Tuota juhannusta tai vuoden vaihdetta minäkin olen miettinyt, varuskunnatkin ovat tyhjillään edellinen saapumiserä juuri kotiutettu eikä uusia koulutettu.
Nämähän ne on jos ne muuten sopii suunnitelmiin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuota juhannusta tai vuoden vaihdetta minäkin olen miettinyt, varuskunnatkin ovat tyhjillään edellinen saapumiserä juuri kotiutettu eikä uusia koulutettu.
On tuo sellaista silppua tuo maa, että jos se hajoaa, niin tekisin federaation nykyiselle länsi-rajalle helkkarin korkeen muurin ja 100 vuoden päästä voisi käydä varovasti kurkkaamassa mitä siellä on jäljellä.
Joo, täältä kanssa ääni henkilökohtaisen valmistautumisen puolesta. Ette tosiaankaan ole aiemmat kirjoittajat yksin.
VEHheissä tai muissa harjoituksissa on nyt tullut käytyä aktiivisemmin pari vuotta ja juoksukuntoa otettua takaisin. Rasvat on palautettu sille tasolle, että on jäljellä vain enää parin viikon vararavinto vyötäröllä. Penkkitulos alkaa olla taas miesten sarjassa. Lähitaistelukuntoa on palautettu 1.5 vuotta kamppailulajien puitteissa. Alkukesälle varattuna maraton kunnon tarkastamista varten. Ressukivääriin ruokaa pitää vielä kasvattaa varmuusvarastoa (ihan vain jos se ei sitten menekään niinkuin operaatio-osasto oli suunnitellut).
Mutta juhannukseen mennessä on täysin valmista.
Niitä ammuttaisiin Pietarista Moskovaan sen jälkeen kun melkein kaikki suomalaiset olisivat kuolleita.
Second-strike capability on termi mitä tästä kyvystä käytetään ja joka muodostaa uskottavan pelotteen.
Itämeri ei ole paras mahdollinen paikka sijoittaa tätä kykyä sukellusveneisiin mutta Suomen kallioperä tarjoaakin hyvän vaihtoehdon.
Kun pelote on uskottava toinen osapuoli ei harkitse omiensa käyttöä uhkailuun ja hyökkäyksiin.
Ydinase on rauhan ja turvallisuuden tuoja ja joka pennin arvoinen, ilman pelotetta olemme toisten armoilla.
Mihin me tarvitsisimme Pietarin tai Moskovan käristämistä jos suurin osa suomalaisista olisi jo kuollut ja Suomen valtio lakannut olemasta? Mitä hyvää se toisi kenellekään?
Ja miksi Venäjä käristäisi Suomen ylipäänsä - paitsi tuhotakseen ennaltaehkäisevästi kyvyn suomalaiseen ydiniskuun?
Kaikissa skenaarioissa joissa Suomi käyttää joukkotuhoasetta lopputulos on sama: saisimme ehkä tuhottua pari venäläistä kaupunkia tai prikaatia, vastaisku tuhoaisi Suomen. Tai ennaltaehkäisevä isku tuhoaisi Suomen ja saisimme ehkä lykyllä tuhottua noin yhden venäläisen kaupungin. Onko järkee vai ei.
Sitten sulta jää edelleen käsittelemättä se rahakysymys. Kun ei ole loputtomia rahasammioita sotavarusteisiin, eikä tunnu kansalla olevan halua pistää leipään puolet petäjäistä ja tehdä vyöhön lisäreikiä että kaikki mahdolliset sotalelut saataisiin hankittua. Mun mielestä olisi äärimmäisen typerää laittaa yhtään rahaa käytännössä käyttökelvottomiin aseisiin joiden ainoa mahdollinen käyttö tapahtuisi semmoisessa tilanteessa että suurin osa suomalaisista olisi jo kuollut. Ja mä sentään olisin tälläisissä hankkeissa aika todennäköisesti rahallisesti voittavalla puolella - ja olisihan se akateemisessa mielessä mielenkiintoinen projekti.
Et ymmärrä kuinka pelote toimii, lue linkit ylempää ketjusta.
Ydinasestrategia ja ko. vekottimien tekniikka on ollut harrastuksena vasta 15 vuotta ja hyllyssä on metritolkulla alaan liittyvää kirjallisuutta. Jotain väitän aiheesta ymmärtäväni.
EDIT: yhdessä vaiheessa mietin vakavasti, että ryhtyisin tekemään uraa ydinasestrategian asiantuntijana, mutta tälläisille ei ole Suomessa suuresti kysyntää.
No sitten todella ihmettelen miten et näe pelotteen hyötyä Suomelle.
Samoin kysymyksesi teoreettisesta kaupunkien käryttämisestä menee täysin ohi pointin.
Perustan arvioni siihen, minkä näen olevan tosiolevaisessa maailmassa mahdollista ja mitä arvelen sen syövän pois muulta puolustukselta. Teoriassa ja loputtomasti rahaa kylvävän taikaseinän maailmassa olisi varmaan mahdollista rakentaa niin pelottava pelote että Venäjä sitä kauhistuisi. Käytännössä muutaman ydinpommin rakentaminen muutaman minuutin lentomatkan päähän Pietarista ja Moskovasta - ja siitä liki väistämättä seuraava konventionaalisen puolustuksen ruunaaminen rahapulassa - lähinnä lisäisi epätasapainoa ja tekisi ulkopolitiikasta paljon nykyistä vaarallisempaa, ja kutsuisi ensi-iskua (luultavasti ydinasein) aina kriisin kärjistyessä. Kaikkinensa hyvin huono idea, vaikka kuinka jossain peliteoriassa olisi näppärä pelote.
