Venäjän merivoimat-yleisketju

Mitäs varten näissä vedenpäällisissä paateissa on nykyään noin paljon vikoja varsinkin moottoreiden ja saumojen osalta?
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko osaaminen hävinnyt, kun sukellusveneitä ei olla rakennettu hirveästi viime vuosikymmeninä?

Yhdysvalloilla, Kiinassa, Intiassa, Venäjällä, Etelä-Koreassa ja muualla Euroopan ulkopuolella on sukelluspaatteja rakenneltu eikä niissä ole esiintynyt samanlaisia ongelmia. Mikäli Janesin maksullisia julkaisuja on uskominen sukellusveneillä partiointi/operointi on yleistynyt maailmalla ja ne suorittavan nykyään paljon erillaisia tehtäviä maailman merillä (myös erikoisjoukkojen kuskaus uppopaateilla on nykyään muodissa).

Sen sijaan kaikki valtiot kärsivät ongelmista pinta-alusten kanssa.
The U.S. Navy’s newest aircraft carrier suffered a propulsion issue in January 2018 that forced it to return to port early from sea trials. The USS Gerald R. Ford experienced an issue with the main thrust bearing that was the result of a manufacturing defect. Both the U.S. Navy and shipbuilder Huntington Ingalls Industries are looking into the problem.
https://www.popularmechanics.com/mi...-newest-aircraft-carrier-suffers-a-breakdown/
 
Yhdysvalloilla, Kiinassa, Intiassa, Venäjällä, Etelä-Koreassa ja muualla Euroopan ulkopuolella on sukelluspaatteja rakenneltu eikä niissä ole esiintynyt samanlaisia ongelmia. Mikäli Janesin maksullisia julkaisuja on uskominen sukellusveneillä partiointi/operointi on yleistynyt maailmalla ja ne suorittavan nykyään paljon erillaisia tehtäviä maailman merillä (myös erikoisjoukkojen kuskaus uppopaateilla on nykyään muodissa).

Sen sijaan kaikki valtiot kärsivät ongelmista pinta-alusten kanssa.

https://www.popularmechanics.com/mi...-newest-aircraft-carrier-suffers-a-breakdown/

Siitä huolimatta asia vaikuttaa osaamisen puutteelta. Olisiko hitsaajien taidot hävinneet, kun tuotantoa on siirretty kiinaan?
 
Länsinaapurista löytyy yksi surullisen kuuluisa. Toisaalta ilman niitä virheitä maailmasta puuttuisi ainutlaatuinen museo.

Ja hyvin nolosti kävi seuraavallekin ruotsalaisten laivaston ylpeydelle (vaikka syynä ei ollutkaan puutteet insinööritaidossa vaan surkeissa merimiestaidoissa):

Kronan, myös Stora Kronan oli ruotsalainen sotalaiva ja aikanaan maailman suurimpia laivoja. Kronan rakennettiin 1664–1672. Se haaksirikkoutui Öölannin eteläkärjen taistelussa 1. kesäkuuta 1676 vain muutaman vuoden palveluksen jälkeen ja taisteltuaan vain kaksi taistelua Tanskan ja Hollannin laivastoja vastaan. Haaksirikko johtui siitä, että se kallistui liikaa kääntyessään. Sen kallistuessa syttyi ruutivarasto, joka oli aluksen etuosassa, jolloin suurin osa keulan oikeasta puolesta räjähti. Kronanin upotessa hukkui 839 miestä.

Taisivat tanskalaiset tikahtua nauruun katsellessaan tapausta...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kronan
 
Ja hyvin nolosti kävi seuraavallekin ruotsalaisten laivaston ylpeydelle (vaikka syynä ei ollutkaan puutteet insinööritaidossa vaan surkeissa merimiestaidoissa):

Kronan, myös Stora Kronan oli ruotsalainen sotalaiva ja aikanaan maailman suurimpia laivoja. Kronan rakennettiin 1664–1672. Se haaksirikkoutui Öölannin eteläkärjen taistelussa 1. kesäkuuta 1676 vain muutaman vuoden palveluksen jälkeen ja taisteltuaan vain kaksi taistelua Tanskan ja Hollannin laivastoja vastaan. Haaksirikko johtui siitä, että se kallistui liikaa kääntyessään. Sen kallistuessa syttyi ruutivarasto, joka oli aluksen etuosassa, jolloin suurin osa keulan oikeasta puolesta räjähti. Kronanin upotessa hukkui 839 miestä.

Taisivat tanskalaiset tikahtua nauruun katsellessaan tapausta...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kronan
Mainittakoon myös Englannin Mary Rose, joka upposi 1545 väärän tilannearvion seurauksena.
 
