Venäjän talous

Kiina yllätäen devalvoinnut valuutta 2krt tod nopealla aikataululla.
Saa nähdä miten näkyy venäjän ruplassa, tuskin kovin hyvin.
Katselleen huomenna. Ei ainakaan heikentymistä vähennä.
Venäjäkin nimeomaan vie öljyä. Koittaa paikata kiinan markkinoilla EU:n aukkoa

Kuinka pitkään devalvoinnit jatkuvat?

Engdahlin mukaan markkinoilla on seurattu Kiinan devalvointia huolestuneena. Erityisen huono uutinen Kiinan talouden hidastuminen ja devalvaatio on raaka-aineiden ja öljyn viennistä riippuvaisille maille. Yleisesti ottaen myös Kiinaan vievät yhtiöt ovat heikoilla.
 
Kiinan devalvaatiota selittänee myös se että euro on heikentynyt viimeisen vuoden sisään melkein yhtä paljon kuin rupla, mikä on heikentänyt kiinalaisten tuotteiden kilpailukykyä Euroopassa.
Kiinan devalvaatiosta ei liene suoraa haittaa Venäjälle (ehkä päinvastoin) mutta se signaloi taloudellisen kehityksen yleistä heikkenemistä mikä heijastuu myös Venäjään negatiivisesti. Jos Kiinan talouskasvu pysähtyy, eivät he enää tarvitse venäläistä energiaa tai raaka-aineita.
 
"Venäjän ruplan arvo on jälleen nopeassa laskussa.

Viime syksynä ruplan arvo romahti äkillisesti ja jouluna nähdyn hetkellisen elpymisen jälkeen uudestaan vuodenvaihteessa.

Nyt romahdus ei ole tapahtunut yhtä rajusti, mutta elokuun aikana alamäki on kiihtynyt.

Tänä vuonna rupla oli vahvimmillaan toukokuussa, kun yhden dollarin sai noin 50 ruplalla. Elokuun alussa dollarin hinta oli noussut jo 60 ruplaan ja tämänpäiväinen arvo on jo yli 65 ruplaa.

Viime talvena ruplan ollessa heikoimmillaan dollarista piti maksaa 68 - 69 ruplaa.

Myös suhteessa esimerkiksi euroon ja Japanin jeniin ruplan kurssikehitys on seurannut samanlaista käyrää.

Englannin punnasta on eilisestä lähtien pitänyt maksaa enemmän kuin sata ruplaa. Sama hinta perittiin viimeksi helmikuun alussa.

Ruplan kurssi on tiukasti sidoksissa raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan, joka viime aikoina on ollut laskussa."

  • kokkonen_yrj%C3%B6.jpg
    Yrjö KokkonenYle Uutiset

Viime-sana on vissiin joku avainsana tai meemi. Viime-sana ja viime-sana ja viime-sana. Elämme viime-aikoja. Sanokaa viime-sananne. Nämä ovat lopun viime-aikoja. Kumma, ettei yhtäkään juttua osata kirjoittaa ilman viime-sanaa.

Muokkasin omalla luvalla.


"Venäjän ruplan arvo on jälleen nopeassa laskussa.

Edellisenä syksynä ruplan arvo romahti äkillisesti ja jouluna nähdyn hetkellisen elpymisen jälkeen uudestaan vuodenvaihteessa.

Nyt romahdus ei ole tapahtunut yhtä rajusti, mutta elokuun aikana alamäki on kiihtynyt.

Tänä vuonna rupla oli vahvimmillaan toukokuussa, kun yhden dollarin sai noin 50 ruplalla. Elokuun alussa dollarin hinta oli noussut jo 60 ruplaan ja tämänpäiväinen arvo on jo yli 65 ruplaa.

Edellisenä talvena ruplan ollessa heikoimmillaan dollarista piti maksaa 68 - 69 ruplaa.

Myös suhteessa esimerkiksi euroon ja Japanin jeniin ruplan kurssikehitys on seurannut samanlaista käyrää.

Englannin punnasta on eilisestä lähtien pitänyt maksaa enemmän kuin sata ruplaa. Sama hinta perittiin edellisen kerran helmikuun alussa.

Ruplan kurssi on tiukasti sidoksissa raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan, joka on ollut [] laskussa."
 
Viimeksi muokattu:
Kiinan devalvaatiota selittänee myös se että euro on heikentynyt viimeisen vuoden sisään melkein yhtä paljon kuin rupla, .
.

Onhan se rupuli (- 45%) nyt heikentynyt huomattavasti enemmän yuaniin verrattuna kuin euro (-20%) viimeisen vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän ei tarvitse pudota niin syvälle, se pystyy keskeyttämään pudotuksen ja korjaamaan asiat alkamalla kunnioittamaan naapurimaiden suvereniteettia ja näin palaa päiväjärjestykseen naapuruussuhteissa ja kaupankäynnissä.

http://www4.rp.pl/Polityka/308119811-Wladimir-Putin-ma-jeszcze-trzy-lata.html

Puolalaisen uutissivuston voi kääntää suomeksi avaamalla sivu Google Chrome selaimella.

Putinin hallinnolla kuulemma loppuu valuuttavarannot 2-3 vuoden aikana. Valuuttavarannoilla on suojattu ruplan kurssia. Jos ruplan kurssi romahtaa ulkomaanvaluutassa olevat tuotteet kallistuvat. Venäjällä on vaikeuksia korvata ulkomailla valmistettuja osia. Jostain syystä Venäjällä ei kuulemma osata valaa moottoreissa tarvittavaa metallia, joka kestäisi meriveden korroosiota. Kuulostaa Venäjän tasoiselta suurvallalta aika ihmeelliseltä.

http://suomi.fontanka.fi/articles/547/

"Kolomenskin tehdas. Uralin dieselmoottoritehdas, jonka valmistamat moottorien kannet merivesi syövyttää kahdessa kuukaudessa. Ja sitten on vielä Zvezda -tehdas, se meidän suosikkimme. He ovat kehittäneet uuden moottorin. Kyllä, he tekivät suunnitttelutyöt. Mutta missä tapahtuu tuotanto? Taas ulkomailla! Tapasin heidät juuri eilen. Kysyin, voidaanko Venäjällä tuottaa sen laatuista metallia, joka kelpaisi moottorin tekemiseen? Entäs moottorin kuori ja elementit? Ei voida!"

