointia on treenattu alkuviikolla laajassa harjoituksessa viiden maakunnan alueella. Karttaharjoituksessa oli mukana yhteensä 85 kuntaa Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueelta sekä Keski-Suomesta ja Pirkanmaalta.
Alun perin oli jo tiedossa, että evakuointisuunnitelmia on vain harvassa kunnassa.
– Väestönsuojelu ei ole ollut meillä harjoituksissa pitkiin aikoihin, ainakaan kymmeneen vuoteen. Harjoitukset ovat koskeneet lähinnä myrskyjä ja kyberuhkia, perustelee pelastustoimen ja varautumisen johtaja Tarja Wiikinkoski Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta.
Suojapaikkoja 3,5 miljoonalle
Väestönsiirrot voisivat tulla kyseeseen etenkin sotatilanteessa, mutta myös esimerkiksi radioaktiivisen vuodon takia. Wiikinkoski muistuttaa, että aina väestönsuoja ei ole ensisijainen turvapaikka, vaan se voisi olla myös oma koti.
Suomessa pomminkestävä väestönsuojapaikka löytyy tarvittaessa noin 3,5 miljoonalle kansalaiselle. Eniten väestönsuojia on suurissa kaupungeissa, koska ne on luokiteltu mahdollisiksi hyökkäyskohteiksi.
Uudenmaan alueelta suojelukohteisiin kuuluvat esimerkiksi Helsinki, Espoo ja Vantaa, mutta myös esimerkiksi Järvenpää ja Porvoo.
– Vasta 90-luvulla, kun säädöstöä ruvettiin muuttamaan, suojia on rakennettu myös pienempiin kuntiin ja haja-asutusalueille, jos rakennuksen pinta-ala on ylittänyt tietyn neliömäärän, pelastusneuvos Koivukoski sanoo.
Aluksi raja oli 600 neliötä, nyt jo 1200. Suojien vaatimukset eivät ole suuremmin muuttuneet ja poikkeusoloissa niiden pitää taata turvaa pommien lisäksi myös kemiallisten ja radioaktiivisten aineiden varalta.
Suurin osa suojista on kohtalaisen hyvässä kunnossa, vaikka vanhimmissa väestönsuojissa suodatinlaitteistot eivät täytäkään nykyvaatimuksia. Paikalliset pelastuslaitokset tekevät tarkastuksia väestönsuojiin noin kymmenen vuoden välein. Vastuu tarkastuksen tilaamisesta jää taloyhtiölle.
Väestönsuoja, jossa säilytetään tavaroita.

Taloyhtiöiden väestönsuojat toimivat usein kalustevarastoina tai sosiaalitiloina.Pasi Takkunen / Yle
Pyörä- tai häkkivarasto = väestönsuoja
Väestönsuojia on rakennettu varta vasten kerrostaloihin ja yrityksiin ja niitä löytyy myös vaikkapa jää- tai urheiluhalleista.
Tilaa voidaan käyttää pyörävarastona tai kerhohuoneena, kunhan sen pystyy ottamaan kriisin tullen käyttöön 72 tunnissa.
– Suomalainen väestönsuojarakentaminen lähtee siitä, että emme rakenna turhia tiloja. Väestönsuojien pitää olla normaaliolojen käytössä. Asuntoyhtiöissä ne monesti ovat niin sanotussa kanakoppivarastokäytössä tai ne ovat pyöräsuojia tai muita suksien säilytystiloja, Janne Koivukoski selvittää.
Tarja Wiikinkoski muistuttaa, että kolmen vuorokauden säännön takia tiloihin ei saa kuitenkaan rakentaa kiinteitä rakenteita.
Alkuviikon aikana tehdyssä harjoituksessa koko yksittäisen kunnan väkimäärä piti siirtää muualle. Toisessa harjoituksessa kuntaan täytyi asuttaa merkittävä määrä lisää asukkaita.
Wiikinkoskin mukaan kaksipäiväinen harjoitus koettiin hyödylliseksi, koska se helpotti suunnitelmien päivittämistä. Viranomaisyhteistyössä jäi vielä hiottavaa.
– Lyhytaikainen majoitus onnistuu kunnissa paljon paremmin kuin pitkäaikainen sijoittaminen, Wiikinkoski summaa harjoituksen saldoa.

 
Back
Top