Homokohu vei Pori Jazzin toimitusjohtajalta työpaikan muutamassa tunnissa
Ruotsala julkaisi tiedotteen, jossa sanoi olevansa kiitollisen kaikesta saamastaan palautteesta. Hän painotti, että jokainen ihminen on hänelle yhtä arvokas. Kuva: Joel Rantanen / Lehtikuva
Satakunnan Kansa julkaisi hieman ennen kahta keskiviikkoiltapäivänä Pori Jazzin uudeksi toimitusjohtajaksi nimitetyn
Aki Ruotsalan haastattelun. Alle kuusi tuntia myöhemmin, puoli kahdeksalta illalla, Pori Jazzin hallitus ilmoitti purkaneensa Ruotsalan, 33, työsuhteen.
Nopeaan kärjistymiseen olivat syynä Ruotsalan kommentit homoudesta. Satakunnan Kansa kysyi Ruotsalalta Nuotta-median vuoden 2011 Älä alistu -kampanjasta, jonka pääviestin mukaan homoudesta voi eheytyen parantua. Ruotsala oli tuolloin toiminut kristillisdemokraattien nuorisojärjestön KD Nuorten puheenjohtajana ja puolustanut kampanjan oikeutta ilmaisunvapauteen.
Ruotsala sanoi uskovansa niiden ihmisten kertomukset, jotka sanovat muuttuneensa heteroseksuaaleiksi.
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
– Mielipiteenvapaus on tärkeää niille, jotka kokevat olevansa homoseksuaaleja, sekä heille, jotka kokevat muuttuneensa siitä, Ruotsala sanoi.
Hän myös kertoi ystävistään jotka ovat uskoontulon myötä päässeet eroon huumeista. Hän ei halunnut ottaa kantaa siihen, onko homous synti.
– Minulla on ollut sellainen ajatus, että homoja ei ole olemassa, on vain homoutta.
Pikainen päätös
Haastattelu nostatti heti kohun. Pori Jazzin hallitus reagoi nopeasti ja piti hätäkokouksen, vaikka osa jäsenistä oli matkoilla eri puolilla maailmaa.
Hallitus päätyi yksimielisesti perumaan Ruotsalan nimityksen toimitusjohtajaksi. Hänen oli tarkoitus aloittaa tehtävässä 1. elokuuta, kun nykyisen toimitusjohtajan
Janne Niemisen pesti päättyy.
Hallituksen mukaan Ruotsalan lausunnot olivat festivaalin arvojen vastaisia.
– Pyydämme anteeksi kaikilta, joita asia on koskettanut ja loukannut, hallituksen puheenjohtaja
Hannu Jaakkolasanoi tiedotteessa.
STT:lle Jaakkola kertoi, ettei päätös ollut henkisesti helppo.
– Ei ole elämän hienoimpia tilanteita, Jaakkola sanoi.
– Jos on joitain asioita jäänyt huomaamatta tai ymmärtämättä, niin mokattuhan sitä on omalla tavallaan. Mitä olen Akin kanssa ehtinyt tänään jutella, niin ihan kaikki, mitä on kirjoitettu, ei välttämättä ole sitä, mitä hän on ainakaan tarkoittanut. Mutta sen hän saa selitellä itse.
"Tämä on opettanut paljon"
Ruotsala itse ei halunnut suuremmin kommentoida tilannetta.
– Olen ihan hyvällä fiiliksellä. Pitää arvioida huomenna tapahtunutta ja etsiä uusia haasteita. Tämä on opettanut paljon ja uskon, että Pori Jazz on kohun jälkeen entistä vahvempi, Ruotsala sanoi STT:lle.
Ruotsala julkaisi myös tiedotteen, jossa sanoi olevansa kiitollisen kaikesta saamastaan palautteesta. Hän painotti, että jokainen ihminen on hänelle yhtä arvokas.
– Ajatus siitä, että sanani olisivat satuttaneet ketään, on sietämätön. Olen ihmisen, lähimmäisen puolella, Ruotsala kirjoitti.
– Sosiaalisen median aikakaudella asiat tapahtuvat nopeasti. Tämä ei ole vika, vaan ominaisuus. Kuin jonkinlainen sinnikäs ja kohteeseensa osuva tuuli olisi puhaltanut, ja yhtäkkiä kaikki on toisin.
Luurangoista ei tiedetty
Pori Jazz valitsi Ruotsalan toimitusjohtajaksi suorahaulla. Jaakkolan mukaan rekrytoinnissa käytetyllä yhteistyökumppanilla ei ollut Ruotsalan valinnassa mitään osaa.
Jaakkolan mukaan Ruotsalaa ei voinut syrjiä kristillisdemokraattisen puoluetaustan takia.
– Meillä oli ihan hyvät perusteet hänen valinnalleen. Mutta jos tällaisia luurankoja tulee esille, niiden mukaan pitää pystyä toimimaan, Jaakkola totesi.
– Emme koskaan ole mitään KGB-tutkintaa tehneet kenenkään toimitusjohtajan valinnan yhteydessä.
ANSSI RULAMO / STT