Venäjän merivoimat-yleisketju

Vaikuttaa vaan Suomen eduksi. Jokainen rupla tuohon purtiloon on poissa hyödyllisemmästä. Aluksella on erilähteistä riippuen 12-18 hävittäjää, joiden polttoaine ja asemäärä on lentotoiminnassa rajoitettu, koska aluksella ei ole katapultteja. Ne koneet ovat vaarallisempia operoidessaan maalta, jolloin ne voidaan tankata ja aseistaa kunnolla. Siksi aina vaan parempi, kun leikkivät purtilolla.


Katapultteja on kyllä suunniteltu joissakin modernisointi suunnitelmissa, saa nähdä toteutuuko.
Ainakin ne höyrykoneet korvataan uusilla turbiineilla ja venäläisten oma "AEGIS" järjestelmä asennetaan suurten ohjuspatterien kera.
Heillä ei ole vielä muutakaan ja he tarvitsevat tätä kykyä Barentsinmeren ydinase bastionin suojaamiseksi.
 
Romuksi olisi viisainta nyt kun saivat yllättäen maailman suurimman (kerran) sukeltavan kuivatelakan.

Onhan niillä vielä Kirov-luokka, johon on kunniasyistä upotettava tolkuttomasti rahaa. Eli Pohjoisen laivaston lippulaiva Pjotr Veliki, kun Amiraali Nakhimov on jo pajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli Tankmar Hornia on uskominen, oli vähällä, ettei nyt uponnutta telakkaa olisi rakennettu Suomessa:

– Oli sellainen jakso, että Turun telakka ei ollut saanut tilausta viiteen vuoteen, oltiin jo hätääntyneitä. Sitten Neuvostoliitto halusi ison uivan telakan Murmanskin satamaan. Ei me oltu koskaan rakennettu sellaista, mutta se olisi juuri ja juuri mahtunut Pernon uuteen telakkaan. Siitä neuvoteltiin pitkään, Horn kuvaa kirjassa.

Neuvostoliittolaiset vihjasivat, että telakan saisi halvemmalla Japanista. Suomalaiset kuitenkin saivat tilauksen, "lyötiin kättä päälle ja syötiin vielä illalliset".

Mutta sitten Ruotsista tehtiin kuninkaallinen vierailu Moskovaan ja siitä innoissaan neuvostoliittolaiset tilasivatkin telakan Göteborgista. Kun ruotsalaistelakkaa hinattiin Murmanskiin, se kuitenkin irtosi kovassa myrskyssä ja Hornin mukaan telakalla oli "kova kohtalo".


https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001903168.html
 
Nahimovin modernisoinnin skippaamalla olisi varmaan pari fregattia tilattu. Toisaalta isoilla aluksilla on kuitenkin ominaisuuksia joita ei pienemmiltä saa, kyllähän Venäjäkin tarvitsee laivastoon lippulaivoja.

Onnettomuus kuulostaa omituiselta. Onko telakka lähtenyt kallistumaan upotessaan kun nosturit kaatuneet? Miksei ollut minkäänlaista varavirtaa käytössä noin kriittiseen operaatioon?
Kuznetsov ilmeisesti ei saanut vuotoa mutta vaurioita on silti voinut tulla esim koneistoon jos alus on kovasti tärähtänyt.
Telakan voisi varmaan nostaa, mutta saapa nähdä onko se taloudellinen operaatio kun se on jo niin vanha.

2.ms aikana britit menettivät taistelulaivan samantapaisessa kuprussa, telakka romahti laivan alta josta tuli ctl. Tosin jo vanha alus.
 
1) Kuinkahan pahasti kiulu vaurioitui?
2) Kuinkahan pahasti telakka vaurioitui?
3) Koskaan telakka on käytettävissä vai onko enää?
4) Koskaan kiulu on käytettävissä vai onko enää?
Tuommoisia tuli mieleeni.
 
1) Kuinkahan pahasti kiulu vaurioitui?
2) Kuinkahan pahasti telakka vaurioitui?
3) Koskaan telakka on käytettävissä vai onko enää?
4) Koskaan kiulu on käytettävissä vai onko enää?
Tuommoisia tuli mieleeni.
"The vessel, which was undergoing a refitting overhaul, suffered no damage that could affect the upgrade time and was towed to a repair yard outside the 35th shipbuilding plant in Murmansk where repairs will continue. "
https://sputniknews.com/russia/201810301069358893-admiral-kuznetsov-dry-dock-video/
 
https://severlife.ru/news/incidents...a-kotoryj-dal-harakteristiku-konstrukcii.html

Käännös:

In Roslyakovo sank dock PD-50. Reviewed by a former employee of the enterprise who gave the design characteristic
10/30/2018 at 19:20
1540916331_blank-posta.jpg

To begin with, we will tell about the dock. PD-50 was one of the largest floating docks in the world. Built in 1980 in Sweden at the shipyard Gotaverken Arendal by order of the Soviet Navy. Length 330 m, width 67 m, carrying capacity 80 thousand tons. Designed for the repair of large surface ships and submarines. It is in it that the largest surface ships of the Russian Navy are being repaired - the aircraft carrier of the project 1143.5 “Admiral Kuznetsov” and the heavy nuclear missile cruiser of the project 1144 “Peter the Great”. According to experts, back in the 90s, the fire equipment of the dock was heavily worn out and caused complaints from the monitoring services.


