Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Siis sinähän tässä luulit, että joku tulee Suomen vuoksi taistelemaan? Lukisitko uudestaan oman kirjoituksesi ja sitten minun vastaukseni? Kiitos.

Luulen muuten edelleen, mutta en ole missään vaiheessa luullut, että ne on mitään maajoukkoja. Kyllä ne ovat ammattilaisjoukkoja, mitä tuolta muualta apuja voi olettaa saatavan. Itseasiassa, JOS joku pölhö tarjoaisi maajoukkoja, niin sanotaan mieluummin "Kiitos ei, lähettäkää jotain muuta, vaikka suihkuhävittäjiä mieluummin". Koska emme me lisää jääkäreitä tänne tarvita vaan hävittäjiä, lentäjiä, erikoismiehiä (tiedustelu, tulenjohto, analysointi) ja mahdollisesti jotain kommandojoukkoja vaikkapa. Mukavaa olisi myös, jos joku meille vähän signaalitiedustelun dataa ja satelliittikuvaa vilauttaisi. Ei haittaisi, vaikka paketissa olisi mukana sen homman osaavat analyytikotkin, koska eihän meillä juuri ole. Jos vielä lopuksi joku jaksaisi vaikka Avacsilla keilata taivaanrantaa ja kertoa meillekin mitä näkyy, niin mitä tässä enempää apuja toivoa osaisi? Kun vaan ohjus- ja ammustäydennykset rullaa, niin loput me hoidetaan itse. Ei tämä tuon vaikeampaa ole.


Putin sai aiemmin tänä vuonna 70 000 sotilaan yllätysharjoitukset nopeasti kasaan itärajalta viron rajalle. Aasian puolella 160 000 sotilaan. Nythän joukkoja sijoitetaan ja kalustoa itse asiassa lisää Suomen itärajalle. Riippuu mitä tarvitaan. Suomella ei ole vastassa kuin erikoisjääkärit, poliisi ja rajavartuolaitos, sekä varusmiespalveluksen pojat. Hornetit käytännössä ainoa kova voima, joka on latingissa. Laskeppa itse, kuinka vähän Suomen valtaamiseksi tarvitaan ja kuinka nopeasti panssareilla suristaan Helsinkiin sen jälkeen kun rajatolppa on jäänyt telaketjun alle.

Mutta saako enää aikaiseksi yllätysiä? On totta, että meidän heikoin kohtamme on viivyttävän voiman kehittäminen aivan nopeasti kehittyvän sodan ensimmäisenä 24 tuntina. Ongelma on tiedostettu PV:n ylijohdossa ja asiaa työstetään (siis ratkaisuja on tulossa/valmiinakin jo).

Suomen valtaus ei kyllä riitä. Se pitää kyetä myös pitämään, jotta asialla olisi merkitystä. Varmaan jollain pyöräalustaisella Bempulla voi posotella moottoritietä Turkuun asti kunhan on vaan röyhkeä ja nopea. Mutta mitä sen jälkeen? Kuinka joukot huolletaan kun meidän taistelevat joukot on saatu ylös ja alkavat kuromaan noita rohkeita ajelijoita mottiin Turkuun?

Edelleen. Sinä kuvittelit jonkun tulevan Suomea auttamaan. Minä en kuvittele kenenkään tulevan. Sinulta puuttuu nyt johdonmukainen ajatusmaailma. Oletko näitä trolleja?

Asiaton trollittelu näemmä alkoi, mikä onkin ainakin omasta puolestani merkki siitä, että keskustelua ei kannata tuon tyylisiä heittoja viljelevän kanssa jatkaa. Kun ei osaa asiasta väitellä, niin aina voi huudella että "trolli".

Minä kuvittelen Euroopan monien maiden tosiaankin auttavan Suomea. Mitään järkeähän heillä ei olisi olla auttamatta. Lähden siitä, että jokainen maa ajaa ensisijaisesti omaa etuaan. Yksikään Euroopan maa ei halua Venäjää lähemmäs itseään. Siksi ne auttavat. Varsinkin Ruotsi. Ruotsi kykeneekin sitten huomattavaan apuun. Minkä tietäisit, jos olisit kotiläksyt aiheesta tehnyt.

Mihin perustat nämä jämäkät arviosi Venäjästä? Onko sinulla heistä kokemusta? Ei näytä siltä. Et myöskään suhteuta arvioitasi mihinkään. Esimerkiksi Ukrainan tämän vuoden tapahtumat on sinulle täydellisen käsittämätön asia, muttet ota opiksi niistäkään. Minusta oli ihan selvää, että Krimin muuraaminen Venäjään oli Putinin valinta tieksi, jossa on vaikea peruutella tai päästä ulos ilman toisen rintaman avaamista..