Länsinaapurista löytyy yksi surullisen kuuluisa. Toisaalta ilman niitä virheitä maailmasta puuttuisi ainutlaatuinen museo.
Mulla on vahvistunut semmoinen käsitys, että vaikka toki voidaan päätellä että suunnittelu ja laaadunvalvonta - tai ehkä ennemmin laadunvalvonnan raporttien ymmärtäminen ylemmässä johdossa - ei Vasan kohdalla mennyt nykynormien mukaan, se ei varsinaisesti ollut mikään poikkeus aikanaan. Ei muutkaan sotalaivat olleet väistämättä mitenkään paremmin suunniteltuja ja rakennettuja. Niiden kohdalla vain ei käynyt samalla tavalla kuin kuninkaan hienoimmalla aluksella. Vasa oli poikkeuksellinen ja merkittävä sotalaiva, sen täyslaidallisen massa olisi vastannut suurin piirtein koko Englannin laivaston yhteislaukausta, sillä hetkellä jolloin se nosti purjeensa. Vasan upotti ylpeys ja näyttämisen halu.

Purjehtiminen on vaikeaa. Vasan kohdalla töpättiin ja pahaksi onneksi tuulikin vielä petti. Alimmat tykkiluukut olisi pitänyt pitää kiinni, jo se olisi estänyt katastrofin. Showbisneksen vuoksi laitettiin niin paljon purjeita, että vasta liikkeelle lähtevä raskas laiva otti sivusta puhaltavan tuulen pahimmalla mahdollisella tavalla. Jokainen purjehtija tietää miten paikallaan oleva alus reagoi tuuleen, mutta kun alus pääsee liikkeelle, tuulen vaikutus saadaan hallintaan ja sen vaikutus pysyy hanskassa.

Vasa olisi ollut pätevä alus, pätevissä käsissä. Kronan osoittaa kuinka helposti sählääminen tuona aikana koitui koko aluksen kohtaloksi.
 
Ja hyvin nolosti kävi seuraavallekin ruotsalaisten laivaston ylpeydelle (vaikka syynä ei ollutkaan puutteet insinööritaidossa vaan surkeissa merimiestaidoissa):

Kronan, myös Stora Kronan oli ruotsalainen sotalaiva ja aikanaan maailman suurimpia laivoja. Kronan rakennettiin 1664–1672. Se haaksirikkoutui Öölannin eteläkärjen taistelussa 1. kesäkuuta 1676 vain muutaman vuoden palveluksen jälkeen ja taisteltuaan vain kaksi taistelua Tanskan ja Hollannin laivastoja vastaan. Haaksirikko johtui siitä, että se kallistui liikaa kääntyessään. Sen kallistuessa syttyi ruutivarasto, joka oli aluksen etuosassa, jolloin suurin osa keulan oikeasta puolesta räjähti. Kronanin upotessa hukkui 839 miestä.

Taisivat tanskalaiset tikahtua nauruun katsellessaan tapausta...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kronan
OFFTOPIKKINA lisää länsinaapurin merimiestaidoista.

Aikanaan maailman huipputekniikkaa edustanut ruotsalaisvalmisteinen ja -omisteinen RO-RO-alus Zenobia oli varustettu tietokoneohjauksella toimivalla kallistuksen tasausjärjestelmällä, jonka piti suoristaa alus pumppaamalla vettä sivupainolastitankkeihin.

Neitsytmatkallaan alus alkoi kallistua, ja upposi kauniina ja tyynenä kesäkuun päivänä. Miehistö oli jo poistunut.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Zenobia
 
OFFTOPIKKINA lisää länsinaapurin merimiestaidoista.

Aikanaan maailman huipputekniikkaa edustanut ruotsalaisvalmisteinen ja -omisteinen RO-RO-alus Zenobia oli varustettu tietokoneohjauksella toimivalla kallistuksen tasausjärjestelmällä, jonka piti suoristaa alus pumppaamalla vettä sivupainolastitankkeihin.

Neitsytmatkallaan alus alkoi kallistua, ja upposi kauniina ja tyynenä kesäkuun päivänä. Miehistö oli jo poistunut.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Zenobia
Eräät huhut muisteli, että tuosta tietokoneohjatusta balanssimassajärjestelmästä olisi tullut ensilaukaus onnistneeseen järjestelmään jolla nykyään hallitaan erikoiskuljetusaluksia... Kuukemma bitti jäi poikittain Zenobiassa ja siksi pumppasi itsensä kumoon.
 
