Vaihtoehtoisia puolustushankintoja menneiltä vuosilta...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ilmavoimien Tulevaisuus-ketjussa käydyn keskustelun inspiroimana rupesin miettimään, mitäpä jos Satakunnan lennostolle olisikin tilattu 80-luvulla uudet koneet käytettyjen Drakeneiden sijaan? Ensimmäinen Draken astui riviin Pirkkalassa elokuussa 1985, pidämme tästä aikataulusta kiinni joten uuden koneen hankintapäätös olisi pitänyt tehdä joskus vuoden 1983 puolella. Evaluaatio olisi alkanut noin 1981. Mitäs olisi ollut tuolloin maailmalla tuotannossa?

-Ruotsista JA-37
-Neuvostoliitosta MiG-23
-Ranskasta Mirage F1 ja Mirage 2000
-Briteistä Sea Harrier ja Harrier II
-Yhdysvalloista F-5E, F-20, F-16, F/A-18.
-Israelista IAI Kfir
-Kiinasta Chengdu F-7

Muita ei tule mieleen. Tornado on jo liian raskas ja kallis ja sitäpaitsi rauhansopimuksen kieltämä saksalaisase. Selkeästi rynnäkkökoneet kuten MiG-27, Jaguar ja Su-22 on raakattu pois.
Heti kättelyssä mielenkiintoinen dilemma, miten jenkkikoneet. Yhdysvalloista ostettiin vain vähän sotamateriaalia ennen Hornet-hankintaa, usein amerikkalaisia vaihtoehtoja ei edes harkittu. HX-hankinnan yhteydessä vasta 1988 alettiin F-16:sta puhumaan vakavasti otettavana ehdokkaana. Muistamme miten 70-luvulla Jyrki Laukkasen F-5F -tyypit torpattiin poliittisista syistä. Vaikka ehkä pahin hysteria olisi tältä osin ollut 80-luvun alussa jo takanapäin niin voinee pitää varmana ettei Naton standardihävittäjä F-16 olisi ollut poliittisesti hyväksyttävä vaihtoehto. Samaan syssyyn olisi mennyt Hornettikin. Punainen lehdistöhän katseli Draken-kauppojakin kieroon. Olisivatko jenkit meille näitä koneita edes myyneet, Reagan juuri näihin aikoihin höllensi vientipolitiikkaa poliittisista syistä joten se ei olisi varmaan muodostunut esteeksi, ehkä jotain edistyneimpiä aseita/järjestelmiä ei olisi saatu. Koneiden myynti maahan jolla oli aktiiviset suhteet NL:n sotateolliseen kompleksiin olisi ollut heillekin poikkeuksellista.

Millaisia vaatimuksia ilmavoimilla olisi sitten ollut? Varmana voinee pitää että jokasään torjuntakyky BVR-ohjuksin olisi ollut vaatimuslistassa. Tutkassa pitäisi olla look down/shoot down-mahdollisuus. Alisoonisia koneita tuskin myöskään kelpuutettaisiin. Nämä siis putoaisivat pois:
-Harrier II, hidas, ei tutkaa
-Sea Harrier, hidas, pieni valmistusmäärä, kallis
-F-5E, tutka samaa tasoa Drakenin kanssa, ei BVR-ohjusta
-F-7, ei tutkaa, suorituskyky vastaa meillä jo poistuvia hopeanuolia. Kone olisi kyllä todella halpa...
Todennäköisesti putoaisivat myös
-Kfir, C7-versioon olisi kai periaatteessa voinut integroida tutkaohjuksen mutta tietääkseni näin ei tehty
-F-16, Sparrowilla varustettuja versioita alkoi saada vasta vuosikymmenen lopulla, vaikka periaatteessa ohjus olisi voitu kyllä integroida aiemminkin

MiG-23 olisi luultavasti ollut Ilmavoimille ei-toivottu. MLA- ja MLD-versioiden suorituskyky olisi kyllä ollut kohtuullinen mutta koneet olivat raskaita ja kalliita (n. 2* kalliimpi kuin MiG-21). Ilmavoimilla ei myöskään tuntunut olevan halua varustaa enempää kuin yksi lennosto itäkalustolla. Tietysti olisi voitu tehdä niin että 90-luvun alussa oltaisi tilattu 40 länsikonetta ja siirretty MiGit Karjalan Lennostolle korvaamaan bissit, mutta hiukan työlästä kikkailua.

Mirage F1 veteli tuotantokoneena jo viimeisiä vuosiaan. Koneen moottori edusti lähinnä 2MS aikaista tekniikkaa ja myös tutka oli vanhahtava. Kone olisi hankintahinnaltaan luultavasti ollut joukon edullisimpia, mutta Ilmavoimat tuskin olisi pyytänyt siitä tarjousta kun uudempi Mirage 2000 oli tarjolla.