According to our interlocutor, - "Yes, he is just full of holes like a sieve, that's all." There was a rotten slipway-deck, it was constantly welded. The control circuit of the ballast pumps, half, was inoperative.

When the dock began, it was pulled out with two or three pumps. Previously, the dock took a day, and now more and more time was spent, the pumps could not cope. Heavier ships were placed to the technical tower, because there is still a deck of the deck breathing, and at the end of the dock at the residential tower put tugs.

"At the dock, their diesel generators were. It could provide energy to the" floor of the Kola Peninsula ". It was very autonomous. Then the diesel generators broke down, and it began to be powered only from the coast, since all this was about "- says our interlocutor.

Tower cranes had 6 engines of movement on each, powerful engines. In 2013, it seems there were already 2 engines on each crane, as the others failed. Cranes began to move in imbalance. There was a situation when there was a dock, one of the engines broke down at a crane on a technical tower. And I had to drag the engine from the residential tower to the technical one, since the “order” stood under the technical tower. I needed a crane. There are no spare parts for it, the Swedish dock, and our spare parts are not suitable for it. That is no money, then something else. As a result, sculpted from what was.

By the way, the cause of flooding is called power outages, but some say that they heard a crash. It is possible that due to the poor condition there was destruction and then flooding of the floating dock PD-50.

This is the story shared by our reader.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Tuleekohan sieltä jatkotiedote että homma on paremmin kuin hallussa. Telakalla aloitettiin Kurskin huolto suunniteltua aikaisemmin.

Kyseessä oli vanhan telakan hallittu käytöstäpoisto. Samaan tapaan kuin aikoinaan MIR-avaruusasema hallitusti syöstiin pois kiertoradalta mereen, niin myös tämä telakka upotettiin uudemman alta sinne 60m syvyyteen. Siellä se voi rauhassa muhia, kun päälle rakennetaan uusi ja entistä ehompi! Valmistumisvuosi? Olisko 2045? ;)
 
Tuon BBC:n venäjänkielisen jutun mukaan olivat laskemassa telakkaa, joten sen perusteella epäilen, että mitään rakenteita tuhoavaa äkillistä tulvaa ei päässyt syntymään.

edit: Nosturi kaatuneena aluksen kannelle:

45055319_10217713572700376_1312674282060382208_n.jpg

Juttua bulgarialaiselta sivustolta. Tuon mukaan Kuznetsovia oltiin "laskemassa vesille", mikä uivalla telakalla tapahtuu laskemalla telakkaa. Kuznetsov oli siis kelluntakunnossa ja hinattiin tapauksen jälkeen laituriin. Telakka upposi. Henkilövahingoista mainitaan yksi kadonnut (olisiko mahdollisesti hukkunut?) ja neljä hypotermiapotilasta.

"The governor of Murmansk, Maria Kovtun, stated that as soon as the floating dock, which at this time the ship was leaving, started to sink, a rescue operation began and 71 people were evacuated."

"there are four people treated for hypothermia after being saved from the cold waters of the Kola Bay, and one person is still missing."

"The aircraft carrier was successfully extracted from the dock, before the latter completely submerged, then it was towed to the near Sevmorput Yard No 35"

"According to another statement, this time made by head of Russia’s United Shipbuilding Corporation, Alexei Rakhmanov, the vessel’s hull and deck were damaged, but the “vitally important parts” weren’t."


Kuznetsov uivalla telakalla kuvassa, jossa näkyy myös nosturi (kuva ei varmaan tältä päivältä).
Russia%E2%80%99s-Only-Aircraft-Carrier-Damaged-and-Four-Workers-Injured-after-Massive-Floating-Dock-Sank.jpg


https://bulgarianmilitary.com/2018/...ers-injured-after-massive-floating-dock-sank/
 
Eräällä venäläisfoorumilla epäiltiin jo, että länteen päin kallellaan ollut Ruotsi olisi toimittanut 1980-luvulla tarkoituksella heikkolaatuisen telakan. Samasta threadista löytyi tosin tämä venäläisen huumorin kukkanen (Google-käännös):

Here is the correct news headline: "During the accident at PD-50, Admiral Kuznetsov’s team managed to save one tower crane"
 
Katapultteja on kyllä suunniteltu joissakin modernisointi suunnitelmissa, saa nähdä toteutuuko.
Ainakin ne höyrykoneet korvataan uusilla turbiineilla ja venäläisten oma "AEGIS" järjestelmä asennetaan suurten ohjuspatterien kera.
Heillä ei ole vielä muutakaan ja he tarvitsevat tätä kykyä Barentsinmeren ydinase bastionin suojaamiseksi.

Wunderwaffentukialus suunniterlmassa
637px-Model_aircraft_carrier_project_23000E_at_the_%C2%ABArmy_2015%C2%BB_2.JPG

https://en.wikipedia.org/wiki/Project_23000E

Mutta eipä taida ihan heti ilmestyä
 
image

On tuo telakka ollut aika pahassa hapessa.

The official story, at least as it sits now, is that the pump system that controls the dry dock's buoyancy suddenly lost power causing its ballast tanks to flood with water far past the intended point. As the dry dock quickly submerged, cranes came crashing down onto the Kuznetsov's deck (see below). Supposedly all this happened during a refloating operation for the carrier.
http://www.thedrive.com/the-war-zon...s-only-aircraft-carrier-has-accidentally-sunk
 
Back
Top