Väestönsuojelu

Väestönsuojelun kehittämisessä pitäisi olla selkeät uhkakuvat joihin varaudutaan. Missään nimessä ei pitäisi väestölle markkinoida mitään harhakuvia "Matti ja Maija ehtivät hälytyksen tullessa väestösuojaan ja elivät elämänsä onnellisesti loppuun". Oikeastaan on riipaisevaa kun on ollut työpaikan avoimissa tilaisuuksissa joiden aiheena on safety&security asiat. Oli kyse normaaliaikojen rikos- ja paloturvallisuudesta tai sitten poikkeusoloista, niin asenne on lähes kaikilla se, että he ovat tulleet kuuntelemaan minkälaisia palveluita on tarjolla. Siis se nykyisessä yhteiskunnassa hyvin tuttu konsumeristinen asenne. Halu tehdä yhtään mitään yhteisen turvallisuuden hyväksi oikein loistaa poissaolollaan ja lukituista ovistakin tehdään elämää suurempaa draamaa kun lähtö lounaalle viivästyy 15 sekuntia (samanlaisia itkuja on ollut jopa tällä maanpuolustusfoorumilla)!

Oikea askel on se, että kiinteistöt, yhteisöt ja yritykset vastuutetaan tekemisistä ja tekemättä jättämisestä. Valtion ja kuntien tulisi näyttää esimerkkiä. On saatava oikeat ihmiset poikkeusolojen suojeluorganisaatioon ja näille on järjestettävä säännöllisesti koulutusta poikkeusolojen tehtävistä. On tehtävä selväksi, että konsumeristinen ajattelutapa ei tule poikkeusoloissa kyseeseen ja mikäli palaverissa joku ilmoittaa, että hän lähtee ruotsiin tai kesämökille - pitää todeta suoraan, että siinä tapauksessa työ- tai virkasuhde puretaan välittömästi. Jos henkilö kieltäytyy ilman hyvää syytä poikkeusolojen sijoituksesta tai suorastaan sabotoi valmistautumistoimenpiteitä, tulee tämän vaikuttaa henkilöarviointiin ja siten myös palkkaan.

Väestonsuojelun voi ajaa alas yhdessä päivässä, mutta sen rakentaminen kestää vuosikymmeniä. Esimerkiksi Iso-Britannia lakkautti väestönsuojelun vuonna 1968. (Väestön varoittamiseen erikoistunut organisaatio ja ydinaseiden vaikutuksia mittaava organisaatio jatkoivat toimintaansa.)

Toimenpiteet edes jonkinlaisen väestönsuojelun käynnistämiseksi aloitettiin vuonna 1979 kun konservatiivit pääsivät valtaan. Reilussa vuosikymmenessä saatiin aikaiseksi se, että ylin johto- ja asiantuntijahenkilöstö oli koulutettu ja viranomaisyhteistyö saatiin alkuun. Asutuskeskuksiin saatiin myös johtopaikkoja, jotka suojatasoltaan vastasivat ehkä S-2 väestönsuojaa. Mitään suojapaikkoja väestölle tai mitään oikeasti merkittäviä väestönsuojelun yksiköitä ei saatu organisoitua.

 
Viimeksi muokattu:
Kaksi linja-autollista... No, kai tuosta jotain oppivat.

HARJOITUSVIESTI: Evakuointi on ohi
HARJOITUS, HARJOITUS!
11.9.2018 20:04
Kaikki evakuoidut ovat turvassa Västankvarnissa. Ensiaputiimimme on vahvistanut kaikkien voivan hyvin.
Pelastuslaitos on saanut palon hallintaan ja ilmoittaa, että evakuoidut voivat palata turvallisesti kotiin.
Harjoitus on siten päättynyt. Kiitos kaikille osallistuneille ja erityisen suuri kiitos degerbyläisille, jotka mahdollistivat harjoituksen!
Harjoitus osoitti Inkoon kunnan henkilöstölle, miten rutiineja voidaan kehittää. Voimme kuitenkin todeta, että meillä on yleensä ottaen hyvä valmius toimia kriisitilanteissa.
11.9.2018 19:45
Toinen linja-auto lähtee Degerbysta nyt.