Toisen rintaman avaaminen ei kyllä helpota Putinin Ukrainan umpikujaa mitenkään. Päinvastoin. Ei Putinilla ole loputtomasti joukkoja. Toinen rintama sitoo joukkoja, jotka ovat pois Ukrainasta. Ukraina voi vaikka vallata alueet takaisin, jos sieltä vetää liikaa joukkoja toiselle rintamalle. Sitä Putin joutuu jatkuvasti pohtimaan.

Ukrainan tapahtumisissa ei ole minulle mitään käsittämätöntä. Heittelet outoja väitteitä. Koita keskittyä argumentoimaan asialla, älä nälvimään muita keskustelijoita asiattomasti.


Toista rintamaa ei ole vielä avattu, mutta mitä itse tekisit Putinin sijassa? Sillä kaverilla on veitsi kurkulla.

Jos se toinen rintama muka mitään asiaa auttaa - niin en ainakaan sitä Suomea vastaan avaisi. Löytyy paljon Suomea helpompia kohteita Keski-Aasiasta. Niissä on myös Suomea enemmän luonnonvaroja.

Älä nyt itkuun pillahda. Olet alta 3 viikkoa sitten rekisteröitynyt kenties Putninisti, jolla on hyvin sekavaa kirjoitusta. Se mitä Putin tekee Ukrainassa, ei ole koko kirjo käden korteista. Sinä et oikein tunnekuohuista mutuiluasi perusta mihinkään. Miksi koet Venäjän uhkaan varautumisen olevan turhaa Puolustusvoimien tehtäväkentässä? 2000 -luvun asehankintojen valossa se ei olekaan ollut sen tehtäväkentässä.

Nyt alkaa kyllä tuon jatkuvan henkilökohtaisuuksiin menosi kanssa hihat palamaan. Et kirjoita asiaa juuri lainkaan, vaan keskityt kirjoittajan solvaamiseen. En ole yhtään mikään "putinisti". Et selvästikään ole lukenut montaakaan kirjoittamaani viestiäni kun väität minua PV:n varautumistyön vastustajaksi. Lueppa vaikka aivan 1. viestini palstalle.

Tässäpä tätä sinun omaa tyyliäsi nyt sitten takaisin: Itse olet heikosti asioihin perehtynyt huutelija. Joka ei tiedä mistään mitään, eikä varsinkaan muista kirjoittelijoista senkään vertaa. Panet myös muiden suihin täysin sattumanvaraisesti "mielipiteitä", joita he eivät ole koskaan sanoneet. Sinulla on Johan Bäckmannin argumentointitaktiikat käytössäsi. Huudat ikivanhaa kikkaa käyttäen "ottakaa trolli kiinni", vaikka olet trolli itse. Kaikenlisäksi looginen päättelysi on alakoulutasoa. Jostain summittaisista Ukrainan tapahtumista vedellään täysin käsittämättömiä johtopäätöksiä Suomen tilanteesta. Lopuksi, logiikkasi "opinnäytetyö" näyttää olevan se, että koska Putin on tiukasti paskassa kiinni Ukrainassa, niin tilanne helpottaa kun hän hommaa itselleen vielä isomman paskasavotan jostain muusta osasta imperiumia. Kaikista mahdollisista sodan kohteista hän valitsee itselleen sen NATO:sta seuraavaksi haastavimman eli Suomen. Vaikka Suomea kiusaamalla Putinin mahdollisuudet voittaa mitään on minimaaliset. On tosi pätevää "logiikkaa". Olen sanaton.
 
Viimeksi muokattu:
Trolli mainittu.

Täällä pitäisi olla automaattinen systeemi, joka hiljentää keskustelijan joka huutaa ensimmäisenä trollia.

Vanha internet-viisaus neuvoo: keskustelijan henkilökohtaisuuksiin meno on merkki siitä, että hän on jäänyt asiakysymyksissä häviölle. Jos ei mitään muuta keksi, niin aina voi huutaa trollia. Siitä näemme klassisen esimerkin tuossa yllä. Saako täällä muuten jonkin keskustelijan ignoreen jotenkin? Neme tienasi itselleen ploksit juuri tuossa.
 
Rauhoitu hyvä ihminen. Tämä on keskustelua.

Rauhoitu sinäkin. Itsehän pelkäät sitä Venäjän hyökkäystä ilman syytä. Ratkaisu siihen on mielestäsi joku "pikahakemus". Menettelytapa jota ei ole olemassakaan Nato-prosessissa.

Se Nato-hakemushan ei saisi Venäjää pillastumaan? Mutta syyttä se kyllä hyökkää, vaan ei silloin kun olisi syytä?
 
