Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Tarkoitin yleisesti tuota tyyliä. Aika halpahintaisia nimenväännöksiä ja sitten jokaisessa viestissä muistetaan tuoda esille kommunistit ja maailmanlaajuiset salaliitot. Olen @Makkaramestari n kanssa samaa mieltä.

Kannattaa vaan pistää bannipisteitä jakoon jos homma ei miellytä eikä pistää pikkupöksyjä kierteelle ja nalkuttaa.
 
Tarkoitin yleisesti tuota tyyliä. Aika halpahintaisia nimenväännöksiä ja sitten jokaisessa viestissä muistetaan tuoda esille kommunistit ja maailmanlaajuiset salaliitot. Olen @Makkaramestari n kanssa samaa mieltä.

Noin lainatakseni elokuvaa: "Mulle siita ei ainakaan ole tullu tietoa"
 
Kannattaa vaan pistää bannipisteitä jakoon jos homma ei miellytä eikä pistää pikkupöksyjä kierteelle ja nalkuttaa.
Nyt valoja päälle Herra/Rouva/Muumi kä! Kanssakirjoittajasi yrittävät kertoa, että kirjoitustyylissäsi voisi olla viilattavaa, jos aidosti haluat keskustella asiastasi. Tuo jatkuva julistaminen ja kaiken kutsuminen kommunismiksi/sosialismiksi/bolsevismiksi/salaliitoksi saavutti kiinnostuspisteensä noin 400 viestiä sitten.

Ei tuo asenne parane millään bannibisteillä, vaan nyt koitat hetkeksi olla tunkematta edellämainittua julistamista keskusteluun ja huomaat että muillakin saattaa olla ihan järkeviä juttuja sanottavanaan.
 
Lainahanat sulkeutuvat.

Tämä on täysin ymmärrettävää kehitystä Venäjän nykyisen diktatuurin suuntaan.

Ei löydy minkäänlaista perustetta lainata ja/tai investoida Venäjälle joka käyttää kaikki suinkin liikenevät omat talousresurssinsa varustautumiseen, asevoimiensa sekä kaikenlaisen sisäisen valvonnan vahvistamiseen. Samanaikaisesti kun se uhkailee naapurimaitaan sekä puolustusliiton (NATO:n) jäsenmaita voiman käytöllä.
 
http://blog.vantagepointnorth.net/2018/08/9000-tons-of-steel-russian-tank-drills.html

Venäjä on nyt siis harjoitellut toimintaa jopa 200 taistelupanssarivaunun kokoonpanoilla. Ja hyviä huomioita vielä asiasta:

Alkaako Venäjä olla kohta siinä kuosissa, että esim. Berliiniä nopeasti uhkaava hyökkäys olisi mahdollinen, ja siten esim. EU pakotettavissa hyväksymään Venäjän vaatimat rauhanehdot? Saksa aivan varmasti olisi valmis uhraamaan itäiset kumppaninsa, mikäli idästä olisi rynnimässä parintuhannen vaunun panssarijyrä, ja Saksan valmius parin pataljoonan verran.
Ongelmallisintahan tuossa on, että kahdella panssariarmeijalla (tai siis ilmeisesti 1. panssariarmeija on vain panssariarmeijakunnan kokoinen?) olisi mahdollista puskea hyvinkin pitkälle: ensin moottoroidut jalkaväkiprikaatit sitovat vihollisen, ja panssariarmeijakunnat sitten suorittavat peliliikkeet hyvin nopeasti ja tehokkaasti, VDV suorittaa maahanlaskut selustaan ja valmistelee jatkosuunnat maajoukoille. NATO:lle tulee tässä ongelma, että nykyiset pataljoonan/taisteluosaston kokoiset valmiusosastot eivät enää riitä tuollaista vihollista vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen yksittäinen panssareiden hyökkäys olisi täysin realiteettien ulkopuolella. Toisaalta tilanteen eteneminen näin pitkälle on käytännössä mahdotonta ilman suuria poliittisia ja sotilaallisia valmisteluita. Tällaisessa kokonaisuudessa NATO on monikymmenkertaisesti vahvempi kuin Venäjä.
 
http://blog.vantagepointnorth.net/2018/08/9000-tons-of-steel-russian-tank-drills.html

Venäjä on nyt siis harjoitellut toimintaa jopa 200 taistelupanssarivaunun kokoonpanoilla. Ja hyviä huomioita vielä asiasta:

Alkaako Venäjä olla kohta siinä kuosissa, että esim. Berliiniä nopeasti uhkaava hyökkäys olisi mahdollinen, ja siten esim. EU pakotettavissa hyväksymään Venäjän vaatimat rauhanehdot? Saksa aivan varmasti olisi valmis uhraamaan itäiset kumppaninsa, mikäli idästä olisi rynnimässä parintuhannen vaunun panssarijyrä, ja Saksan valmius parin pataljoonan verran.
Ongelmallisintahan tuossa on, että kahdella panssariarmeijalla (tai siis ilmeisesti 1. panssariarmeija on vain panssariarmeijakunnan kokoinen?) olisi mahdollista puskea hyvinkin pitkälle: ensin moottoroidut jalkaväkiprikaatit sitovat vihollisen, ja panssariarmeijakunnat sitten suorittavat peliliikkeet hyvin nopeasti ja tehokkaasti, VDV suorittaa maahanlaskut selustaan ja valmistelee jatkosuunnat maajoukoille. NATO:lle tulee tässä ongelma, että nykyiset pataljoonan/taisteluosaston kokoiset valmiusosastot eivät enää riitä tuollaista vihollista vastaan.

2000-vaunua tuntuu aika isolta määrältä naapurille. EI ne sellaista kokoa,mutta pienempikin riittää.
Saksalla on se hyvä puoli, että heillä on puolen miljoonan puolalaisen sotilaan reservi puskurina.
Jos Trump nyt jotenkin kummasti onnistuisi hylkäämään euroopan, vetäisi joukot pois ja jättäisi oman onnen nojaan, niin silloin saattaisi Putte lähteä ryöstöretkelle.

Mutta mielenkiintoinen ratkaisu venäjältä rakentaa hyökkäysarmeijaa . Mihin mahtaa sitä tarvita?
 
Alkaako Venäjä olla kohta siinä kuosissa, että esim. Berliiniä nopeasti uhkaava hyökkäys olisi mahdollinen, ja siten esim. EU pakotettavissa hyväksymään Venäjän vaatimat rauhanehdot? Saksa aivan varmasti olisi valmis uhraamaan itäiset kumppaninsa, mikäli idästä olisi rynnimässä parintuhannen vaunun panssarijyrä, ja Saksan valmius parin pataljoonan verran.
Ongelmallisintahan tuossa on, että kahdella panssariarmeijalla (tai siis ilmeisesti 1. panssariarmeija on vain panssariarmeijakunnan kokoinen?) olisi mahdollista puskea hyvinkin pitkälle: ensin moottoroidut jalkaväkiprikaatit sitovat vihollisen, ja panssariarmeijakunnat sitten suorittavat peliliikkeet hyvin nopeasti ja tehokkaasti, VDV suorittaa maahanlaskut selustaan ja valmistelee jatkosuunnat maajoukoille. NATO:lle tulee tässä ongelma, että nykyiset pataljoonan/taisteluosaston kokoiset valmiusosastot eivät enää riitä tuollaista vihollista vastaan.

Ilmatilan hallinta lienee näissä skenaarioissa aika keskeinen asia? VDV:tä ja kohti Berliiniä suuntaavaa panssarijyrää vastaan on mahdollisuus keskittää Naton ilmakalustoa laajemmaltakin alueelta ja Venäjän kyky pärjätä sille on vähintäänkin kysymysmerkki.
 
Ilmatilan hallinta lienee näissä skenaarioissa aika keskeinen asia? VDV:tä ja kohti Berliiniä suuntaavaa panssarijyrää vastaan on mahdollisuus keskittää Naton ilmakalustoa laajemmaltakin alueelta ja Venäjän kyky pärjätä sille on vähintäänkin kysymysmerkki.
Onhan venäjällä vielä Naton ulkopuolisia naapurimaita..
 
Mielenkiintoisia kysymyksiä:
Mihin Venäjä tarvitsee satoja/tuhansia panssareita?
Mihin tarvitaan 400.000 miehen sisäisen turvallisuuden joukkoja?
Mihin tarvitaan Putinin puolueen uskollisia ja sokeasti venäläisnationalistisia "politrukkeja" armeijan johdossa?

