Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

En ole koskaan luottanut kehenkään tai mihinkään.

Mutta selitä JOKO samantien Venäjän propaganda ja kiihotus, Bäckmanin toiminta ja uusi doktriini.

Ajatteluni perustuu perinteiseen reaalipolitiikkaan ja kokemuksiin historiasta. Mikäli Venäjällä on kuitenkin jokin duginistisimperialistinen ekspansiivinen suunnitelma, meidän pitää mennä NATOon niin lujaa kuin ikinä pääsemme. Eli kyse on täsmälleen siitä, miten hullu porukka siellä saa olla vallassa. Kaikki Astahovin kommentit, ilmatilaloukksukset ym. saavat minut varmasti painamaan NATO-nappia ilman pienintäkään epäilystä.

Kaikki reaalipolitiikka kusee, jos valtio käyttäytyy arvaamattomasti ja tökerösti ja valehtelee niin, että koko Kreml muuttuu Rauni-Leena Luukaseksi. Yritä reaalipolitiikkaa siinä sitten.


Venäjällä on aina jonkinlainen duginilainen suunnitelma maailman valloittamiseksi, eikä siihen liity mitenkään yksittäiset Duginit, Putinit, Nikolait tai Stalinit. Suurvallat toimivat suurvaltojen valtarakenteiden pakottamina. Valta- ja varallisuusrakennelman huipulla on ihmisiä, jotka haluavat siellä myös pysyä. Lisää väkeä olisi samaan asemaan kuitenkin pyrkimässä ja se vaatii joko vanhojen valtiaiden pudottamista tai valtapiirin laajentamista. Vallassa olevat valitsevat mieluummin jälkimmäisen vaihtoehdon ja se tietää laajentumiseen pyrkivää ulko- ja talouspolitiikkaa. Laajentuminen jatkuu aikansa, kunnes rakennelma lopulta sortuu suuruuden tuomaan hajanaisuuteen ja sitten kierros alkaa alusta.

Suomi on sijaintinsa puolesta Venäjän ja Saksan valtapiirien rajamaastoa. Kumpaisenkin maan valtaeliitti pyrkii suomalaisia hyödyntämään tilaisuuden tarjoutuessa. Meidän on oman etumme kannalta on syytä laittaa vastaan näille valtapyrkimyksille. Tällä hetkellä olemme onnettomuudeksemme vahvasti Saksan vallan alaisena ja se tietää taantumista b-luokan valtioksi. Saksan vallasta pitäisi pyrkiä irti ja samalla täytyy tietenkin pitää silmät auki Venäjän suhteen.

Venäjän toiminta rajanaapureitaan kohtaan Neuvostoliiton jälkeisinä aikoina on ollut tietenkin ikävää, mutta ei mitenkään arvaamatonta. Päinvastoin, se on ollut selkeää jatkoa useamman vuosisadan kestäneelle suurvaltapolitiikalle. Ainoa poikkeus jatkumossa on oikeastaan ollut Baltian jäsenyys Natossa ja se vaatii korjaamista Kremlin kannalta katsottuna.
 
Venäjällä on aina jonkinlainen duginilainen suunnitelma maailman valloittamiseksi, eikä siihen liity mitenkään yksittäiset Duginit, Putinit, Nikolait tai Stalinit. Suurvallat toimivat suurvaltojen valtarakenteiden pakottamina. Valta- ja varallisuusrakennelman huipulla on ihmisiä, jotka haluavat siellä myös pysyä. Lisää väkeä olisi samaan asemaan kuitenkin pyrkimässä ja se vaatii joko vanhojen valtiaiden pudottamista tai valtapiirin laajentamista. Vallassa olevat valitsevat mieluummin jälkimmäisen vaihtoehdon ja se tietää laajentumiseen pyrkivää ulko- ja talouspolitiikkaa. Laajentuminen jatkuu aikansa, kunnes rakennelma lopulta sortuu suuruuden tuomaan hajanaisuuteen ja sitten kierros alkaa alusta.