Jaktviggen oli monella tapaa sopiva, mutta varsin kallis lentolaite. Suomi olisi ollut ensimmäinen (ja ainoa) vientiasiakas. Avioniikka oli modernia, mutta cassegrain-lautasantenniin perustuva tutka omasi rajallisen päivityspotentiaalin.

Mirage 2000 vaikuttaa tässä joukossa lähes täydelliseltä vaihtoehdolta, olihan se vahvoilla HX-kisassakin. Ongelmaksi muodostuu tutka, RDM oli vanhasta Cyranosta kehitetty lautasantennitutka. Moderni tasoantennitutka RDI tuli saataville vasta 1987. Kuten tunnettua, kone on melko kallis. Vuonna 1981 Egyptin tilaamat 20 Miragea maksoivat 890 miljoonaa dollaria, varsin huikea summa.

F-20 Tigershark vaikuttaa meille sopivalta. Kone on pieni ja luultavasti edullinen operoida, tutka on moderni ja Sparrow-ohjukset oli integroitu heti alusta alkaen. Kone on edullisempi kuin F-16 (vaikkei niin paljon halvempi kuin mitä Northropin mainosmiehet väittivät). Koneen riskit liittyvät sen uutuuteen ja pieneen käyttäjäkuntaan. Suomi olisi ollut vasta toinen asiakas eikä olisi takeita että lisää olisi tullut. Kaksi prototyyppiä oli tuhoutunut onnettomuuksissa mikä mustasi sen mainetta. F-5:n laskutelinettä venäläiset moittivat hyvin hauraaksi, olisiko se haitannut sitten myös F-20:n operointia meidän hajautetuilta kentiltämme? Jenkkikoneisiin liittyvät poliittiset ongelmat on jo lueteltu, mutta jos jotain amerikkalaiskonetta meille olisi voitu hankkia, tämä se olisi ollut.

Hornettihan ei isompia esittelyjä kaipaa. Koneen suorituskyky oli jo tuolloin erinomainen. Kone olisi ollut melko kallis mitä olisi korostanut dollarin korkea kurssi 80-luvun puolivälissä. Näistä ja poliittisista syistä vaikuttaa epätodennäköiseltä että sitä olisi meille voitu tuolloin hankkia.

Uuden koneen hankinta tässä vaiheessa olisi merkinnyt että ilmavoimat olisi operoinut kolmea tyyppiä. Tämä on tietysti ei-toivottava asiantila, se on kuitenkin helposti ratkaistavissa niin että hankintasopimukseen sisältyisi 20 lisäkoneen optio eli myöhemmin olisi Lapin Lennoston Drakenit korvattu samalla tyypillä. Tämä tuntuisi erittäin johdonmukaiselta ja pistää aivan ihmettelemään, miksi näin ei tehty? Luultavasti syynä oli 'maavoimien vuosikymmen' eli jääkäriprikaatien varustelu vei määrärahat niin ettei ilmavoimat voinut ryhtyä näin laajoihin uushankintoihin.

Jokainen valitkoon itse suosikkinsa, oma näkemykseni on että valinta olisi tehty Mirage 2000/Viggen linjalla, F-20:n hankinnan riippuen ulkoisista tekijöistä. MiG-23 vaikuttaa epätodennäköiseltä, vaikka jälkiviisaasti voidaan sanoa että 90-luvulla olisi varaosia ja -koneita saatu liki ilmaiseksi. Mirage olisi voitu myöhemmin helposti päivittää -5 standardiin MLUn yhteydessä. Viggeniäkin kyllä päivitettiin ihan mukavasti.
 
Mielenkiintoinen kirjoitus, @fulcrum !

Jos nyt unohdetaan F-5E:n BVR-kyvyn puute ja keskitytään laskutelineisiin, niin Sveitsihän operoi konetyyppiä maantietukikohdista. Luulisi siis sopineen meillekin, etenkin hieman edullisempana ja kevyempänä konetyyppinä? Tosin olisiko se sitten tarjonnut paljoakaan käytettyjä Drakeneita enempää ja miten kustannukset olisivat vertautuneet? Tigersharkiin en sen sijaan usko, eihän sitä ollut kukaan vielä tuolloin sitovasti ostanut - tuskin olisi haluttu ottaa riskiä ainoaksi käyttäjäksi jäämisestä.