["Varaosien tuotannon järjestäminen kotimaiselle laivarakennusteollisuudelle vaati miljardeja ruplia — mutta tulos oli tasan nolla, — myönsi Pietarissa Dmitrii Rogozin Venäjän merilautakunnan kokouksessa.

Merilautakunta kokoontui tämän vuoden ensimmäiseen kokoukseen Pietarissa meri- ja jokilaivastokorkeakoulun tiloissa 2 heinäkuuta 2015. Lautakunnan työhön osallistui muutama kymmenen jäsentä, muun muassa teollisuus- ja kauppaministeriön viranomaisia, laivanrakennusyhtiöiden johtajat sekä tutkimuslaitoksien edustajia. Tämä näyttävä kokous tuli yksimielisesti siihen päätökseen, että tuontituotteita korvaavaan tuotantoon investoidut miljardit ruplat eivät tuottaneet odotettua tulosta.

Kysyntä ei kohdistu tuotteisiimme

Dmitrii Rogozinin puheenvuoron sävy määritteli paljolti koko tilaisuuden ilmapiirin. Hänen mielestään Venäjän laivarakennustuotanto on teknisesti jäljessä muun maailman tasolta ja vaatii modernisointia. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että nykyisen tuotannon teknisten resurssien kulutusaste on 70%, yhden tuotantokappaleen tuontantoaika on 3-5 kertaa pidempi kuin ulkomailla ja alaa piinaa koulutetun henkilöstön kasvava puute, joka vuorostaan vähentää tuotantoa entisestään. Moni tuotantolaitos käyttää vain 20-30% potentiaalista. Rogozin mielestä on siis ymmärrettävää, miksi Venäjän laivanrakennusyhtiöt tekivät mieluummin kaikki mahdolliset hankinnat ulkomailta. Venäjällä tapahtuu parhaimmassa tapauksessa vain laivan kokoaminen ja ulkomailta hankittujen laitteistojen asennus.

Rogozinin mukaan ulkomaalaisten varaosien ja koko järjestelmien hankkiminen suunnitellaan yleensä jo koko laivan suunnittelun alkuvaiheessa, ja silloin kotimaiset tuottajat yleensä suljetaan pois. Sama kuvio toistuu jopa silloin kun kyseessä on kokonaisen uuden laivasarjan suunnittelu, vaikka kotimaiset kone- sekä laitejärjestelmät, joiden suunnittelua ja kehitystä valtio lähivuosina on tukenut, olisivat olemassa.

Ikuisesti ulkomaalaiset varaosat

Teollisuus- ja kauppaminosteriön varaministeri Andrei Dutov esitti esimerkit tilanteesta: sotalaivan hinta muodostuu 60-70% -prosenttisesti koneiden ja laitteiden kustannuksista. Venäjällä toimii vain 6 yhtiötä, jotka erikoistuvat laitteiden suunntteluun ja tuotantoon. Viimeisen 5 vuoden aikana niiden yhteinen panos teki 119 tilausta, joista maksettiin 7,1 miljardia ruplaa. Laitteiden valikoima oli Dutovin mukaan ”erittäin laaja”, mutta laitteiden olennaisimmat varaosat ovat peräisin Venäjän ulkopuolelta, joten Venäjän laivanrakennusteollisuus on täysin luotettavien yhteistyökumppaneiden käsissä. Mistä nämä luotettavat yhteistyökumppanit sitten saadaan?
Siinäpä pulma. Esimerkiksi, italialainen SORMEC S.r.L Unipersonale viivästytti puolen vuoden ajan nostureiden toimittamista kahden jäämurtajan rakentamishanketta varten. Taustalla olivat EU:n pakotteet. Jäämurtajat rakennetaan tällä hetkellä Baltiiskiin tehtaan telakoilla. Saman hankkeen yhteydessä ilmeni toinenkin este: telakka ei 158 päivän aikana pystynyt maksamaan suomalaiselle Prysmian -yritykselle sen toimittamasta laivojen sähköjärjestelmästä. Prysmianilla on tilit Nordessa, joka on pakotteiden alainen. Loppuratkaisu rahasiirtoon löydettiin siirtämällä summa Prysmianin Venäjällä toimivalle tytäryhtiölle.

Toinen merkittävä ongelma on sarjatuotannon puute. Jokainen tarvittava järjestelmä tai laite tuotetaan yhtenä kappaleena, joten kustannukset kasvavat mutta laatu on kyseenalaista. Ministeriö yrittää edistää venäläisten varaosatuottajien verkostointia tuotannon yhdenmukaistamista varten. Mikäli tämä onnistuu, kustannukset putoavat ja tuotanto käynnistetään paikallisesti, jolloin myös kuljetuskustannukset pienenisivät.

Me täällä tiedämme paremmin

Yhtenäisen laivanrakennusyhtiön johtaja Aleksei Rahmanov ei lämmennyt varaministerin ajatukselle yhdenmukaistamisesta. Rahmanovin mielestä ministeriön visiossa on paljon epäselvää, eikä se anna mitään kuvaa tuotantovastuualueiden jakamisesta tuotantokeskusten, tutkimuslaitosten sekä itse ministeriön välillä. Lopuksi Rahmanov vakuutti, että hän itse tietää paremmin, mihin hänen luotsaamansa yhtiö pystyy ja mitkä muutokset on tehtävä tuotannon tehostamiseksi.