11.9.2018 19:17
Degerbyn evakuointi on sujunut hyvin. Ensimmäinen linja-auto on saapunut Västankvarniin, jossa evakuoidut saavat ruokaa ja majoituksen vanhassa maatalouskoulussa.
11.9.2018 17:13
Tämän Degerbyn alueen (katso kartta) asukkaat evakuoidaan Västankvarnin vanhalle maatalouskoululle. Kokoontumispaikka on osoitteessa Degerbyntie 6, josta kuljetus järjestetään. Lemmikkieläimet jäävät kotiin. Viranomaiset valvovat evakuoittavaa aluetta.
11.9.2018 14:37
Inkoon kunta tiedottaa tilanteen kehittymisestä kotisivullaan ja kunnan sosiaalisissa medioissa.
Jos haluat oikeaa ja ajantasaista tietoa Degerbyn tilanteesta, ystävällisesti seuraa raportointiamme.
11.9.2018 14:22
Degerbyn maastopalo ei ole hallinnassa. Degerbyn kylän asukkaiden tulee valmistautua evakuointiin.
11.9.2018 10: 27
Pelastuslaitos ilmoittaa, että noin 100 hehtaaria suuri maastoalue palaa Frembölessa Degerbyssä. Palo syttyi salamaniskusta. Kohtalaisen voimakas tuuli koillisesta. Kunta kehoittaa varovaisuuteen alueella.
https://www.inkoo.fi/inkoo_tiedottaa/ajankohtaista/harjoitusviesti_evakuointi_on_ohi.8280.news
 
Mitä tarkemmin luen tuota gradua, sen enempi vahvistuu tunne, että VSS:ssä on kaikki totaalisen levällään. Helsinki poikkeuksena, siellä asiat tuntuvat olevan kuosissaan.
Mutta muuten tuntuu olevan sen tusinan verran erilaista tapaa jättää asiat hoitamatta. Kun kyllin ylhäältä tuleva pakko puuttuu, niin tämä on tulos.
Kun nykyiset kriisit alkavat nopeasti, niin kuinka mukamas tempaistaan nämä määrät väkeä:

Suojausta johtavat henkilöt voivat määrätä avukseen esimerkiksi kaksi ovenvartijaa, kaksi ensiaputaitoista huoltajaa ja
kaksi järjestysmiestä. 2-3 koneenkäyttäjää, 2-3 kulunvalvojaa ovelle, 2-3 huoltohenkilöä, 2-3
ensiapuhenkilöä, 1-2 henkistä tukijaa, 1-3 päivystäjää ja 1 muistuttamaan lemmikkieläinten hoidosta
suojan ulkopuolella.
Rajajärvi (2012) on arvioinut, että yhteensä Suomessa väestönsuojelutehtäviin
tarvittaisiin n. 40 000 henkilöä sisältäen kaikki väestönsuojelutehtävät. Parlamentaarinen komitea
(1983) arvioi, että omatoimisen suojelun tehtäviin tarvitaan n. 250 000–300 000 henkilöä. Talvisodan
aikana Suomessa palveli väestönsuojelujoukoissa yhteensä 45 000 henkeä ja omakohtaisen
suojelun elimissä noin 35 000 henkeä. Jatkosodan loppuvaiheessa suurimmillaan
ilmasuojelujoukoissa palveli 31 500 henkeä ja omakohtaisessa suojelussa noin 290 000 henkeä
(Vainio, 1989.)


Minä olenkin alkanut kannattamaan, että otetaan VSS pois pelastustoimelta ja alistetaan puolustusvoimille. Siitä on perinteitäkin.
Väestönsuojelu Suomessa oli alussa hyvin kiinteässä suhteessa sotilasviranomaisiin
ja sotien aikana se oli alistettu sotilasviranomaisen johdettavaksi. Koko sotien jälkeisen ajan
väestönsuojelua on kuitenkin kehitetty puolustusvoimista erillisenä pelastuslaitosjohtoisena
organisaationa, vaikka useassa muussa maassa väestönsuojelu toimii sotilasjohdon alaisena ja
organisaatioon kuuluu sotilashenkilöitä. (Rajajärvi, 2016.)