Mikäköhän olisi ollut aseistuksen erojen vaikutus hankintaan? Aktiivisen tutkaohjuksen väitetään näytelleen isoa osaa DX-hankkeessa. Samankaltaista voisi olettaa myös tästä hypoteettisesta hankkeesta. Etusektorista lukittuva infrapunaohjus olisi ollut suuri edistysaskel myös muuta konekalustoamme ajatellen. Ranskalaisten infrapunahakuinen Magic 2 tuli palveluskäyttöön vasta 80-luvun puolivälin jälkeen, ja vanhempi versio pystyi hyökkäämään vain takasektorista, joten tämä olisi saattanut laskea Miragen osakkeita? Amerikkalaisilla oli jo ollut joitakin vuosia käytössä AIM-9L, mutta olisiko sitä sitten saanut ranskalaiskoneisiin? Entä olisiko briteillä ollut vaikeuksia antaa vientilupaa Skyflashille, hehän olivat myöhemminkin haluttomia myymään uusimpia it-ohjuksia tänne?

Melkein veikkaisin, että valinta olisi osunut Viggeniin. Sopivan neutraali ja suorituskykyinen konetyyppi. Vaihtoehtoisesti Mirage, jos Viggeniin ei olisi saatu parhaita aseita. F-5E myös periaatteessa mahdollinen.
 
Mielenkiintoinen kirjoitus, @fulcrum !

Jos nyt unohdetaan F-5E:n BVR-kyvyn puute ja keskitytään laskutelineisiin, niin Sveitsihän operoi konetyyppiä maantietukikohdista. Luulisi siis sopineen meillekin, etenkin hieman edullisempana ja kevyempänä konetyyppinä? Tosin olisiko se sitten tarjonnut paljoakaan käytettyjä Drakeneita enempää ja miten kustannukset olisivat vertautuneet? Tigersharkiin en sen sijaan usko, eihän sitä ollut kukaan vielä tuolloin sitovasti ostanut - tuskin olisi haluttu ottaa riskiä ainoaksi käyttäjäksi jäämisestä.

Olen aika varma että F-5E ja Mirage F.1 olisi raakattu pois jo melko alkuvaiheessa. Etenkin F-5:n avioniikat eivät olleet yhtään sen kummemmat kuin MG/DK -kaluston ja kyllä kasarina oltaisiin haluttu jo uusilta koneilta parempaa suorituskykyä. Kuitenkin tuolloin hankitut koneet olisi olleet käytössä ainakin 2010 asti, potentiaalia piti löytyä.
Sveitsiläiset tosiaan operoivat niitä maantietukikohdistakin vissiin. Tosin heillä ei ehkä ole samassa määrin routaongelmaa...? Neukut kun ensimmäistä kertaa kokeilivat Vietnamista tuotua F-5:ttä niin kone meinasi hajota lähtökiidossa ja kone joutui korjuuseen ja kenttä tasoitukseen ennenkuin kokeiluja voitiin jatkaa.
F-20 sai yhden varman tilauksen Bahrainista, mutta se oli hyvin pieni - oliko 8 konetta. Tuotantolinjaa ei kannattanut sillä käynnistää. Jos siihen olisi Suomi tilannut vaikka 22 konetta niin mitenköhän sitten? Tigersharkista ei muuten ollut kaksipaikkaista versiota. Olisiko harjoitushävittäjiksi pitänyt tilata F-5F:ää tai T-38:aa? -Epätyydyttävä ratkaisu.
Fantasiakuva koneesta Turkin väreissä:
F20A_Turkey91.jpg



Hyvä pointti että all-aspect IP-ohjus olisi varmasti ollut vaatimuksena. Magic 2 tuli kuitenkin käyttöön niin pian etten usko tämän olleen kummoinen ongelma. Ruotsalaisetkin saivat AIM-9L:n käyttöön vasta 1986. Mican kehitys oli tuolloin jo tiedossa ja ranskalaiset olisivat varmasti käyttäneet sitä myyntivalttina. Suomeenhan ei kuitenkaan olisi mitään edistynyttä amerikkalaisohjusta myyty~!!
Neukut ei juuri tässä suhteessa olleet jäljessä, R-60M oli jo käytössä ja R-73 tulossa ja se integroitiin myös viimeisiin MiG-23 -versioihin. MiG-29 ei vaan vielä tuolloin ollut saatavilla, pari vuotta olisi pitänyt odottaa.
Sky Flashista oli myös mannereurooppalainen versio, Aspide.