Tällä hetkellä Yhtenäisessä laivanrakennusyhtiössä arvioidaan modernisoinnin mahdollisuuksia. Kyseessä on 3300 vanhentuneen koneen korvaaminen 80-100 tehokkaalla konelinjastolla sekä tilojen käytön uudelleensuunnittelu.

Turhat miljardit

Venäjän merivoimien komentaja amiraali Viktor Tširkov aiheutti kokouksessa kohun: hän sanoi suoraan, että valtion ajama suunnitelma ulkomaalaisten varaosien korvaamisesta kotimaisilla ei toteutunut. Hänen tietojensa mukaan eniten moitteita sotalaivojen sekä siviililaivojen tilaajilta saavat kotimaiset energiajärjestelmät, ei väliä, millä polttoaineella ne toimivat. Lisäksi kaikki kolme tuotantokeskusta, jotka keskittyvät laivojen energiajärjestelmien tuottamiseen, käyttävät edelleen tuotantoprosessissa runsaasti ulkomailta tuotuja varaosia.

”Katsokaa mitä tapahtuu: merivoimat tilaavat energiajärjestelmän ja sen yhteydessä teettävät kaikki tarvittavat tutkimukset sekä testit ja arviot, johon uppoaa valtion koko rahoitus. Rajavartiolaivasto käyttää rahaa samaan asiaan. Kalastajat käyttävät rahaa siihen samaan. Meri- sekä jokilaivastot käyttävät rahaa. Näin voi luetella loputtomiin. Gaspromista yksityisiin yrityksiin kaikki käyttivät rahansa siihen samaan asiaan. Venäjällä on tällä hetkellä tasan kolme energiajärjestelmien tuottajaa.

Kolomenskin tehdas. Uralin dieselmoottoritehdas, jonka valmistamat moottorien kannet merivesi syövyttää kahdessa kuukaudessa. Ja sitten on vielä Zvezda -tehdas, se meidän suosikkimme. He ovat kehittäneet uuden moottorin. Kyllä, he tekivät suunnitttelutyöt. Mutta missä tapahtuu tuotanto? Taas ulkomailla! Tapasin heidät juuri eilen. Kysyin, voidaanko Venäjällä tuottaa sen laatuista metallia, joka kelpaisi moottorin tekemiseen? Entäs moottorin kuori ja elementit? Ei voida! Kaikki teknologiapotentiaali on menetetty!

Sähköjärjestelmät? Ei voida! Kysyin kuka tuottaa painejärjestelmät? Itävalta, Sveitsi, Ruotsi ja näin pois päin. Ymmärrättekö te täällä istujat, että te käytätte valtion rahoitusta täysin turhaan?”

Lopuksi amiraali heitti ehdotuksen tarkastuslautakunnasta, joka selvittäisi kallisiin energiajärjestelmien tuotantotutkimuksiin liittyvät epäselvyydet.

Mitä tehdään? Varapääministeri Dmitrii Rogozin kannatti merivoimien komentajan ehdotusta tarkastuslautakunnan perustamisesta. Hän ennusti, että lautakunnalla on varmasti paljon tehtävää tutkimusten ja testien tuloksien tutkimisessa.

— Jos ryhdymme analysoimaan miljardikustannuksia, tulemme siihen tulokseen, että kaiken olisi tähän mennessä pitänyt olla valmiina näyte- sekä mallikappaleiden muodossa. Mutta todellisuudessa mitään ei ole. paperista löytyy kaikki, mutta kun tullaan konkretiaan, osoittautuu, että ”tutkimuksen” perusteella tutkimuslaitos vain haali itselleen rahoitusta perustoimintaan. Eli rahat on käytetty tuloksetta.

Kokouksen pöytäkirjan mukaan Dmitrii Rogozin antoi teollisuus- ja kauppaministeriölle, Yhtenäiselle laivarakennusyhtiölle sekä Kurs -keskustutkimuslaitokselle, tehtäväksi selvittää tarpeet Laivakoneteollisuus -nimisen tutkimus -ja tuotantokeskuksen perustamiseksi vuoden 2015 loppuun mennessä. Tutkimus- ja tuotantokeskuksen tarkoitus on yhdistää organisaatiot modernien sekä kilpailukykyisten laivavarusteiden suunnittelua ja tuotantoa varten. Laivanrakennusalan vuoteen 2020 ulottuva strategia muutetaan tukemaan tutkimus- ja tuotantokeskuksen perustamista."]
 
Viimeksi muokattu:
Viime-sana on vissiin joku avainsana tai meemi. Viime-sana ja viime-sana ja viime-sana. Elämme viime-aikoja. Sanokaa viime-sananne. Nämä ovat lopun viime-aikoja. Kumma, ettei yhtäkään juttua osata kirjoittaa ilman viime-sanaa.

"Venäjän ruplan arvo on jälleen nopeassa laskussa.

Edellisenä syksynä ruplan arvo romahti äkillisesti ja jouluna nähdyn hetkellisen elpymisen jälkeen uudestaan vuodenvaihteessa.

Nyt romahdus ei ole tapahtunut yhtä rajusti, mutta elokuun aikana alamäki on kiihtynyt.

Tänä vuonna rupla oli vahvimmillaan toukokuussa, kun yhden dollarin sai noin 50 ruplalla. Elokuun alussa dollarin hinta oli noussut jo 60 ruplaan ja tämänpäiväinen arvo on jo yli 65 ruplaa.

Edellisenä talvena ruplan ollessa heikoimmillaan dollarista piti maksaa 68 - 69 ruplaa.

Myös suhteessa esimerkiksi euroon ja Japanin jeniin ruplan kurssikehitys on seurannut samanlaista käyrää.