PV tekee sujuvasti yhteistyötä pelastustoimen kanssa sotilaspalokuntien sa-vahventamisen osalta jo nyt. VSS-puolen johtoon 60-65-vuotiaita kapiaisia, ja kaikki suojelupuolen ja pioneeripuolen reserviläiset 55+ sijoitetaan lähtökohtaisesti pv:n toimesta ao. tehtäviin. Lisäystä muista ikäreserviläistä ja sivareista. Sivareitakiin voitaisiin oikeasti kouluttaa tuohon hommaan.
Siinä olisi edes henkilöstö valmiina mitä kouluttaa. Monessa paikkaa ei ole edes tämän vertaa.
Jos ei joku kohta tartu oikeasti toimeen, niin nämä 22 aluetta tappelevat oikeista toimintamalleista niin pitkään kuin annetaan. Sote- ja maakuntauudistus odotuttaa itseään, mikä tuntuu estävän Avin roolin kehittämisen tässä suhteessa.
Jos tämä aikaansaa hyperventilaatio palopuolella, niin minulle kelpaa myös sisäministeri, jolla on munat. Kunhan nyt tapahtuu jotakin. Eri mieltä olevien kannattaa ensiksi lukea tuo gradu.
 
Tuolla ohjeissa luki, että lemmikkieläimet on jätettävä kotiin. Harjoitustilanteessa tämän ymmärrän.
Mutta miten lie olisi ihmisten käyttäytyminen oikeassa tilanteessa? Kuinka moni raaskisi jättää itselleen rakkaan koiran, kissan tai vaikkapa kanin kotiin kun vaara uhkaa? Vaikkapa nyt sitten metsäpalo taikka myrkyllinen pilvi. Itse veikkaan, että ihmiset ottavat lemmikkinsä mukaan jos kerkiävät määräajassa ja siinä hässäkässä lemmikkinsä löytää. Kyllä mielessä pyörisi koko ajan, että tukehtuuko se meidän musti taikka mirri nyt sinne kotiin taikka pihalle. Tuollainen tilanne olisi psyykkeelke jo muutenkin stressaava ja jos ihmiselle tärkeä lemmikki jätettäisiin onnettomuuspaikalle, niin se lisäisi stressiä entuudestaan. Toki moni eläin saattaisi vaistota vaaran ja lähteä itsekseen alueelta pois. Toisaalta kokoontumispaikassa saattaa olla ihmisiä jotka ovat allergisia kotieläimille. Oma hankaluutensa sekin.
Pahinta vissiin olisi maatilalaisilla. Pitäisi jättää kymmenet eläimet oman onnensa nojaan ja toivoa parasta ja pelätä pahinta.
 
Tuolla ohjeissa luki, että lemmikkieläimet on jätettävä kotiin. Harjoitustilanteessa tämän ymmärrän.
Mutta miten lie olisi ihmisten käyttäytyminen oikeassa tilanteessa? Kuinka moni raaskisi jättää itselleen rakkaan koiran, kissan tai vaikkapa kanin kotiin kun vaara uhkaa? Vaikkapa nyt sitten metsäpalo taikka myrkyllinen pilvi. Itse veikkaan, että ihmiset ottavat lemmikkinsä mukaan jos kerkiävät määräajassa ja siinä hässäkässä lemmikkinsä löytää. Kyllä mielessä pyörisi koko ajan, että tukehtuuko se meidän musti taikka mirri nyt sinne kotiin taikka pihalle. Tuollainen tilanne olisi psyykkeelke jo muutenkin stressaava ja jos ihmiselle tärkeä lemmikki jätettäisiin onnettomuuspaikalle, niin se lisäisi stressiä entuudestaan. Toki moni eläin saattaisi vaistota vaaran ja lähteä itsekseen alueelta pois. Toisaalta kokoontumispaikassa saattaa olla ihmisiä jotka ovat allergisia kotieläimille. Oma hankaluutensa sekin.
Pahinta vissiin olisi maatilalaisilla. Pitäisi jättää kymmenet eläimet oman onnensa nojaan ja toivoa parasta ja pelätä pahinta.
No sepä siinä. Tämän hetkisen tilanteen mukaan noita tilanteita pitäisi hanskata henkilöstön, joka tyyliin ei vielä eilen tiennyt joutuvansa valvomaan täyteen ahdetun väestönsuojan väkeä.
Mitäs muita kinkkisiä tilanteita ovella olijoilla voisi olla? Porukka yrittää tuoda väkisin 30 koiraa sisälle, naapuritemppelin jehovia tulee sata julistamaan sanaa, huumeidenkäyttäjät alkavat agressiivisiksi, moottoripyöräjengiläiset alkavat paiskoa väkeä ulos saadakseen itselle tilaa, 60 prosenttia porukasta on koneinsirööreja Kabulista ja alkavat katsella teinityttöjä sillä silmällä jne.
Kyllä tuossa kaikki draamat näyteltäisiin, ja voisi tulla mieleen, että pääsisikö rintamalla helpommalla....:(
 
