Yksi keskeinen tiedustelun piiriin kuuluva pähkinä on kysymys reservien käyttökelpoisuudesta. Venäjällä on 20 miljoonaa reserviläistä, joista kaksi miljoonaa katsotaan käyttökelpoiseksi, eli alle 10 vuotta palveluksesta ja ainakin keskeinen avainhenkilöstö kertautettu. Tämäkin kysymys voidaan toki lakaista maton alle toteamalla, että se kalusto ei ole käyttökunnossa ja miehet eivät tule palvelukseen, aivan kuten ei tulleet ukrainan reserviläisetkään. Tätä mielikuvaa on ollut osittain ruokkimassa virheellinen uutisointi. Esimerkiksi uutisointi siitä, että venäjän armeijalla on käytössään vain 2000 panssarivaunua.
No lasketaanpas hieman. Venäjä kouluttaa vuodessa n. 300.000 asevelvollista joista osa jää sopimussotilaiksi muodostamaan tuossa 0,9M miehen sotaväessä sitä ammattiosuutta.
Kolmessakymmenessä vuodessa saadaan tällä tavoin kasaan teoreettisesti 9M miehen joskus koulutuksen saanut reservi. Ei siis 20 miljoonaa ukkoa.
Oletan, että näissä keskusteluissa on turha huomioida sitä, mikä arvo on 20-30 vuotta sitten sotaväen käyneellä ruutiukolla, siis kolmanneksella tuosta 9M määrästä. Kun katsotaan venäläisten yleinen terveydentila ja elinajanodote, voidaan haivaita että nämä vanhimman vuosikymmensatsin jäbät on joko toinen tai molemmat jalat haudassa. Tästähän on tutkimusmateriaalia täälläkin tuotu esille eri keskustelijoiden toimesta. Tuo kaksi miljoonaa on siis realistinen luku, mutta sillä loppuosalla ei juuri käyttöarvoa ole - eikä tule olemaan. Missä kunnossa tämä kaksi miljoonaa on .. lienee se kiinnostava kysymys.
Jos ensiksi tarkastellaan tätä kalusto ja varuste kysymystä, niin kyllä venäjältä pitäisi löytyä se neuvostoaikainen kalusto näille kahdelle miljoonalle sotilaalle. Okei osa ajoneuvoista on varastoitu ulos, mutta tarkoittaako se, että se on käyttökelvotonta? Onko kyseessä jonkinlainen boneyard tai ukrainalainen ruostefarmi? Ainakin julkisista lähteistä on selvinnyt, että venäjällä on ainakin 90-luvulta lähtien koulutettu heikkotasoisempia varusmiehiä (suomessa puhuttaisiin b-miehistä) ylläpitävään huoltopalveluun asevarikoilla. Kuvista voidaan nähdä, että varikoilla näkyy rivistöissä tyhjiä paikkoja joissa ei kasva ruohoa ja tela-ajoneuvojen jälkiä. Eli jonkinlaista ylläpitävää huoltoa suoritetaan koko ajan.
Varmasti löytyy kahden miljoonan miehen varusteet. Mutta ne eivät varmasti ole samoja vetimiä joita Venäjä esittelee harjoituksissaan.
Panssarivaunuja lienee edelleen se noin 2600 kappaletta, vai onko jossain julkistettu uskottavia tietoja suuremmista lukumääristä ? Se että vaunuja säilytetään taivasalla ja joku niitä tai osaa niistä siirtelee, ei mitenkään osoita sitä että ne olisi käyttökelpoisia. Eivät taatusti ole :
- uudet vaunut aivan varmasti viedään yksiköihin käyttöön tai varastoidaan sisätiloihin
- vaunuja joita käytetään koulutuksessa, käytetään siihen asti että ne ovat niin rapeita että ne edellytävät merkittävän huollon.
- näitä huoltoja ei taatusti tehdä vaunuille jotka lempataan ulkosalle varastoon ja ruostumaan. Rauta tuppaa ruostumaan, kumiosat kovettumaan, sähkölaitteet hapettumaan kun ollaan ulkona.
- ulkona säilytettävät laitteet siis edellyttävät major-huollon ja osien vaihdon jotta ne saadaan edes sille tasolle millä ne olivat käyttökunnossaan.
- dieselkone kyllä lähtee käyntiin ja telakoneisto toimii, vaikka olisi vähän ruostettakin jossain. Ja ne jotka ei lähde, ei sitten liiku. Liikuttelevat niitä joita voi. Liikuttelu ei takaa mitään muuta, kuin että 50 tonninnen teräksen kappale saadaan omin voimin siirrettyä johonkin, josta se voidaan siirtää eteenpäin kunnostettavaksi.
- tämä ei koske kaasutrubiinikonetta, jonka kanssa voi olla hiukan enempi ongelmia; so. T-80 set romahtaa kunnoltaan nopeammin kuin T-72.set
- panssarivaunun huoltaminen tämmöisestä tilasta toimivaksi laitteeksi edellyttää huomattavaa huoltoa, joka vie aikaa ja rahaa, myös venäläisiltä. Lopputuloksena saadaan vanha vaunu jonka taisteluarvo on kyseenalainen modernilla taistelukentällä.