Kyseisen kaltaiset aseelliset väkivaltarakenteet eivät sovellu mitenkään sodankäyntiin nykyaikaisella aseistuksella (joilla on käytössään tehokkaat ilmavoimat, lähi ja kaukotorjuntaa varten optimoidut ohjusjärjestelmät sekä viime kädessä jopa puolustukselliset taktiset ydinaseet) varustettuja puolustusliiton jäsenmaita vastaan.

Mutta ne soveltuvat erittäin hyvin sellaisten kohteiden valtaamiseen joilla ei ole käytettävissään minkäänlaisia puolustusjärjestelmiä (paikallisia poliisiviranomaisia lukuunottamatta) edellä mainitun kaltaisia aseellisia joukkoja vastaan. Siis soveltuvat niiden Venäjän mahdollisten kohteiden hallintaan jotka ovat myös kansainvälisen yhteisön antaman sotilaallisen tuen/avun tavoittamattomissa.

- siis mistä voisi löytyä sellaisia, nykyisen Venäjän johdolle riittävän arvokkaita kohteita?
- sellaisia joilla on hallinnassaan jopa koko Venäjän mittakaavassa huomattavan suuria itsenäisesti talousarvoja? Jotka siitä huolimatta ovat nykyisen Venäjän johdon sekä (talous)hallinnon ulkopuolella mutta kuitenkin Venäjän imperiumin hallinnollisten rajojen sisällä.
- esimerkiksi autonomisia aluehallintoja tai osavaltiota joissa alkuperältään venäläiset ovat kansallisena vähemmistöjä. Eräät kyseisistä alueista ja valtioista saattavat olla myös NL:n romahduksen jälkeen muodostuneita valtioita tai aikaisemman Venäjän imperiumin hallinnoimia kansoja/maita.

Juuri tällaisia kohteita löytyy Venäjältä kymmenittäin. Yhteiseltä asukasmäärältään muutamia kymmeniä miljoonia. Esimerkiksi jos mukaan lasketaan Valko-Venäjä jossa yksistään on jo lähes 10 miljoonan asukasta. Varsinkin etelässä sijaitsevat maat ovat uskonnoltaan, kansallisuuksiltaan vahvasti muslimienemmistöisiä. Näistä suurimmat yksittäiset laajan itsenäisen hallintovallan omaavat osavaltiot ovat kooltaan 3-4 miljoonan asukkaan kokoluokkaa (Tatarstan, Baskortostan, Udmurtia, Tsetsenia, Dagestan, Ingushia jne.)

Kun Venäjän diktatuurinen ja lisääntyvän väkivallan avulla ylläpidettu hallinto sulkeutuu yhä enemmän kansainvälisen yhteisön ulkopuolelle sekä jatkuvien pakotteiden kohteeksi, niin kehitys johtaa väistämättä talouden taantumaan. Siitä huolimatta vaikka Putinin propaganda väittäisi tästä mitä tahansa. Todellisen rosvon lailla Putin on jo aloittanut toimet keskusvallan lisäämiseksi aluetasavalloissa. Hyvin todennäköisesti tässä tullaan jossain vaiheessa tarvitsemaan myös huomattavasti kovempia otteita paikallisia asukkaita/kansalaisia kohtaan kuin esim. venäläiskansallisen enemmistön asuinalueilla.

Näihin kovempiin keinoihin Putin on todellakin valmistautunut. Tässä mielessä mm. Georgian, Krimin ja Ukrainan miehityksiä voidaan pitää myös jonkinlaisina varoituksina länsimaille. Suomenkin asema on tässä kokonaisuudessa varsin mielenkiintoinen..ehkei (ainakaan ensi vaiheessa) aivan suoraan sotilaallisesti mutta varmasti turvallisuuspoliittiselta merkitykseltään. Eiköhän Putin osaa selvittää asiaa sopivalla tavalla myös Niinistölle.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin tämä "politrukkihomma" vaikuttaa siltä, että jos käytännön toiminta on yhtään kuin 80 vuotta sitten, niin Suomen puolustuskyky konventionaalista Venäjän hyökkäystä vastaan nousee merkittävästi. Ja aivan ilmaiseksi.

