Venäjän merivoimat-yleisketju

Tässä suomeksi:

Venäjän ainoa lentotukialus upotti telakan

Antti Kirkkala | 30.10.2018 | 10:26- päivitetty 30.10.2018 | 13:17

Amiraali Kuznetsov on voinut kärsiä mittavia vaurioita aluksen rakenteisiin tulvineista vesimassoista.

Venäjän laivaston lippulaiva, lentotukialus Amiraali Kuznetsov on joutunut onnettomuuteen Murmanskin lähellä sijaitsevassa Rosljakovossa.

Laivaa korjattiin maailman suurimpiin kuivatelakoihin lukeutuvalla PD-50:llä, kun se yllättäen ”upposi” Kuznetsovin ympäriltä. Venäläismedian mukaan satamatyöläiset pakenivat paikalta henkensä edestä tukirakenteiden romahtaessa tukialuksen kannelle.

Loukkaantuneiden määrästä on liikkunut toistaiseksi ristiriitaisia tietoja. Arvioiden mukaan alus on voinut kärsiä mittavia vaurioita, jos vesimassat pääsivät syöksymään sen rakenteisiin äkillisen tulvan aikana.

Venäjän puolustusministeriö ei ole tiedottanut tapauksesta julkisuuteen. Valtiollisen median mukaan ”Amiraali Kuznetsov ei kärsinyt vaurioita 82. korjaustelakalla tapahtuneessa välikohtauksessa”. The Drive -sivusto huomauttaa, että Venäjän laivaston onnettomuuksia on perinteisesti pyritty vähättelemään tai peittelemään.

Toimintavarmuuden ongelmista kärsinyt lentotukialus on ollut laajassa ja pitkään lykätyssä remontissa, jonka yhteydessä muun muassa aluksen boilerit vaihdetaan. Amiraali Kuznetsovin oli tarkoitus palata laivaston käyttöön vuonna 2021.

https://www.verkkouutiset.fi/venajan-ainoa-lentotukialus-upotti-telakan/
Hupsista heijaa ...
 
Tämä on huono uutinen Suomen kannalta, Venäjä voi käyttää rahaa johonkin järkevämpään jos päättävät hylätä projektin. Toivottavasti remppaavat tukialuksen huolella huippukuntoon.
Itämerelle ei pääse mutta Lapissa tuo voisi vaikuttaa.
 
Tämä on huono uutinen Suomen kannalta, Venäjä voi käyttää rahaa johonkin järkevämpään jos päättävät hylätä projektin. Toivottavasti remppaavat tukialuksen huolella huippukuntoon.

Länsimaissa käyttämättä jäänyt investointiraha palautuu valtion kassaan. Venäjällä tuo raha häviää tai siitä sulaa osa pois ilman, että kukaan tietää mistään mitään.
 
Uppoamisen syy oli sähkökatko, joka pysäytti vuonna 1980 Ruotsissa rakennetun kelluvan kuivatelakan pumput, jolloin kuivatelakka muuttui märkätelalaksi. Sähkökatkoja on alueella säännöllisesti raportoitu vuodesta 2014.

Nosturin kaatuminen alukaen päälle aiheutti 4x5 m reiän kanteen. Ei ole selvää onko vettä pääsyt runkorakenteisiin. Siellä ollaa uusimassa propulsiokoneiston boilereita joten paikat on aika auki.
 
Uppoamisen syy oli sähkökatko, joka pysäytti vuonna 1980 Ruotsissa rakennetun kelluvan kuivatelakan pumput, jolloin kuivatelakka muuttui märkätelalaksi.
Outoa että kelluva telakka tarvitsee jatkuvasti käyviä pumppuja pysyäkseen pinnalla. Ei laivatkaan uppoa sen takia että koneet pysähtyy tai sähkö katkeaa. Käsittääkseni pumppuja tarvitaan vain nosto ja laskuvaiheissa tai silloin jos painopiste muuttuu. Silloinkin homma vain pysähtyy jos sähköt katkeaa.

Nyt ei ihan kaikki tiedot hommasta välity tai pidä paikkaansa.
 
Outoa että kelluva telakka tarvitsee jatkuvasti käyviä pumppuja pysyäkseen pinnalla. Ei laivatkaan uppoa sen takia että koneet pysähtyy tai sähkö katkeaa. Käsittääkseni pumppuja tarvitaan vain nosto ja laskuvaiheissa tai silloin jos painopiste muuttuu. Silloinkin homma vain pysähtyy jos sähköt katkeaa.

Nyt ei ihan kaikki tiedot hommasta välity tai pidä paikkaansa.
Näin on kerrottu Venäjällä. Mitä sitten on tapahtunut tai miksi pumppuja tarvittaisiin koko ajan onkin sitten hämärämpää, ottaen huomioon kyseisten maan viranomaisten asenne tiedotukseen ja totuuteen. Eiköhän tästäkin hiljalleen tihku tietoja.
 
Outoa että kelluva telakka tarvitsee jatkuvasti käyviä pumppuja pysyäkseen pinnalla. Ei laivatkaan uppoa sen takia että koneet pysähtyy tai sähkö katkeaa. Käsittääkseni pumppuja tarvitaan vain nosto ja laskuvaiheissa tai silloin jos painopiste muuttuu. Silloinkin homma vain pysähtyy jos sähköt katkeaa.