Suomi on sijaintinsa puolesta Venäjän ja Saksan valtapiirien rajamaastoa. Kumpaisenkin maan valtaeliitti pyrkii suomalaisia hyödyntämään tilaisuuden tarjoutuessa. Meidän on oman etumme kannalta on syytä laittaa vastaan näille valtapyrkimyksille. Tällä hetkellä olemme onnettomuudeksemme vahvasti Saksan vallan alaisena ja se tietää taantumista b-luokan valtioksi. Saksan vallasta pitäisi pyrkiä irti ja samalla täytyy tietenkin pitää silmät auki Venäjän suhteen.

Venäjän toiminta rajanaapureitaan kohtaan Neuvostoliiton jälkeisinä aikoina on ollut tietenkin ikävää, mutta ei mitenkään arvaamatonta. Päinvastoin, se on ollut selkeää jatkoa useamman vuosisadan kestäneelle suurvaltapolitiikalle. Ainoa poikkeus jatkumossa on oikeastaan ollut Baltian jäsenyys Natossa ja se vaatii korjaamista Kremlin kannalta katsottuna.

Joko se vaan jaksaa jauhaa: "Tällä hetkellä olemme onnettomuudeksemme vahvasti Saksan vallan alaisena ja se tietää taantumista b-luokan valtioksi." Olisi kyllä lysti tietää, miten Saksa politiikkamme sanelee, määräilee ja puuttuu sisäisiin asioihimme?
 
Joko se vaan jaksaa jauhaa: "Tällä hetkellä olemme onnettomuudeksemme vahvasti Saksan vallan alaisena ja se tietää taantumista b-luokan valtioksi." Olisi kyllä lysti tietää, miten Saksa politiikkamme sanelee, määräilee ja puuttuu sisäisiin asioihimme?

Saksa käytännössä sanelee Suomen lainsäädännön sekä talous- ja ulkopolitiikan kaikilta olennaisilta osin. Unioni toimii välissä kumileimasimena ja kulissina. Ukrainan kriisi on tältä osin vähän horjuttanut kulissia, jos on vaivautunut asian oikean laidan näkemään. Merkel neuvottelee Putinin kanssa Ukrainan kohtalosta ja Unionin johtomiehet pääsevät ehkä kahveille neuvottelujen päätteeksi. Suomen ministerit ja komissaarit eivät pääse edes eteiseen kuuntelemaan. Käydyistä neuvotteluista sakut kertovat meille sen minkä haluavat.

Saksa on sama maa, kuin sata vuotta sitten, vaikka lipun väriä välillä vaihtavatkin. Samaiset maantieteelliset sekä väestöön ja luonnonvaroihin liittyvät haasteet määrittävät yhä edelleen Saksan politiikkaa.
 
Saksa käytännössä sanelee Suomen lainsäädännön sekä talous- ja ulkopolitiikan kaikilta olennaisilta osin. Unioni toimii välissä kumileimasimena ja kulissina. Ukrainan kriisi on tältä osin vähän horjuttanut kulissia, jos on vaivautunut asian oikean laidan näkemään. Merkel neuvottelee Putinin kanssa Ukrainan kohtalosta ja Unionin johtomiehet pääsevät ehkä kahveille neuvottelujen päätteeksi. Suomen ministerit ja komissaarit eivät pääse edes eteiseen kuuntelemaan. Käydyistä neuvotteluista sakut kertovat meille sen minkä haluavat.

Saksa on sama maa, kuin sata vuotta sitten, vaikka lipun väriä välillä vaihtavatkin. Samaiset maantieteelliset sekä väestöön ja luonnonvaroihin liittyvät haasteet määrittävät yhä edelleen Saksan politiikkaa.