Onkohan tähän mitään taustaa kenelläkään kertoa? Miksi se noin ajettiin alas, ja ennen kaikkea onko mitään tehty sen eteen, että systeemi otettaisiin uudelleen keskitetyn johdon näpin alle? Sitähän VSS-asioiden kuntoon saattaminen näyttäisi vaativan.

Miksi, koska Pelastuslaitoksissa johtavat virkamiehet ovat palomiestaustaisia, tai ainakin muuten pelastustaustaisia. Varoja/resursseja on annattu sinne jossa on nähty tarvetta ja VSS on helposti jäänyt piiloon maan alle. Ei tämä ole mikään uutinen alaa tunteville.

Mitä tulee keskitettyyn johtoon. Pelastusalalla on ollut parikin yritystä saada aikaiseksi valtiollinen pelastustoimi. Siinä pelastutoimen aluelaitokset yhdistettäisiin SM:n pelastusosaston alaisuuteen. Kunnallisille viranhaltioille tämä on kauhistus ja tällä hetkellä ilman joukkoja oleville SM:n pelastuskenraaleille päiväuni. toistaiseksi valtiollistaminen on onnistuttu torjumaan.
Ei väestönsuojelu tästä paremmaksi muuttuisi, mutta byrokratia kasvaisi ja saataisiin uusia ohjeita pelkästään antajan peukalonjäljen takia. SM voi nytkin antaa asiassa velvoittavia ohjeita. Ei ole paljon kuulunut.
Sielläkin ollaan kiinnostuneita pelastajan kuntotestin yksityiskohdista, työajasta tai koulutusmateriaalin sanamuodoista, enemmän kuin tälläisistä lillukan varsista.
 
No sepä siinä. Tämän hetkisen tilanteen mukaan noita tilanteita pitäisi hanskata henkilöstön, joka tyyliin ei vielä eilen tiennyt joutuvansa valvomaan täyteen ahdetun väestönsuojan väkeä.
Mitäs muita kinkkisiä tilanteita ovella olijoilla voisi olla? Porukka yrittää tuoda väkisin 30 koiraa sisälle, naapuritemppelin jehovia tulee sata julistamaan sanaa, huumeidenkäyttäjät alkavat agressiivisiksi, moottoripyöräjengiläiset alkavat paiskoa väkeä ulos saadakseen itselle tilaa, 60 prosenttia porukasta on koneinsirööreja Kabulista ja alkavat katsella teinityttöjä sillä silmällä jne.

Kannattaisi ehkä vaihtaa taloyhtiötä, jos on tuollaisia asukkaita?:)

Todennäköisesti väestönsuojiin suojaudutaan muutamaksi tunniksi kerrallaan. Pitkäaikaiset useita päiviä jatkuvat suojautumiset ovat tarpeen lähinnä säteilyvaaratilanteissa, kemiallisen aseen aiheuttaman saastumisen vuoksi tai siksi, että kyseisen taajaman alueella jo taistellaan.