Otetaan poijjaat, mutta rauhallisesti. Nykykielellä kai pitäisi sanoa "silleen sillisti"... Koetetaan välttää henkilöön (täällä kirjoittelijat) kohdistuvia solvauksia. Julkisuuden luopioita ja takinkääntäjiä voi sanallisesti höyhentää senkin edestä (kunhan ei sorru vihapuheeseen, hui).

Vietän joulua rauhallisin ja luottavaisin mielin. Jos sattuisi tulemaan äkkitarvis, olen 15min sisällä nollavitosissa kamppeet mukana autossa ja 10min siitä olen valmiina kuittaamaan morsmaikun. Liha ei ikävä kyllä enää ole vasan sellaista mutta tahtoa ei ole onneksi vielä nujerrettu.

"Ollos huoleton, poikas valveill' on!"
 
Otetaan poijjaat, mutta rauhallisesti. Nykykielellä kai pitäisi sanoa "silleen sillisti"... Koetetaan välttää henkilöön (täällä kirjoittelijat) kohdistuvia solvauksia. Julkisuuden luopioita ja takinkääntäjiä voi sanallisesti höyhentää senkin edestä (kunhan ei sorru vihapuheeseen, hui).

Vietän joulua rauhallisin ja luottavaisin mielin. Jos sattuisi tulemaan äkkitarvis, olen 15min sisällä nollavitosissa kamppeet mukana autossa ja 10min siitä olen valmiina kuittaamaan morsmaikun. Liha ei ikävä kyllä enää ole vasan sellaista mutta tahtoa ei ole onneksi vielä nujerrettu.

"Ollos huoleton, poikas valveill' on!"

Laitoin tämän jo toiseen ketjuun, mutta istuu myös tänne! Sisarlehti Pietrista joutuu myös lopettamaan toimintansa. Kaikella on tarkoituksensa, myös vapaan tiedonvälityksen kuristamisella!

http://www.marmai.fi/uutiset/sanoma...ohyokkayksen+kohteena++sivut+jumissa/a2284765
Sanoman omistama Moscow Times verkkohyökkäyksen kohteena - sivut jumissa
 
Luulen muuten edelleen, mutta en ole missään vaiheessa luullut, että ne on mitään maajoukkoja. Kyllä ne ovat ammattilaisjoukkoja, mitä tuolta muualta apuja voi olettaa saatavan. Itseasiassa, JOS joku pölhö tarjoaisi maajoukkoja, niin sanotaan mieluummin "Kiitos ei, lähettäkää jotain muuta, vaikka suihkuhävittäjiä mieluummin". Koska emme me lisää jääkäreitä tänne tarvita vaan hävittäjiä, lentäjiä, erikoismiehiä (tiedustelu, tulenjohto, analysointi) ja mahdollisesti jotain kommandojoukkoja vaikkapa. Mukavaa olisi myös, jos joku meille vähän signaalitiedustelun dataa ja satelliittikuvaa vilauttaisi. Ei haittaisi, vaikka paketissa olisi mukana sen homman osaavat analyytikotkin, koska eihän meillä juuri ole. Jos vielä lopuksi joku jaksaisi vaikka Avacsilla keilata taivaanrantaa ja kertoa meillekin mitä näkyy, niin mitä tässä enempää apuja toivoa osaisi? Kun vaan ohjus- ja ammustäydennykset rullaa, niin loput me hoidetaan itse. Ei tämä tuon vaikeampaa ole.

Suomi sijoittaa tänä vuonna muistaakseni 460 miljoonaa aseisiin ja kun kerrotaan se 30 vuoden kierrolla, saadaan yleiskuvaa sillä, kuinka hyvin nämä ensi vuonna olevat 230 000 sodan ajan sotilasta on varustettu. Ei kovin hyvin. Kun taas uusia järjestelmiä otetaan käyttöön, ne pitää ottaa ennen kuin sotatila on päällä. Tarvitaan tosiaan mainitsemiaasi asioita, mutta tiedustelu on kunnossa periaatteessa jo EU:n myötä, jolla on oma keskustiedustelu satelliitteineen. Viime kädessä minusta tarvitaan lopulta myös maavoimaa ja niitä ei myöskään varustella hetkessä. Nyt on sstingeriä ja pst-ohjusta saadaan lisää. Siinä on jalkaväkisotilaan perus -raskasta aseistusta kun ynnätään heittimet ja tykistö taustalle. Heitämpä vain kysymyksen, että mitä noilla vedettävillä tykeillä ja raskailla heittimillä ehditään tehdä? En edelleenkään usko Venäjän odottelevan Suomen mobilisoivan.