Käytännössä pitää huomioida sekin, millaisiin aseisiin ja toimitusjärjestelmiin meillä on varaa, osaamista ja mahdollisuuksia. Tämä tarkoittaisi Hornetien kuljettamaa, lähinnä kaupunkien ja suurten aluemaalien tuhoamiseen soveltuvaa lentopommia aika pitkälle tulevaisuuteen. Ei ole ihan uskottavin pelote.
Näin siis jo ennen kuin arvioidaan, millaisia vaikutuksia ydinpommin rakentelulla rauhan aikana on. Itse aseen lisäksi tarvittaisiin lisämiljardeja esimerkiksi juuri ydinvoimaloiden polttoaineen valmistamisen vaatiman infrastruktuurin luomiseen kotomaisin voimin. Puhumattakaan siitä, että talouspakotteiden seurauksena yhteiskunta joutuisi aika vaikeasti oikaistavaan syöksykierteeseen.
Eli kannatat NATO:n pelotetta ja uskot että se on käytössä sitä tarvittaessa?
Et kuitenkaan sijoittaisi niitä Suomeen?
Riittävä pelote ja sen vaatima teknologia ei ole taloudellisesti Suomelle mahdotonta, siinä olemme täysin eri mieltä.
Pelote vakauttaisi aluetta, ei päinvastoin.
Ihmettelysi siitä miksi laukaista vastaiskua jos suomalaiset ovat jo kuolleet on jopa sairas.
Toivottavasti NATO:ssa ei ajatella samoin, toki he kostavat puolestamme..
"Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun."
Mutta kyllä täälläkin valmistaudutaan, jos ei muuten, niin ainakin henkisesti. Näin paikallistasolla olen nähnyt, miten kriisitietoisuus leviää leviämistään. Käyn eräässä urheiluhommassa,, joka kerää ison joukon eri ikäisiä miehiä. Urheilun jälkeen luonnollisesti tuopille tai parille. Näissä ympyröissä, tänään minulle ensimmäisenä kerrottiin, että ootko kuulu, nyt ne haluu Suomen jne. Vuosi sitten ei ollut kuin muutama valistunut, nyt koko porukka käytännössä. Itse olen ollut aika hiljaa, ja mielenkiinnolla seurannut, ylpeydellä, pakko myöntää, kuinka tavallinen armeijankäynyt mies alkaa asioita ajattelemaan. Ihan itse, ilman pakkosyöttöä.
Ensiksi ei mitään (syvä vuosikymmenien rauhantila), sitten uutisointia ja uutisointia, ilmatilaloukkauksia ja salamurhia, sotaa Ukrainassa, lapsikaappauskahinaa, ja mitä vielä. Pikkuhiljaa, kaikki tämä on ollut henkistä valmistautumista.
Kukin suhtautuu tavallaan. Kukaan ei halua konfliktia, joku on sitä mieltä, että mitä se yksittäinen kiväärimies isossa kuvassa mahtaa jne. Mutta kaikki ovat hanttiin pistämässä, tavalla tai toisella. Just yksi kaveri tuossa kertoi sijoituksensa, isovanhempiensa rintamataipaleen, pienen epäuskon Suomen pärjäämiseen, mutta aikoi lähteä heti, jos pilliin vihelletään. Että ei ole vaihtoehtoa kuulemma.
Tässä on tällainen kapea 20-30 armeijankäyneen miehen otos. Että minun nähdäkseni se on vain ja ainoastaan poliitikoista kiinni.
Liittyy sikäli topikkiin, että tätä se Venäjän sotaan valmistautuminen teettää.
Epäilen väitettyä asiantuntemustasi.
Logiikkasi on täysin vastoin sitä mikä käsitetään uskottavana ja riittävänä pelotteena.
Kun pelote on uskottava aseen käyttö muuttuu pitkälti teoreettiseksi.
Britit eivät ole ikinä luopumassa ydinaseistaan.
Suomella on varaa uskottavaan pelotteeseen.
Lakkaa nyt hokemasta niistä Horneteista ja kolmesta pommista, tämä on omaa kuvitelmaasi mikä se pelote olisi.
Oletteko samaa mieltä? Onko Putler:in sotaharjoituksen ITAR/TASS viimeisin uutisointi (joukkojen lisäksestä) hiljalleen häivitetty Suomalaisesta mediasta?
Tosin epäilen ko. uutista Ryssän bluffiksi. Propagandaa. Pelottelua.
Oletteko samaa mieltä? Onko Putler:in sotaharjoituksen ITAR/TASS viimeisin uutisointi (joukkojen lisäksestä) hiljalleen häivitetty Suomalaisesta mediasta?
Tosin epäilen ko. uutista Ryssän bluffiksi. Propagandaa. Pelottelua.
Kyllä noita uutisia vielä netissä pyörii ja iltapäivälehdet repivät niistä kaiken ilon irti. On sitten eri asia, mikä on todellisuus, kuinka paljon joukkoja ja mihin ne kykenisivät. On kuitenkin selvä, että valmiutta hyökätä lisätään vuodesta toiseen.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1426821313604.html
Venäläiset maahanlaskujoukot harjoittelevat hyökkäystä lähellä Viron rajaa - jättiharjoitus jatkuu