Englannin punnasta on eilisestä lähtien pitänyt maksaa enemmän kuin sata ruplaa. Sama hinta perittiin edellisen kerran helmikuun alussa.

Ruplan kurssi on tiukasti sidoksissa raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan, joka on ollut [] laskussa."

Lienee hieman vaikea hahmottaa mistä syksystä on kysymys...

Nimittäin vielä ei olla ehditty tämän vuoden (2015) syksyyn joten edellinen syksy oli vuonna 2013 ja viime syksy 2014. Talvistakin pitää puhua (ja kirjoittaa) aivan samalla tavalla..viime talvi oli vähäluminen ja alkoi oikeastaan vasta tämän vuoden puolella. Edellistä talvea vietettiin vuosien 2013-2014 aikana.

Ruplan kurssi ei ole sidoksissa raakaöljyn hintaan...vaikka öljyn hinta vaikuttaakin omalta osaltaan ruplan kurssiin. Se on kuitenkin vain yksi tekijä monien muiden joukossa. Nykyisellä menolla tulemme näkemään ruplan todellinen romahduksen, juuri niiden muiden tekijöiden vaikutuksesta.
 
Venäjän ei tarvitse pudota niin syvälle, se pystyy keskeyttämään pudotuksen ja korjaamaan asiat alkamalla kunnioittamaan naapurimaiden suvereniteettia ja näin palaa päiväjärjestykseen naapuruussuhteissa ja kaupankäynnissä.

http://www4.rp.pl/Polityka/308119811-Wladimir-Putin-ma-jeszcze-trzy-lata.html

Puolalaisen uutissivuston voi kääntää suomeksi avaamalla sivu Google Chrome selaimella.

Putinin hallinnolla kuulemma loppuu valuuttavarannot 2-3 vuoden aikana. Valuuttavarannoilla on suojattu ruplan kurssia. Jos ruplan kurssi romahtaa ulkomaanvaluutassa olevat tuotteet kallistuvat.

Venäjällä on tiettävästi suuria vaikeuksia korvata ulkomailla valmistettuja osia. Esimerkiksi jostain syystä Venäjällä ei osata valaa moottoreissa tarvittavaa metallia, joka kestäisi esimerkiksi meriveden aiheuttamaan korroosiota.

http://suomi.fontanka.fi/articles/547/

"Kolomenskin tehdas. Uralin dieselmoottoritehdas, jonka valmistamat moottorien kannet merivesi syövyttää kahdessa kuukaudessa. Ja sitten on vielä Zvezda -tehdas, se meidän suosikkimme. He ovat kehittäneet uuden moottorin. Kyllä, he tekivät suunnitttelutyöt. Mutta missä tapahtuu tuotanto? Taas ulkomailla! Tapasin heidät juuri eilen. Kysyin, voidaanko Venäjällä tuottaa sen laatuista metallia, joka kelpaisi moottorin tekemiseen? Entäs moottorin kuori ja elementit? Ei voida!"[/SPOILER]

Neuvostoliiton aikana kyseisiä koneita ja laitteita tuotettiin paljon entisissä sosialistisissa satelliittimaissa sekä mm. Suomessa. Neuvostoliiton romahdus muutti tilanteen Venäjän osalta täydellisesti. Eikä Venäjä itse ole tehty juuri mitään tilanteen korjaamiseksi. Toki sinne on investoitu monenlaisia tuotantolaitoksia ulkomaisten yritysten toimesta. Venäjän muuttuessa sotaa käyväksi diktatuuriksi lähes kaikki ovat vähentäneet ja jopa lopettaneet toimintaansa Venäjällä. Ulkomaisten yritysten luottamus Putiniin on mennyt eikä sitä palauta mikään muu kuin vallan vaihtuminen Venäjällä. Siihen voi mennä vielä muutama vuosi.

Viimeisen parin vuoden aikana Putin on tuhonnut kaiken sen kehityksen joka jo saatiin aikaan NL:n romahduksen jälkeen. Ollaan siis menetetty ainakin yhden sukupolven mittainen työ Venäjän kehityksessä..ehkä enemmänkin.
 
Lienee hieman vaikea hahmottaa mistä syksystä on kysymys...

Nimittäin vielä ei olla ehditty tämän vuoden (2015) syksyyn joten edellinen syksy oli vuonna 2013 ja viime syksy 2014. Talvistakin pitää puhua (ja kirjoittaa) aivan samalla tavalla..viime talvi oli vähäluminen ja alkoi oikeastaan vasta tämän vuoden puolella. Edellistä talvea vietettiin vuosien 2013-2014 aikana.

Ruplan kurssi ei ole sidoksissa raakaöljyn hintaan...vaikka öljyn hinta vaikuttaakin omalta osaltaan ruplan kurssiin. Se on kuitenkin vain yksi tekijä monien muiden joukossa. Nykyisellä menolla tulemme näkemään ruplan todellinen romahduksen, juuri niiden muiden tekijöiden vaikutuksesta.

Kyllä pitäisi käyttää päivämääriä ja vuosilukuja. Ne ovat yksiselitteisiä, viime aikoina-sanaa käyttämällä ei pyritä yksiselitteisyyteen vaan sitä käytetään mediailmaisun terävöittämiseen dramaattisuutta lisäämällä yksiselitteisyyden kustannuksella. Edellinen sanaa ei käytetä siksi, että se ei ole niin dramaattinen kuin esimerkiksi viime aikoina näinä maailmanlopun päivinä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinan devalvaatiota selittänee myös se että euro on heikentynyt viimeisen vuoden sisään melkein yhtä paljon kuin rupla, mikä on heikentänyt kiinalaisten tuotteiden kilpailukykyä Euroopassa.
Kiinan devalvaatiosta ei liene suoraa haittaa Venäjälle (ehkä päinvastoin) mutta se signaloi taloudellisen kehityksen yleistä heikkenemistä mikä heijastuu myös Venäjään negatiivisesti. Jos Kiinan talouskasvu pysähtyy, eivät he enää tarvitse venäläistä energiaa tai raaka-aineita.
Kiina devalvoi koska Kiinan talous on ongelmissa. Signaaleja on, eivätkä ne edes ole kovin heikkoja: pörssiromahdus, vienti- ja tuontiluvut, velkaantuminen jne.