Mutta saako enää aikaiseksi yllätysiä? On totta, että meidän heikoin kohtamme on viivyttävän voiman kehittäminen aivan nopeasti kehittyvän sodan ensimmäisenä 24 tuntina. Ongelma on tiedostettu PV:n ylijohdossa ja asiaa työstetään (siis ratkaisuja on tulossa/valmiinakin jo).

Minusta Krimin tapahtumat kävivät vastaavanlaisesta yllätyksestä. Tunnuksettomat sotilaat ilmaantuivat läntiselle medialle ja tiedustelulle nopeasti, tyhjästä ja yllätyksellisesti. Minä olen läpikäynyt myöskin tätä kysymystä piirustuspöydällä ja kaikista erilaisista ratkaisuista huolimatta tarvitaan rahaa. Ennen muutaa tarvitaan monipuolista ratkaisua, johon ei välttämättä tarvita suoraa ihmislihaa liian paljon. Poliitikkojen mobilisointikäskyn kynnyksestä tässä on kenraaleja enemmän kyse minusta vielä. Tosiaan 24 tuntia ja suomalaiset ei ehdi edes kissaa sanomaan.

Suomen valtaus ei kyllä riitä. Se pitää kyetä myös pitämään, jotta asialla olisi merkitystä. Varmaan jollain pyöräalustaisella Bempulla voi posotella moottoritietä Turkuun asti kunhan on vaan röyhkeä ja nopea. Mutta mitä sen jälkeen? Kuinka joukot huolletaan kun meidän taistelevat joukot on saatu ylös ja alkavat kuromaan noita rohkeita ajelijoita mottiin Turkuun?

Mutta millä aseilla sitten enää soditaan, kun ryssä on ottanut mestat haltuun? Ei taida kaapeista kaivetut hirvikiväärit ja kansalaisluovuus riittää kun niitäkin tulis johtaa.

Minä kuvittelen Euroopan monien maiden tosiaankin auttavan Suomea. Mitään järkeähän heillä ei olisi olla auttamatta. Lähden siitä, että jokainen maa ajaa ensisijaisesti omaa etuaan. Yksikään Euroopan maa ei halua Venäjää lähemmäs itseään. Siksi ne auttavat. Varsinkin Ruotsi. Ruotsi kykeneekin sitten huomattavaan apuun. Minkä tietäisit, jos olisit kotiläksyt aiheesta tehnyt.

Kyllä minä tiedän Ruotsin kyvyt. Onhan heillä varmasti edelleen ennen vuoden 2006 reservin lakkauttamispäätöstä edeltäneitä aseita varastoissa. Mutta ei sieltä maavoimaa tule. En laskisi niiden mammanpoikien varaan yhtään mitään. Mitä apu voisi olla ja miten sitä annettaisiin sitten kun Venäjä olisi ottanut 24 tunnissa maan noin haltuun? Sissisota on raakaa siviiliteurastusta.

Toisen rintaman avaaminen ei kyllä helpota Putinin Ukrainan umpikujaa mitenkään. Päinvastoin. Ei Putinilla ole loputtomasti joukkoja. Toinen rintama sitoo joukkoja, jotka ovat pois Ukrainasta. Ukraina voi vaikka vallata alueet takaisin, jos sieltä vetää liikaa joukkoja toiselle rintamalle. Sitä Putin joutuu jatkuvasti pohtimaan.

Putin on antanut Ukrainaan vasta pikkurillinsä kynnen. Muistutan edelleen Putinin umpikujasta. Nurkkaan ajettu eläin tuppaa hyökkäämään. Toisen rintaman avaaminen voisi pelastaa koko tilanteen ja ajaa EU:n sisäiseen kriisiin, mikä toimisi Venäjän hyväksi. Se voisi pitää kansan johtajan takana. Patriotismi on voimissaan nykyvenäjällä. Tätä ei tunnuta lännessä edes tiedostavan.

Ukrainan tapahtumisissa ei ole minulle mitään käsittämätöntä. Heittelet outoja väitteitä. Koita keskittyä argumentoimaan asialla, älä nälvimään muita keskustelijoita asiattomasti.

Katso peiliin. Hyvä että palasit kuitenkin asialinjalle.


Jos se toinen rintama muka mitään asiaa auttaa - niin en ainakaan sitä Suomea vastaan avaisi. Löytyy paljon Suomea helpompia kohteita Keski-Aasiasta. Niissä on myös Suomea enemmän luonnonvaroja.

Mutta pelissä on suuremmista asioista kyse. EU on vihollinen, myöskin Putinin media on valmistellut aika paskaa kuvaa Suomesta venäläisiä lapsia sortavana natsyhteiskuntana, eikä se ole kuin pieni osa kokonaiskuvaa. Upseeristo liittäissi Suomen mielellään Venäjään.

Nyt alkaa kyllä tuon jatkuvan henkilökohtaisuuksiin menosi kanssa hihat palamaan. Et kirjoita asiaa juuri lainkaan, vaan keskityt kirjoittajan solvaamiseen. En ole yhtään mikään "putinisti". Et selvästikään ole lukenut montaakaan kirjoittamaani viestiäni kun väität minua PV:n varautumistyön vastustajaksi. Lueppa vaikka aivan 1. viestini palstalle.

Kuule kun nyt jatkat tällä linjalla ja lopetat pelkän mutuilun, solvauksen ja heität asiaa sekä niiden tukemia faktoja kehiin saadaan hyvä keskustelu.

Tässäpä tätä sinun omaa tyyliäsi nyt sitten takaisin: Itse olet heikosti asioihin perehtynyt huutelija. Joka ei tiedä mistään mitään, eikä varsinkaan muista kirjoittelijoista senkään vertaa. Panet myös muiden suihin täysin sattumanvaraisesti "mielipiteitä", joita he eivät ole koskaan sanoneet. Sinulla on Johan Bäckmannin argumentointitaktiikat käytössäsi. Huudat ikivanhaa kikkaa käyttäen "ottakaa trolli kiinni", vaikka olet trolli itse. Kaikenlisäksi looginen päättelysi on alakoulutasoa. Jostain summittaisista Ukrainan tapahtumista vedellään täysin käsittämättömiä johtopäätöksiä Suomen tilanteesta. Lopuksi, logiikkasi "opinnäytetyö" näyttää olevan se, että koska Putin on tiukasti paskassa kiinni Ukrainassa, niin tilanne helpottaa kun hän hommaa itselleen vielä isomman paskasavotan jostain muusta osasta imperiumia. Kaikista mahdollisista sodan kohteista hän valitsee itselleen sen NATO:sta seuraavaksi haastavimman eli Suomen. Vaikka Suomea kiusaamalla Putinin mahdollisuudet voittaa mitään on minimaaliset. On tosi pätevää "logiikkaa". Olen sanaton.
No romahdithan sinä sittenkin... Huoh. En olisi sinuna ylpeä tuosta kirjoituksesta. Jos palaat asialiinjalle, niin keskustellaan toki. Mutta koita säilyttää joku looginen kuva siitä mitä itse kirjoitat.
 
Venäjä ei varmasti jää odottelemaan Suomen valmiudenkohottamista ja joukkojen perustamista, vaan yllättää Suomen housut kintuissa iskemällä vyön alle hyvissä ajoin ja suoraan. Tasajako ei ole taktiikkaa eikä reiluus kuulu pelin henkeen. Suomen poliitikot ovat hyvin nopeasti syväkyykyssä neuvottelupöydän ääressä suostumassa mihin tahansa ehtoihin ja sopimuksiin.

Monille suomalaisille turvallisuuspoliittisille keskusteluille tyypilliset viittaukset viime sotien aikaiseen sitkeyteen ja suomalaisen sotilaan sankaruuteen eivät myöskään toimi enää tässä asiayhteydessä, sillä talvisota hävittiin jo 75 vuotta sitten. Siitä on nyt jo lähes 100 vuotta aikaa.
 
Täällä nyt on taas tätä tappiomielialan lietsomista ja muuta pelleilyä. Putinin trollitkaan eivät pärjäisi paremmin. Ehkä se on tätä suomalaista "en mä kumminkaan pärjää". Käykää joskus pyörimässä paljon ulkomailla ja huomaatte, että kyllä pärjää ja arvostetaan. Tietysti riippuu henkilöstä.

Aika usein evp-kapiaisena joutuu suhtautumaan lähinnä huvittuneesti joihinkin foorumin postauksiin, persooniin ja ns. "inspiroituneihin keskusteluihin".

Sanon vain, että ne jotka asioista jotain tietävät, eivät kerro sitä julkisesti. Ne joilla ei ole pienintäkään tajua tai tietoa, vaahtoavat täällä ja muualla, miten "vihreät miehet" tappavat kaikki ja miten Suomen liikekannallepanojärjestelmä on perseestä. Ja kun ei ole uusinta hottia aseessa kiinni, niin ryssä teurastaa kaikki saunan takana. Näinhän se tietysti sota menee...paitsi ettei ole koskaan mennyt. Ei edes Ukrainassa. Ei edes 2. maailmansodan Norjassa joka yllätettiin housut kintussa.

Forumilta näkee hyvin sen syyn, miksi 95% reserviläisistä on hieman kuutamolla, miten Suomen PV organisoituu sotatilassa. Siihen on ilmeisesti aika hyvä syy...
 
Täällä nyt on taas tätä tappiomielialan lietsomista ja muuta pelleilyä. Putinin trollitkaan eivät pärjäisi paremmin. Ehkä se on tätä suomalaista "en mä kumminkaan pärjää". Käykää joskus pyörimässä paljon ulkomailla ja huomaatte, että kyllä pärjää ja arvostetaan. Tietysti riippuu henkilöstä.

Aika usein evp-kapiaisena joutuu suhtautumaan lähinnä huvittuneesti joihinkin foorumin postauksiin, persooniin ja ns. "inspiroituneihin keskusteluihin".

Sanon vain, että ne jotka asioista jotain tietävät, eivät kerro sitä julkisesti. Ne joilla ei ole pienintäkään tajua tai tietoa, vaahtoavat täällä ja muualla, miten "vihreät miehet" tappavat kaikki ja miten Suomen liikekannallepanojärjestelmä on perseestä. Ja kun ei ole uusinta hottia aseessa kiinni, niin ryssä teurastaa kaikki saunan takana. Näinhän se tietysti sota menee...paitsi ettei ole koskaan mennyt. Ei edes Ukrainassa. Ei edes 2. maailmansodan Norjassa joka yllätettiin housut kintussa.

Forumilta näkee hyvin sen syyn, miksi 95% reserviläisistä on hieman kuutamolla, miten Suomen PV organisoituu sotatilassa. Siihen on ilmeisesti aika hyvä syy...

Amen.
 
Täällä nyt on taas tätä tappiomielialan lietsomista ja muuta pelleilyä. Putinin trollitkaan eivät pärjäisi paremmin. Ehkä se on tätä suomalaista "en mä kumminkaan pärjää". Käykää joskus pyörimässä paljon ulkomailla ja huomaatte, että kyllä pärjää ja arvostetaan. Tietysti riippuu henkilöstä.

Aika usein evp-kapiaisena joutuu suhtautumaan lähinnä huvittuneesti joihinkin foorumin postauksiin, persooniin ja ns. "inspiroituneihin keskusteluihin".

Sanon vain, että ne jotka asioista jotain tietävät, eivät kerro sitä julkisesti. Ne joilla ei ole pienintäkään tajua tai tietoa, vaahtoavat täällä ja muualla, miten "vihreät miehet" tappavat kaikki ja miten Suomen liikekannallepanojärjestelmä on perseestä. Ja kun ei ole uusinta hottia aseessa kiinni, niin ryssä teurastaa kaikki saunan takana. Näinhän se tietysti sota menee...paitsi ettei ole koskaan mennyt. Ei edes Ukrainassa. Ei edes 2. maailmansodan Norjassa joka yllätettiin housut kintussa.

Forumilta näkee hyvin sen syyn, miksi 95% reserviläisistä on hieman kuutamolla, miten Suomen PV organisoituu sotatilassa. Siihen on ilmeisesti aika hyvä syy...

Osaako Puolustusvoimat lukea oikein poliittisen tilanteen? Voi olla loistavat systeemit luotuna, vaan minkäs teet naapurin pelatessa omilla säännöillä?

Minä en todellakaan usko iivanan tarjoavan selkeätä ennakkovaroitusta kriisille, jos he itse homman masinoivat. Joko he aloittavat täysin puskista tai sitten he luovat jopa vuosikymmeniä kestävän matalamman tason kärhämän meidän organisaation uuvuttamiseksi. Niin tai näin, meidän valmius tulee todennäköisesti olemaan matala varsinaisen operaation alkaessa. Iivanan ensimmäinen isku tulee osumaan. Suunnitelmien lähtökohtana pitäisi olla ensimmäisen iskun vaikutuksien minimointi ja jatkotoimet siitä eteenpäin.

Ainakin nykyiset julkisuuteen tuodut toimintamallit näyttävät pohjaavan vahvaan toiveajatteluun selkeästä varoituksesta ja siltä pohjalta tehdyistä poliittisista ratkaisuista. Todellisuudessa kummatkin jäänevät puolitiehen. Selvää varoitusta ei tule ja päätökset jäävät tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja millähän tavalla vastapuoli voisi pelata omilla säännöillään? Kisassa kun on aina kaksi puolta ja ihmetyttää, miksi yhden osapuolen ilmeisesti pitäisi olla se nyrkkeilysäkki, jota hakataan.

Yksikään kriisi (ei edes Ukrainan) ei tule yllätyksenä maalle, joka edes panostaa siihen, että joku tyyppi seuraa edes uutisia. Puhumattakaan ihan todellisesta tiedustelutiedosta ja tilanneseurannasta.

" Niin tai näin, meidän valmius tulee todennäköisesti olemaan matala varsinaisen operaation alkaessa."

