Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kävipä mielessä. Myisikö Kiina Venältä hankitun lentotukialuksen takaisin, kun oma tukialus valmistuu? Tai vaihtoehtoisesti vuokraus?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onko Venäjällä sellaista naapurimaata jossa olisi modernit toimivat telakat? Meinaan vaan, että laivaston varusteluohjelma on sitä kokoluokkaa, että jonkin maan telakat saattaisivat kiinnostaa.

Kiina voisi ehkä auttaa, mutta toki se tarkoittaa avointa teknologian jakoa. Toki jossain Kutnezovissa ei varmaankaan ole mitään salaisuuksia jäljellä. Mutta jälleen: millä se alus saataisiin Kiinan telakalle?
 
Eiköhän sitä Kiinasta saa kaikenlaista ostettua jos rahaa löytyy. Intiasta periaatteessa kanssa mutta se olisi sellainen sokea taluttaa sokeaa tyylinen ratkaisu. Muitakin naapurimaita tietenkin on mutta kun on sattuneesta syystä nämä pakotteet voimassa.
Bangladeshissa olisi Kuznetsoville sopiva, tuo Chittagong.
 
Onko Venäjällä sellaista naapurimaata jossa olisi modernit toimivat telakat? Meinaan vaan, että laivaston varusteluohjelma on sitä kokoluokkaa, että jonkin maan telakat saattaisivat kiinnostaa.
Eikös Hakaniemen telakka ole valmiiksi venäläisomisteinen ja kokoa riittää ainakin Panaman kanavan rajoihin.
 
Eikös Hakaniemen telakka ole valmiiksi venäläisomisteinen ja kokoa riittää ainakin Panaman kanavan rajoihin.

Pitääkö heittää tommosia vitsiehdotuksia kun kaikki tietää ettei pakotteiden vuoksi onnistu.

Zvedan telakkaan ovat Venäjällä investoineet miljardeja ja Kiinasta saa tilattua vaikka Qingdao Beihain telakalta taas yhden uuden kuivatelakan Venäjälle. Se vaan tarkoittaa että vuosia menee, rahaa palaa ja painopiste siirtyy Tyynenmeren alueelle. Eli ei auta Pohjoisen laivaston akuutteihin ongelmiin.
 
Pitääkö heittää tommosia vitsiehdotuksia kun kaikki tietää ettei pakotteiden vuoksi onnistu.

Zvedan telakkaan ovat Venäjällä investoineet miljardeja ja Kiinasta saa tilattua vaikka Qingdao Beihain telakalta taas yhden uuden kuivatelakan Venäjälle. Se vaan tarkoittaa että vuosia menee, rahaa palaa ja painopiste siirtyy Tyynenmeren alueelle. Eli ei auta Pohjoisen laivaston akuutteihin ongelmiin.
Se jutun juuri onkin siinä, miltä naapurista tuntuu omistaa osaava telakka, jolla kuitenkaan ei voi tehdä tarvitsemaansa tuotantoa. Siinä pointti.
 
Se jutun juuri onkin siinä, miltä naapurista tuntuu omistaa osaava telakka, jolla kuitenkaan ei voi tehdä tarvitsemaansa tuotantoa. Siinä pointti.

Just tänään oli Kauppalehdessä että koko hoito myytäisiin joillekin Viktor Olerskiskille ja Rišat Bagautdinoville. Jotain bulvaaneja varmaan, en alkanut selvittelemään.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Just tänään oli Kauppalehdessä että koko hoito myytäisiin joillekin Viktor Olerskiskille ja Rišat Bagautdinoville. Jotain bulvaaneja varmaan, en alkanut selvittelemään.
Niin, eli nimistä päätellen yhä Putinin näppien ulottuvilla - ja käytännössä pakotteiden takana.
 
Ongelma tulee varmaankin siitä että telakka ei ole menossa pohjaa kohden tasapainossa ja suoraan. Vetää toiselta sivulta, sehän kallistui ja se puolestaan johti nosturin kaatumiseen. Vaikka ketjut katkeaisikin suorassa vedossa, ne saattavat vetää perää tai kylkeä alas.
Epäilen vahvasti, että siellä on ollut tosi kysymyksessä tuona yönä.

Varmaan on ollut tosi kyseessä, oli vain nopea googletus minkälaisista voimista oli kyse jos veto olisi ollut suoraan alas. 25 000 000 kg ei ole pieni voima, mutta saahan sen soutuveneenkin pohjaan kun 80kg äijä nousee kyytiin suoraan sivulta...

Odotellaan nyt sitä kadonnutta. Onko ollut puntiksella ryyppäämässä vai pitääkö seuraa telakalle pohjassa... toivottavasti omalla lomalla eikä pohjassa.
 