Venäjän taloudelle tämä on taas yksi naula arkkuun, koska Kiinan talousvaikeudet vähentävät öljyn kysyntää maailmanmarkkinoilla joka taas pienentää Venäjän tuloja. Raaka-aineiden bulkkituottajille "maailman tehtaan" hidastuminen on todella huono uutinen. Lisäksi öljyn hintaa painaa Iranin pakotteiden päättyminen ja mahdollisesti myös Japanin paluu ydinvoimaan, joskin tähän menee aikaa.

Keväällä jo juhlittiin Venäjän talousromahduksen olleen odotettua helpompi, mutta nyt on nähtävissä miten äärimmäisen haavoittuva Venäjän kansantalous on. Banaanitasavallassa on kurjaa jos ei banaanit käy kaupaksi.
 
Kiina devalvoi koska Kiinan talous on ongelmissa. Signaaleja on, eivätkä ne edes ole kovin heikkoja: pörssiromahdus, vienti- ja tuontiluvut, velkaantuminen jne.

Venäjän taloudelle tämä on taas yksi naula arkkuun, koska Kiinan talousvaikeudet vähentävät öljyn kysyntää maailmanmarkkinoilla joka taas pienentää Venäjän tuloja. Raaka-aineiden bulkkituottajille "maailman tehtaan" hidastuminen on todella huono uutinen. Lisäksi öljyn hintaa painaa Iranin pakotteiden päättyminen ja mahdollisesti myös Japanin paluu ydinvoimaan, joskin tähän menee aikaa.

Keväällä jo juhlittiin Venäjän talousromahduksen olleen odotettua helpompi, mutta nyt on nähtävissä miten äärimmäisen haavoittuva Venäjän kansantalous on. Banaanitasavallassa on kurjaa jos ei banaanit käy kaupaksi.

Juuri näin..

Venäjän talouteen vaikuttaa kaikkein eniten maan sisäpoliittiset valinnat..Putinin ja hänen sisäpiirinsä muodostama diktatuuri sekä sotiminen Ukrainassa (ja muuallakin) on käytännnössä katkaissut Venäjän taloussuhteet vapaan markkinatalouden toimijoihin. Ulkomaiden (sekä valtioiden että yritysten) luottamus nykyvenäjään on kadonnut. Enää pidetään yllä vain niitä suhteita ja yhteyksiä Venäjälle joita ei ole saatu lopetettua tai joilla on oleellista merkitystä länsimaisille toimijoille/asiakkaille. Normaalit suhteet Venäjään palautuu vasta kun kaikki (naapuri)maat voivat luottaa maan hallintoon, olipa kysymys kaupallisista asioista tai kansainvälisten sopimusten ja lakien noudattamisesta, sotilaallisista toimista jne. Jotta tällaista luottamusta alkaisi syntymään pitää tapahtua konkreettisia muutoksia Venäjän politiikassa. Sodat sekä naapurimaiden miehitysten ja uhkailujen pitää loppua. Tällaisten muutosten toteuttaminen lienee mahdotonta Putinille ja hänen (sotilas/FSB)diktatuurilleen.

Venäjän osalta kysymys ei olekaan enää pelkästään öljyn ja kaasun maailmanmarkkinahinnasta. Kaikki investoinnit Venäjälle on käytännössä loppuneet. Ulkomaisten toimijoiden (erityisesti EU ja USA jne.) panokset kohdistetaan vaihtoehtoisiin ratkaisuihin joilla pyritään vähentämään mahdollisimman pieneksi kaupallista riippuvuutta Venäjästä. Kaiken lisäksi jos Venäjä vielä laajentaisi sotaansa Ukrainassa se joutuisi todennäköisesti entistäkin kovempien pakotteiden alaiseksi. Viime kädessä jopa kokonaan eristäytyneeksi valtioksi..samaan tapaan kuin Neuvostoliiton aikoina.

Vanhaa sanontaa mukaellen, Putin (yritti) kylvää tuulta ja eripuraa EU-maille, USA:lle kuin naapureilleenkin..siksi hän on joutunut korjaamaan omaan maahansa kohdistuvaa myrskyä sekä koko kansainvälisen yhteisön hyljeksyntää. Eikä kestä enää montaa vuotta kun venäläiset itsekin huomaavat minkälaiseen onnettomuuteen Putin ja hänen kumppaninsa ovat saattaneet Venäjän yhteiskunnan. Putinin lähtölaskenta on jo alkanut...
 
No niin, nyt on Kiina devalvoinut sitten kolmannen kerran lyhyen ajan sisään. Siellä ollaan nyt perustavanlaatuisten kysymysten äärellä. Pörssikuplahan siellä jo puhkesi, vaikka valtio yrittää laastarilla kovasti paikkailla. Samoin kiinteistöpuolella on ihan selkeä kupla, joka voi poksahtaa koska vain. Siinä tulee nimittäin monella ihmisellä kakka housuun ympäri maailmaa, jos Kiinaan tulee taantuma ja mennään negatiivisille kasvuluvuille. Siihen nähden Kreikka-touhut on ihan pilipalijuttuja.