Jos funtsitaan sitä millaisiksi ilmavoimien kehitys olisi muotoutunut tällaisen hankinnan jälkeen niin ehdokkaiden välillä olisi ollut selviä eroja:
-Viggenin tuotanto loppui 1990. Olisiko konetta enää kannattanut tilata 1992 Drakeneita korvaamaan? Todennäköisesti silloin olisi valittu uusi tyyppi DX-kisan tyyliin varmaankin samalla lopputuloksella. Olisiko 40 koneen hankinta mennyt läpi helpommin vai vaikeammin kuin historiallisesti? "Vastahan ilmavoimille hankittiin valtavan kalliita koneita!" Toisaalta lisä-Viggeneitä oltaisiin saatu käytettyinä Ruotsista.
-Mirage 2000 kaikista helpoin, 1992 olisi vain tilattu niitä lisää 2000-5 konfiguraatiossa ja vuoden 2000 kieppeillä päivitetty aikaisemmatkin koneet siihen.
-Tigersharkkiin sama varaus kuin Viggeniin, olisiko niitä enää tehty ysärinä ellei sitten Suomen kauppa olisi vakuuttanut vientimarkkinoita laajemmaltikin. Kiinnostus oli kuitenkin aika vaisua. Marokko oli ilmeisesti 'melkein varma ostaja'.
-MiG-23:n valmistus loppui 80-luvulla mutta varakoneita olisi saanut helposti. DK ja MG -kalusto olisi korvattu länsimaisella tyypillä. Mekaanisesti mutkikas ja raskashuoltoinen kone tuskin olisi pitkälle 2000-luvulle palvellut. Mikojan kyllä tarjosi erilaisia päivityspaketteja, ei sen puoleen.
 
-Viggenin tuotanto loppui 1990. Olisiko konetta enää kannattanut tilata 1992 Drakeneita korvaamaan? Todennäköisesti silloin olisi valittu uusi tyyppi DX-kisan tyyliin varmaankin samalla lopputuloksella. Olisiko 40 koneen hankinta mennyt läpi helpommin vai vaikeammin kuin historiallisesti? "Vastahan ilmavoimille hankittiin valtavan kalliita koneita!" Toisaalta lisä-Viggeneitä oltaisiin saatu käytettyinä Ruotsista..

Kehitellääs tästä samantien maanpuolustushenkinen toiveuni:

1983: Hankitaan Viggen -laivue
1990: Päätetään hankkia kaksi Viggen -laivuetta lisää Ruotsista päivitettynä sitä mukaa kun ruotsalaiset luopuvat niiden käytöstä. Samassa yhteydessä Viggenien MLU jossa käyttöön AMRAAM.
1992: Päätetään (täysin fantasianomaisesti) isosta Maanpuolustuksen Investointipaketista joka on toisaalta lamantorjuntaa, toisaalta nostaa maa- ja meripuolustusta uudelle tasolle. Pakettia on valmisteltu vuosia kun Ilmavoimien hävittäjäkysymys on saatu ratkaistua.

2008: Ikuinen rauha on puhjennut. Kun aika on korvata Viggenit, päätetään hankkia 67kpl Ö-tasolle päivitettyä, käytettyä F-16 -konetta Länsi-Euroopan maiden varastosta. Käytetyt koneet ovat olleet perinteinen, hyväksi havaittu ratkaisu.

2020: Maanpuolustuksen Kehityspaketissa hankitaan Merivoimille neljä fregattia ja Ilmavoimille koko maan kattava ilmatorjuntaratkaisu hävittäjätorjunnan tueksi.
 
Viimeksi muokattu:
päätetään hankkia 67kpl Ö-tasolle päivitettyä, käytettyä F-16 -konetta Länsi-Euroopan maiden varastosta. Käytetyt koneet ovat olleet perinteinen, hyväksi havaittu ratkaisu.

Joo. Jos halutaan löytää Ilmavoimille se todellinen kurasarjan vehje niin Ö(sterreich) on oikea valinta :D
 
Joo. Jos halutaan löytää Ilmavoimille se todellinen kurasarjan vehje niin Ö(sterreich) on oikea valinta :D

No, laitetaan sitten vaikka W niin olisi Whiskey! :) Mutta aikoinaan päivitetyt koneet valitsemalla rahaa olisi riittänyt myös kunnon ilmatorjuntaan. Nyt sitä vaihtoehtoa ei valitettavasti ole, näillä mennään.
 
No, laitetaan sitten vaikka W niin olisi Whiskey! :) Mutta aikoinaan päivitetyt koneet valitsemalla rahaa olisi riittänyt myös kunnon ilmatorjuntaan. Nyt sitä vaihtoehtoa ei valitettavasti ole, näillä mennään.

En näe isoa eroa. 2008 jälkeen hankitut päivitetyt koneet olisivat finaalissa siinä kuin Hornetitkin. Eli nyt tai heti kohta olisi uusi hankinta käynnissä.
 
En näe isoa eroa. 2008 jälkeen hankitut päivitetyt koneet olisivat finaalissa siinä kuin Hornetitkin. Eli nyt tai heti kohta olisi uusi hankinta käynnissä.