Russian Navy Artillery Units to Get Uragan-1M MLRS for Coastal Defence
October 2018 Naval NewsPOSTED ON SATURDAY, 13 OCTOBER 2018 09:44


The Russian Navy began to rearm its artillery units in Crimea and Kaliningrad region. They will get long-range multiple launch rocket systems (MLRS) Uragan and upgraded Uragan-1M, the Izvestia daily writes.
Russian_Navy_Artillery_Units_to_Get_Uragan-1M_MLRS_for_Coastal_Defence.jpg
The Russian Navy artillery units in Crimea and Kaliningrad region will get long-range multiple launch rocket systems (MLRS) Uragan and upgraded Uragan-1M (pictured here). Russian MoD picture.
The Defense Ministry told the newspaper it decided to reinforce the artillery might of the Navy. The artillery regiment of the Black Sea fleet and artillery brigade of the Baltic fleet are rearmed with 200mm Uragan 9K57 MLRS. Baltic artillerymen have already received the first weapons. In September the brigade for the first time trained fire from them. In future upgraded Uragan-1M will replace the Uragan.
The range will increase to 70 km. Tornado-G and Grad MLRS currently operated by coastal artillerymen have a smaller range of 40 and 20 km respectively.
Little is known about Uragan-1M. It is distinguished by packet loading of the launchers with transport-launch containers which increase the rate of fire. New artillery munitions have been designed - cluster and air-fuel explosive with a bigger range. Uragan-1M will have guided missiles. The MLRS can fire 122mm projectiles of Grad. The automatic control systems and onboard computer allow MLRS to destroy targets in real time without the control of the operator.
The deployment of new MLRS will increase the capabilities of the Black Sea and Baltic fleets, expert Dmitry Boltenkov said. It is important as there are no major distances in the regions. "Uragan will make coastal troops long-range. It will be possible to destroy warships and armor at distant approaches. Thus, the coastal troops are reinforced in areas with complicated military international situation. The rearmament has matured long ago," he said.
The Black Sea fleet artillery regiment and the Baltic fleet artillery brigade are a part of the coastal forces. They have to destroy light warships, protect the coast from landing operations, and support friendly forces and formations.
The 244th separate Neman artillery brigade of the Red Banner Orders of Suvorov II degree and Kutuzov III degree is deployed in Kaliningrad. It is a permanent readiness unit to defend Kaliningrad region. It comprises two cannon and one missile artillery battalions. The brigade is armed with 152mm self-propelled Msta-S howitzers and Grad 9K51 BM-21 MLRS. The eighth separate artillery regiment is deployed in Simferopol. It is also a permanent readiness unit to defend Crimea and its coast. The regiment is armed with 152mm self-propelled Msta-S with an automatic aiming system, Tornado-G 9K51M MLRS, self-propelled antitank missile complexes Khrisantema 9P157, the Izvestia said.

http://www.navyrecognition.com/inde...o-get-uragan-1m-mlrs-for-coastal-defence.html
 
PD-50-kuivatelakka on uponnut Murmanskissa Kuznetsovin alta:

https://www.bbc.com/russian/news-46027412 (venäjäksi)

Google-käännös:

The PD-50 floating dock at the 82nd ship repair plant in Roslyakovo (Murmansk microdistrict), where the only heavy aircraft carrier cruiser Admiral Kuznetsov was being repaired as part of the Russian Navy, sank due to power outages. The incident injured four people and, possibly, the ship itself.

Power outages

The incident occurred during the planned release of "Admiral Kuznetsov" from the dock PD-50 to go to the 35th ship repair plant, where the aircraft carrying cruiser is being repaired. The PD-50 dock belongs to this plant, the plant itself is part of the Zvezdochka ship repair center.

During the operation to launch the ship on the night of Tuesday an emergency situation occurred, the head of the Zvezdochka press service Yevgeny Gladyshev told Interfax.

“Due to interruptions in the supply of PD-50 electric power to the floating dock, the floating dock dipping was not regular, in an off-design mode,” said Gladyshev. This led to abnormal filling of float tank tanks, because of which he abruptly went under water.

According to the plant representative, during the incident, four workers found themselves in the water and got hypothermia, but there is no threat to their lives. In turn, the head of the territorial center for disaster medicine, Viktor Rogalev, reported that three injured were taken to hospital in a state of moderate severity, and one in serious condition.
Also on site

A criminal case under the article on violation of safety rules in the conduct of work, resulting in the death of a person by negligence.

Earlier, Interfax wrote that during the incident, about 60 people had escaped from the sinking floating dock.

The agency notes that power outages in the Murmansk region began on October 26. Emergency outages occurred in Murmansk, including in the Roslyakovo microdistrict, and in Severomorsk. The deputy governor of the region, Yevgeny Nikora, called sticking snow on wires to be the cause of blackouts.

Dropped crane

The aircraft carrier was removed from the dock and was towed to the 35th plant by six in the morning. “At present, a detailed inspection of the ship’s hull after the incident at the 82nd plant is underway. No troubles have been identified yet. The incident will not be affected by the repair time of the ship,” said Gladyshev from the Zvezdochka press service.

Local media reported that two tower cranes fell during the incident. The Murmansk edition of SeverPost wrote that one of the cranes fell on the deck of the ship.

“According to initial estimates, no significant damage can affect the timing of the repair,” said a spokesman for Zvedochka Interfax.

