Siis sinähän tässä luulit, että joku tulee Suomen vuoksi taistelemaan? Lukisitko uudestaan oman kirjoituksesi ja sitten minun vastaukseni? Kiitos.
Luulen muuten edelleen, mutta en ole missään vaiheessa luullut, että ne on mitään maajoukkoja. Kyllä ne ovat ammattilaisjoukkoja, mitä tuolta muualta apuja voi olettaa saatavan. Itseasiassa, JOS joku pölhö tarjoaisi maajoukkoja, niin sanotaan mieluummin "Kiitos ei, lähettäkää jotain muuta, vaikka suihkuhävittäjiä mieluummin". Koska emme me lisää jääkäreitä tänne tarvita vaan hävittäjiä, lentäjiä, erikoismiehiä (tiedustelu, tulenjohto, analysointi) ja mahdollisesti jotain kommandojoukkoja vaikkapa. Mukavaa olisi myös, jos joku meille vähän signaalitiedustelun dataa ja satelliittikuvaa vilauttaisi. Ei haittaisi, vaikka paketissa olisi mukana sen homman osaavat analyytikotkin, koska eihän meillä juuri ole. Jos vielä lopuksi joku jaksaisi vaikka Avacsilla keilata taivaanrantaa ja kertoa meillekin mitä näkyy, niin mitä tässä enempää apuja toivoa osaisi? Kun vaan ohjus- ja ammustäydennykset rullaa, niin loput me hoidetaan itse. Ei tämä tuon vaikeampaa ole.
Putin sai aiemmin tänä vuonna 70 000 sotilaan yllätysharjoitukset nopeasti kasaan itärajalta viron rajalle. Aasian puolella 160 000 sotilaan. Nythän joukkoja sijoitetaan ja kalustoa itse asiassa lisää Suomen itärajalle. Riippuu mitä tarvitaan. Suomella ei ole vastassa kuin erikoisjääkärit, poliisi ja rajavartuolaitos, sekä varusmiespalveluksen pojat. Hornetit käytännössä ainoa kova voima, joka on latingissa. Laskeppa itse, kuinka vähän Suomen valtaamiseksi tarvitaan ja kuinka nopeasti panssareilla suristaan Helsinkiin sen jälkeen kun rajatolppa on jäänyt telaketjun alle.
Mutta saako enää aikaiseksi yllätysiä? On totta, että meidän heikoin kohtamme on viivyttävän voiman kehittäminen aivan nopeasti kehittyvän sodan ensimmäisenä 24 tuntina. Ongelma on tiedostettu PV:n ylijohdossa ja asiaa työstetään (siis ratkaisuja on tulossa/valmiinakin jo).
Suomen valtaus ei kyllä riitä. Se pitää kyetä myös pitämään, jotta asialla olisi merkitystä. Varmaan jollain pyöräalustaisella Bempulla voi posotella moottoritietä Turkuun asti kunhan on vaan röyhkeä ja nopea. Mutta mitä sen jälkeen? Kuinka joukot huolletaan kun meidän taistelevat joukot on saatu ylös ja alkavat kuromaan noita rohkeita ajelijoita mottiin Turkuun?
Edelleen. Sinä kuvittelit jonkun tulevan Suomea auttamaan. Minä en kuvittele kenenkään tulevan. Sinulta puuttuu nyt johdonmukainen ajatusmaailma. Oletko näitä trolleja?
Asiaton trollittelu näemmä alkoi, mikä onkin ainakin omasta puolestani merkki siitä, että keskustelua ei kannata tuon tyylisiä heittoja viljelevän kanssa jatkaa. Kun ei osaa asiasta väitellä, niin aina voi huudella että "trolli".
Minä kuvittelen Euroopan monien maiden tosiaankin auttavan Suomea. Mitään järkeähän heillä ei olisi olla auttamatta. Lähden siitä, että jokainen maa ajaa ensisijaisesti omaa etuaan. Yksikään Euroopan maa ei halua Venäjää lähemmäs itseään. Siksi ne auttavat. Varsinkin Ruotsi. Ruotsi kykeneekin sitten huomattavaan apuun. Minkä tietäisit, jos olisit kotiläksyt aiheesta tehnyt.