Ikävä kyllä asia ei ole näin. Se on Suomen kannalta valitettavaa sillä meillä olisi paljon opittavaa saksalaisilta. Tottakai sieltä löytyy hyvää ja huonoa kuten kaikkialla muuallakin. Alkuunsa jotkin asiat saattavat olla hieman outojakin mutta suurimmaksi osaksi kansalaiset ovat tyytyväisiä ja voivat erittäin hyvin. Ja, suoraan sanottuna toivon että suomalaista lainsäädäntöä uudistettisiin monilta osiltaan nimenomaan saksalaisen mallin mukaisesti. Se nimittäin laajentaisi kansalaisvapauksiamme todella paljon.

Saksa ei ole sama maa kuin sata vuotta sitten. Eikä sama maa jollainen se oli Hitlerin aikana. Kannattaisi ehkä muuttaa Saksaan muutamaksi vuodeksi ja tulla vasta sitten kertomaan minkälainen maa se on..nim. kokemusta on.

Suomen kansalla on ollut suuri onni että olemme EU:n jäseniä. Kuten myös siinä että olemme yhteisessä valuutassa useimpien EU-maiden kanssa.
 
Kyllä varmasti valmistautuu, ja haluaa olla aivan varmasti askelta edellä muita.
Mutta missä? Ajatusleikkiä :

Mitä Putler tekee ? Jotain mitä kaikki odottaa ? tuskin, koska yleensä kannattaa tehdä se mitä muut vähiten odottaa, hyödyntää yllätysmomenttia.Sopiva näpäytys NATO.n balkanin puolustukselle ja suomelle/ruotsille voisi olla Ahvenanmaan ja miksei myös Gotlannin, ( Putinille olis tietty molempi parempi )
nopea miehitys ,johon Putlerin työkalupakista kyllä löytyy resurssit.
Ahvenanmaa ( paljon on puhuttu Gotlannista, mutta reali elämässä vesi ja sähkökin kulkee aina helpointa reittiä ) ja kokonaisuutena hyödyllisin/kivuttomin vaihtoehto niin sotilaallisesti kuin propagandamielessä.
Lisäksi kyseiset saaret olisi jatkoa ajatellen mukavia astinlautoja ponkaista taas pitemmälle kun tarve vaatii ja suunnitelmat etenee.

Homma olisi ohi ehkä jo 24 h.ssa, kun somasti pari prikaatia maahanlaskien pyllähtää tasaiselle lentokentälle, ja loput vesitse huolehtimaan ettei sivullisia pääse sotkemaan operaatiota.Tietysti mukavin ajankohta ( venäläiselle ) olisi jonain leppoisana kesäpäivä, vaikkapa juhannus yö kl. 4 aamulla, kun suomipoika heiluu 3 promillessa vailla huolta huomisesta.Kaikki tämä on tietysti mukava perustella kotijoukoille isänmaallisena tekona, joka ennalta ehkäisee osaltaan lännestä ( varsinkin baltiasta ) uhkaavat verenhimoiset fasistilaumat.No mitä tekisi suomi ? Tuskin olisi mitään tehtävissä, kun antaa saari suosiolla,Baltia olisi näin entistäkin ahtaammalla, motissa. Ja suomi/ruotsi helposti painostettavissa pelkällä retoriikalla, ja jos tarvis olisi, niin pläjäyttäis muutaman voimalaitoksen iskenderillä malliksi miten käy jos ryttyilette.Tämä kaikki olisi yhtä helppoa kuin karhukoplalle varastaa tikkari Suomi-neidon hameen taskusta.
 
Tällä hetkellä olemme onnettomuudeksemme vahvasti Saksan vallan alaisena ja se tietää taantumista b-luokan valtioksi. Saksan vallasta pitäisi pyrkiä irti ja samalla täytyy tietenkin pitää silmät auki Venäjän suhteen.

Ai että onnettomuudeksemme.