Oma sodan ajan sijoitukseni on sellainen, että voin joutua myös evakuointeja valvomaan. Siinä tilanteessa on aivan selvää, että mitään elukoita ei evakuointi ajoneuvoihin oteta. Asiasta ei neuvotella, eikä edes ryhdytä diskuteeraamaan. Tarvittaessa käytetään voimakeinoja jos neuvot, käskyt ja kehoitukset eivät riitä. Siinä vaiheessa kun asutuskeskuksia evakuoidaan lemmikin henki ei paina yhtään mitään.
 
Tuolla ohjeissa luki, että lemmikkieläimet on jätettävä kotiin. Harjoitustilanteessa tämän ymmärrän.
Mutta miten lie olisi ihmisten käyttäytyminen oikeassa tilanteessa? Kuinka moni raaskisi jättää itselleen rakkaan koiran, kissan tai vaikkapa kanin kotiin kun vaara uhkaa

Nou, jos olet evakuoitavana yhteiskyydeillä, niin elukat joko lopetetaan tai jätetään ulos, siellä ne lopetetaan tai ne elävät sen kuin elävät. Jos evakuointiaika on tiettävästi lyhyt, niin elikot voivat jäädä myös asuntoihin. Kovan kriisin jaloissa eivät lemmikit pyöri, se on valitettava de facto.

Jos taas lähdet omin neuvoin, niin se on eri asia... mutta päätepisteen sijoituspaikka voi edelleen olla sellainen, että lemmikkieläimiä sinne ei voida ottaa.

Luuletteko, että vss-evakuoiminen tms. on jotain amerikkalaista Lassie-elokuvaa, ei, se on totista leikkiä, jossa ei ole sijaa paljon itkulle. Väistöt ovat nopeita ja touhussa on menemisen soundi.
 
Nou, jos olet evakuoitavana yhteiskyydeillä, niin elukat joko lopetetaan tai jätetään ulos, siellä ne lopetetaan tai ne elävät sen kuin elävät. Jos evakuointiaika on tiettävästi lyhyt, niin elikot voivat jäädä myös asuntoihin. Kovan kriisin jaloissa eivät lemmikit pyöri, se on valitettava de facto.

Jos taas lähdet omin neuvoin, niin se on eri asia... mutta päätepisteen sijoituspaikka voi edelleen olla sellainen, että lemmikkieläimiä sinne ei voida ottaa.

Luuletteko, että vss-evakuoiminen tms. on jotain amerikkalaista Lassie-elokuvaa, ei, se on totista leikkiä, jossa ei ole sijaa paljon itkulle. Väistöt ovat nopeita ja touhussa on menemisen soundi.

No en luule, että evakuoiminen olisi kuin Lassie-elokuvasta vaan kyse on totisesta asiasta.
Pähkäilin tuossa vaan, että kuinkakohan ihmiset oikeassa tilanteessa mahtaisi toimia lemmikkiensä ja kotieläimiensä suhteen. Veikkaanpahan, että osa ottaa lemmikkinsä mukaan. Ainakin siinä tapauksessa, että lähtevät omin neuvoin liikenteeseen.
Jos maatila olisi kyseessä jossa on vaikkapa kymmeniä lehmiä ja sikoja, niin hiukan epäilen, että evakuoitavat lopettaisivat eläimet ennen lähtöä, vaan jättävät ne joko rakennukseen tai päästävät ne ulos.
 
Mitä tarkemmin luen tuota gradua, sen enempi vahvistuu tunne, että VSS:ssä on kaikki totaalisen levällään. Helsinki poikkeuksena, siellä asiat tuntuvat olevan kuosissaan.
Mutta muuten tuntuu olevan sen tusinan verran erilaista tapaa jättää asiat hoitamatta. Kun kyllin ylhäältä tuleva pakko puuttuu, niin tämä on tulos.
Kun nykyiset kriisit alkavat nopeasti, niin kuinka mukamas tempaistaan nämä määrät väkeä:

Suojausta johtavat henkilöt voivat määrätä avukseen esimerkiksi kaksi ovenvartijaa, kaksi ensiaputaitoista huoltajaa ja
kaksi järjestysmiestä. 2-3 koneenkäyttäjää, 2-3 kulunvalvojaa ovelle, 2-3 huoltohenkilöä, 2-3
ensiapuhenkilöä, 1-2 henkistä tukijaa, 1-3 päivystäjää ja 1 muistuttamaan lemmikkieläinten hoidosta
suojan ulkopuolella.
Rajajärvi (2012) on arvioinut, että yhteensä Suomessa väestönsuojelutehtäviin
tarvittaisiin n. 40 000 henkilöä sisältäen kaikki väestönsuojelutehtävät. Parlamentaarinen komitea
(1983) arvioi, että omatoimisen suojelun tehtäviin tarvitaan n. 250 000–300 000 henkilöä. Talvisodan
aikana Suomessa palveli väestönsuojelujoukoissa yhteensä 45 000 henkeä ja omakohtaisen
suojelun elimissä noin 35 000 henkeä. Jatkosodan loppuvaiheessa suurimmillaan
ilmasuojelujoukoissa palveli 31 500 henkeä ja omakohtaisessa suojelussa noin 290 000 henkeä
(Vainio, 1989.)


Minä olenkin alkanut kannattamaan, että otetaan VSS pois pelastustoimelta ja alistetaan puolustusvoimille. Siitä on perinteitäkin.
Väestönsuojelu Suomessa oli alussa hyvin kiinteässä suhteessa sotilasviranomaisiin
ja sotien aikana se oli alistettu sotilasviranomaisen johdettavaksi. Koko sotien jälkeisen ajan
väestönsuojelua on kuitenkin kehitetty puolustusvoimista erillisenä pelastuslaitosjohtoisena
organisaationa, vaikka useassa muussa maassa väestönsuojelu toimii sotilasjohdon alaisena ja
organisaatioon kuuluu sotilashenkilöitä. (Rajajärvi, 2016.)


PV tekee sujuvasti yhteistyötä pelastustoimen kanssa sotilaspalokuntien sa-vahventamisen osalta jo nyt. VSS-puolen johtoon 60-65-vuotiaita kapiaisia, ja kaikki suojelupuolen ja pioneeripuolen reserviläiset 55+ sijoitetaan lähtökohtaisesti pv:n toimesta ao. tehtäviin. Lisäystä muista ikäreserviläistä ja sivareista. Sivareitakiin voitaisiin oikeasti kouluttaa tuohon hommaan.
Siinä olisi edes henkilöstö valmiina mitä kouluttaa. Monessa paikkaa ei ole edes tämän vertaa.
Jos ei joku kohta tartu oikeasti toimeen, niin nämä 22 aluetta tappelevat oikeista toimintamalleista niin pitkään kuin annetaan. Sote- ja maakuntauudistus odotuttaa itseään, mikä tuntuu estävän Avin roolin kehittämisen tässä suhteessa.
Jos tämä aikaansaa hyperventilaatio palopuolella, niin minulle kelpaa myös sisäministeri, jolla on munat. Kunhan nyt tapahtuu jotakin. Eri mieltä olevien kannattaa ensiksi lukea tuo gradu.

Ketä luulet siellä oolevan nyt? Evp-jengiä aika vahvasti.
Kysymyshän on siitä, että virkamiehet eivät hoida heillä olevaa velvoitetta. Sisäministeriöllä on nytkin täysi mahdollisuus ohjata toimintaa, mutta kun asia ei ole varsinaisen kiinnostuksen kohde.
Ei tarvita erillistä ja uutta byrokratiaa, vaan halua laittaa asiat kuntoon. Valitettavasti näissä asioissa aloitetaan aina katsomaan, miten tähän saataisiin uusia virkoja ja kuinka laitoksiin, tai ministeriöön pitäisi perustaa uusia projekteja joille tarvitaan rahoitus. Sille mitä oikeasti saadaanaikaan, ei ole juuri merkitystä.