Eiköhän tällaisen asian perusteluna ole lähinnä täsmälleen sama, kuin silloinkin. Poliittinen johto pelkää että homma menee taloudessa ym. täysin käteen ja silloin olisi riski, että armeijassa tehtäisiin jotain liikkeitä. Taustalla voi olla myös halu mielistellä mummoja ja typerää nashi-nuorisoa ottamalla taas jotakin nostalgista ihanilta nuoruuden neuvostoajoilta (tai sitten ollaan niin nuoria että syntyessä NL oli "kultainen" muisto vaan) nykyisyyteen.
 
Ainakin tämä "politrukkihomma" vaikuttaa siltä, että jos käytännön toiminta on yhtään kuin 80 vuotta sitten, niin Suomen puolustuskyky konventionaalista Venäjän hyökkäystä vastaan nousee merkittävästi. Ja aivan ilmaiseksi.

Eiköhän tällaisen asian perusteluna ole lähinnä täsmälleen sama, kuin silloinkin. Poliittinen johto pelkää että homma menee taloudessa ym. täysin käteen ja silloin olisi riski, että armeijassa tehtäisiin jotain liikkeitä. Taustalla voi olla myös halu mielistellä mummoja ja typerää nashi-nuorisoa ottamalla taas jotakin nostalgista ihanilta nuoruuden neuvostoajoilta (tai sitten ollaan niin nuoria että syntyessä NL oli "kultainen" muisto vaan) nykyisyyteen.

Hyvä nosto keskusteluun. Juuri äsken selailin teosta Haavelasku, joka kertoo 90-luvun Hornet-hankinnan vaiheista. Kirjassa mainitaan mm. mitenkä ilmavoimien tuolloinen komentaja kenraali Heikki Nikunen seurueineen vieraili viimeisiään vetelevässä Neuvostoliitossa. Reissun tarkoituksena oli tutustua MiG-29 -hävittäjään. Neuvostoilmavoimien vierailuisännät ilmoittivat heti kättelyssä kuinka tyytyväisiä olivat siitä kun neuvostoasevoimista oli juuri poistettu poliittiset upseerit. Kertoivat ihan avoimesti ulkomaisille vierailleen miten paljon olivat inhonneet ko. systeemiä ja mitenkä se oli haitannut ja häirinnyt kaikkea toimintaa.
 
Ainakin tämä "politrukkihomma" vaikuttaa siltä, että jos käytännön toiminta on yhtään kuin 80 vuotta sitten, niin Suomen puolustuskyky konventionaalista Venäjän hyökkäystä vastaan nousee merkittävästi. Ja aivan ilmaiseksi.

Politrukkien käyttöönoton jälkeen seuraava askel voisi olla laajat puhdistukset upseerikunnassa. Jokaiselle vähänkin enemmän itsenäisen ajattelun oireita osoittavalle tai sellaiseksi epäillylle menolippu Siperiaan.
 
Politrukkien käyttöönoton jälkeen seuraava askel voisi olla laajat puhdistukset upseerikunnassa. Jokaiselle vähänkin enemmän itsenäisen ajattelun oireita osoittavalle tai sellaiseksi epäillylle menolippu Siperiaan.

Kaikkein harmaimmat "leipämajurit" sitten pikaylennyksillä virkoihin, joita eivät osaa, koska heistä ei uskottaisi olevan vaivaa Putinille.

Jokainen sysiepäonnistuneessa matriisiorganisaatiossa toimimaan joutunut voi tuntea, miten hyvin toimii ristiin rastiin jaettu vastuu. Jos saman, jo kliinisissä toimistoissa epäonnistuvan ajattelun istuttaa tilanteeseen missä menee tiuhaan tahtiin miestä kylmäksi...huh huh.
 
Hyvä nosto keskusteluun. Juuri äsken selailin teosta Haavelasku, joka kertoo 90-luvun Hornet-hankinnan vaiheista. Kirjassa mainitaan mm. mitenkä ilmavoimien tuolloinen komentaja kenraali Heikki Nikunen seurueineen vieraili viimeisiään vetelevässä Neuvostoliitossa. Reissun tarkoituksena oli tutustua MiG-29 -hävittäjään. Neuvostoilmavoimien vierailuisännät ilmoittivat heti kättelyssä kuinka tyytyväisiä olivat siitä kun neuvostoasevoimista oli juuri poistettu poliittiset upseerit. Kertoivat ihan avoimesti ulkomaisille vierailleen miten paljon olivat inhonneet ko. systeemiä ja mitenkä se oli haitannut ja häirinnyt kaikkea toimintaa.