Nyt ei ihan kaikki tiedot hommasta välity tai pidä paikkaansa.

Ei liene ihan tuulesta temmattu ajatus että rakkine vuosi kuin seula ja tarvitsi jatkuvasti pitää pumput päällä? :D Kyllä tämä Venäläisten ryssiminen aina hymyilyttää. Soisi tosiaan silti että kunnostavat täysillä "ylpeyttään", jotta se pääsee jatkossakin upottamaan Venäläisiä hävittäjiä välimeren pohjaan.

111714279_Russian-Admiral_Kuznetsov-Dover-NEWS_trans_NvBQzQNjv4BqIUD7FIZYZVCRioTuXLO_o99IhJEBWsOOhfLoEtUSHro.jpg
 
Tuon BBC:n venäjänkielisen jutun mukaan olivat laskemassa telakkaa, joten sen perusteella epäilen, että mitään rakenteita tuhoavaa äkillistä tulvaa ei päässyt syntymään.

edit: Nosturi kaatuneena aluksen kannelle:

45055319_10217713572700376_1312674282060382208_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Todellinen monitoimialus tuo savuverhoon naamioituva stealthship. Upotustilastossa jo ainakin pari lentsikaa ja yksi kuivatelakka. Koskahan on muun kaluston vuoro? Tankit, ohjusvaunut, sotalaivat, sukellusveneet, strategiset pommarit yms., Beware!
 
Viimeksi muokattu:
Ilta-Sanomissa oli kuva uppoavasta telakasta. Uppoamispaikalla on yli 60 metriä vettä ja on epävarmaa, voidaanko telakkaa edes nostaa.

b3734714f9664a1db72e171d3b34435a.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei liene ihan tuulesta temmattu ajatus että rakkine vuosi kuin seula ja tarvitsi jatkuvasti pitää pumput päällä? :D Kyllä tämä Venäläisten ryssiminen aina hymyilyttää. Soisi tosiaan silti että kunnostavat täysillä "ylpeyttään", jotta se pääsee jatkossakin upottamaan Venäläisiä hävittäjiä välimeren pohjaan.

111714279_Russian-Admiral_Kuznetsov-Dover-NEWS_trans_NvBQzQNjv4BqIUD7FIZYZVCRioTuXLO_o99IhJEBWsOOhfLoEtUSHro.jpg

Siis kyse oli, että kelluva telakka kyykkäsi...mutta tyypillistä :D
 
Itämerelle ei pääse mutta Lapissa tuo voisi vaikuttaa.

Vaikuttaa vaan Suomen eduksi. Jokainen rupla tuohon purtiloon on poissa hyödyllisemmästä. Aluksella on erilähteistä riippuen 12-18 hävittäjää, joiden polttoaine ja asemäärä on lentotoiminnassa rajoitettu, koska aluksella ei ole katapultteja. Ne koneet ovat vaarallisempia operoidessaan maalta, jolloin ne voidaan tankata ja aseistaa kunnolla. Siksi aina vaan parempi, kun leikkivät purtilolla.
 
Uppoamisen syy oli sähkökatko, joka pysäytti vuonna 1980 Ruotsissa rakennetun kelluvan kuivatelakan pumput, jolloin kuivatelakka muuttui märkätelalaksi. Sähkökatkoja on alueella säännöllisesti raportoitu vuodesta 2014.

Nosturin kaatuminen alukaen päälle aiheutti 4x5 m reiän kanteen. Ei ole selvää onko vettä pääsyt runkorakenteisiin. Siellä ollaa uusimassa propulsiokoneiston boilereita joten paikat on aika auki.
huh... Kuolikohan ketään... Raju homma...
 
Outoa että kelluva telakka tarvitsee jatkuvasti käyviä pumppuja pysyäkseen pinnalla. Ei laivatkaan uppoa sen takia että koneet pysähtyy tai sähkö katkeaa. Käsittääkseni pumppuja tarvitaan vain nosto ja laskuvaiheissa tai silloin jos painopiste muuttuu. Silloinkin homma vain pysähtyy jos sähköt katkeaa.

Nyt ei ihan kaikki tiedot hommasta välity tai pidä paikkaansa.

Tuossa jatkuvassa pumppaamisessa mitään outoa ole. Sehän tapahtui Venäjällä..

Lännessä telakka olisi jo korjattu tai hylätty, mutta Venäjällä ei mitään ongelmaa kun kerran pumput käynnissä toimii ihan hyvin..
 
Outoa että kelluva telakka tarvitsee jatkuvasti käyviä pumppuja pysyäkseen pinnalla. Ei laivatkaan uppoa sen takia että koneet pysähtyy tai sähkö katkeaa. Käsittääkseni pumppuja tarvitaan vain nosto ja laskuvaiheissa tai silloin jos painopiste muuttuu. Silloinkin homma vain pysähtyy jos sähköt katkeaa.

Nyt ei ihan kaikki tiedot hommasta välity tai pidä paikkaansa.

Häpeä, että kehtaat epäillä Venäjältä tullutta tiedotetta tapahtuneesta! Homma on täysin hallinnassa, jota nyt selvittävät armeijan ylin johto ja hätätilaministeriö.
 
Back
Top