Rappeuttama nro 100 001
1aDSg+


Hämärät kioskit, jossa saa laitonta viinaa ja tupaakkaa made ties missä, ja muita ihania hämäriä tuotteita, hämäriltä myyjiltä:
1azDl+


Käy katsomassa venäläisiä sairaaloita, ei niitä kaikkia tietekään voi mahduttaa yhdelle sivulle, mutta olen nähnyt jopa pahempia kun kuvissa. Henkilökohtaisesti.
http://bigpicture.ru/?p=440502
Ja kuten kuvista näkyy, tämä kuva alla ei vielä ole pahin yllämainituista:
1dQRl+

Se on vankka keskitasoa, suоrastaan erittäin hyvää venäläisittäin.
Samaten tämä:

pyTS+


Ihana, hieman kulunut, patinoitunut suihkutila :rolleyes:, moni venäläinen olisi onnellinen päästäkseen edes sellaiseen sairaalassa, varsinkin jos olisi vielä kuumavetta.
 
Viimeksi muokattu:
1cnYu+

Tämä alkaa jo olla realistisempi, ja enemmään kansalle.
12Fhy+


http://bigpicture.ru/?p=440502

Tämä ei ole enää liian herkille, mutta mitä voi, todellisuus mikä todellisuus:
http://uglich-jj.livejournal.com/62883.html

Edit. Vaihtoin linkin, se on laajempi, kuvien laatu perempi ja jokaisen kuvan yhteydessä on sairaalan nimi ja osasto, myös kuvan ottamis vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu se vähintäänkin erikoiselta, että maa joka kuvien mukaisessa tilassa, keskittää lähes kaiken taloudellisen ja poliittisen voimavaransa, agressiiviseen hyökkäys-ja valtaamispolitiikkaan. Käsittämätön valtio.
Maidan. etkö voisi lähettää tuolle sivustolle vastaavasti kuvia länsimaalaisista sairaaloista? vaikka kaikkein huonoimmista..
 
Tuntuu se vähintäänkin erikoiselta, että maa joka kuvien mukaisessa tilassa, keskittää lähes kaiken taloudellisen ja poliittisen voimavaransa, agressiiviseen hyökkäys-ja valtaamispolitiikkaan. Käsittämätön valtio.

Niinhän ne ovat aina toimineet, kuten myös useimmat muut suurvallat. Kaikkien kansalaisten hyvinvointiin tähtäävä pohjoismainen malli on ollut täysin poikkeuksellinen ilmiö ihmiskunnan historiassa. Ja historian hämäriin se näyttää myös häviävän.
 
Niinhän ne ovat aina toimineet, kuten myös useimmat muut suurvallat. Kaikkien kansalaisten hyvinvointiin tähtäävä pohjoismainen malli on ollut täysin poikkeuksellinen ilmiö ihmiskunnan historiassa. Ja historian hämäriin se näyttää myös häviävän.
Olisipa hyödyllistä nyt nähdä vastaavia kuvia pohjoisamerikkalaisen suurvallan sairaalasta, ovatko samanlaisia. Voinet linkittää.
 
Olisipa hyödyllistä nyt nähdä vastaavia kuvia pohjoisamerikkalaisen suurvallan sairaalasta, ovatko samanlaisia. Voinet linkittää.

Yhdysvalloissa köyhä kuolee kotonaan. Muistaakseni siellä on pitkälti yli 40 miljoonaa ihmistä ilman sairausvakuutusta. Epäilemäti sairaalat ja hoito ovat maksukykyiselle laadukkaita.
 
Saksa käytännössä sanelee Suomen lainsäädännön sekä talous- ja ulkopolitiikan kaikilta olennaisilta osin. Unioni toimii välissä kumileimasimena ja kulissina. Ukrainan kriisi on tältä osin vähän horjuttanut kulissia, jos on vaivautunut asian oikean laidan näkemään. Merkel neuvottelee Putinin kanssa Ukrainan kohtalosta ja Unionin johtomiehet pääsevät ehkä kahveille neuvottelujen päätteeksi. Suomen ministerit ja komissaarit eivät pääse edes eteiseen kuuntelemaan. Käydyistä neuvotteluista sakut kertovat meille sen minkä haluavat.