Itse asiassa en edes tiennyt, että poliittiset upseerit olivat kuvioissa noinkin pitkään. Kuvittelin, että järjestelmä olisi haalistunut aika lailla jo siinä kohtaa, kun Stalinista henki irtosi.

Toisaalta, olihan "Hunt for the Red October" -leffassa poliittinen upseeri Putin (sic) jonka päähenkilö pisti kylmäksi "onnettomuudessa" :whistle:
 
Putinin jättiyllätys: Komissaarit ja politrukit uudestaan Venäjän armeijaan - Neuvostoliitossa tehtävänä oli suojella poliittista johtoa sotilasvallankaappaukselta
Tänään klo 11:20

Vladimir Putinin Venäjä on tavoitellut jo pitkään Neuvostoliiton asemaa suurvaltana. Nyt myös Venäjän armeijaa muokataan Neuvostoliiton malliin.
5f20b7ad644483e75a4f86e0d95255f9296431ed5d338927f1e69cc40e5857f5.jpg

5f20b7ad644483e75a4f86e0d95255f9296431ed5d338927f1e69cc40e5857f5.jpg

Vladimir Putin tuntuu haikailevan monin tavoin Neuvostoliiton aikoja.EPA/AOP

Venäjän federaation presidentti ja asevoimien ylipäällikkö Vladimir Putin yllätti jälleen ulkomaiset sotilastarkkailijat perustamalla uudestaan asevoimien sisään puna-armeijan tunnusmerkkinä olleen poliittisen hallinnon.

Komissaarit ja politrukit ovat sen myötä palaamassa jokaiseen yhtymään ja joukko-osastoon komentajien ja päälliköiden päällystakeiksi.

Asetus voimassa
Muutos ilmeni presidentin 30.heinäkuuta vahvistamasta asetuksesta (Ukaz № 456), jolla läntisen yhdistetyn strategisen komentokeskuksen eli ”läntisen sotilaspiirin” komentaja kenraalieversti Andrei Kartapolovmäärättiin puolustusministeriön uuden sotilaspoliittisen päähallinnon (direktoraatin)päälliköksi eli "pääkomissaariksi".Kartapolov korotettiin samalla asetuksella puolustusministeri Sergei Šoigun sijaiseksi, mikä epäsuorasti osoittaa, että uusi järjestelmä on Putinin vaalipuolueen Yhtenäisen Venäjän käsissä.
21239ca9ac63ee72d6b6f65ff6367b9d4f2fc877e59376626b699f8544970505.jpg

21239ca9ac63ee72d6b6f65ff6367b9d4f2fc877e59376626b699f8544970505.jpg

Neuvostoliiton johtoa katsomassa paraatia Punaisella torilla Moskovassa heinäkuussa 1933. Keskellä Stalin itse.AOP

Eroa aiempaan on siinä, että Venäjän perustuslaki ja sotilasdoktriini ei salli minkään puolueen johtavaa asemaa asevoimissa. Alkuperäinen puna-armeijan ja neuvostoarmeijan poliittinen hallinto oli suoraan Neuvostoliiton kommunistisen puolueen keskuskomitean alainen komentojärjestelmä. Varsovan liitto päätti purkaa itsensä 25.helmikuuta 1991, ja se toteutettiin 1. heinäkuuta, jolloin liittolaisarmeijoiden poliittiset hallinnot lakkautettiin. Vaikka Neuvostoliitto oli myös romahtamassa, yritti silloinen poliittisen päähallinnon päällikkö kenraalieversti Nikolai Šljagasäilyttää vielä poliittisen hallinnon rakenteet ja rajata sen tehtävät sotilaspoliittisiksi.

Se ei onnistunut, koska varapresidentti Gennadi Janajevinpuolivirallisen "poikkeustilan valtionkomitean"vallankaappausyrityksen viesti- ja komentokanavana toimi juuri poliittinen hallinto. Pääsihteeri Mihail Gorbatšov kielsi ensin puoluepoliittisen toiminnan asevoimissa, sisäministeriössä ja valtion turvallisuuskomiteassa (KGB) 24. elokuuta 1991.Neuvostoliiton korkein neuvosto sääti kommunistisen puolueen laittomaksi 29. elokuuta.