Ehkä "teidän" valmiutenne tulee olemaan matalalla, mutta sitä ei kannata yleistää. Vai onko tuo varma tieto, joka on Pietarista saatu? :D

Joka tietoa lisää, se tuskaa lisää, sanottiin jo raamatussa. :)
 
Kyllä meidän täytyy nopean toiminnan valmiuttamme parantaa. Sitä työtä on tehty - ja tehdään edelleen. Se valmius on parantunut - ja parantuu yhä edelleen. Myös reservistä lähtevät tarvittaessa liikenteeseen nopeammin ne, joilla on merkitystä.

Sekin mahdollisuus on otettava huomioon, että Venäjä onnistuu "täysin puskista" tulemaan kohtuullisen isolla voimalla. Mutta ei meidän koko 230000 miehen sa-kenttäarmeijan tarvitse olla 15 minuutista sodan alusta täydessä sotavalmiudessa. Ei se nimittäin onnistu tuolta naapuriltakaan niin ison joukon kanssa salaa tuleminen.

On pikkasen eri asia, pomppiiko jonnekin muutama sata tai tuhat kohtuullisen kevyesti varustettua "vihreää hybridisotamiestä". Vai tuleeko sieltä täysi mekanisoitu punadivisioona kaikki tilbehööreineen.

Ruotsin ei tarvitse miehiä tänne lähettää. Eikä kenenkään muunkaan (erikoisjoukot poislukien). Minusta ei edes pidä lähettää, varsinkin maavoimissa olisi niiden yksiköiden hyvä olla aika homogeenisiä - samalla komentokielellä ohjattavia ja samantyyppiseen taktiikaan sopeutettuja. En edes usko, että ulkomaan maasotilaista - ehkä joitain arktiseen taisteluun erikoistuneita SAS-miehiä lukuunottamatta - on juuri hyötyä meidän aika vaativissa olosuhteissamme.

Erikoisemmissa teknisissä joukoissa kuten ilmavoimat on isommat valmiudet operoida yhteen englanniksi ja esim. NATO-standardein. Siellä ulkomaat pystyy täydentämään meitä paljon helpommin ja siellähän meillä on varmaan sitä todellista tarvettakin.

Varusteita on kuitenkin aika isolle porukalle ja tuossakin asiassa voitaneen tehdä yhteystyötä ja parantaa lähtövalmiuksia.

Kehitettävää työtä on. Rahaakin pitäisi lisää tähän asiaan laittaa. Sitähän minä olen koko lyhyen palstalla oloaikani hokenut, että Suomen pitää valmistautua sotaan! Elämme ehkä vuoden 1938 toisintoa. Tämä on ehkä se meidän Harmaa Vaihe. Puutteet siis kuntoon, kuten opetettu on.

Eikä minua ainakaan haittaa, vaikka Torni ei jakaisi jakovarusteina muuta kuin kokardin. Paremmat releet mulla on omasta takaa mitä Torni jakaa. Reserviläiskivääriä en omista, mutta puoliautomaattinen Heckler-Koch 308 Win löytyy valovoimaisin tähtäimin (Zeiss Victory). Osaan myös tuota peliä käyttää vaikka puoliunissani. Sopii vanjan tulla testaamaan, onko tappava peli. Voi aivan hyvin olla, että lähden tuon HeikkiKossun kanssa liikenteeseen. Jossain suhteissahan se on ylivoimainen jakokalustoon nähden (pl. tarkka-ampujakalusto - vaikka ei sillä häviä juuri edes TA-kivääreillä - mulla kun on itseladatut tarkkuuspatruunat, jotka on haettu ja tuunattu huolella tuon aseen käyntiin sopiviksi, patruunoita mulla on aina jemmassa noin 3000-5000 kpl "alkuannos" - eiköhän sillä taistele itsensä LKP-paikalle, jossa odotan saavani täydennystä)

Jos oikein törkeä haluan olla, niin vetaisin Hessukkaan puolivaippa tai hollow-point metsätyskudit sisään. Eihän se Geneven mukaista ole, mutta rupeaa taatusti äijä kaatumaan. Noita teillä ei ole jakovehkeissäkään tarjolla.

PS. jos ei halua itse ladata, niin esim. Noslerilta löytyy 308 Win "Varmageddon" kutia niille, jotka haluvat varmistaa, että se on pienikin osuma ja välitön kaato vastapuolen elävässä voimassa. Älkää jääkö kuitenkaan vangeiksi nuo lippaassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä meidän täytyy nopean toiminnan valmiuttamme parantaa. Sitä työtä on tehty - ja tehdään edelleen. Se valmius on parantunut - ja parantuu yhä edelleen. Myös reservistä lähtevät tarvittaessa liikenteeseen nopeammin ne, joilla on merkitystä.