Saksa on sama maa, kuin sata vuotta sitten, vaikka lipun väriä välillä vaihtavatkin. Samaiset maantieteelliset sekä väestöön ja luonnonvaroihin liittyvät haasteet määrittävät yhä edelleen Saksan politiikkaa.
Et ole sitten hirveästi tutustunut Saksan lainsäädäntöön, talous- ja ulkopolitiikkaan? Ja muutenkin aivan liian epäorganisoitua ja ristiriitaista Suomessa että voisi olla saksalaisten sanelemaa.
Saksa loogisesti johtaa neuvotteluja koska sillä on EU maista eniten vaikutusvaltaa konfliktin osapuoliin.
 
Niinhän ne ovat aina toimineet, kuten myös useimmat muut suurvallat. Kaikkien kansalaisten hyvinvointiin tähtäävä pohjoismainen malli on ollut täysin poikkeuksellinen ilmiö ihmiskunnan historiassa. Ja historian hämäriin se näyttää myös häviävän.

Kannattaisi hieman matkustella maailmalla ja katsella ympärilleen. Kaikkien kansalaisten hyvinvointia löytyy paljon muualtakin kuin pohjoismaista. Tottakai on paljon köyhäänkin mutta emme ole mitenkään ainutlaatuisia pyrkimyksissämme.

Enkä ole samaa mieltä Suomen hyvinvoinnin katoamisen kanssa. Jos ymmärrämme ylläpitää asiallista puolustuskykyä ja parhaassa tapauksessa liittoudumme samalla tavalla NATO:n kanssa kuin 94%:ia eurooppalaisista niin ei ole mitään pelkoa hyvinvointivaltion katoamisesta. Venäläiset eivät uskalla käydä ylivoimaisen vihollisen kimppuun. Ja, kun he pysyvät rajan omalla puolellaan ei ole syytä huoleen.

Pyrkimys kaikkien kansalaisten hyvinvointiin yhdistää suurinta osaa maailman maista ja kansoista.
 
Tuntuu se vähintäänkin erikoiselta, että maa joka kuvien mukaisessa tilassa, keskittää lähes kaiken taloudellisen ja poliittisen voimavaransa, agressiiviseen hyökkäys-ja valtaamispolitiikkaan. Käsittämätön valtio.
Maidan. etkö voisi lähettää tuolle sivustolle vastaavasti kuvia länsimaalaisista sairaaloista? vaikka kaikkein huonoimmista..
Olen tehnyt tämä mm joissakin venäläisillä foorumeilla, mutta minut potkitaan sieltä aika nopeasti, se oli ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Nykyisin on huomio enemmän Ukrainassa. Minusta tuntuu myös tärkeältä kertoa länsimaissa miten asiat Venäjällä oikeasti ovat, ennen kuin Putler lahjoo kaikki päättäjät ja toimittajat.

http://uglich-jj.livejournal.com/62883.html
Tässä on hiukan laajempi kuvasarjaa, ja siinä on laitettu sairaalan paikkakunta ja jopa osasto. Siinä on muutama kuva afrikkalaisista sairaaloista, näyttävät siistimmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdysvalloissa köyhä kuolee kotonaan. Muistaakseni siellä on pitkälti yli 40 miljoonaa ihmistä ilman sairausvakuutusta. Epäilemäti sairaalat ja hoito ovat maksukykyiselle laadukkaita.
Wikipedia on "Affordable care actin" kohdalla varmastikin ajantasalla ja siellä määräksi ilmoitetaan 32 miljoonaa ennen lakimuutosta ja 23 miljoonaa lakimuutoksen jälkeen. Ao. listassa ne joille ei ole valtion puolesta maksettua terveydenhuoltoa.

Suurin osa on laittomia maahanmuuttajia. Oletko sitä mieltä Joko, että heillekin kuuluisi antaa kaikki palvelut? Loput onkin sitten käytännössä omasta tahdostaan kieltäytyneitä. Kuten huomaamme Yhdysvallat myös pyrkii parantamaan tilannetta koko ajan.