F-16 koneiden käyttöikä on fyysisesti ja päivitysten puolesta ihan eri luokka kuin Horneteilla. Suomi teki väärän valinnan 1992, mutta se ei ollut silloin tiedossa. F-16 valitsemalla olisi nyt edessä vaihtoehtona uudet koneet TAI koneiden päivitys ja vahva ilmatorjunta.

"Lockheed believes it may be able to push the aircraft’s lifespan beyond 12,000 hours.
"In our testing, we took the units out beyond 27,000 hours," Howard said. Manufacturers are usually able to certify the aircraft for about half the number of hours that aircraft fly during tests — meaning that there is still room to validate an even longer lifespan. "So there is still some ongoing effort to take our testing and certify the aircraft beyond what this announcement does."


https://www.defensenews.com/air/201...ife-but-will-have-to-compete-for-opportunity/
 
F-16 koneiden käyttöikä on fyysisesti ja päivitysten puolesta ihan eri luokka kuin Horneteilla. Suomi teki väärän valinnan 1992, mutta se ei ollut silloin tiedossa. F-16 valitsemalla olisi nyt edessä vaihtoehtona uudet koneet TAI koneiden päivitys
Huomattavasti parempi lobbaus ja McDonnell-Douglas onnistui vielä saamaan parhaan mahdollisen lobbarin. Takamatkalta kisaan mukaan lähteny Hornet vei yllättäen voiton. Oli tosiaan paras kone mutta myös kallis käyttää. Ostohinta aleni kaupan viimeisessä vaiheessa merkittävästi, elinkaarikustannuksiahan ei siihen aikaan laskettu. F-16:n tutka oli myös Hornetia huonompi; se varmaan ratkaisi pelin. AMRAAMeilla oli valinnassa suuri paino ja huonompi tutka pudottaa tietysti suurinta käyttöetäisyyttä. Gripeniinhän niitä ei saanu silloin ollenkaan mutta sitä nyt ei muutenkaan olisi valittu.
 
Huomattavasti parempi lobbaus ja McDonnell-Douglas onnistui vielä saamaan parhaan mahdollisen lobbarin. Takamatkalta kisaan mukaan lähteny Hornet vei yllättäen voiton. Oli tosiaan paras kone mutta myös kallis käyttää. Ostohinta aleni kaupan viimeisessä vaiheessa merkittävästi, elinkaarikustannuksiahan ei siihen aikaan laskettu. F-16:n tutka oli myös Hornetia huonompi; se varmaan ratkaisi pelin. AMRAAMeilla oli valinnassa suuri paino ja huonompi tutka pudottaa tietysti suurinta käyttöetäisyyttä. Gripeniinhän niitä ei saanu silloin ollenkaan mutta sitä nyt ei muutenkaan olisi valittu.

Kyllä, F-16:n suunnaton kehityspotentiaali ei ollut tiedossa, toisaalta se oli tuolloin levinnein kone siinä missä F-18:n ulkomaiset käyttäjät olivat vähäisempiä. Kyse on jälkiviisastelusta, mutta pitää kuitenkin nostaa esille sillä Hornet-valintaan liittyy tarpeetonta mytologisointia ja palvontaa. Kyllähän se silti pohdituttaa, että F-16:n hankinnalla vaihtoehdot olisivat nyt aivan eri luokkaa.

Varsinkin kun ilmavoimien hankintaprosessi oli karkeasti "hankitaan 67 kpl parasta hävittäjää" ohjasi se hankkimaan kalleimman ja parhaimman koneen sen sijaan että vaihtoehtona olisikin voinut olla suurempi määrä halvempia koneita tai vaikkapa jotain muita kapasiteetteja.
 
Kyllä, F-16:n suunnaton kehityspotentiaali ei ollut tiedossa, toisaalta se oli tuolloin levinnein kone siinä missä F-18:n ulkomaiset käyttäjät olivat vähäisempiä. Kyse on jälkiviisastelusta, mutta pitää kuitenkin nostaa esille sillä Hornet-valintaan liittyy tarpeetonta mytologisointia ja palvontaa. Kyllähän se silti pohdituttaa, että F-16:n hankinnalla vaihtoehdot olisivat nyt aivan eri luokkaa.

Varsinkin kun ilmavoimien hankintaprosessi oli karkeasti "hankitaan 67 kpl parasta hävittäjää" ohjasi se hankkimaan kalleimman ja parhaimman koneen sen sijaan että vaihtoehtona olisikin voinut olla suurempi määrä halvempia koneita tai vaikkapa jotain muita kapasiteetteja.

Tässähän se meikäläinen murhe tulee hyvin esiin. Niukkuudessa joudutaan tekemään älyttömiä valintoja tyyliin ohjukset vai hävittäjät vaikka kyseessä ovat toisiaan täydentävät järjestelmät. Itse kannatan ohjuksia jotka näinkin suuressa maassa kannattaa sijoittaa lentäville laveteille.
 