Miksi Venäläiset eivät voi rakentaa uutta telakkaa? Eikö niillä ole insinörttejä ja suunnittelijoita, vai onko kyse siitä että kaikki heidän aivot on menetty ulkomaille tai kypsetetty vodkalla? Ihme homma että naapurissa ei ole mitään mistä ne voisi olla ylpeitä. Joskus neuvostoliiton aikana homma ei olisi kaatunut tälläiseen asiaan... ehkä.

No, ei ne tuota telakkaa suunnitelleet, saati rakentaneet alunalkaenkaan. Ja se oli neukkuaikaa se! Tuollainen telakka on oligarkin silmään pelkkä menoerä, joten sellaiseen ei investoida edes huoltoa varten, saati sitten sellaisen hankkimiseen. Ellei tietenkin kyseessä ole valtava kasvojenmenetys, jonka johdosta asiaa alettaisiin korjaamaan isolla rahalla. Onko sitten jo valmiiksi rikkinäisen laivan huoltojen estyminen riittävä syy, siitä en mene sanomaan.
 
Ongelma tulee varmaankin siitä että telakka ei ole menossa pohjaa kohden tasapainossa ja suoraan. Vetää toiselta sivulta, sehän kallistui ja se puolestaan johti nosturin kaatumiseen. Vaikka ketjut katkeaisikin suorassa vedossa, ne saattavat vetää perää tai kylkeä alas.
Epäilen vahvasti, että siellä on ollut tosi kysymyksessä tuona yönä.

Lastin siirtyminen kuljetuksen aikaan on aina ammattikuskeille painajainen, mutta ei mitään verrattuna tuohon. Irtonainen laiva telakka-altaassa, joka on jo muutenkin kusessa. On siellä vesi hölskynyt altaassa. Siitä en tiedä, että riittääkö tuollainen aiheuttamaan laivaan vuotoja, mutta eihän vesivahinkoihin tarvita kuin avoin luukku ja aalto joka pyyhkäisee siitä yli ja on ihan selvää, että vesi on roiskunut ja urakalla. Itse tuo laiva ei varmastikaan ole ollut vaarassa upota, ei se vesi pääse niin nopeasti sisään, mutta voisin kuvitella että ainakin teoriassa (kun en laivasta tiedä sen enempää) olisi kai voinut käydä, että laiva olisi kaatunut kyljelleen tai kierähtänyt kokonaan ympäri.
 
Eiköhän sitä Kiinasta saa kaikenlaista ostettua jos rahaa löytyy. Intiasta periaatteessa kanssa mutta se olisi sellainen sokea taluttaa sokeaa tyylinen ratkaisu. Muitakin naapurimaita tietenkin on mutta kun on sattuneesta syystä nämä pakotteet voimassa.

Niin ja onhan maan öljy-yhtiöt tehneet Zvezdan telakalle Vladivostokiin Venäjän Kauko-itään merkittäviä investointeja, Suomestakin myytiin sinne isolla rahalla nostureita.

Edit: Ei se Zvezdan telakka näemmä tarkalleen Vladivostokissa olekaan vaikka isossa kartassa ovat ihan vierekkäin. Etäisyys on linnuntietä 40 kilometriä lahden yli tai 130 kilsaa tietä pitkin.


Zvezda telakalle on jo ostettu tavaraa Kiinasta, ilmeisesti aikovat ostaa muutakin kamaa jossain vaiheessa.

Two 100 ton cranes have been delivered to Russia’s new Zvezda mega-shipyard. The cranes are 94.5 meters (310 feet0 high with a reach of 81.7 meters (268 feet). They were built as part of a joint contract between Far Eastern Plant Zvezda and China Heavy Industry Corporation Nantong. The Chinese yard will deliver another three cranes by the end of the year: two with a lifting capacity of 320 tons and one with a lifting capacity of 1,200 tons.
https://www.maritime-executive.com/article/new-cranes-delivered-to-russias-zvezda-yard
 
No, ei ne tuota telakkaa suunnitelleet, saati rakentaneet alunalkaenkaan.

En sitä väittänytkään, mutta neuvostoaikana he pystyivät rakentamaan erganoplaneja ja buranan avaruus sukkulan sun muuta. Ihmettelen minne on tuo oppi kadonnut melkein kolmessa vuosikymmenessä. Kuoliko niiden inssit ja suunnittelijat vai muuttiko ne jonnekkin kun nykyään kaikki tuntuu olevan niin vitun vaikeata. Tiedän faktaksi asti että heillä on siellä ihmisiä millä on aivot ja he pystyvät niillä ajattelemaan, eihän meillä muuten olisi vihreitten miesten ongelmaa taikka valtiollisten vehkeilyä. Jotenkin tuntuu että numerokaupungit ovat syöneet nuo aivot ja mitään ei pääse tapahtumaan, kun koko maa on korruptoinut puuttinin aikakaudella siihen pisteeseen että paskan tekemisestä on tullut normi. Uudet sukupolvet eivät varmaan tiedosta että parempaakin voisi olla kun koko kulttuuri jyllään sen pahan ympärillä aivan kuin se olisi syöpä.