Koska aihe on ollut suuren väännön kohteena Jenkkilässä, uskon wikipedian pitävän paikkaansa. Esittäisitkö siis jonkun vankan lähteen 40 miljoonalle ihmiselle, joilla ei ole mahdollisuutta saada ilmaista sairaanhoitoa?

Aikamoista off-topikkia tuli, mutta en voinut jättää kommentoimatta.
 
Kannattaisi hieman matkustella maailmalla ja katsella ympärilleen. Kaikkien kansalaisten hyvinvointia löytyy paljon muualtakin kuin pohjoismaista. Tottakai on paljon köyhäänkin mutta emme ole mitenkään ainutlaatuisia pyrkimyksissämme.

Enkä ole samaa mieltä Suomen hyvinvoinnin katoamisen kanssa. Jos ymmärrämme ylläpitää asiallista puolustuskykyä ja parhaassa tapauksessa liittoudumme samalla tavalla NATO:n kanssa kuin 94%:ia eurooppalaisista niin ei ole mitään pelkoa hyvinvointivaltion katoamisesta. Venäläiset eivät uskalla käydä ylivoimaisen vihollisen kimppuun. Ja, kun he pysyvät rajan omalla puolellaan ei ole syytä huoleen.

Pyrkimys kaikkien kansalaisten hyvinvointiin yhdistää suurinta osaa maailman maista ja kansoista.

Näinköhän Natoon liittyminen sentään jaksaa taata ns. hyvinvointivaltion selviämisen? Eiköhän haasteet ole ihan muut kuin turvallisuuspoliittiset tässä kohtaa. Mutta näinhän tämä näköjään menee...Nato takaa rautahousut, morsiamen jokaiselle peräkamarin pojalle ja päälle vielä ilmaisen hammashoidon.
 
Siirsin tänne "Suomen konflikti"-vitjasta, sopii ehkä paremmin:

Tässä spekuloidaan joidenkin Ahvenanmaan saarien valtaamisesta Itämeren ilmatilan kontrolloimiseksi. Vaikka Pasternak, niin aika karu skenaario.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1419739374121
VIERASKYNÄ
Sotilaallista voimaa voidaan käyttää pelkästään Suomeen
PÄÄKIRJOITUS 29.12.2014 1:59
Charly Salonius-Pasternak

Tähän asti Suomen on uskottu voivan joutua sotilaallisen konfliktin osapuoleksi vain osana laajempaa sotaa. Nykyoloissa Suomi voi joutua uhatuksi herkemmin kuin olemme ajatelleet.

Suomessa ajatellaan yleisesti, että maahamme voitaisiin kohdistaa sotilaallista voimaa vain, jos lähialueilla käytäisiin laajamittaista sotaa. Viimeisimmässä Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa käsittelevässä valtioneuvoston selonteossa asia muotoiltiin näin: "Suomi voi joutua painostuksen tai voimankäytön kohteeksi yleiseurooppalaisessa tai alueellisessa kriisissä."

Venäjän viimeaikaisten toimien vuoksi tätä olettamaa on arvioitava uudelleen. Ennakoitavissa on skenaarioita, joissa Suomi olisi ensimmäinen ja siinä vaiheessa ainoa Itämeren alueen maa, johon sotilaallinen isku kohdistettaisiin.

Rajoitettuun sotilaalliseen voimankäyttöön tai sillä uhkaamiseen voi olla monia syitä. Esimerkkeinä mainittakoon poliittiseen päätöksentekoon vaikuttaminen, liikkumavapauden rajoittaminen Itämerellä tai harhautus, jolla pyritään ohjaamaan huomiota pois muualle suuntautuneesta, merkittävämmästä sotilaallisesta toiminnasta.