F-16 koneiden käyttöikä on fyysisesti ja päivitysten puolesta ihan eri luokka kuin Horneteilla. Suomi teki väärän valinnan 1992, mutta se ei ollut silloin tiedossa. F-16 valitsemalla olisi nyt edessä vaihtoehtona uudet koneet TAI koneiden päivitys ja vahva ilmatorjunta.

Myös F-16:ssa on ollut kestävyysongelmia, kone oli alkujaan mitoitettu paljon pienemmille lentopainoille mitä sitten käytännössä sillä on lennetty. MLU-ohjelmiin on usein kuulunut rakennekorjaukset joiden hinta on samaa luokkaa kuin Hornetin Centre Barrel Replacement-korjauksen.

F-16 "ei täyttänyt ilmavoimien vaatimuksia". Ei ole avattu mitä vaatimuksia ne olivat, mahdollisesti samoja ongelmia mitä ruotsalaiset havaitsivat vuosikymmen aiemmin. Myös heillä Hornet voitti vertailun.
F-16:n onnettomuusfrekvenssi oli myös hyvin korkea 80-luvulla. Sitten myöhemminhän moottoreista tuli hyvin luotettavia ja onnettomuustilastot putosivat samalle tasolle Hornetin kanssa.
 
vaihtoehtona olisikin voinut olla suurempi määrä halvempia koneita tai vaikkapa jotain muita kapasiteetteja.
No ei kyllä enää näin! Silloin oltiin ostamassa uusia hävittäjiä entisten tilalle. Käyttäjiä oli kolme laivuetta eli tarve juuri tuo 60+. Kukaan ei kuvitellu niitä tarvittavan enempää. Uusi laivuehan olisi vaatinut teknistä henkilökuntaa, hallitilaa ym 33 % lisää. Mainittu suorituskykyajattelu on myös tullut vasta myöhemmin kuvaan. Esimerkiksi nyt Maavoimien 122 H63 korvaamisessa ajatellaan tyyliin "n kpl/tn/aikayksikkö räjähtävää vihollisen niskaan eikä sitä että tykin tilalle ostetaan uusi tykki. Olihan meillä tosin silloin vielä Tiedustelulaivuekin mutta ostamassa oltiin kuitenkin torjuntahävittäjiä. Näiden tiedustelijoiden tarpeet
laitettiin silloin odotuslistalle ja myöhemminhän Ilmavoimat luisteli koko Maavoimien tukemisesta eroon.

Ilmavoimat vs ohjukset taas oli It:n Tarkastajan postilta eläkkeelle jääneen Ahti Lapin näkemys, jolla hän sai ja saa vieläkin runsaasti julkisuutta. Kiistämättömästä asiantuntemuksesta (tai onhan se tällä forumilla kiistettykin) huolimatta hänen näkemyksiinsä ei ole PV:n puolella yhdytty.
 
Myös F-16:ssa on ollut kestävyysongelmia, kone oli alkujaan mitoitettu paljon pienemmille lentopainoille mitä sitten käytännössä sillä on lennetty. MLU-ohjelmiin on usein kuulunut rakennekorjaukset joiden hinta on samaa luokkaa kuin Hornetin Centre Barrel Replacement-korjauksen.

F-16 "ei täyttänyt ilmavoimien vaatimuksia". Ei ole avattu mitä vaatimuksia ne olivat, mahdollisesti samoja ongelmia mitä ruotsalaiset havaitsivat vuosikymmen aiemmin. Myös heillä Hornet voitti vertailun.
F-16:n onnettomuusfrekvenssi oli myös hyvin korkea 80-luvulla. Sitten myöhemminhän moottoreista tuli hyvin luotettavia ja onnettomuustilastot putosivat samalle tasolle Hornetin kanssa.

Tämän lähteen mukaan yksi olennainen syy miksi F-16 jäi valitsematta oli valmistajayhtiön asenne.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707022200238131_u0.shtml


Lisäongelmana oli myyjäyhtiön perusasenne, jonka mukaan koneet toimitettaisiin valmiina ja sellaisena versiona, jonka valmistaja katsoi sopivan Suomelle.

Myyjä ei ollut halukas kuuntelemaan mahdollisen suomalaisasiakkaansa toiveita. Sama politiikka toistui muidenkin hävinneiden kohdalla. Yhteistyö olisi ollut kivuliasta.
 