Ja koska Putinin Venäjä on laskenut niin paljon Kiinan varaan, niin isku tulee olemaan kova myös ruplalle. Käytännössähän jo se kaasun eurooppaviennin korvaaminen Kiinan viennillä on jo kosahtanut. Mutta eipä taida löytyä idän suunnalta jatkossa muitakaan vientimarkkinoita. Lähinnä raaka-aineitahan he tietysti vievät.

Kaivakaahan levyhyllystä esille CatCatin Bye Bye Baby -rallatus. Sitä saamme kohta laulaa Putinille ja Venäjälle.
 
No niin, nyt on Kiina devalvoinut sitten kolmannen kerran lyhyen ajan sisään. Siellä ollaan nyt perustavanlaatuisten kysymysten äärellä. Pörssikuplahan siellä jo puhkesi, vaikka valtio yrittää laastarilla kovasti paikkailla. Samoin kiinteistöpuolella on ihan selkeä kupla, joka voi poksahtaa koska vain. Siinä tulee nimittäin monella ihmisellä kakka housuun ympäri maailmaa, jos Kiinaan tulee taantuma ja mennään negatiivisille kasvuluvuille. Siihen nähden Kreikka-touhut on ihan pilipalijuttuja.

Ja koska Putinin Venäjä on laskenut niin paljon Kiinan varaan, niin isku tulee olemaan kova myös ruplalle. Käytännössähän jo se kaasun eurooppaviennin korvaaminen Kiinan viennillä on jo kosahtanut. Mutta eipä taida löytyä idän suunnalta jatkossa muitakaan vientimarkkinoita. Lähinnä raaka-aineitahan he tietysti vievät.

Kaivakaahan levyhyllystä esille CatCatin Bye Bye Baby -rallatus. Sitä saamme kohta laulaa Putinille ja Venäjälle.

Tacituksen toiveesta, Putinille:
 
Viikon vanha uutinen mutta edelleen ajankohtainen:

Venäjä
Putinin Kiina-bluffi kompastuu kaasun ale-hintaan
Talouselämä
7.8.2015


Sila Sibiri eli Siperian Voima -nimisen maakaasuputken rakentaminen Venäjän Siperiasta Kiinaan siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

Maakaasun maailmanmarkkinahinnan putoaminen on vienyt hankkeelta taloudelliset edellytykset, arvioi venäläinen Vedomosti-lehti.

Maakaasun hinta seuraa raakaöljyn markkinahintaa. Muiden muassa Brent-laadun tynnyrihinta on kesän aikana laskenut edelleen ja on nyt alle 50 dollaria tynnyriltä.

Siperian kaasun myynti putkiprojekteineen Kiinaan on ollut presidentti Vladimir Putinin voimakkaasti tukema projekti. Kiina-kortti oli Venäjälle tärkeä, kun EU:n pakotetoimet uhkasivat Venäjän markkinoita lännessä.

Vedomostin arvion mukaan Siperian kaasuputki kannattaisi taloudellisesti vasta 340–360 dollarin maakaasun hinnoilla tuhatta kuutiometriä kohti.

Kun kaasun hinta seuraa pitkälti raakaöljyn maailmanmarkkinahintaa, tämä kaasun hinta Kiinan rajalla tarkoittaisi noin sadan dollarin tynnyrihintaa raakaöljylle.

Venäjä ja Kiina allekirjoittivat vuoden 2014 toukokuussa 30 vuoden sopimuksen, jonka arvoksi on arvioitu jopa 300 miljardia euroa.

Venäjän oli tarkoitus rakentaa kaksi uutta kaasukenttää itäiseen Siperiaan ja vetää sieltä kaasuputket itäiseen Kiinaan, jossa on pulaa energiasta.

________________________________________________________________

Kiina-kortti ei ollut alun alkaenkaan mitenkään vahva, ässähai tuleee lähinnä mieleen: 300 miljardia 30 vuoden jaksolle tarkoittaa päissään laskien kymmentä miljardia per vuosi, mikä on hyvin lähellä sitä volymia millä Suomi yksinään ostaa vuosittain energiatuotteita Venäjältä.

Siksi hymyilen aina vinosti kun venäjämieliset kommentoijat millloin missäkin hehkuttavat miten Venäjän talous kääntyy Kiinan rahoilla rakettimaiseen nousuun...
 
Seuraavan on kirjoittanut Mireta Sivonen, OPn Pietarin edustuston päällikkö.

Juustorovioita, kaivinkoneita ja pakotetarroja

Kun palasin lomani jälkeen Venäjälle, tv:ssä tuhottiin ruokaa polttamalla ja kaivinkoneilla. Uusi elintarvikkeiden tuhoamislaki oli astumassa voimaan. Kohu on ollut suuri ja kampanja näyttävä. Kreml-mielinen nuorisojärjestö palkattiin jopa Moskovan kauppoihin etsimään sanktioituja tuotteita ja merkitsemään ne huomiota herättävillä tarroilla. Venäjän vastapakotteiden alaiset elintarvikkeet ovat saaneet oman nimityksensä, joka on jo kaikkien käytössä – sanktsionka.

Venäjän valtamedia syytti uuden lain hyväksymisen yhteydessä länsimaita vastapakotteiden piirissä olevien elintarvikkeiden tahallisesta ja aktiivisesta syytämisestä Venäjän markkinoille. Kiellettyjä elintarvikkeita on virrannut Venäjälle koko ajan pääasiassa kolmella eri tavalla. Yleisin reitti on ollut tuoda tuotteet Venäjän rajanaapuriin, esimerkiksi Latviaan, määränpäänä Kazakstan tai Valko-Venäjä. Pakotteiden alaisten elintarvikkeiden kuljetus Venäjän läpi ei missään vaiheessa ole ollut kiellettyä. Jossain matkan varrella lasti on siirretty toiseen kuorma-autoon ja lähetetty ostovoimaisiin kaupunkeihin Venäjällä. Nyt valvova viranomainen on ilmoittanut pystyttävänsä kyseisten maiden rajoille kymmeniä omia tarkastuspisteitä. Toki pakotetuotteita on virrannut myös muista kolmansista maista, eniten Turkista.