Sekin mahdollisuus on otettava huomioon, että Venäjä onnistuu "täysin puskista" tulemaan kohtuullisen isolla voimalla. Mutta ei meidän koko 230000 miehen sa-kenttäarmeijan tarvitse olla 15 minuutista sodan alusta täydessä sotavalmiudessa. Ei se nimittäin onnistu tuolta naapuriltakaan niin ison joukon kanssa salaa tuleminen.

On pikkasen eri asia, pomppiiko jonnekin muutama sata tai tuhat kohtuullisen kevyesti varustettua "vihreää hybridisotamiestä". Vai tuleeko sieltä täysi mekanisoitu punadivisioona kaikki tilbehööreineen.

Ruotsin ei tarvitse miehiä tänne lähettää. Eikä kenenkään muunkaan (erikoisjoukot poislukien). Minusta ei edes pidä lähettää, varsinkin maavoimissa olisi niiden yksiköiden hyvä olla aika homogeenisiä - samalla komentokielellä ohjattavia ja samantyyppiseen taktiikaan sopeutettuja. En edes usko, että ulkomaan maasotilaista - ehkä joitain arktiseen taisteluun erikoistuneita SAS-miehiä lukuunottamatta - on juuri hyötyä meidän aika vaativissa olosuhteissamme.

Erikoisemmissa teknisissä joukoissa kuten ilmavoimat on isommat valmiudet operoida yhteen englanniksi ja esim. NATO-standardein. Siellä ulkomaat pystyy täydentämään meitä paljon helpommin ja siellähän meillä on varmaan sitä todellista tarvettakin.

Varusteita on kuitenkin aika isolle porukalle ja tuossakin asiassa voitaneen tehdä yhteystyötä ja parantaa lähtövalmiuksia.

Kehitettävää työtä on. Rahaakin pitäisi lisää tähän asiaan laittaa. Sitähän minä olen koko lyhyen palstalla oloaikani hokenut, että Suomen pitää valmistautua sotaan! Elämme ehkä vuoden 1938 toisintoa. Tämä on ehkä se meidän Harmaa Vaihe. Puutteet siis kuntoon, kuten opetettu on.

Eikä minua ainakaan haittaa, vaikka Torni ei jakaisi jakovarusteina muuta kuin kokardin. Paremmat releet mulla on omasta takaa mitä Torni jakaa. Reserviläiskivääriä en omista, mutta puoliautomaattinen Heckler-Koch 308 Win löytyy valovoimaisin tähtäimin (Zeiss Victory). Osaan myös tuota peliä käyttää vaikka puoliunissani. Sopii vanjan tulla testaamaan, onko tappava peli. Voi aivan hyvin olla, että lähden tuon HeikkiKossun kanssa liikenteeseen. Jossain suhteissahan se on ylivoimainen jakokalustoon nähden (pl. tarkka-ampujakalusto - vaikka ei sillä häviä juuri edes TA-kivääreillä - mulla kun on itseladatut tarkkuuspatruunat, jotka on haettu ja tuunattu huolella tuon aseen käyntiin sopiviksi, patruunoita mulla on aina jemmassa noin 3000-5000 kpl "alkuannos" - eiköhän sillä taistele itsensä LKP-paikalle, jossa odotan saavani täydennystä)

Jos oikein törkeä haluan olla, niin vetaisin Hessukkaan puolivaippa tai hollow-point metsätyskudit sisään. Eihän se Geneven mukaista ole, mutta rupeaa taatusti äijä kaatumaan. Noita teillä ei ole jakovehkeissäkään tarjolla.

PS. jos ei halua itse ladata, niin esim. Noslerilta löytyy 308 Win "Varmageddon" kutia niille, jotka haluvat varmistaa, että se on pienikin osuma ja välitön kaato vastapuolen elävässä voimassa. Älkää jääkö kuitenkaan kiinni nuo lippaassa.

Sinä lähdet, naapurin poika lähtee ja jopa Hentun Liisa lähtee, mutta entä jos hallitus ja Eduskunta eivät lähde?
 
Suksi sinä TomTom vaan vittuun aukomasta päätäsi ja pidä idiootti foorumisi.

Jos kerran täällä ei ole muita kuin sinun kavereitasi - jotka ovat aina oikeassa ja joilla on oikeus soittaa sitä poskea sivukaupalla muille, niin arvaappa kiinnostaako tämä vitsifoorumisi?

Melkoinen häpäisy maanpuolustustyölle, että joku IT-alan pellehermanni pyörittää tämmöistä hyvän asian nimissä. Häpäisyähän tämä on maanpuolustukselle.

Tunnukseni saa poistaa. EVVK typerä kaverikerhosi.
 
Back
Top