Pelastuslaitoksissa on kyllä virkamiehiä jolle asiat kuuluvat ja tiedän, että listat asioista jotka vaativat kuntoon laittamisen on tehty, mutta kun tähän ei saada aikaa. Innokas virkamies ei pääse kouluttamaan yhtä innokkaita harrastajia koska työaikaa ei haluta laittaa siihen. Onneksi omassa kaupungissa asiat eivät ole ihan hunigolla.
 
Kannattaisi ehkä vaihtaa taloyhtiötä, jos on tuollaisia asukkaita?:)

Todennäköisesti väestönsuojiin suojaudutaan muutamaksi tunniksi kerrallaan
:D saatoin tosiaan valita esimerkit turhan kärjekkäästi.

Ja tuo kommenttisi aikamääreestä on juurikin noin.
Olet graduun perehtynyt, mutta muille lukijoille nostan esille tämän määritelmän. Tuosta voi itse kukin miettiä, asuuko jonkun kohteen lähellä milläkin metrimäärityksellä ja väestösuojatasolla.
---

Kohvakka & Valtonen (2004) arvioivat parasta väestönsuojaamisstrategiaa tuli-iskumallinsa kautta.

Kaupunkialueella laaja evakuointi voi aiheuttaa sijoittamisongelman alueen sisällä ja

tarkoituksenmukaisuus hämärtyy varsinkin, jos siirto tehdään alueelle, jolla ei ole riittävää

väestönsuojakapasiteettia. Kirjoittajien mukaan täsmäaseen käytön uhkamallissa riittää, kun itse

kohde evakuoidaan ja 100 metrin säteellä väestö suojautuu väestönsuojiin. Ulkona liikkumista tulisi

rajoittaa 500 m:n etäisyydellä kohteesta. Tällä strategialla ei täsmäaseen tuli-iskun mallissa olisi

muodostunut lainkaan henkilötappioita ja evakuoitujen määrä olisi kuitenkin pysynyt pienenä.


Massamaisen tulenkäytön uhkamallissa taas suojaetäisyyden tulisi olla yksi kilometri kohteesta.
Tuli-isku 2020 -skenaarioissa täsmäasein toteutetussa tuli-iskussa aseina käytetään risteilyohjuksia tai

miehittämättömiä taistelulennokeita, kun taas massamaisen tulenkäytön esimerkissä käytetään

yleispommeja tai laserohjattuja pommeja. Pommien ja ohjusten koko vaihtelee 200 kg:sta 500 kg:aan.
 
Kysymyshän on siitä, että virkamiehet eivät hoida heillä olevaa velvoitetta. Sisäministeriöllä on nytkin täysi mahdollisuus ohjata toimintaa, mutta kun asia ei ole varsinaisen kiinnostuksen kohde.
No voi piru. Haluton korkea-arvoinen virkamies on kyllä iso Kerberos portilla niin halutessaan.
Mietin vain sitä, että kun nyt yhteiskunta on nostanut varautumistaan esim. lainsäädännöllä paljonkin, pv ja raja toimii nyt valmius etummaisena, niin jotenkin sitä luulisi, että tästä säteilee myös pelastuskenraaleihin.
 
No voi piru. Haluton korkea-arvoinen virkamies on kyllä iso Kerberos portilla niin halutessaan.
Mietin vain sitä, että kun nyt yhteiskunta on nostanut varautumistaan esim. lainsäädännöllä paljonkin, pv ja raja toimii nyt valmius etummaisena, niin jotenkin sitä luulisi, että tästä säteilee myös pelastuskenraaleihin.

Säteileekin, mutta on menty operatiivinen toiminta edellä. Paljon on kehitetty ja harjoiteltu, mutta nämä ovat kohdistuneet siihen perinteiseen pelastustoimen osaan ja tietysti ensihoitoon. VSS ei ole saman huomion kohteena ja se näkyy resursseissa, valitettavasti.
Toki täytyy sanoa, ettei silläkään puolella ole levätty laakereilla, mutta pientä on noilla resursseilla tekeminen.

Samalla täytyy painottaa, etten tunne koko maan tilannetta, joten varjanssia löytyy varmasti.
 