Jalostaminen ja sen jälkeinen uudelleen pakkaaminen on ollut toinen keino, josta erityisesti Valko-Venäjä on hyötynyt. Tyyppiesimerkki tästä toiminnasta on norjalainen lohi, joka on fileoitu Valko-Venäjällä ja lähetetty valkovenäläisenä elintarvikkeena Venäjälle. Moni viejä keksi sertifioida tuotteensa uudelleen laktoosittomana tai muuna terveyttä edistävänä tuotteena. Esimerkiksi espanjalaista manchego-juustoa on näkynyt paljon kaupan hyllyillä. On tietysti hieman kyseenalaista, että uudelleen sertifiointi on sallittu joillekin viejille, kun ottaa huomioon, että kovat kypsytetyt juustot ovat lähtökohtaisesti aina laktoosittomia. Marketin hyllyssä on nähty jopa suomalaista laktoositonta kinkkua. Italialaisia elintarvikkeita on uutisten mukaan tuotu Venäjälle lentokoneella ja myyty verkkokaupassa. Löytyipä verkosta espanjalaisia elintarvikkeita myyvä sivusto, jossa tavaraa ilmoitettiin tuotavan maahan luotettavalla diplomaattikuljetuksella.

Vaikka muutama EU-maa olisikin osoittanut suurempaa luovuutta ja neuvokkuutta pakotteiden alaisten elintarvikkeiden saattamisessa Venäjän markkinoille, niin on päivänselvää, että suurten volyymien osalta pakotteiden kiertäminen on toteutettu ja ideoitu venäläisten ja heidän Euraasian Unioniin, eli tulliliittoon, kuuluvien kumppanimaiden kesken. Asiantuntijoiden mukaan kaikki suuret elintarviketukkurit ja nk. horeca ovat tienneet, mistä pakotteiden alaisia elintarvikkeita on voinut saada. Tämä jatkuva ja kaikkien silmien edessä tapahtuva vuoto alkoi varmasti olla liikaa Kremlille, kun pakotteiden vuosipäivä lähestyi. Vastapakotteiden uskottavuutta nakersi, kun kansa vitsaili valkovenäläisestä merilohesta ja katkaravuista. Oli järjestettävä jotain näyttävää, jotta kaikki ymmärtäisivät valtaapitävien olevan tosissaan tuonninkorvaamisohjelmansa kanssa. Uutisissa ei esiinny montaakaan sanaa yhtä usein kuin tuonninkorvaaminen ja sitä varten on rahaakin luvattu 2,5 triljoonaa ruplaa (nykykurssilla 35 miljardia euroa).

Valitettavasti tilastot eivät tue tuonninkorvaamisen vielä tehonneen. Hallitus teetätti itse ja julkisti tällä viikolla tutkimuksen Venäjän vastapakotteiden vaikutuksista, joiden todettiin olleen pääasiassa haitallisia. Ruuan hinta on noussut, laatu heikentynyt ja tuontielintarvikkeiden korvaamisesta on vain yksittäisiä onnistuneita esimerkkejä. Putin sohaisi pakotetuotteiden tuhoamiskäskyllään arkaan paikkaan, sillä aika harvalla riittää ymmärrystä hyvien elintarvikkeiden tuhoamiselle maassa, jossa melkein 16 % ihmisistä elää köyhyysrajan alapuolella ja jossa lastenkodeissa ei ole persikoita nähtykään. Monien venäläisten mielestä uudet kiristystoimet johtavat vain lisääntyneeseen korruptioon ja mustan pörssin kauppaan.
 
Seuraavan on kirjoittanut Mireta Sivonen, ...

...Putin sohaisi pakotetuotteiden tuhoamiskäskyllään arkaan paikkaan, sillä aika harvalla riittää ymmärrystä hyvien elintarvikkeiden tuhoamiselle maassa, jossa melkein 16 % ihmisistä elää köyhyysrajan alapuolella ja jossa lastenkodeissa ei ole persikoita nähtykään. Monien venäläisten mielestä uudet kiristystoimet johtavat vain lisääntyneeseen korruptioon ja mustan pörssin kauppaan.

Toisaalta, myymällä venäläisille mutkan kautta tuota Putinin kieltämää tavaraa sopivasti vielä ylihintaan, saadaan imuroitua oikeat rahat pois siltäkin suunnalta. Päästään nopeammin tilanteeseen, jossa Venäjällä on vain ruplia ihmisten käytössä ja valutta voidaan romuttaa kokonaan.
 
Suomi ja Venäjä samankokoisia - maailman maiden pörssiosakkeiden yhteenlaskettu markkina-arvo voi yllättää
PEKKA VIRKKI
37 minuuttia sitten(päivitetty 25 minuuttia sitten)
Bank of America Merrill Lynchin julkaisema raportti esittelee eri maiden pörssiosakkeiden yhteisarvon.

  • 4bf582b060fce2eabbf680efaef97d30da34dcc82935fcd1714d73c2a9625309

    Joidenkin talouden mittareiden kohdalla Suomi ja Venäjä eivät ole kovin erikokoisia.

    (Lehtikuva/Sari Gustafsson)
Suomi on vertailussa suunnilleen samankokoinen kuin itäinen naapurinsa. Myös raportista artikkelin julkaissut Market Watch on kiinnittänyt huomiota tähän ja mainitsee, että Vladimir Putinilla on kerrottu olevan suunnitelmia Suomen varalle.

Yhdysvallat on raportin listauksessa ehdoton suurvalta. Sieltä löytyy noin 52 prosenttia koko maailman pörssiosakkeiden pääomasta.