Gorbatšov lakkautti virallisesti asevoimien, sisäministeriön joukkojen ja KGB:n poliittiset hallinnot 30. elokuuta.
f2750cf050cff6c31b4581c7eb4ac42f7f148a324edcc5363b33c0497706edde.jpg

f2750cf050cff6c31b4581c7eb4ac42f7f148a324edcc5363b33c0497706edde.jpg

Politrukit tunnetaan Neuvostoliiton Puna-armeijasta. Kuvassa saksalaisten vuonna 1941 itärintamalta vangiksi ottama politrukki. AOP

Puolustusministeriön 1. syyskuuta 1991 antamalla päiväkäskyllä (№ 418) poliittisen hallinnon elimet purettiin ja sen henkilöstö erotettiin. Puolustusministeriön päiväkäskyn mukaan asevoimien henkilöstöjärjestelmän piti perustua yksilöpäällikkyyteen ja olla puolueeton, ammatillinen ja sotilassivistyksellinen.Neuvostoliitto lakkautettiin 26.joulukuuta ja Neuvostoliiton perustuslakituomioistuin totesi kommunistisen puolueen laittomaksi 30. marraskuuta 1992 ja esti sen uudelleen perustamisen.

Komissaareja
Nyt poliittista rinnakkaisjohtajuutta ollaan palauttamassa, mutta ”puolueettomana”. Komentajien ja päälliköiden sijaisia kutsutaan yksinkertaisesti näiden poliittisiksi sijaisiksi (zampolit). Sama nimike oli käytössä ennen poliittisen hallinnon lakkauttamista.

Alun perin yhtymän komentajan sijaista kutsuttiin poliittiseksi komissaariksi ja yksiköitten päälliköitten sijaisia poliittisiksi ohjaajiksi (politruk). Yksikään komentajan tai päällikön käsky ei tullut voimaan, ellei poliittinen sijainen vahvistanut sitä. He myös vastasivat niistä yhdessä.Komentajalla ja komissaarilla sekä päälliköllä ja politrukilla piti olla vastaavat sotilasarvot.
5ccec6f3923b3294ff7f25f0620af7d596b79ecfb320290243a2ecd3850f9284.jpg

5ccec6f3923b3294ff7f25f0620af7d596b79ecfb320290243a2ecd3850f9284.jpg

Presidentti Vladimir Putin osallistui laivaston paraatiin Pietarissa 29. heinäkuuta 2018. ZUMAWIRE/MVPHOTOS

Komissaarit ja politrukit sekä esikuntien sotaneuvostot olivat niitä keinoja, joilla bolševikit ottivat keisarillisen armeijan komentoonsa vallankaappauksen 8.marraskuuta 1917 jälkeen.

Armeijan poliittinen hallinto perustettiin 6.joulukuuta 1917 ja laivaston poliittinen hallinto 12. helmikuuta 1918. Bolševikit lakkauttivat muut puolueet 10. heinäkuuta 1918 lukien, kun ensimmäinen Neuvosto-Venäjän perustuslaki tuli voimaan.

Perustuslain ensimmäisessä osan toisessa luvussa (Razdel Pervyi, Glava Vtoraja) julistettiin vain internationalismin periaatteen mukaisesti ”sosialismin voittoa kaikissa maissa”, kun samalla kaikki valta siirrettiin virallisesti neuvostoille. Mutta käytännössä neuvostojen valta määriteltiin perustuslaissa kaiken kattavaksi niin, että valtiosta tuli käytännössä neuvostojen välityksellä vain kommunistipuolueen osa ilman, että perustuslaissa mainittaisiin mitään puolueita.

Poliittisen hallinnon tehtäväksi vakiintui sen jälkeen erityisesti neuvostovaltion puoluejohdon suojeleminen puna-armeijan mahdolliselta vallankaappaukselta hallituksen vaihtamiseksi. Se edellytti komissaareilta ja politrukeilta agitaattorin, propagandistin ja sotilasjuristin taitoja, joita ryhdyttiin kouluttamaan sotilaspoliittisissa sotilasoppilaitoksissa.

Periaatteessa Neuvostoliiton kommunistisen puolueen historian lyhyen oppikurssin (1938) hallitseminen riitti.

Yleneminen poliittisessa hallinnon nomeklatuurassa oli helpompaa ja nopeampaa kuin yleisesikunnan virallisessa palvelujärjestyksessä.