Venäjällä on kyky vallata käyttöönsä naapurien alueita avoimesti, peitetysti tai välikäsien kautta. Ottamalla käyttöön vain vaikkapa pari Ahvenanmaan saarta Venäjä voisi nykyisillä asejärjestelmillä kontrolloida Itämeren ilmatilaa. Näin se pystyisi rajoittamaan tehokkaasti esimerkiksi Helsingin ja Tukholman välistä ilmaliikennettä.

Tämä vaikuttaisi keskeisesti esimerkiksi Naton kykyyn puolustaa Viroa – puhumattakaan saarten miehittämisen laajemmista vaikutuksista Suomen politiikkaan, talouteen ja yhteiskuntaan.

Tuollaisessa tilanteessa Suomen poliittinen johto joutuisi miettimään, mitä sotilaallisia keinoja se olisi valmis käyttämään suvereniteetin loukkauksen lopettamiseksi. Toinen vaihtoehto olisi taipua maan rajojen ulkopuolelta tulevaan saneluun.

Luultavasti hyökkääjän tavoite olisi aluksi epäselvä, ja poliittinen johto joutuisi harkitsemaan ulkopuolisen sotilaallisen avun pyytämistä sekä Euroopasta että Pohjois-Amerikasta.

Kuvaillun kaltaisessa tilanteessa Suomi saisi mitä luultavimmin poliittista ja taloudellista tukea. Jos toisen valtion sotilaiden läsnäolo suomalaisella saarella olisi selvästi todennettu, laukeaisi Lissabonin sopimuksen mukainen EU:n avunantolauseke. Se ei kuitenkaan ole samanlainen kollektiivinen turvallisuustae kuin Nato-jäsenyyssopimuksen viides artikla.

EU:n avunantolausekkeeseen perustuva sotilaallinen apu olisi todennäköisesti kahdenvälistä. Jokainen unionin jäsenmaa joutuisi pohtimaan valmiuttaan sotaan muutaman suomalaisen saaren takia.

Julkisesti olisimme ainakin kriisin alussa sotilaallisesti yksin. Yksin taisteleminen on nykyisin puolustuksemme perusta ja lähtökohta. Voi kuitenkin olla, että Suomen ja muiden EU:n jäsenmaiden näkemykset siitä, onko suvereniteetin loukkaus tapahtunut ja miten vakavana sitä pidetään, eroaisivat toisistaan.

Tässä tapauksessa Suomi saattaisi pitää sekä diplomaattisten että sotilaallisten keinojen käyttöä mahdollisena. Muut eurooppalaiset maat sen sijaan saattaisivat suosia vain diplomaattisten keinojen käyttöä, koska ne toivoisivat näin estävänsä kriisin laajentumisen. Suomi olisi siis suuressa ristipaineessa.

Venäjä voisi jopa saavuttaa päämääränsä ilman laukaustenvaihtoa, koska Suomi ei ehkä uskaltaisi eskaloida tilannetta vahvan kansainvälisen sotilaallisen tuen puutteen takia. Jotkin muut maat voisivat vielä vaatia, että konflikti ei saa laajentua Suomen toiminnan vuoksi.

Tällaiset skenaariot eroavat Suomen suvereenisuuden näkökulmasta merkittävästi niistä oletuksista, joille Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa on rakennettu. Näiden ja aiempien uhkakuvien eroja pitää analysoida syvällisesti, ja tällaisia tilanteita varten pitäisi harjoitella myös valtionhallinnon valmiusharjoituksissa.

Kylmän sodan jälkeisen ajanjakson loputtua uudelle ajalle ei vielä ole nimeä. Tällä aikakaudella Suomeen kohdistuva hyökkäys on kuitenkin todellinen mahdollisuus, jonka poliittinen johto ja tulevat hallitukset joutuvat ottamaan huomioon suunnitellessaan turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa.

Charly Salonius-Pasternak
Kirjoittaja on vanhempi tutkija Ulkopoliittisessa instituutissa.
 
Ahvenanmaa Suomen ja Ruotsin maanpuolustuksen pehmeä alavatsa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top