Myös Iso-Britannia ja Japani ovat yltäneet vertailussa korkealle, joskin Japaniinkin verrattuna Yhdysvaltain pörssiosakevarallisuus on lähes seitsemänkertainen.

Kiinassa etenkin Hongkong erottuu hyvin merkittäväksi alueeksi koko maahan

http://www.verkkouutiset.fi/talous/Suomi_Venaja_osakkeet-39683
 
Ynnää yhteen kaikki niin voi helposti päätellä, että Putinin politiikka on kuitenkin Venäjän talouden kannalta helvetin typerää. Putin romauttaa Venäjän talouden, eikä edes saanut Ukrainaa, Georgiaa ja Moldovaa, kunhan tuotti kiusaa kaikille, myös Venäjän kansalle. Ei se varmaan kauaa vallassa istukaan. Ehkä jäljellä oleva vallassaoloaika on kuukausia.

Eurooppa ja Pohjois-Amerikka ei ole koko maailma vaikka ne mahtavia ovatkin. Pakotteiden tehoa voi siis heikentää kilpailevat talousblokit. Venäjä ei kyllä pakotteita tarvitsisi lainkaan, sen talous on omastakin takaa pudotuksessa. Venäjän ei tarvitsisi mennä niin syvälle, jos ne toteuttaa vallanvaihdon Kremlissä ja muuttaa maan kurssia. Venäjän pitää vetää joukot Krimiltä, Donbassista, Etelä-Ossetiasta, Abhasiasta ja Transnistriasta niin voidaan palata päiväjärjestykseen ja alkaa korjaamaan Putinin tekemiä vahinkoja.

Venäjän talouden pitäisi integroitua Eurooppaan, mutta se ei olekaan enään niin helppoa koska Putin tuhosi luottamuksen. Saattaa olla, ettei enään ole niin kauheata intoa integroida Euroopan taloutta Venäjään. Venäjä siis joutuu varmaankin kulkemaan melkoisen kurimuksen varmaan vielä sen kera, että Eurooppa laittaa kapuloita rattaisiin, ettei se enään autakaan Venäjää nousuun. Putin teki pahan virheen.

Entiset neuvostotasavallat varmaankin pyrkivät integroitumaan Eurooppaan vaikka ne markkinat ovatkin kovia heikompaan laatuun ja moraaliin tottuneille. Georgia, Moldova ja Ukraina eivät tietenkään pyri integroitumaan Venäjän romahtavasta taloudesta riippuvaisiksi. Venäjän osuus taloudesta pyritään pudottamaan pienimmäksi mahdolliseksi koska sen poliittiseen johtoon ja liikemiesmoraaliin ei voi luottaa ollenkaan.

Periaatteessa se on ihan hyvä, että taistelut ovat Donbassissa, ettei ole ainakaan Kiovassa. Ehkä Putin arvelee, että vastarinta Donbassissa ei olisi niin kovaa kuin Kiovassa. Läntinen Ukraina on vihamielisempää aluetta kuin itäinen Ukraina. Putin saattoi yliarvioida hänen mahdollisuutensa edetä Donbassissa, tai hän ei ole edes todenteolla yrittänytkään edetä Donbassissa. Putin tekee sisäpolitiikkaa Donbassissa.

Minun kaksi pointtia on, että:

A) Entiset neuvostotasavallat integroituvat Eurooppaan koska niiden ei olisi mitään järkeä integroitua Venäjän romahdukseen ajautuvaan talouteen.

B) Venäjän talous on romahtamassa, Venäjä joutuu vetämään joukot, kun kansa alkaa riehua rahan loputtua ja moottoroituja osastoja tarvitaan kurinpalauttamisessa. Siellä on vallankumousta tekemässä kovia kavereita Afganistanin, Tsetsenian ja Donbassin taisteluista. Ei ole Kremlille helppo rasti nämä taisteluissa koulitut.

Putinin kiireellisin päälle kaatuva ongelma on öljyn hinta ja sen vaikutus kaasun hintaan ja Venäjän talouden riippuvuus öljyn ja kaasun hinnasta. Venäjän talouden yksipuolinen rakenne, öljyn ja kaasun myynti, ilman muita merkittäviä tuotannonaloja, paitsi tietysti aseiden ja ydinvoimaloiden myynti, heikentää Venäjän talouden edellytyksiä. Venäjällä kuitenkin kulkee miltei kaikki kaasu länteen. Sen näkee putkistoverkon rakenteesta, kun katsoo kartasta. Kaasun hinnan lasku ja Euroopan pyrkimys päästä eroon Venäjän kaasusta nesteytetyn kaasun satamia rakentamalla heikentää Venäjän otetta Euroopan kaasuhuollosta.

Venäläisiä tuotteita ei juurikaan näe lännen marketeissa, onko ne sitten suljettu pois vai onko niiden laatu niin heikko vai onko niitä edes olemassakaan. Uskon kyllä, että Venäjällä tuotetaan elintarvikkeita omasta viljasta ja lihasta ja maidosta, mutta riittääkö se oman väestön ruokkimiseen. Venäjän maatalous on koneistettu ja se pyörii ulkomaisilla maatalouskoneilla. Koneita pitää ostaa uusia ja ne tarvitsevat varaosia. Maatalouskoneet eivät ole pakotteiden piirissä. Koneiden ostaminen ja varaosahuolto on kuitenkin kalliimpaa, kun ruplan kurssi heikkenee. Toisaalta Venäjän pankkienkaan tilanne ei ole niitä parhaita. Pankkeja tarvitaan, kun on menoja, mutta tuloja asiakkailta ei ole vielä tullut eli tulevaisuudessa asiakkaalta tulevaa tuloa vastaan maatalous ottaa lainaa pankilta kattaakseen kulut.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top