Puna-armeijan vahvuus oli 1945 toisen maailmansodan lopussa 13,4 miljoonaa sotilasta ja 743 000 poliittista upseeria. Poliittinen päällystö piti armeijan kurissa ja kurssissa. He kasvattivat neuvostoisänmaallisuutta, ylläpitivät taistelutahtoa ja valvoivat uskollisuutta.Käytännössä kaikki Neuvostoliiton marsalkat olivat tavallaan myös poliittisia upseereita ja he olivat näkyvässä roolissa puolueen elimissä.

Uusien poliittisten upseerien tehtävät ovat samanlaisia. Siitä antoi viitteitä Venäjän valtionduuman puolustuskomitean puheenjohtaja Vladimir Šamanov 31.heinäkuuta uutistoimisto TASSille antamassaan lausunnossa.

Zampolit-upseereita
Entinen maahanlaskujoukkojen kenraalieversti Šamanov vahvisti, että uudetkin zampolit-upseerit ovat vanhantyylisiä isänmaallisuuden valistus- ja kasvatusupseereita, joille tulevat laajat valtuudet ja suuri kapasiteetti. Heidän piiriinsä tulevat vakinaisessa palveluksessa olevat ammattisotilaat, varusmiehet ja sopimussotilaat, joista jälkimmäisten määrä on kasvussa.

Venäjän asevoimien vahvuus on tämän vuoden The Military Balancen mukaan 900 000 sotilasta ja sisäministeriön joukkojen vahvuus 554 000 sotilasta.Ensimmäisen luokan reservi, joka on suorittanut varusmiespalveluksen viiden vuoden sisällä, on kaksi miljoona reserviläistä. Näitä joukkoja varten luotavan poliittisen hallinnon elinten upseerivahvuus nousee muutamiin tuhansiin upseereihin.

Šamanov totesi, että nykypäivän ”asevoimien rakenteelliset muutokset, kun sopimussotilaita on yhä enemmän ja yhä vähemmän tulee kutsuntojen kautta, mitä pidettiin ja tullaan pitämään pyhänä tehtävänä, edellyttävät uusia ulottuvuuksia kasvatustyössä”.

- Siten tämä päätös on ollut käymistilassa kaikki vuodet Venäjän uusimman valtiollisen historian ajan, hän lisäsi.

- Luodaan rakenne, joka keskittyy ammattimaisesti kasavatukseen, isänmaalliseen työhön. - - Tämä rakenne yhdistää vanhoja traditioita ja uusia, ja tietysti, tarvitsemme hallinnollisia resursseja varapuolustusministerin muodossa. - - Se tarkoittaa, että tämä suuntaus on samanarvoinen aloille kuten esikuntatyö, taistelukoulutus, selusta ja yleishuolto. Olemukseltaan ne ovat vanhoja poliittisia voimia, mutta uudella kapasiteetilla.

MARKKU SALOMAA

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201808092201122328_ul.shtml
 
Alkaako Venäjä olla kohta siinä kuosissa, että esim. Berliiniä nopeasti uhkaava hyökkäys olisi mahdollinen
Vaatisi ilmaherruuden jota Venäjä ei pystyisi saavuttamaan. Vaatisi myös vallattujen alueiden hallinnon joka veisi hyvin pitkän ajan eikä onnistuisi ilman siviiliterroria.

Lisäys: Samaten vaatisi pohjoissuunnan uhkien eliminoinnin (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska) - pelkästään näiden maiden bruttokansantuote ylittää Venäjän joten ihan ilmaiseksi ei näitäkään alueita pois anneta. Vielä tämän lisäksi altistaisi Venäjän muiden alueiden vastaiskuihin. Siinä voisi tulla kilpajuoksu Siperian luonnovaroihin Kiinan ja länsiliittoutuneiden kesken. Otollista aluetta vähäisin asutuksin ja infrastruktuurein mutta paljon tilaa ja luonnovaroja - hieman kuin WWII aikaan.

Siinä vaiheessa Leningradin eli Pietarin hallintoalue voisi haluta irrottautua itäisista tapahtumista ja Moskova jäisi tulpaksi Siperian eteen. Venäjä jakautuisi kahtia ja itäiset Siperian osat ottaisivat nekin ”ilolla” vastaan uudet isännät. Tässä olisi Remeksellekin muutaman kirjan verran kerrottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top