Ketä luulet siellä oolevan nyt? Evp-jengiä aika vahvasti.
Tuosta muuten tuli mieleen eräällä paikkakunnalla menneisyydessä noudatettu käytäntö. Nuoret ja myöhemmin keski-ikäiset reservinupseerit/ -aliupseerit tekivät reservinelämäntyönsä aluepuolustuksen parissa 70-80-luvuilla. Paljon oli sotilasalueen esikuntaa, perkkiä, vartioyksikköjä yms.
Hapannuttuaan noihin hommiin siirtyivät käsittääkseni systemaattisesti noihin vanhoihin VSS-organisaatioihin, niistä määrät täyteen ja palokuntalaisia päälle. No mikäs palopäällikölle sen kätevämpää, tokihan hän liikkui samoissa piireissä ja tiesi kyntensä näyttäneitä.
 
Tilanne on VSS:n kannalta siinä mielessä hyvä että toisaalta venäläiset ensin kohdistaisivat iskunsa lähinnä Ilmavoimia vastaan ja saavutettuaan ilmaherruuden painopiste siirtyisi merivoimia ja seuraavaksi maavoimia vastaan jolloin aikaa luultavasti olisi.

 
Tilanne on VSS:n kannalta siinä mielessä hyvä että toisaalta venäläiset ensin kohdistaisivat iskunsa lähinnä Ilmavoimia vastaan ja saavutettuaan ilmaherruuden painopiste siirtyisi merivoimia ja seuraavaksi maavoimia vastaan jolloin aikaa luultavasti olisi.



Toisaalta kun otetaan huomioon venäläisten osumatarkkuus ja välinpitämättömyys siviiliuhreista saa jokainen 40 kilometrin säteellä Helsinki-Vantaan letoasemasta asuva pelätä ilmavihollista.
Vakavasti, en ehkä luottaisi tuollaisiin järjestyksiin.
 
Toisaalta kun otetaan huomioon venäläisten osumatarkkuus ja välinpitämättömyys siviiliuhreista saa jokainen 40 kilometrin säteellä Helsinki-Vantaan letoasemasta asuva pelätä ilmavihollista.
Vakavasti, en ehkä luottaisi tuollaisiin järjestyksiin.
Tottakai tulisi olemaan taivaalta putoavia palavia raatoja, harhautuneita ohjuksia, tehtävältä palaavia sopivaa kohdetta katselevia koneita koneita joilla on vielä jotain pommeja ja/tai tykissä ammukset, pinnoissa yliäänennnopeudella lentäviä koneita jotka eivät ehdi väistää pimeänä olleen maston vaijeria, jne.
Kuitenkin kilometrin päässä kohteesta olisi luultavasti kohtuullisen turvallista jo ihan poterossa.
 
Tottakai tulisi olemaan taivaalta putoavia palavia raatoja, harhautuneita ohjuksia, tehtävältä palaavia sopivaa kohdetta katselevia koneita koneita joilla on vielä jotain pommeja ja/tai tykissä ammukset, pinnoissa yliäänennnopeudella lentäviä koneita jotka eivät ehdi väistää pimeänä olleen maston vaijeria, jne.
Kuitenkin kilometrin päässä kohteesta olisi luultavasti kohtuullisen turvallista jo ihan poterossa.

Potero pitää kaivaa, väestönsuoja on valmiina. Ja asfvalttipihaan vielä hankala kaivaa.
Eihän sinne väestösuojaan tarvitse mennä, mutta miksi ei menisi?
 
Potero pitää kaivaa, väestönsuoja on valmiina. Ja asfvalttipihaan vielä hankala kaivaa.

Eihän sinne väestösuojaan tarvitse mennä, mutta miksi ei menisi?
Ongelmana olisi juuri että väestönsuojat eivät ole valmiina.
Suurin osa on lukkojen takana ulkopuolisille, osa on lukkojen takana ihan talon omalle väelle, osa on täynnä tavaroita, osasta ihmiset eivät missä ne ovat, eikä niihin menemistä olla hirveästi harjoiteltu.

Onhan sekin tietysti mahdollista että 1 päivän iskut kohdistuvat johtoon ja valtion virastoihin.
 
Back
Top