Miksi sanon tästä? Yksinkertainen syy en halua naapurista Albanian kaltaista ongelmapesää, koska siitä ei ole kuin harmia ja haittaa meille.
 
En sitä väittänytkään, mutta neuvostoaikana he pystyivät rakentamaan erganoplaneja ja buranan avaruus sukkulan sun muuta. Ihmettelen minne on tuo oppi kadonnut melkein kolmessa vuosikymmenessä. Kuoliko niiden inssit ja suunnittelijat vai muuttiko ne jonnekkin kun nykyään kaikki tuntuu olevan niin vitun vaikeata. Tiedän faktaksi asti että heillä on siellä ihmisiä millä on aivot ja he pystyvät niillä ajattelemaan, eihän meillä muuten olisi vihreitten miesten ongelmaa taikka valtiollisten vehkeilyä. Jotenkin tuntuu että numerokaupungit ovat syöneet nuo aivot ja mitään ei pääse tapahtumaan, kun koko maa on korruptoinut puuttinin aikakaudella siihen pisteeseen että paskan tekemisestä on tullut normi. Uudet sukupolvet eivät varmaan tiedosta että parempaakin voisi olla kun koko kulttuuri jyllään sen pahan ympärillä aivan kuin se olisi syöpä.

Miksi sanon tästä? Yksinkertainen syy en halua naapurista Albanian kaltaista ongelmapesää, koska siitä ei ole kuin harmia ja haittaa meille.

Tuo on kyllä varsin hyvä arvio siitä mitä tuolla on menossa. Seuraavan kerran kun ryssät tulee perseelleen rysähtäen voisivat nuo muut isot valtiot katsoa, että ryssät eivät pääse asettamaan mitään KGB upseeria johtoon, tai mitään muutakaan rikollista
 
Miksi Venäläiset eivät voi rakentaa uutta telakkaa?

Venäjällä ei taida olla riittävän isoa telakka-allasta noin ison uivan telakan rakentamiseksi. Toisaalta Götaverket patentoi jo 80-luvulla osista koottavan telakan, jolla on "itsetelakointikyky":

http://www.freepatentsonline.com/4479450.html

Tulin tuossa aamulla miettineeksi, että edesmenneen PD-50:n omistajalla Rosneftillä on Zvezdassa uusi 40000 tonnin uiva telakka. Todennäköisesti ainut syy, joka estää Venäjän laivastoa "omimasta" tuota telakkaa itselleen ja siirrättämästä sitä Murmanskiin on se, että Zvezda on Putinin suojeluksessa...

Luoteisväylää pitkin Kiinaan.

Koillisväylää ;)

Eikös Hakaniemen telakka ole valmiiksi venäläisomisteinen ja kokoa riittää ainakin Panaman kanavan rajoihin.

Hietalahden ;)
 
Luoteisväylää pitkin Kiinaan.
Koillisväylää
:D Koillinen tai luode .. samapa se, ei taida Kuznetsov olla siinä kunnossa että sitä voisi hinata tuommoista matkaa. Kannattaisi ehkä aloittaa neuvottelut Meyerin kanssa ja tuoda vain hyvällä se Suomen Turkuun. Laitetaan siihen vessat kuntoon ja kunnon koneet sisään. Ja rahat pois ryssiltä; sitä alihankinta työn loisketta mitä tuostakin saataisiin. Ja parasta on, että kyseessä on meidän turvallisuustilanteen kannalta merkityksetön alus, joka syö Venäjän laivaston budjetista fregatit ja korvetit. Turpo & talous vaikutus on erinomainen.
.. pahus - pakotteet

Se toki pitäisi saada hinattua jotenkin Turkuun. Mutta ehkä Alfons Håkans hoitaa sen puolen. Miehistöllekin löytyy majoitus valtion takavarikoimista kiinteistöistä Airistolta.
Tulin tuossa aamulla miettineeksi, että edesmenneen PD-50:n omistajalla Rosneftillä on Zvezdassa uusi 40000 tonnin uiva telakka. Todennäköisesti ainut syy, joka estää Venäjän laivastoa "omimasta" tuota telakkaa itselleen ja siirrättämästä sitä Murmanskiin on se, että Zvezda on Putinin suojeluksessa...
Taitaa olla liian pieni tuo; 51m leveys / 300m pitkä, kapasiteetti 40.000 tonnia.
Ainakin Kuznetsoville.
PD-50 oli 88m leveä / 330m pitkä, ja kapasiteetti 80.000 tonnia
 
Back
Top