No ei kyllä enää näin! Silloin oltiin ostamassa uusia hävittäjiä entisten tilalle. Käyttäjiä oli kolme laivuetta eli tarve juuri tuo 60+. Kukaan ei kuvitellu niitä tarvittavan enempää. Uusi laivuehan olisi vaatinut teknistä henkilökuntaa, hallitilaa ym 33 % lisää. Mainittu suorituskykyajattelu on myös tullut vasta myöhemmin kuvaan. Esimerkiksi nyt Maavoimien 122 H63 korvaamisessa ajatellaan tyyliin "n kpl/tn/aikayksikkö räjähtävää vihollisen niskaan eikä sitä että tykin tilalle ostetaan uusi tykki. Olihan meillä tosin silloin vielä Tiedustelulaivuekin mutta ostamassa oltiin kuitenkin torjuntahävittäjiä. Näiden tiedustelijoiden tarpeet
laitettiin silloin odotuslistalle ja myöhemminhän Ilmavoimat luisteli koko Maavoimien tukemisesta eroon.

Ilmavoimat vs ohjukset taas oli It:n Tarkastajan postilta eläkkeelle jääneen Ahti Lapin näkemys, jolla hän sai ja saa vieläkin runsaasti julkisuutta. Kiistämättömästä asiantuntemuksesta (tai onhan se tällä forumilla kiistettykin) huolimatta hänen näkemyksiinsä ei ole PV:n puolella yhdytty.

Nykyään Lappi saa julkisuutta ohjustorjunnalla jonka pitäisi hiukan kärjistäen olla ykkösprioriteetti ohi ja yli kaiken muun. Varmaan hän on jälleen kerran tärkeällä asialla ja omasta vinkkelistään oikeassakin mutta kipeitä valintoja on tehtävä. Ei ole mikään herkkuhomma olla päättämässä minkälaisia aukkoja puolustukseen jätetään. Samaan aikaan toisaalla ei vastakkaisen näkemyksien edustajan tarvitse kuin seistä möllöttää ja osoittaa sitä sormella aukkoa.

Pv:lla on myös vanha rakenteensa painolastina ja suuria linjanmuutoksia on äärimmäisen hankala toteuttaa. Ja tuo mainitsemasi henkilökunnan osuus on ollut valtava murheenryyni teknisempien asejärjestelmien kanssa. Esimerkiksi ilmatorjunta meinasi tukehtua jo yhden Petsora-patteriston ylläpitoon. It:n voimakas laajentaminen olisikin edellyttänyt huomattavaa lisärahoitusta tai vaihtoehtoisesti leikkauksia erityisesti muiden aselajien ja puolustushaarojen kehittyneimmissä osissa. Läskiä ei siis olisi muutettu lihakseksi vaikkapa reserviä pienentämällä vaan terävän kärjen paikkaa organisaation sisällä olisi muutettu.
 
Myös F-16:ssa on ollut kestävyysongelmia, kone oli alkujaan mitoitettu paljon pienemmille lentopainoille mitä sitten käytännössä sillä on lennetty. MLU-ohjelmiin on usein kuulunut rakennekorjaukset joiden hinta on samaa luokkaa kuin Hornetin Centre Barrel Replacement-korjauksen.

F-16 "ei täyttänyt ilmavoimien vaatimuksia". Ei ole avattu mitä vaatimuksia ne olivat, mahdollisesti samoja ongelmia mitä ruotsalaiset havaitsivat vuosikymmen aiemmin. Myös heillä Hornet voitti vertailun.
F-16:n onnettomuusfrekvenssi oli myös hyvin korkea 80-luvulla. Sitten myöhemminhän moottoreista tuli hyvin luotettavia ja onnettomuustilastot putosivat samalle tasolle Hornetin kanssa.

Ja käsite F-16 pitää tietysti sisällään monenlaista tavaraa viideltä vuosikymmeneltä. Oliko esimerkiksi juuri Belgian F-16A/B -koneilla se ylempänä mainittu "suunnaton" kehityspotentiaali vai tarkoitettiinko sillä enemmänkin koko konetyypin kehitystä yli vuosikymmenien.
 
Ja käsite F-16 pitää tietysti sisällään monenlaista tavaraa viideltä vuosikymmeneltä. Oliko esimerkiksi juuri Belgian F-16A/B -koneilla se ylempänä mainittu "suunnaton" kehityspotentiaali vai tarkoitettiinko sillä enemmänkin koko konetyypin kehitystä yli vuosikymmenien.
Kun kirjoittelin että F-16 lobbarit oli huonompia niin ei tainnut aueta mitä tarkoitin: lobbari-sanalla on huono kaiku meilla mutta todellisuudessahan hän on linkki myyjän (valmistajan) sekä ostajan (Ilmavoimat)
välillä. Hänen tehtävänsä on kertoa myyjälle mitä ostaja todella haluaa ja mikä kaupan ratkaisee. Tässä ei McDonnell Douglas olisi voinut Finskin pitkäaikaista pääjohtajaa Gunnar Korhosta parempaa lobbaria löytää. Suhteet oli kunnossa, olihan hän aktiivivuosinaan ostanu lähes koko lentoyhtiön silloisen fleetin samalta myyjältä. Ja kun oli aloittanut KTM:n virkamiehenä ennen lentoyhtiöön hyppäämistä tunsi hän poliittisenkin päättäjäjoukon kokonaisuudessaan.