However, the source agency said that the "Admiral Kuznetsov" still got damaged as a result of a fall on the deck of the crane. "During the day, experts will assess what damage was done," an anonymous source told Interfax.

The crane damaged part of the hull, but did not hurt the "vital" equipment of the ship, Alexey Rakhmanov, head of the United Shipbuilding Corporation (the Zvezdochka is part of the corporation), later confirmed TASS. "The crane fell from the deck, from a height of about 15 m, it is clear that there are damage to the hull, and damage to the deck, but fortunately, it happened in those areas that are not associated with the operation of some vital equipment of the cruiser, "said Rakhmanov.

A TASS source said that the technical area of the take-off deck was damaged. “The fallen crane is still there, the scale of damage is being specified,” the agency’s source added. "He successfully collapsed - fell into the technical area, the part of the flight deck, where cuts were made for unloading and loading equipment into the holds," the source of Interfax confirmed this version.

The term for the repair of "Admiral Kuznetsov" will now move, even if the "Admiral Kuznetsov" has not received significant damage, said the former commander of the Black Sea Fleet, Admiral Vladimir Komoyedov.

“I think the problem is quite acute, we have few power for repairing such ships, only a few,” he told Interfax. “The PD-50 is a powerful dock, we have only two, one in the Far East, one here. I think this is a huge loss for our ship repairmen. "

Repair after Syria

"Admiral Kuznetsov" in February 2017 returned to Severomorsk from the Mediterranean Sea after a hike in the direction of the shores of Syria.

The repair of the only heavy aircraft-carrying cruiser in the Russian Navy should be completed by the end of 2020.

The PD-50 is one of the largest floating docks in the world, built in 1980 at the Götaverken shipyard in Sweden. The length of the dock is 330 meters, the width is 67 meters, the payload is 80 thousand tons. The dock is designed to repair large ships and submarines.

In addition to the Admiral Kuznetsov, the nuclear-powered cruiser Peter the Great was repaired; in addition, the hull of the submarine Kursk was placed at the dock after rising from the bottom of the Barents Sea.

Experts evaluate the possibility of lifting the sunken dock. For this, naval forces may be involved, Interfax reports with reference to its source. "The possibility of lifting the dock is currently being studied," said the agency interlocutor.

edit: ilmeisesti yksi henkilö kuollut:

https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/10/aircraft-carrier-damaged-dry-dock-sinks

One person is reported dead and Russia’s only aircraft carrier has been damaged as floating dry dock sinks into the waters of the Kola Bay.

edit2: Satelliittikuva telakasta (telakoituna Ermak-luokan jäänmurtaja, joko Admiral Makarov tai Krasin):

https://www.google.com/maps/@69.0600285,33.2041154,989m/data=!3m1!1e3

Ilmeisesti aikanaan maailman suurin uiva telakka.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä suomeksi:

Venäjän ainoa lentotukialus upotti telakan

Antti Kirkkala | 30.10.2018 | 10:26- päivitetty 30.10.2018 | 13:17

Amiraali Kuznetsov on voinut kärsiä mittavia vaurioita aluksen rakenteisiin tulvineista vesimassoista.

Venäjän laivaston lippulaiva, lentotukialus Amiraali Kuznetsov on joutunut onnettomuuteen Murmanskin lähellä sijaitsevassa Rosljakovossa.

Laivaa korjattiin maailman suurimpiin kuivatelakoihin lukeutuvalla PD-50:llä, kun se yllättäen ”upposi” Kuznetsovin ympäriltä. Venäläismedian mukaan satamatyöläiset pakenivat paikalta henkensä edestä tukirakenteiden romahtaessa tukialuksen kannelle.

Loukkaantuneiden määrästä on liikkunut toistaiseksi ristiriitaisia tietoja. Arvioiden mukaan alus on voinut kärsiä mittavia vaurioita, jos vesimassat pääsivät syöksymään sen rakenteisiin äkillisen tulvan aikana.

Venäjän puolustusministeriö ei ole tiedottanut tapauksesta julkisuuteen. Valtiollisen median mukaan ”Amiraali Kuznetsov ei kärsinyt vaurioita 82. korjaustelakalla tapahtuneessa välikohtauksessa”. The Drive -sivusto huomauttaa, että Venäjän laivaston onnettomuuksia on perinteisesti pyritty vähättelemään tai peittelemään.

Toimintavarmuuden ongelmista kärsinyt lentotukialus on ollut laajassa ja pitkään lykätyssä remontissa, jonka yhteydessä muun muassa aluksen boilerit vaihdetaan. Amiraali Kuznetsovin oli tarkoitus palata laivaston käyttöön vuonna 2021.

https://www.verkkouutiset.fi/venajan-ainoa-lentotukialus-upotti-telakan/
 
Back
Top