Japanin humanistisia tiedekuntia uhkaa sulkeminen – hallitus suosii luonnontieteitä
Opetusministerin ilmoitus teki tilanteesta puheenaiheen, mutta rahoitus on hiipunut jo pitkään
Mikko Paakkanen HS
Julkaistu: 14.3.2016 2:00 , Päivitetty: 14.3.2016 17:45
TOKIO
KIRJALLISUUSTIETEEN opiskelija
Marie Yoshida on matkalla pianotunnille Tokion yliopiston kampuksella. Hänellä on aikaa harrastaa, koska on loma. Japanissa lukuvuosi alkaa huhtikuussa.
Yoshida suhtautuu rauhallisesti tilanteeseen, jossa yliopistoväki ulkomaita myöten pelkää Japanin hallituksen ajavan hänenkin tieteenalansa henkihieveriin.
Lehdistö ja tutkijat Japanissa ja ulkomailla ovat viime kesästä asti kauhistelleet Japanin aikeita supistaa humanististen tieteiden, kasvatustieteen ja yhteiskuntatieteiden opetusta. Talousvaikeuksista kärsivän Japanin hallitus haluaa mieluummin panostaa tekniikan ja luonnontieteiden opetukseen.
”Onhan se varmaan totta, etteivät meidän opintojemme tulokset vaikuta yhteiskuntaan kovin näkyvästi”, Yoshida, 22, sanoo.
Hänen mielestään on silti ikävää, jos humanistisia aloja vähennetään. Hänen opinahjossaan Tokion yliopistossa vähennystä ei ole kuitenkaan tehty, ja itse hän on juuri ehtinyt suorittaa loppuun kandidaatin opinnot.
Huhtikuussa Yoshida aloittaa maisteriopinnot oikeustieteessä. Hän uskoo, että kirjallisuustieteen ja sivuaineena luetun Japanin historian opinnoista voi olla ainakin välillistä hyötyä myös juristin uralla.
”Olen oppinut yliopistolla paljon. Tavan ajatella.”
KESKUSTELU humanististen tieteiden tulevaisuudesta kiihtyi Japanissa viime kesäkuussa, kun opetusministeri
Hakubun Shimomura lähetti kaikille valtion yliopistoille kirjeen, jossa hän pyysi yliopistoja kertomaan, kuinka ne aikovat järjestellä opetuksensa uudelleen.
Ministeri kehotti lakkauttamaan laitoksia tai muuttamaan niitä niin, että ne ”palvelisivat paremmin yhteiskunnan tarpeita”. Kehotus oli suunnattu lähinnä opettajankoulutusta sekä humanistista ja yhteiskuntatieteellistä opetusta antaville yliopistoille.
Moni tulkitsi ministerin viestin niin, että hallitus pitää näitä tieteitä turhina aloina, joihin ei kannata tuhlata rahaa. Se sai aikaan vastalauseiden vyöryn.
Japanin arvostetuimpiin kuuluvat Tokion ja Kioton yliopistot ilmoittivat saman tien, etteivät ne aio noudattaa kehoitusta.
Shigan yliopiston kansleri
Takamitsu Sawa kirjoitti Japan Times -lehteen mielipidekirjoituksen, jossa hän määritteli hallituksen linjauksen ”hyökkäykseksi humanismia vastaan”. Tutkijoiden etujärjestö Japanin tiedeneuvosto julkaisi lausunnon, jossa se varoitti ”mahdollisesti vakavista seurauksista” koko yliopiston idealle.
AIVAN uudesta linjauksesta ei hallituksen politiikassa kuitenkaan ole kyse, sanoo yksityisen tokiolaisen Gakushuin-yliopiston opettajankoulutuksen emeritusprofessori
Manabu Sato.
”Ei tämä ole ensimmäinen kerta, kun opetusministeriö kehottaa organisoimaan humanistista ja kasvatustieteellistä opetusta uudelleen”, hän toteaa.
Hänen mukaansa opettajankoulutus sekä humanistiset ja yhteiskuntatieteet ovat Japanissa olleet vaarassa jo pitkään, koska niiden saama rahoitus pienenee. Liikenevästä rahasta valtosa suunnataan tekniikan ja luonnontieteiden opetukseen. Rahapula koskee myös esimerkiksi oikeustiedettä, Sato sanoo.
Kyse ei ole vain valtion rahoituksen vähenemisestä, sillä Japanin yliopistojen rahoituksesta suuri osa tulee lukukausimaksuista. Japani on ikääntyvä yhteiskunta, jossa opiskeluikäinen väestö pienenee. Kun opiskelijat vähenevät, heiltä tuleva rahavirta kapenee.
”Etenkin maaseutuyliopistoista suurin osa on pulassa”, Sato sanoo. ”Tutkimusbudjetit eivät riitä mihinkään, ja yliopistoja joudutaan sulkemaan.”
Tämä ei ole kuitenkaan välttämättä pelkästään huono asia, ajattelee Tokion yliopiston antropologian emeritusprofessori
Takeo Funabiki.Hänen mielestään on luonnollista, että yliopistot vähenevät, kun opiskeleva ikäluokka pienenee.
”Rahoitus pienenee, mutta ei dramaattisesti. Hyvillä yliopistoilla kuten Tokion yliopistolla menee varsin hyvin”, Funabiki toteaa.
Hänkin silti pitää humanististen tieteiden vähentämistä uhkana pitkällä aikavälillä.
”Joidenkin humanististen tieteiden yleinen ymmärtäminen on koko yhteiskunnan perusta”, hän sanoo. ”Yhteiskunnan syvintä perustaa palvelevat ne eivätkä luonnontieteen keksinnöt.”
Sitä on hänen mielestään mahdoton sanoa, mitkä tieteet ovat tärkeimpiä, koska tulevaisuudessa mikä tahansa tiede voi osoittautua tärkeäksi.
AIKOMUS leikata humanistisia tieteitä ei ole kovin hyvä idea myöskään japanilaisten yritysten mielestä, sanoo Nagoyan teknisen yliopiston taloustieteen apulaisprofessori
Norio Tokumaru.
”Yliopistossamme on neuvoa-antava komitea, jonka jäsenet tulevat lähinnä yrityksistä. Viime marraskuisessa kokouksessa monet jäsenistä kehottivat yliopistoamme vahvistamaan humanistisia ja yhteiskuntatieteitä”, Tokumaru kertoo puhelimessa.
”Yritykset sanovat, että emme mekään halua [töihin] opiskelijoita, jotka eivät tiedä mistään muusta kuin insinööritieteestä.”
Valtio maksaa vain osan
Japanissa valtio ei maksa koulutusta samaan tapaan kuin Suomessa. Yliopistojen rahoituksesta huomattava osa tulee lukukausimaksuista. Lukukausimaksun osuus rahoituksesta vaihtelee yliopistoittain.
OECD:n mukaan Japanin koulutusmenoista noin 34 prosenttia oli julkista rahaa vuonna 2012. Suomessa osuus oli 96 prosenttia.
Japanin yksityisissä yliopistoissa tyypillinen lukukausimaksu on vajaat 10 000 euroa vuodessa. Valtion yliopistoissa se on noin 4 500 euroa. Oikeustieteen maksu on korkeampi, ja ulkomaalaisilta peritään enemmän kuin japanilaisilta.
Opintonsa japanilaiset rahoittavat yleensä opintolainalla.