F-16 lobbarit oli entisiä hävittäjälentäjiä, joista joku taisi osata suomeakin. Mutta he epäonnistuivat kun eivät osanneet kertoa kuinka tärkeää meille oli saada hankittua mahdollisimman suuri omavaraisuus. Sehän ei onnistu osallistumatta jollain tavalla valmistukseen. Kauppa oli niin súuri aikana jolloin Nliitto oli juuri romahtanu, että valmistaja olisi tähän kyllä taipunu. Ja tosiaan, meillä ei edes harkittu vanhaa A/B mallia, vaikka joku bisnesmies sitäkin kauppasi.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tosiaan, meillä ei edes harkittu vanhaa A/B mallia, vaikka joku bisnesmies sitäkin kauppasi.

Tarjolla oli myös Mirage 5. Ongelmana oli ilmeisesti ainakin se että koneiden omistaja ei tiennyt olevansa myymässä niitä Suomeen tai sen puoleen yhtään mihinkään.

Liitteenä pari leikettä tuosta episodista
 

Liitteet

Tarjolla oli myös Mirage 5. Ongelmana oli ilmeisesti ainakin se että koneiden omistaja ei tiennyt olevansa myymässä niitä Suomeen tai sen puoleen yhtään mihinkään.

Liitteenä pari leikettä tuosta episodista

Tämä kyseinen tapaus mainitaan Hornet-hankintaa käsittelevässä Haavelasku-kirjassa. Tuo oli parin suomalaisen bisnesmiehen lennokas idea. Juttuun katsottiin liittyvän korruptiotakin, joten puolustusvoimia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa koko asia.
 
No ei kyllä enää näin! Silloin oltiin ostamassa uusia hävittäjiä entisten tilalle. Käyttäjiä oli kolme laivuetta eli tarve juuri tuo 60+. Kukaan ei kuvitellu niitä tarvittavan enempää. Uusi laivuehan olisi vaatinut teknistä henkilökuntaa, hallitilaa ym 33 % lisää. Mainittu suorituskykyajattelu on myös tullut vasta myöhemmin kuvaan. Esimerkiksi nyt Maavoimien 122 H63 korvaamisessa ajatellaan tyyliin "n kpl/tn/aikayksikkö räjähtävää vihollisen niskaan eikä sitä että tykin tilalle ostetaan uusi tykki. Olihan meillä tosin silloin vielä Tiedustelulaivuekin mutta ostamassa oltiin kuitenkin torjuntahävittäjiä. Näiden tiedustelijoiden tarpeet
laitettiin silloin odotuslistalle ja myöhemminhän Ilmavoimat luisteli koko Maavoimien tukemisesta eroon.

Ilmavoimat vs ohjukset taas oli It:n Tarkastajan postilta eläkkeelle jääneen Ahti Lapin näkemys, jolla hän sai ja saa vieläkin runsaasti julkisuutta. Kiistämättömästä asiantuntemuksesta (tai onhan se tällä forumilla kiistettykin) huolimatta hänen näkemyksiinsä ei ole PV:n puolella yhdytty.

Juu, nimenomaan tuota tarkoitankin, 1992 ei oltu hankkimassa suorituskykyä vaan torjuntahävittäjiä. Nythän HX-hankkeessa ollaan (ainakin virallisesti) hankkimassa suorituskykyä, tosin yhtään sellaista mallia jossa hankittaisiinkin vaikkapa enemmän hävittäjiä ja vähemmän maavoimia tai vaikkapa enemmän ilmatorjuntaa ja vähemmän hävittäjiä tai vaikkapa tykistöohjuksia ja vähemmän hävittäjiä ei ole esitetty, joten kyse lienee markkinointislangista.

Sveitsissähän hankitaan yhdistelmä ohjuksia ja hävittäjiä, eli tarkastellaan ilmapuolustuksen kokonaisuutta. Toisaalta pelkkien hävittäjien hankinnassa on puolensa, vaikkei ajattelisi pelkästään Ilmavoimien kannalta. Hävittäjien hankinta on aika selkeä paletti - hankitaan x kpl hävittäjiä kilkkeineen. Yritäpä lobata Prisman tallaajalle tai kansanedustajalle elektronisen sodankäynnin ja johtamisjärjestelmien suorituskyvyn hankintaa parametrein xyz tms.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top