Mihin perustat nämä jämäkät arviosi Venäjästä? Onko sinulla heistä kokemusta? Ei näytä siltä. Et myöskään suhteuta arvioitasi mihinkään. Esimerkiksi Ukrainan tämän vuoden tapahtumat on sinulle täydellisen käsittämätön asia, muttet ota opiksi niistäkään. Minusta oli ihan selvää, että Krimin muuraaminen Venäjään oli Putinin valinta tieksi, jossa on vaikea peruutella tai päästä ulos ilman toisen rintaman avaamista..
Toisen rintaman avaaminen ei kyllä helpota Putinin Ukrainan umpikujaa mitenkään. Päinvastoin. Ei Putinilla ole loputtomasti joukkoja. Toinen rintama sitoo joukkoja, jotka ovat pois Ukrainasta. Ukraina voi vaikka vallata alueet takaisin, jos sieltä vetää liikaa joukkoja toiselle rintamalle. Sitä Putin joutuu jatkuvasti pohtimaan.
Ukrainan tapahtumisissa ei ole minulle mitään käsittämätöntä. Heittelet outoja väitteitä. Koita keskittyä argumentoimaan asialla, älä nälvimään muita keskustelijoita asiattomasti.
Toista rintamaa ei ole vielä avattu, mutta mitä itse tekisit Putinin sijassa? Sillä kaverilla on veitsi kurkulla.
Jos se toinen rintama muka mitään asiaa auttaa - niin en ainakaan sitä Suomea vastaan avaisi. Löytyy paljon Suomea helpompia kohteita Keski-Aasiasta. Niissä on myös Suomea enemmän luonnonvaroja.
Älä nyt itkuun pillahda. Olet alta 3 viikkoa sitten rekisteröitynyt kenties Putninisti, jolla on hyvin sekavaa kirjoitusta. Se mitä Putin tekee Ukrainassa, ei ole koko kirjo käden korteista. Sinä et oikein tunnekuohuista mutuiluasi perusta mihinkään. Miksi koet Venäjän uhkaan varautumisen olevan turhaa Puolustusvoimien tehtäväkentässä? 2000 -luvun asehankintojen valossa se ei olekaan ollut sen tehtäväkentässä.
Nyt alkaa kyllä tuon jatkuvan henkilökohtaisuuksiin menosi kanssa hihat palamaan. Et kirjoita asiaa juuri lainkaan, vaan keskityt kirjoittajan solvaamiseen. En ole yhtään mikään "putinisti". Et selvästikään ole lukenut montaakaan kirjoittamaani viestiäni kun väität minua PV:n varautumistyön vastustajaksi. Lueppa vaikka aivan 1. viestini palstalle.
Tässäpä tätä sinun omaa tyyliäsi nyt sitten takaisin: Itse olet heikosti asioihin perehtynyt huutelija. Joka ei tiedä mistään mitään, eikä varsinkaan muista kirjoittelijoista senkään vertaa. Panet myös muiden suihin täysin sattumanvaraisesti "mielipiteitä", joita he eivät ole koskaan sanoneet. Sinulla on Johan Bäckmannin argumentointitaktiikat käytössäsi. Huudat ikivanhaa kikkaa käyttäen "ottakaa trolli kiinni", vaikka olet trolli itse. Kaikenlisäksi looginen päättelysi on alakoulutasoa. Jostain summittaisista Ukrainan tapahtumista vedellään täysin käsittämättömiä johtopäätöksiä Suomen tilanteesta. Lopuksi, logiikkasi "opinnäytetyö" näyttää olevan se, että koska Putin on tiukasti paskassa kiinni Ukrainassa, niin tilanne helpottaa kun hän hommaa itselleen vielä isomman paskasavotan jostain muusta osasta imperiumia. Kaikista mahdollisista sodan kohteista hän valitsee itselleen sen NATO:sta seuraavaksi haastavimman eli Suomen. Vaikka Suomea kiusaamalla Putinin mahdollisuudet voittaa mitään on minimaaliset. On tosi pätevää "logiikkaa". Olen sanaton.
Viimeksi muokattu: